Skatteudvalget 2015-16
L 96 Bilag 2
Offentligt
1588219_0001.png
14. januar 2016
J.nr. 15-3135149
Til Folketinget – Skatteudvalget
Til udvalgets orientering vedlægges høringsskema samt de modtagne høringssvar vedrø-
rende L 96 Forslag til lov om ændring af lov om kommunal ejendomsskat og lov om
kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner.
Karsten Lauritzen
/ Camilla Christensen
L 96 - 2015-16 - Bilag 2: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
1588219_0002.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Advokatrådet
Ingen bemærkninger
Andelsboligforeningernes Fæl-
lesrepræsentation (ABF)
Det undrer ABF, at andelsbolig-
foreninger ikke skal være omfat-
tet af lovforslaget, da andelshave-
re på samme måde som ejere af
ejerboliger betaler grundskyld.
ABF savner et argument for,
hvorfor ejere skal betale mindre i
grundskyld end lejere eller an-
delshavere og dermed et argu-
ment for den forskelsbehandling,
der vil finde sted som følge af
lovforslaget.
Aftalen om at fastfryse beskat-
ningsgrundlaget for grundskyl-
den fra 2015 til 2016, som rege-
ringen indgik med Dansk Fol-
keparti, Liberal Alliance og Det
Konservative Folkeparti som
led i finanslovsaftalen omfatter
ejerboliger, dvs. bl.a. parcelhu-
se, rækkehuse, ejerlejligheder og
sommerhuse.
Der er tale om en målrettet
fastfrysning af grundskylden
inden for den økonomiske
ramme som er til rådighed, og
afgrænsningen følger i øvrigt
den afgrænsning af ejerboliger,
som i forvejen ligger i vurde-
ringsloven.
Boligselskabernes Landsforening
Boligselskabernes Landsforening
finder forskelsbehandlingen af
beboere i andelsboliger og leje-
boliger ganske urimelig og ufor-
ståelig og savner en forklaring
herpå.
Der henvises til kommentarer-
ne til ABF ovenfor.
Dansk Ejendomsmæglerfor-
ening
Dansk Ejendomsmæglerforening
støtter lovforslaget.
Foreningen ønsker dog at an-
vendelsesområdet udvides til og-
så at omfatte alle udlejnings- og
andelsejendomme.
Der henvises til kommentarer-
ne til ABF ovenfor.
Dansk Erhverv
Ingen bemærkninger
Side 2 af 6
L 96 - 2015-16 - Bilag 2: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
1588219_0003.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Dansk Industri
Ingen bemærkninger
Danske Boligadvokater
Ingen bemærkninger. Efter for-
eningens opfattelse synes der dog
ikke nogen teknisk hindring for
at også andelshavere og lejere
kan få glæde af en fastfrysning af
grundskylden.
Der henvises til kommentarer-
ne til ABF ovenfor.
FSR – danske revisorer
Ingen bemærkninger
Kommunernes Landsforening
(KL)
KL bemærker, at det ikke frem-
går af lovforslaget, om kommu-
nerne vil blive kompenseret
for de manglende indtægter i
2016. Fastfrysningen af grund-
skylden har dermed bidraget til at
skabe usikkerhed om kommu-
nernes økonomi efter budget-
lægningen for 2016 er afsluttet.
KL har gentagne gange stillet
krav om, at kommunerne kom-
penseres for de manglende ind-
tægter fra grundskyld. KL note-
rer sig derfor med tilfredshed,
at der er sket en afklaring heraf,
ligesom virkningen af forslaget
vedrørende tilskuds- og udlig-
ningsbeløbene for 2016 for de
selvbudgetterende kommuner
bliver neutraliseret i forbindelse
med efterreguleringen af 2016.
KL bemærker derudover, at lov-
forslaget medfører administrative
konsekvenser for kommunerne i
forbindelse med genberegning af
grundskylden.
I lovforslaget lægges der op til,
at de økonomiske konsekven-
ser for kommunerne i 2016 og
frem vil skulle indgå i drøftel-
serne om kommunernes øko-
nomi for 2017 i foråret 2016.
Det vil være regeringens ud-
gangspunkt, at den enkelte
kommune i 2016 kompenseres
for dens tab som følge af fast-
frysningen af beskatnings-
grundlaget for grundskylden.
Fra 2017 og frem vil virkningen
af fastfrysningen af beskat-
ningsgrundlaget for grundskyl-
den fra 2015 til 2016 indgå i de
provenuskøn over grundskyl-
den, der ligger til grund for
fastsættelsen af kommunernes
bloktilskud.
Det udvidede totalbalanceprin-
cip (DUT) indebærer, at staten
kompenserer kommuner for
kommunale udgiftsændringer
som følge af ny lovgivning. Det
sker ved, at det samlede statstil-
Side 3 af 6
L 96 - 2015-16 - Bilag 2: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
1588219_0004.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
skud forhøjes eller reduceres,
når kommunerne bliver pålagt
eller frataget opgaver.
