Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Christiansborg
1240 København K
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T 72 20 50 00
www.bm.dk
CVR 10172748
EAN 5798000398566
Finansudvalget har i brev af 30. november stillet følgende spørgsmål nr.180 (L 1),
som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Pelle Dragsted (EL)
Spørgsmål nr. 180:
7. December 2015
Sagsnr. 2015 - 6170
”Vil ministeren oplyse, hvorfra midlerne til indsatsen mod social dumping i FFL
2016 kommer fra. Er der tale om omprioriteringer eller nye midler? Skal der
spares på de samlede midler til indsatsen mod social dumping i FFL 2016?”.
Endeligt svar:
Generelt videreføres initiativerne mod social dumping fra tidligere finanslovsafta-
ler. Det bemærkes dog at Regeringen, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og Det
Konservative Folkeparti i forbindelse med finanslovsaftalen for 2016 er blevet eni-
ge om en fornyet prioritering af midlerne afsat til et obligatorisk sikkerhedskort i
byggeriet.
Det er på den baggrund enighed om at omprioritere de afsatte midler til følgende
initiativer, som understøtter kontrollen med ordnede forhold på det danske ar-
bejdsmarked.
1. Videreførsel af koordineret myndighedsindsats i 2017
Der prioriteres 25,6 mio. kr. i 2017 til en styrket og fokuseret myndighedsindsats
varetaget i samarbejde mellem Arbejdstilsynet, Skat og Politiet. Der afsættes såle-
des i alt knap 99 mio. kr. til indsatsen i 2017, som dermed er væsentligt styrket i
forhold til tidligere år.
2. Styrket kontrol med udenlandske virksomheder og selvstændige
Den styrkede kontrolindsats prioriteres med 4,7 mio. kr. i 2016 og 4 mio. kr. årligt i
2017-2020. Konkret udvides Arbejdstilsynets mulighed for at kontrollere, om
udenlandske virksomheder i Danmark reelt er etableret i deres hjemland og dermed
omfattet af udstationeringsreglerne. Samtidig styrkes kontrollen med selvstændige i
Registret for Udenlandsk Tjenesteydere (RUT).
3. Styrkelse af RUT-registeret – flere oplysningskrav og funktioner
Der afsættes i alt 37 mio. kr. i perioden 2016-2020 til udvidelse af RUT-registret
med en række oplysningskrav og yderligere funktioner. Dermed understøttes myn-
dighedernes kontrol og arbejdsmarkedets parters mulighed for at sikre løn- og ar-
bejdsvilkår på det danske arbejdsmarked.
Omprioriteringen mellem projekter og mellem finansårene fremgår af tabel 1.