Skatteudvalget 2015-16
L 99 Bilag 4
Offentligt
Til folketingets skatteudvalg fra Danske Speditører
Danske Speditører vil hermed orientere skatteudvalgets medlemmer om vores bekymringer og frustrationer
i forbindelse med EU-toldkodeksen.
Kort sagt drejer det sig om følgende forhold:
1) Manglende eller ikke-fyldestgørende rettidig information om, hvad erhvervslivet skal tilpasse sig
hvornår i perioden frem til udgangen af 2020, og hvordan det skal gøres rent praktisk.
2) Velbegrundet udsigt til manglende IT-understøttelse af elementer fra UCC, der implementeres i Dan-
mark i perioden frem til 2019 og 2020.
Ad 1: Manglende rettidig information
På de meget hyppige møder vi holder med SKAT, får vi at vide, at der endnu er mangt og meget, der
skal nå at falde ordentligt på plads inden 1. maj 2016. Det drejer sig overordnet set om forhold, der
har med de nye regler for bevillinger og sikkerhedsstillelse at gøre. Således er det endnu ikke helt
afklaret, hvordan der skal søges om bevilling til at drive lager, hvor der opbevares varer, der er på
toldoplag. Det er heller ikke afklaret, hvordan ansøgninger til at drive lager skal sagsbehandles og
afgøres af myndighederne.
Det vil selvsagt have ret vidtgående konsekvenser for speditører, der i stort omfang driver lager, hvori
der i kortere eller længere tid opbevares for deres kunder i industrien.
På baggrund af den meget lange liste over uafklarede spørgsmål af potentiel stor betydning for spe-
ditørernes fremtidige virksomhed har vi anmodet SKAT om at samarbejde med os om planlægning
og afvikling af informationsmøder herom 4-5 steder i landet.
Dette har vi bedt om med henvisning til, at vores medlemsvirksomheder i speditionsbranchen i stort
omfang er toldagenter og toldrådgivere for virksomhederne i industrien. Det giver anledning til, at
toldmedarbejdere i vores medlemsvirksomheder får stillet en masse spørgsmål, som de gerne vil
svare klart og kontant på. De sætter en ære i at yde en kompetent og professionel rådgivning til
virksomhederne i industrien – og det vil de meget gerne kunne fortsætte med at gøre.
Derfor er det meget vigtigt for en gnidningsløs implementering af EU-toldkodeksen, at medarbej-
derne i vores medlemsvirksomhederne er fuld ud opdateret med den nyeste viden om den praktiske
håndtering af de nye regler, der skal gælde herhjemme fra 1. maj 2016.
-
SKAT har med mail til Danske Speditører i dag afvist anmodningen og svaret, at SKAT gerne vil i dialog
med os om informationsaktiviteter efter 1. maj. SKAT henviser til, at man ikke har ressourcer til det
inden 1. maj. Dette svar er Danske Speditører ikke tilfreds med, og vi ønsker at skatteministeren
beder SKAT genoverveje sagen.
L 99 - 2015-16 - Bilag 4: Henvendelse af 3/2-16 fra Danske Speditører
Ad 2: Velbegrundet frygt for konsekvenserne af manglende IT-understøttelse
Hvad er konsekvenserne for dansk erhvervsliv af følgende tre forhold?
-
At SKAT har bekræftet, at der først til oktober 2017 kommer et digitalt system, hvor virksom-
hederne kan logge på en hjemmeside, hvorfra der kan ansøges om f.eks. bevillinger.
Indtil
oktober 2017 er der ingen ny IT-understøttelse på dette felt, selv om der allerede fra 1. maj
2016 kommer ændringer:
Nogle bevillingstyper falder bort og vil efter ansøgning blive er-
stattet af andre.
At SKAT bekræfter, at vi med de såkaldte T2L’er ”fortsætter med den papirløsning, vi kender
og bruger i dag, indtil vi får PoUS-systemet”. PoUS-systemet (Proof of Union Status) skulle
ifølge det oprindelige arbejdsprogram fra EU være klar i 2017, men det er netop blevet ud-
skudt til 2019.
Virksomhederne skal altså på dette område fortsætte med gammeldags pa-
pirbaseret dokumentudveksling med SKAT frem til 2019.
At SKAT har bekræftet, at der først
i 2020 kommer et digitalt system (GUM-systemet hedder
det) til håndtering af de nye regler for sikkerhedsstillelse.
Det er tankevækkende, når der
allerede fra 1. maj 2016 træder regler i kraft, der betyder, at der som noget helt nyt skal
stilles sikkerhed for ”Aktiv forædling” og for såkaldt potentiel toldskyld i forbindelse med den
midlertidige opbevaring og på toldoplaget (for nye bevillinger fra den 1. maj 2016, der ud-
stedes efter 1. maj 2016)
-
-
Vi frygter, at konsekvenserne kan opstilles på følgende måder:
1) At dansk erhvervsliv i almindelighed og speditørerne i særdeleshed pålægges ekstra bøvl som
følge af dels mangel på europæisk IT-understøttelse som nævnt ovenfor og dels som følge af, at
det nuværende danske IT-system på toldområdet ikke vil kunne klare nye funktioner i en over-
gangsperiode.
2) At dansk erhvervsliv vil miste tempo og konkurrencekraft til virksomheder i andre EU-lande, der
har bedre nationale IT-systemer på toldområdet end her i Danmark, og/eller til virksomheder i
EU-lande, der ikke kan og vil implementere EU-toldkodeksen i det tempo, som er påkrævet. Med
andre ord: Virksomheder i EU-lande, der har stemt imod eller undladt at stemme ved den eneste
afstemning om retsakter, der har med EU-toldkodeksen at gøre!