Finansudvalget 2015-16
L 1
Offentligt
1573231_0001.png
26. november 2015
J.nr. 15-3175916
Til Folketinget – Finansudvalget
Vedrørende L 1 - Forslag til finanslov for finansåret 2016.
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 140 af 20. november 2015. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Jesper Petersen (S).
Karsten Lauritzen
/ Lene Skov Henningsen
L 1 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 140: Spm. om en skematisk oversigt over den rabat der gives, når registreringsafgiftssats nedsættes, til skatteministeren
1573231_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren oversende en skematisk oversigt over den rabat der gives, når registre-
ringsafgiftssats nedsættes fra 180 pct. til 150 pct. for henholdsvis en Bugatti Veyron, en
Porche 911 turbo og en Mercedes S 500? Startende med den dyreste bil først bedes svaret
fordelt på tre kolonner med pris inklusiv registreringsafgift på 180 pct., pris inklusiv regi-
streringsafgift på 150 pct. og rabatten isoleret set.
Svar
Tabel 1 viser, hvor meget registreringsafgiften, og dermed prisen (ved fuld overvæltning),
skønnes at falde som følge af en reduktion af registreringsafgiftssatsen på 180 pct. til 150
pct. for en Porche 911 turbo og en Mercedes S 500.
Tabel 1. Afgiftsændringer ved reduktion af registreringsafgiftssatsen på 180 pct. til 150 pct.
Pris inkl. moms og registreringsafgift v. sats på:
(Kr.)
Porche 911 turbo
Mercedes S 500
180 pct.
3.181.462
1.768.309
150 pct.
2.860.821
1.598.873
Ændring i
registrerings-
afgift (kr.)
-320.641
-169.436
Anm: Der er taget udgangspunkt i listepriser indhentet den 23. november 2015. Det er forudsat, at listepriserne ved 180
pct. afgift er uændrede i 2016, samt at alle bilerne får de maksimale sikkerhedsfradrag.
Kilde: Skatteministeriet samt relevante hjemmesider.
Det skal bemærkes, at der i tabellen er taget udgangspunkt i listepriser indhentet den 23.
november 2015. Disse listepriser er i tabellen anført som prisen inkl. afgift ved en sats på
180 pct. Reduktionen af registreringsafgiftssatsen til 150 pct. har imidlertid virkning fra
den 20. november. Det vil sige, at priserne reelt godt kan være tilpasset reduktionen i
afgiften.
Der er endvidere spurgt til effekterne af nedsættelsen for en Bugatti Veyron. Der er tale
om en bil til en meget høj pris, som ikke produceres længere, og som kun er produceret i
relativt få eksemplarer. Derfor er den ikke medtaget i tabellen. En personbil, som ved en
afgiftssats på 180 pct. fx koster 40 mio. kr. inkl. registreringsafgift, vil få en afgiftsredukti-
on på i størrelsesordenen 4,3 mio. kr. ved en nedsættelse af satsen til 150 pct. Efter-
spørgslen efter en bil i den prisklasse må forventes at være særdeles begrænset i Danmark.
Side 2 af 2