Finansudvalget 2015-16
L 1
Offentligt
1581096_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
16. december 2015
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 177 (L1) af 30. november
2015 stillet efter ønske fra Pelle Dragsted (EL)
Spørgsmål
Vil ministeren i forlængelse af spørgsmål 137 oplyse den skønnede fordelingsvirk-
ning af samtlige initiativer på finansloven, hvor muligt. Fordelingsvirkningen be-
des angivet som virkningen på gini-koefficienten og på indkomstdeciler efter di-
sponibel indkomst.
Svar
Aftalen mellem regeringen, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og Det konservative
Folkeparti om Finansloven for 2016 skønnes med usikkerhed at øge indkomstforskel-
lene målt ved Gini-koefficienten i 2016 med ca. 0,08 pct.point,
jf. tabel 1.
Tabel 1
Fordelingsvirkninger af FL16, virkning på Gini-koefficienten (pct. point)
Gennemsntlig ændring i
familieækvivaleret reale
disponible indkomster
Pct.
0,30
Ændring i Gini-koefficient
pct.-point
Samlet aftale
Heraf:
- Skatter
- Overførsler
- Offentligt forbrug
0,03
0,03
0,02
0,08
0,32
-0,02
-
Anm.: Nedsættelse af bo- og arveafgift ved overdragelse af en erhvervsvirksomhed til et nært familiemedlem mv.,
mulighed for medarbejderaktier og udvidelse af tonnageskatteordningen med mobile borerigge indgår ikke i
beregningen. Der er ligeledes ikke beregnet fordelingsvirkninger af saldoforbedringen.
Kilde: Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 137 (L1) af 19. november 2015 samt egne beregninger.
Finanslovsaftalen skønnes – for de dele af aftalen, der er indregnet - at øge de
familieækvivalerede reale disponible indkomster
1
(opgjort eksklusiv virkning fra
offentligt forbrug) med i alt 0,30 pct. i 2016, hvoraf ændringer af skatter og afgif-
ter bidrager med 0,32 pct. og lavere overførsler med -0,02 pct.,
jf. tabel 1.
Den familieækvivalerede disponible indkomst opgøres som familiens samlede indkomst divideret med antal familiemed-
lemmer, hvor der tages højde for stordriftsfordele ved at opløfte antallet af familiemedlemmer med 0,6.
1
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
L 1 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 177: Spm. om den skønnede fordelingsvirkning af samtlige initiativer på finansloven, til finansministeren
1581096_0002.png
Side 2 af 3
Skatter og afgifter bidrager til en stigning i indkomstforskellene målt ved Gini-
koefficienten på 0,03 pct.point i 2016, der fordeler sig nogenlunde ligeligt på Boli-
gJobordningen, den nominelle fastfrysning af grundskylden samt nedsættelse af regi-
streringsafgiften.
Derudover bidrager elementer, der direkte påvirker forbrugsmu-
lighederne gennem ændrede indkomstoverførsler, med en stigning i indkomstfor-
skellene målt ved Gini-koefficienten på ca. 0,03 pct.point,
jf. tabel 2.
Tabel 2
Gennemsntlig ændring i familieækvivalerede reale disponible indkomster, virkning i 2016 (deciler opgjort
efter disponibel indkomst)
Gini,
pct.
point
8.
0,08
0,08
0,14
0,02
0,03
0,35
9.
0,09
0,09
0,15
0,02
0,03
0,38
10.
0,08
0,1
0,15
0,02
0,03
0,38
I alt
0,07
0,07
0,13
0,02
0,03
0,32
0,01
0,01
0,01
0,00
0,00
0,03
Indkomstdecil, pct.
1.
BoligJobordningen
Nominel fastfrysning af
grundskyld
Nedsættelse af registre-
ringsafgift
Nedsættelse af NOx-
afgiften
Annullering af reklame-
afgiften
Skatter og afgifter i alt
0,04
0,06
0,07
0,03
0,03
0,23
2.
0,03
0,03
0,08
0,03
0,03
0,20
3.
0,03
0,04
0,09
0,02
0,03
0,21
4.
0,04
0,05
0,11
0,02
0,03
0,25
5.
0,06
0,06
0,12
0,02
0,03
0,29
6.
0,06
0,06
0,13
0,02
0,03
0,30
7.
0,07
0,07
0,14
0,02
0,03
0,33
Målretning af SVU
Fokusering af befor-
dringsrabatordningerne
Flere omfattes af
Integrationsydelsen
Jobreform fase I
(kth.loft og 225-timers
regel)
Overførsler i alt
0,00
-0,04
-0,09
-0,20
-0,33
0,00
-0,01
-0,05
-0,09
-0,15
0,00
0,00
-0,01
-0,01
-0,02
0,00
0,00
-0,01
0,00
-0,01
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
-0,01
-0,01
-0,02
0,00
0,00
0,01
0,01
0,03
I alt
-0,10
0,05
0,19
0,24
0,29
0,30
0,33
0,35
0,38
0,38
0,30
0,08
Anm.: Nedsættelse af bo- og arveafgift ved overdragelse af en erhvervsvirksomhed til et nært familiemedlem mv.,
mulighed for medarbejderaktier og udvidelse af tonnageskatteordningen med mobile borerigge indgår ikke i
beregningen. Der er ligeledes ikke beregnet fordelingsvirkninger af saldoforbedringen. Provenuet vedr.
NOx-afgiften følger fordelingen af el, varme, diesel og benzin, jf. Forbrugsundersøgelsen. Beregninger
vedrørende fordelingseffekter for nedsættelse af registreringsafgiften følger svar på FIU spørgsmål nr. 246
(Alm. del) af 9. april 2014. For integrationsydelsen er der beregningsteknisk taget udgangspunkt i fuldt
indfasede regler omregnet til at modsvare provenuet i 2016. Der er i fordelingsberegningerne indregnet
dansktillæg, mens der ikke er taget højde for øgede udgifter til boligstøtte, daginstitution mv. Familieækviva-
lerede reale disponible indkomster er opgjort ekskl. virkning fra offentligt forbrug.
Kilde: Egne beregninger.
Det bemærkes desuden, at gevinsten i pct. af den disponible indkomst er størst blandt
personer i den øverste del af indkomstfordelingen, der afspejler, at aftalen samlet
bidrager til en marginal forøgelse af indkomstforskellene.
L 1 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 177: Spm. om den skønnede fordelingsvirkning af samtlige initiativer på finansloven, til finansministeren
Side 3 af 3
Med venlig hilsen
Claus Hjort Frederiksen
Finansminister