Landbrug & Fødevarer
(L&F)
Landbrug & Fødevarer er posi-
tivt indstillet over for en fastfrys-
ning af grundskylden.
Efter L&F’s opfattelse virker det
imidlertid urimeligt, at en fast-
frysning af grundskyld på ejerbo-
liger ikke omfatter stuehuse på
landbrugsejendomme. Stuehuse
er ejerboliger på linje med almin-
delige ejerboliger, og det faktum,
at vurderingerne af tekniske årsa-
ger gennemføres i lige år – frem
for ulige – bør ikke være afgø-
rende for, om man opnår samme
fastfrysning af grundskylden som
almindelige boligejere.
Generelt mener L&F desuden, at
en fastfrysning af grundskylden
på produktionsjord vil have stør-
re positive samfundsøkonomiske
effekter.
Der henvises til kommentarer-
ne til ABF oven for vedrørende
afgrænsningen af de omfattede
ejendomme.
Lejernes Landsorganisation
Lejernes LO protesterer mod
lovforslagets ensidige lettelse i
beskatningen af boligejerne. Eje-
re af udlejningsejendomme er ik-
ke omfattet af lovforslaget, og
dermed får lejerne ingen lettelse i
grundbeskatningen.
LO anfører, at skattelettelsen er
tilrettelagt, så den alene gavner
boligejerne. Beregningerne fra
Skatteministeriet viser, at det ko-
ster 755 millioner. Det havde kun
kostet 225 millioner kroner mere
Der henvises til kommentarer-
ne til ABF ovenfor.
Side 4 af 6
L 96 - 2015-16 - Bilag 2: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
1588219_0005.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
at inkludere lejere og andelshave-
re.
LO bemærker, at den ensidige
skattelettelse til boligejerne skal
ses i lyset af, at de offentlige
mindre indtægter som følge af
ejendomsværdiskattestoppet,
skattefri kapitalgevinster m.v.
udgør en væsentlig økonomisk
støtte til ejerboligen.
Samlet set beklager Lejernes LO,
at regeringen og dens støtteparti-
er fører en meget skæv forde-
lingspolitik, der alt for ensidigt
tilgodeser boligejerne.
SRF Skattefaglig Forening
Ingen bemærkninger
Syddjurs Kommune
Syddjurs Kommune noterer med
tilfredshed, at der i det fremsatte
lovforslag foretages en individuel
kompensation i forhold til kom-
munernes faktiske tab i 2016.
Kommunen finder det dog helt
urimeligt, at kompensationsmo-
dellen for 2016 ikke også gøres
gældende i 2017 og fremefter.
Derudover kritiserer kommunen,
at det kommunale tilskuds- og
udligningssystem rammer syste-
matisk skævt.
Der henvises til kommentarer-
ne til KL ovenfor.
De generelle principper i det
kommunal tilskuds- og udlig-
ningssystem ligger i øvrigt uden
for rammerne af dette lov-
forslag.
Vurderingsankenævnsforeningen
Ingen bemærkninger
Ældresagen
Ældresagen bemærker, at den sti-
gende grundskyld er en økono-
misk udfordring for mange pen-
Side 5 af 6
L 96 - 2015-16 - Bilag 2: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
1588219_0006.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
sionister, fordi folkepensionen
ikke tilnærmelsesvis er steget i
samme takt som grundskylden,
samtidig med at mange private
pensionsordninger heller ikke er
blevet reguleret i de senere år.
Den stigende grundskyld har be-
tydet, at en del pensionister fryg-
ter, at de ikke har råd til at blive
boende i deres nuværende bolig,
hvis den hidtidige stigning i
grundskylden fortsætter.
Ældre Sagen bemærker derud-
over, at den foreslåede fastfrys-
ning af grundskylden kun gælder
ejerboliger. For udlejningsboliger
vil grundskylden fortsat kunne
stige med op til 6,6 pct. i 2016,
hvilket kan resultere i højere hus-
lejer. Det harmonerer efter Ældre
Sagens opfattelse dårligt med, at
det blev foreslået, at boligydelsen
kun skulle reguleres med 0,6 pct.
(forbrugerprisindekset) som led i
det nu tilbagetrukne lovforslag
om ændring af reglerne for bolig-
ydelse. Parterne bag finanslovs-
forliget har aftalt fortsat at søge
at opnå en besparelse på bolig-
ydelsesområdet, men disse tal vi-
ser, at dette forslag ikke bør gen-
fremsættes.
Der henvises til kommentarer-
ne til ABF ovenfor, for så vidt
angår afgræsningen af de om-
fattede ejendomme.
Reguleringer af boligydelser lig-
ger uden for rammerne af dette
lovforslag og afventer i øvrigt
de politiske drøftelser herom.
Side 6 af 6