Retsudvalget 2015-16, Retsudvalget 2015-16, Retsudvalget 2015-16
L 98 Bilag 8, L 98 A Bilag 8, L 98 B Bilag 8
Offentligt
Kære Kia - Kære medlemmer af retsudvalget
Jeg takker for henvendelsen fra jer og jeg vil naturligvis med glæde mødes og diskutere
lovforslaget om en højere straf for voldtægt etc (L98).
Vores vigtigste anke i forhold til lovforslaget har været, at det skal undgå at indføre en
strafforskel mellem voldtægt begået af en fremmed (traditionelt kaldet overfaldsvoldtægt) og
voldtægt begået af en bekendt (Traditionelt kaldet partner- og kontaktvoldtægt, men i dette
lovforslag refereres til 'andre sager om voldtægt').
Dette kritikpunkt er delvist imødekommet, da der svares på spørgsmål 1: "
Hvorvidt
en
voldtægt kan karakteriseres som en overfaldsvoldtægt, beror på, om der er tale om et overfald, f.eks.
ved at offeret udsættes for et pludseligt overgreb på et offentligt sted, hvor offeret færdes alene,
eller i eget hjem, hvor gerningsmanden er trængt ind. Dette vil gælde,
uanset om gerningsmanden
og offeret kender hinanden eller ej.
Det bemærkes i den forbindelse også, at det ikke anses for en
formildende omstændighed, at en voldtægt er begået i forbindelse med socialt samvær eller i et
parforhold."
Her skriver justitsministeren således, at man med overfaldsvoldtægt inkluderer enhver sag,
der sker som et 'overfald' og ikke refererer til hvilket relation, der måtte have været melklem
offer og gerningsmand. Det er naturligvis glædeligt. Men der er tale om et opgør med den
traditionelle forståelse af begrebet, og det er bekymrende, hvis dette meget væsentlige
fortolkningsbidrag kun fremgår i et svar til folketinget.
I svaret til spørgsmål 7 refereres for eksempel til, at
"Rigsadvokaten ved en sådan voldtægt
forstod ”voldtægt mod en person, som gerningsmanden slet ikke kender eller kun har et yderst
perifert kendskab til, og hvor der ikke forud for voldtægten har været samvær af nogen karakter".
Det er netop denne forståelse som lovforslaget gerne skulle gøre op med og der er det
utrolig vigtigt, at det bliver understreget meget tydeligt i de fortolkningsbidrag, der er til loven.
Her tænker jeg også på udvalgets betænkning.
Derudover mener jeg, at det vil være en god ide at følge op på lovens implementering, så man
fremadrettet undersøger, om straffene bliver udmålt i overensstemmelse med de retningslinjer
man vedtager, herunder særligt om man også i praksis kommer til at forstå
'overfaldsvoldtægt' ud fra den hye definition, som lovforslaget introducerer. Dette kunne
sammentænkes med et fokus på, hvordan lovændringerne i 2013 slår igennem i praksis.
Som nævnt vil jeg naturligvis meget gerne mødes med udvalget til en uddybning af
ovenstående samt de andre forslag til forandring af lovforslaget, som også fremgår af vores
høringssvar. Ligesom jeg også meget gerne stiller op til drøftelser af voldtægtsområdet mere
bredt.
Rigtig god påske.
Med venlig hilsen
Stinne Lyager Bech
Politisk rådgiver/Political advisor
Teamleder for Policy
Amnesty International
Dansk Afdeling/Danish Section
Gammeltorv 8, 5 sal
L 98 - 2015-16 - Bilag 8: Kommentarer fra Amnesty og Center for Voldtægtsofre
1614652_0002.png
1457 København K
tel: (+45) 33 45 65 65
Mob: (+45) 25 34 95 45
E-mail:
[email protected]
www.amnesty.dk
L 98 - 2015-16 - Bilag 8: Kommentarer fra Amnesty og Center for Voldtægtsofre
1614652_0003.png
Kære Kia Moos
Der er stadig nogle elementer, som vi ikke har fået opklaret. Vi vil gerne deltage i et
uddybende møde.
Med venlig hilsen
Sara Parding
Kommunikationsmedarbejder
Tel. +45 7846 4838
Fax. + 45 7846 4836
e-mail:
[email protected]
Center for Voldtægtsofre
Aarhus Universitetshospital
Nørre Boulevard 1 ▪ Bygn. 31
DK-8000 Aarhus C
www.voldtaegt.dk
www.seksuelleovergreb-netvaerk.dk
Facebook:
Stop Voldtægt