Til lovforslag nr.
L 96
Folketinget 2015-16
Betænkning afgivet af Skatteudvalget den 11. februar 2016
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om kommunal ejendomsskat og lov om
kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner
(Fastfrysning af grundskyld for ejerboliger i 2016)
[af skatteministeren (Karsten Lauritzen)]
1. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 16. december 2015 og var
til 1. behandling den 19. januar 2016. Lovforslaget blev ef-
ter 1. behandling henvist til behandling i Skatteudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og Skatteministeriet sendte den 11. december
2015 dette udkast til udvalget, jf. SAU alm. del – bilag 66.
Den 14. januar 2016 sendte skatteministeren de indkomne
høringssvar og et notat herom til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget
1 skriftlig henvendelse fra Andelsboligforeningen Milebuen.
Skatteministeren har over for udvalget kommenteret den
skriftlige henvendelse.
Åbent samråd
Udvalget har stillet 3 spørgsmål til skatteministeren til
mundtlig besvarelse, som denne har besvaret i et åbent sam-
råd den 26. januar 2016. Skatteministeren har efterfølgende
fremsendt det talepapir, der lå til grund for besvarelsen, til
udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 2 spørgsmål til skatteministeren til
skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
2. Indstillinger og politiske bemærkninger
Et
flertal
i udvalget (DF, V, LA og KF) indstiller lovfor-
slaget til
vedtagelse uændret.
Et
mindretal
i udvalget (S, EL, ALT, SF og RV) indstil-
ler lovforslaget til
forkastelse
ved 3. behandling.
Enhedslistens medlemmer af udvalget udtaler, at EL ger-
ne vil hjælpe de lavindkomstfamilier, som får problemer
med at sidde i deres ejerbolig, fordi grundskylden stiger for
voldsomt. Dette lovforslag har imidlertid til formål at give
boligejere med de dyreste boliger og de største indkomster
en skattelettelse. Derfor er lovforslaget socialt skævt. For
det første tilgodeser fastfrysningen af grundskylden kun
ejerboliger, mens både andelsbolighavere og lejere forbigås.
For det andet viser skatteministerens egne svar på spørgsmål
om fordelingsvirkningen af fastfrysningen af grundskyld, at
skattelettelsen er klart størst for husejere med de dyreste hu-
se og højeste indkomster. Det er således ikke husejeren, der
knap kan få økonomien til at hænge sammen, og som sidder
i et lille hus i provinsen, der for alvor bliver hjulpet. En hus-
ejer med et hus vurderet til 700.000 kr. får således i 2016 en
besparelse på 130 kr., hvorimod en husejer med et hus vur-
deret til 7,5 mio. kr. sparer 3.140 kr. i 2016, jf. svaret på lov-
forslag nr. L 1 – spørgsmål 189. Det er altså de husejere
nord for København, som har rigeligt med penge, der får en
solid skattelettelse. Det er i forvejen en gruppe, som er ble-
vet tilgodeset med skattelettelser og store lønstigninger de
seneste år, som altså får endnu en gave med dette lovforslag.
Det kan EL ikke acceptere.
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin
var på tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræ-
senteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke
adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalel-
ser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
AX018311