Finansudvalget 2015-16
L 1
Offentligt
1563190_0001.png
Finansudvalget 2015-16
L 1 endeligt svar på spørgsmål 78
Offentligt
28. oktober 2015
J.nr. 15-3056666
Til Folketinget – Finansudvalget
Vedrørende L 1 - Forslag til finanslov for finansåret 2016.
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 78 af 27. oktober 2015. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Pelle Dragsted (EL).
Karsten Lauritzen
/ Camilla Christensen
L 1 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 109: Spm. om at fremsende et kort oprids af historikken med anvendelse af formueskattekursen, til skatteministeren
1563190_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes oplyse antallet af familieejede virksomheder i Danmark, herunder deres
fordeling efter størrelse, samt fordelingen af andelen (i kr. og pct.) af den skønnede udgift
som følge af sænkningen af formueskattekursen, der hidrører de forskellige virksomheds-
størrelser. I forlængelse heraf bedes ministeren oplyse, hvad den samlede skattelettelse for
en stor familieejet virksomhed i top 10 er ved sænkningen af formueskattekursen.
Svar
Der findes ikke nogen egentlig statistik over antallet af familieejede virksomheder i Dan-
mark. I publikationen
Familievirksomheder i Danmark
af Bennedsen mfl. (2014) fremgår det,
at der er ca. 60.000 danske virksomheder, hvor én familie har mindst 50 pct. af ejerskabet.
Det fremgår ikke, hvordan disse virksomheder er fordelt på størrelse. Hovedparten af
virksomhederne må dog selvsagt være relativt små med få eller ingen ansatte, en begræn-
set aktivmasse og en beskeden omsætning. Nogle af de familieejede virksomheder er dog
også blandt landets absolut største – målt ved bl.a. antal ansatte, eksport og omsætning.
En opgørelse af, hvad en eventuel skattenedsættelse for en konkret familieejet virksom-
hed kan udgøre, hvis virksomheden kan værdiansættes til formueskattekursen ved en
overdragelse ved arv eller gave, afhænger først og fremmest af en række virksomhedsspe-
cifikke forhold. Ved opgørelsen indgår virksomhedens skattepligtige indkomst i de sene-
ste 3 regnskabsår samt oplysninger om virksomhedens aktiver og passiver, herunder skat-
temæssige afskrivninger, udloddet udbytte m.v. Dette vil fremgå af virksomhedens selv-
angivelse og årsregnskab. Immaterielle aktiver indgår ikke i opgørelsen. På baggrund af
disse virksomhedsspecifikke oplysninger vil det være muligt at opgøre en virksomheds
formueskattekurs.
Ved vurderingen af, om en virksomhed vil kunne overdrages til formueskattekursen med
en eventuel skattenedsættelse i forhold til, hvis formueskattekursen ikke kunne anvendes,
er der endvidere også behov for at kende virksomhedens handelsværdi, dvs. den værdi,
som vil kunne opnås ved et egentligt salg af virksomheden. Dette kræver tilvejebringelse
af en række oplysninger, som kun virksomheden selv ligger inde med, herunder bl.a. for-
ventningerne til fremtidige års afkast og omsætning.
Den samlede skattenedsættelse for den enkelte virksomhed vil således afhænge af virk-
somhedens individuelle forhold. Formueskattekursen vil derfor kunne variere meget i op-
eller nedadgående retning, alt afhængig af, hvilken virksomhed man ser på. På den bag-
grund er en opgørelse for én enkelt virksomhed, der vil kunne anvende formueskattekur-
sen, umiddelbart ikke egnet til at give et retvisende billede af den eventuelle skattenedsæt-
telse ved genindførelsen af formueskattekursen. For så vidt angår eksempler på betydnin-
gen af formueskattekursen i konkrete sager, henvises til oversigten over afgørelser i be-
svarelsen af FIU spørgsmål 75 af 27. oktober 2015 til L 1, FT 2015-16, 1. samling.
Side 2 af 3
L 1 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 109: Spm. om at fremsende et kort oprids af historikken med anvendelse af formueskattekursen, til skatteministeren
1563190_0003.png
Den samlede skattestigning ved den tidligere regerings ophævelse af formueskattekursen
skønnes at udgøre 750 mio. kr. årligt, jf. svaret på FIU spørgsmål 77 af 27. oktober 2015
til L 1, FT 2015-16, 1. samling.
Side 3 af 3