Skatteudvalget 2015-16
L 99 Bilag 6
Offentligt
1603353_0001.png
25. februar 2016
J.nr. 15-156617
Til Folketinget – Skatteudvalget
Vedrørende L 99 - Forslag til Lov om ændring af toldloven, momsloven, opkrævningslo-
ven og lov om anvendelse af Det Europæiske Fællesskabs forordning om toldmyndighe-
dernes indgriben over for varer, der mistænkes for at krænke visse intellektuelle ejen-
domsrettigheder, og om de foranstaltninger, som skal træffes over for varer, der krænker
sådanne rettigheder (Ændringer som følge af forordning om EU-toldkodeksen).
Hermed sendes ændringsforslag, som jeg ønsker at stille til 2. behandlingen af ovennævn-
te lovforslag.
Et væsentligt element i ændringsforslaget relaterer sig til udvidelsen af SKATs sikkerheds-
stillelsesordning til også at omfatte potentiel toldskyld. Jeg har derfor vedlagt et notat,
som mere udførligt forklarer baggrunden for løsningsmodellen for SKATs sikkerhedsstil-
lelsesordning for potentiel toldskyld.
Karsten Lauritzen
/ Jeanette Rose Hansen
L 99 - 2015-16 - Bilag 6: Ændringsforslag og notat om SKATs sikkerhedsstillelsesordning for potentiel toldskyld, fra skatteministeren
1603353_0002.png
Ændringsforslag
til
Forslag til lov om ændring af toldloven, momsloven, opkrævningsloven og lov om
anvendelse af Det Europæiske Fællesskabs forordning om toldmyndighedernes
indgriben over for varer, der mistænkes for at krænke visse intellektuelle ejen-
domsrettigheder, og om de foranstaltninger, som skal træffes over for varer, der
krænker sådanne rettigheder (Ændringer som følge af forordning om EU-
toldkodeksen) (L 99)
Til § 1
1)
Nr. 1
affattes således:
”1.
I overskriften til
kapitel 2, § 2
og
§ 31
ændres ”EF’s toldkodeks” til: ”EU-
toldkodeksen”. ”
[Der foretages en præcis henvisning til bestemmelserne i toldloven i stedet for at
bruge henvisningen ”overalt i loven”]
2)
Nr. 3
affattes således:
”3. I § 2, stk. 1, 1. pkt., ændres ”EF´s retsakter” til: ”EU’s retsakter”
[Konsekvensændring som følge af, at der er overlap mellem lovforslagets § 1, nr. 1 og
3]
3)
Efter
nr. 9
indsættes som nye numre:
”01. I
§ 30, stk. 4,
indsættes som 1. pkt. ”Skatteministeren kan fastsætte regler om, at
varemodtagere og -afsendere skal opfylde nærmere angivne betingelser for at delta-
ge i SKATs sikkerhedsstillelsesordning.””
”02. I
§ 30, stk. 4, 1. pkt.,
som bliver 2. pkt., indsættes efter ”kan”: ”derudover” og
”varemodtagere” ændres til: ”varemodtagere og –afsendere”.”
[Skatteministerens bemyndigelse til at fastsætte regler om SKATs sikkerhedsstillel-
sesordning udvides]
4)
I
nr. 20
ændres ”EU-toldkodeksens kapitel 3, afdeling 3” til: ”EU-
toldkodeksens afsnit VII, kapitel 3, afdeling 3”.
[Præcisering af henvisningen til EU-toldkodeksen]
Side 2 af 6
L 99 - 2015-16 - Bilag 6: Ændringsforslag og notat om SKATs sikkerhedsstillelsesordning for potentiel toldskyld, fra skatteministeren
1603353_0003.png
5)
Efter
nr. 30
indsættes som nyt nummer:
”02. I
§ 76, stk. 1, nr. 4,
ændres ”§ 13, stk. 2, nr. 2” til: ”§ 13, 2. pkt.””
[Konsekvensændring som følge af lovforslagets § 1, nr. 5]
Til § 2
1)
Efter
nr. 1
indsættes som nyt nummer
”01. I
§ 11 a
ændres ”afgiftsoplag,” til: ”afgiftsoplag”.”
[Korrektion af kommafejl]
Til § 3
1)
Som nyt
nr. 1
indsættes:
”01. I
§ 8, stk. 1, nr. 4,
ændres ”§ 16 c, stk. 1.” til: ”§ 16 c, stk. 1 og 2.””
[Konsekvensændring som følge af lovforslagets § 3, nr. 1]
Bemærkninger
§1
Til nr. 1
Det er kun tre steder i loven, at ”EF´s toldkodeks” skal ændres til ”EU-toldkodeksen”,
og med ændringsforslaget foreslås det derfor, at der foretages en præcis henvisning
til de tre bestemmelser i loven, hvor ændringen skal foretages, i stedet for at der
anføres, at ændringen foretages overalt i loven.
Til nr. 2
Der er overlap mellem lovforslagets § 1, nr. 1 og nr. 3, da ”EF’s toldkodeks” i toldlo-
vens § 2, stk. 1, 1. pkt. ændres en gang til ”EU-toldkodeksen” i nr. 1 og en gang til
”EU’s toldkodeks” i nr. 3. Med ændringsforslaget foreslås derfor, at lovforslagets § 1,
nr. 3, kun ændrer ”EF’s retsakter” til ”EU’s retsakter”.
