Skatteudvalget 2015-16
L 99
Offentligt
1603996_0001.png
25. februar 2016
J.nr. 15-1566174
Til Folketinget – Skatteudvalget
Vedrørende L 99 - Forslag til lov om ændring af toldloven, momsloven, opkrævningslo-
ven og lov om anvendelse af Det Europæiske Fællesskabs forordning om toldmyndighe-
dernes indgriben over for varer, der mistænkes for at krænke visse intellektuelle
ejendomsrettigheder, og om de foranstaltninger, som skal træffes over for
varer, der krænker sådanne rettigheder. (Ændringer som følge af forordning
om EU-toldkodeksen).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 2 af 28. januar 2016. Spørgsmålet er stillet efter øn-
ske fra Rune lund (EL).
Karsten Lauritzen
/ Jeanette Rose Hansen
L 99 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om ministeren vil redegøre for de provenumæssige konsekvenser af lovforslaget, herunder særligt den foreslåede ændrede rentesats, til skatteministeren
1603996_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes redegøre for de provenumæssige konsekvenser af lovforslaget, herunder
særligt den foreslåede ændrede rentesats.
Svar
De ændringer, der foretages af toldloven følger direkte af krav fra EU-toldkodeks. Told-
lovsændringen har således ikke i sig selv provenumæssige konsekvenser.
Konkret i forhold til den foreslåede ændrede rentesats, var det, ifølge SKAT, ca. 13 pct.
af det samlede toldkrav i 2015, som ikke blev betalt rettidigt. 88 pct. heraf blev dog betalt
inden for den første måned efter sidste rettidige betalingsdag. For de virksomheder, der
betalte toldkravet for sent, blev beløbet i gennemsnit betalt 34 dage efter sidste rettidige
betalingsdato.
På baggrund af oplysninger om toldkravet i 2015 kan den ændrede rentesats skønnes at
medføre et mindreprovenu på knap 5 mio. kr. årligt samt en tilsvarende lavere renteudgift
for virksomhederne.
Side 2 af 2