Finansudvalget 2015-16
L 1
Offentligt
1607792_0001.png
Ministeren
Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Dato: 7. marts 2016
Folketingets Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalg har den 18. januar rettet henven-
delse til ministeriet, og efterspurgt en uddybning af forudsætningerne bag besvarelsen af
spørgsmål nr. 158 til L1.
Det tidligere svar er vedlagt som bilag.
Spørgsmål:
”Vi [vil] gerne have en uddybning af de forudsætninger, der ligger bag de enkelte udgifts-
poster, herunder hvor mange personer er omfattet af de enkelte opgørelser/regnestykker.
Og om de udgifter, der angives i 2016, gælder fx flygtninge fra tidligere år.”
Svar:
Nedenfor redegøres der for de forudsætninger, der ligger til grund for de forskellige ud-
giftsskøn.
Udgifter til asylansøgere og familiesammenførte
Udgiftsposten indeholder udgifter til personer, der har søgt om asyl og familiesammenfø-
ring. Mere konkret indeholder posten primært udgifter til indkvartering, underhold og
aktivering af asylansøgere samt sagsbehandling af ansøgninger om asyl og familiesammen-
føring.
Udgiftsskønnet er bl.a. udarbejdet på baggrund af en forudsætning om, at der vil indrejse
ca. 25.000 asylansøgere i 2016 og ca. 15.000 asylansøgere i hvert af årene 2017-2019.
Endvidere er udgiftsskønnet baseret på en forudsætning om ca. 18.100 indkvarterede
helårspersoner i asylcentersystemet i 2016.
Udgifterne på finansloven omfatter både personer, der har søgt om asyl i tidligere år men
også nyindrejste asylansøgere m.v.
Udgiftsskønnet afspejler bevillingerne på følgende hovedkonti på finansloven for 2016: §
14.19.02, de dele af § 14.31.01, der vedrører asyl- og familiesammenføringsområdet, §
14.31.02, § 14.31.03, § 14.31.04, § 14.32.01, § 14.32.02, § 14.32.03 og § 14.32.10. De
nærmere budgetteringsforudsætninger fremgår af finansloven for 2016.
Grundtilskud
Udgiftsskønnet afspejler bevillingen på finanslovens § 14.71.05.
Udlændinge-, Integrations- og
Boligministeriet
Slotsholmsgade 10
Post
1216 København K
Tel.
7226 8400
Mail
[email protected]
Web
www.uibm.dk
CVR-nr.
Sagsnr.
36977191
2015 - 1340
Side
1/3
L 1 - 2015-16 - Supplerende svar på spørgsmål 158: Spm. om de forventede akkumulerede udgifter til kontanthjælp, integrationsprogrammer, indkvartering, børnepenge, lægehjælp m.v. i årene 2016-2019 i forbindelse med asyltilstrømningen, til udlændinge-, integrations- og boligministeren
Kommunerne modtager et grundtilskud på 2.640 kr. pr. måned for flygtninge og familie-
sammenførte, som får tilbudt et integrationsprogram. Herudover modtager kommunerne
et tilskud på 8.779 kr. pr. måned for hver uledsaget mindreårig i kommunen.
Udgiftskønnet er baseret på målgruppen for flygtninge og familiesammenførte, der er
omfattet af det tre-årige integrationsprogram.
Hjælp i særlige tilfælde
Udgiftsskønnet afspejler bevillingen på finanslovens § 14.71.06 tillagt de kommunale ud-
gifter.
Det er budgetteknisk forudsat, at kommunerne i gennemsnit har udgifter på 519 kr. pr.
måned pr. flygtning eller familiesammenført i det treårige integrationsprogram. Kommu-
nerne får refunderet 50 pct. af deres udgifter i direkte refusion.
Udgiftskønnet er baseret på målgruppen for flygtninge og familiesammenførte, der er
omfattet af det tre-årige integrationsprogram.
Hjælp til flygtninge i enkelttilfælde
Udgiftsskønnet afspejler udgifterne under Socialministeriets bevillingsområde § 15.43.01.
Fra bevillingen afholdes visse af kommunernes udgifter til uledsagede flygtningebørn samt
til flygtninge, der på grund af betydelig og varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne
anbringes i døgnophold. Kommunernes udgifter refunderes 100 pct. af staten.
Kontanthjælp under integrationsprogrammet
Udgiftsskønnet afspejler bevillingen på finanslovens § 14.71.10 tillagt de kommunale ud-
gifter. Udgifterne vedrører kontanthjælp i forbindelse med det treårige integrationspro-
gram. Udgiftsskønnet afspejler endvidere, at det som led i Aftale om finansloven for 2016
er besluttet at afskaffe kontanthjælp i forbindelse med integrationsprogrammet pr. 1. juli
2016. Målgruppen vil herefter modtage integrationsydelse, jf. nedenfor.
Antallet af helårspersoner omfattet af kontanthjælp fremgår af aktivitetsoversigten på §
14.71.10 på finansloven for 2016.
Integrationsydelse i integrationsprogrammet
Udgiftsskønnet afspejler bevillingen på finanslovens § 14.71.11 tillagt de kommunale ud-
gifter. I udgiftsskønnet indgår udgifterne til målgruppen for integrationshjælp i forbindelse
med det treårige integrationsprogram.
Antallet af helårspersoner omfattet af kontanthjælp fremgår af aktivitetsoversigten på §
14.71.10 på finansloven for 2016.
Tilbud i integrationsprogrammet
Udgiftsskønnet afspejler bevillingen på finanslovens § 14.71.03. tillagt de kommunale
udgifter. I udgiftsskønnet indgår driftsudgifterne til danskuddannelse og aktive tilbud i det
treårige integrationsprogram.
Kommunernes udgifter til aktive tilbud og danskuddannelse under integrationsprogram-
met refunderes med 50 pct. af staten. Kommunerne kompenseres for den resterende del
af udgifterne via bloktilskuddet.
Side
2/3
L 1 - 2015-16 - Supplerende svar på spørgsmål 158: Spm. om de forventede akkumulerede udgifter til kontanthjælp, integrationsprogrammer, indkvartering, børnepenge, lægehjælp m.v. i årene 2016-2019 i forbindelse med asyltilstrømningen, til udlændinge-, integrations- og boligministeren
Budgetteringsforudsætningerne for antallet af helårspersoner, der modtager tilbud i inte-
grationsprogrammet fremgår af aktivitetsoversigten på § 14.71.03 på finansloven for
2016.
Inger Støjberg
/
Anette Görtz
Side
3/3