Side 3 af 6
L 99 - 2015-16 - Bilag 6: Ændringsforslag og notat om SKATs sikkerhedsstillelsesordning for potentiel toldskyld, fra skatteministeren
1603353_0004.png
Til nr. 3
I lovforslagets § 1, nr. 9 udvides SKATs sikkerhedsstillelsesordning til også at omfatte
potentiel toldskyld.
I bemærkningerne til lovforslaget er der samtidig lagt op til, at der i toldbehandlings-
bekendtgørelsen skal fastsættes regler om, hvordan sikkerhedsstillelsesordningen
skal indrettes for at kunne dække potentiel toldskyld.
Skatteministeren har i toldlovens § 30, stk. 4, bemyndigelse til at fastsætte regler om
SKATs sikkerhedsstillelsesordning, herunder størrelsen af det bidrag, der skal betales
af varemodtagere, der deltager i ordningen. Det er med ordlyden i loven ikke klart i
hvilket omfang, at skatteministeren kan fastsætte betingelser for at kunne deltage i
SKATs sikkerhedsstillelsesordning.
Der er i udkast til ændring af toldbehandlingsbekendtgørelsen imidlertid lagt op til, at
tilladelse til at deltage i SKATs sikkerhedsstillelsesordning for potentiel toldskyld skal
ske efter ansøgning hos SKAT, og at tilladelse kun gives under forudsætning af, at
ansøgeren har positiv egenkapital og ikke har gæld for told, afgifter eller skatter.
Bemyndigelsen til at fastsætte regler for indretningen af SKATs sikkerhedsstillelses-
ordning i toldlovens § 30, stk. 4, foreslås derfor udvidet, så det tydeligt fremgår af
loven, at der er hjemmel til at udstede en bekendtgørelse, hvoraf det fremgår, at
nærmere angivne betingelser skal være opfyldt for at kunne deltage i SKATs sikker-
hedsstillelsesordning.
Med formuleringen i ændringsforslagets § 1, nr. 3, får skatteministeren derfor be-
myndigelse til at fastsætte regler om, at varemodtagere og -afsendere skal opfylde
nærmere angivne betingelser for at deltage i SKATs sikkerhedsstillelsesordning.
Baggrunden for, at en deltagelse i SKATs sikkerhedsstillelsesordning for potentiel
toldskyld forudsætter, at ansøgeren har positiv egenkapital og ikke har gæld for told,
afgifter eller skatter, er, at det vil formindske risikoen for tab på SKATs sikkerhedsstil-
lelsesordning. Såfremt der er tab på ordningen, vil den danske stat skulle afregne det
manglende beløb over for EU.
Side 4 af 6
L 99 - 2015-16 - Bilag 6: Ændringsforslag og notat om SKATs sikkerhedsstillelsesordning for potentiel toldskyld, fra skatteministeren
1603353_0005.png
En udvidelse af bemyndigelsen til, at der også kan fastsættes nærmere angivne be-
tingelser for at deltage i SKATs sikkerhedsstillelsesordning for potentiel toldskyld skal
ses i lyset af, at promillesatsen for at deltage i SKATs sikkerhedsstillelsesordning for
potentiel toldskyld foreløbigt vil blive fastsat til nul i toldbehandlingsbekendtgørel-
sen.
Baggrunden for, at promillesatsen fastsættes til nul, er, at der ikke for nuværende
foreligger tilstrækkelig data til at beregne, hvad promillesatsen skal være for at dæk-
ke et evt. tab på SKATs sikkerhedsstillelsesordning for potentiel toldskyld.
Hensigten er, at promillesatsen skal reguleres pr. 1. januar 2017, da det forventes, at
der i de kommende 6 til 8 måneder vil kunne indsamles tilstrækkelig med data til at
fastlægge en promillesats, der vil dække et eventuelt tab på SKATs sikkerhedsstillel-
sesordning for potentiel toldskyld.
Til nr. 4
EU-toldkodeksen er delt op i afsnit, kapitler og afdelinger. Med ændringsforslaget
præciseres henvisningen til det specifikke afsnit i EU-toldkodeksen.
Til nr. 5
Konsekvensændring som følge af lovforslagets § 1, nr. 5. I toldlovens § 76, stk. 1, nr.
4, henvises der til § 13, stk. 2, 2. pkt. I lovforslaget ophæves § 13, stk. 1 imidlertid, og
der skal derfor være en henvisning til § 13, 2. pkt. i stedet for.
§2
Til nr. 1
Korrektion af kommafejl.
§3
Til nr. 1
I lovforslagets § 1, nr. 11, foreslås i toldlovens § 30 a, stk. 3, at toldskyld fremover
skal forrentes med renten fastsat i EU-toldkodeksens artikel 114. Der er imidlertid
ikke foreslået en konsekvensændring i opkrævningslovens § 8, stk. 1, nr. 4, hvoraf det
Side 5 af 6
L 99 - 2015-16 - Bilag 6: Ændringsforslag og notat om SKATs sikkerhedsstillelsesordning for potentiel toldskyld, fra skatteministeren
1603353_0006.png
fremgår, at SKAT kan fritage for betaling af renter. Det er hensigten, at SKAT også skal
kunne fritage for renter for toldskyld. Med ændringsforslaget indsættes der derfor en
henvisning til § 16 c, stk. 2, i opkrævningslovens § 8, stk. 1, nr. 4, således at SKAT også
kan fritage for betaling af renter for toldskyld.
Side 6 af 6