Skatteudvalget 2015-16
L 95 Bilag 7
Offentligt
1592294_0001.png
 
NOTAT  
 
Om  solceller  og  BoligJobordningen  
 
 
 
Sammenfatning    
 
Med  L  5
1
 (LOV  nr.  997  af  30.  August  2015)  ændres  ligningsloven,  så  det  igen  
bliver  muligt  at  fratrække  lønudgifter  til  istandsætte  og  renovering  af  boligen  og  
sommerhuset.      
 
Bestemmelsen  har  karakter  af  en  generel  formålsbestemt  fradragmulighed,  der  
efterfølgende  i  2016  og  2017  målrettes  miljø-­‐  og  energiformål.  Det  er  således  
muligt  at  fratrække  håndværkerudgifterne  til  etablering  af  eller  renovering  af  et  
solenergianlæg  (solvarme),  men  samtidig  har  regeringen  bestemt,  at  det  ikke  
skal  være  muligt  at  fratrække  de  samme  håndværkerudgifter,  hvis  der  istedet  
opsættes  et  solcelleanlæg.    
 
Det  fremgår  af  kommissionens  statsstøttegodkendelsen  (SA.36204),  at  der:  
»Ifølge  de  danske  myndigheder  kan  der  ikke  ydes  nogen  investeringsstøtte  til  de  
anlæg,  der  modtager  støtte  under  den  anmeldte  støtteordning.«    
 
Men  for  det  første  er  BoligJobordningen  en  generel  ordning  der  skal  reducere  
håndværkerudgifterne  for  boligejerne  –  og  således  ikke  en  støtteordning  som  det  
defineres  i  Europa  Kommissionens  guidelines  for  statstøtte  til  energi.  Det  er  ikke  
en  målrettet  investeringsstøtte,  men  en  ændring  af  rammebetingelserne  for  en  
lang  række  håndværksmæssige  ydelser.      
 
Dels  er  det  uklart  hvordan  den  hjemmel  som  Energiministeren  fik  i  L  163,  hvor  
Energinet  årligt  skal  foretage  foretage  en  vurdering  
om  der  forekommer  
overkompensation,  
konkret  udmøntes  i  Danmark  jf.  Kommissions  retningslinjer  
for  statstøtte  til  miljøbeskyttelse  og  energi  2014-­‐2020  pkt.  131.    
 
En  generel  ændring  af  ligningsmæssige  fradrag  m.v.  indgår  ikke  som  udgangs-­‐
punkt  i  disse  LCOE  (levelized  cost  of  electricity)  beregninger.  Hvilket  så  igen  
afhænger  af  om  Danmark  vælger  at  overimplementere  bestemmelserne,  ved  at  
indregne  BoligJobordningen  som  en  specifik  investeringstøtte,  til  solceller?  
Medens  man  ikke  foretager  noget  lignende,  hvis  erhvervsskatterne  eller  
ligningsmæssige  fradrag  ændres.    
 
Meget  tyder  derfor  på  at  regeringen  desværre  har  valgt  at  overimplementere  EU-­‐
lovgivningen  på  dette  område.  
 
 
                                                                                                               
1
 
http://www.ft.dk/samling/20142/lovforslag/L5/index.htm
 
L 95 - 2015-16 - Bilag 7: Henvendelse af 26/1-16 fra Solar Lightning Consultants ApS
1592294_0002.png
 
Det  fremgår  af  bemærkninger  til  
Lovforslag  nr.  L  163
2
,  at  :  
   
I  forbindelse  med  Europa-­‐Kommissionens  behandling  af  statsstøttesagerne  
måtte  Danmark…forpligte  sig  til  at  sikre,  at  produktionsomkostninger  opgøres  
regelmæssigt  og  mindst  en  gang  årligt  med  henblik  på,  at  der  foretages  
vurderinger  af,  
om  der  foreligger  overkompensation.  
 
Europa-­‐Kommissionens  krav  skyldes,  at  EuropaKommissionen  har  vedtaget  nye  
retningslinjer  for  statsstøtte  (Europa-­‐Kommissionens  retningslinjer  for  
statsstøtte  til  miljøbeskyttelse  og  energi  2014-­‐2020,  som  er  offentliggjort  den  
28.  juni  2014  i  EU-­‐Tidende,  nr.  C  200,  side  1).  Retningslinjerne  finder  anvendelse  
fra  den  1.  juli  2014.  
 
2.4.2.     Ministeriets  overvejelser  og  den  foreslåede  ordning  
 
Med  lovforslaget  foreslås  indsat  bemyndigelser  for  klima-­‐,  energi-­‐  og  
bygningsministeren  til  at  fastsætte  regler  om,  at  Energinet.dk  skal  opgøre  
produktionsomkostninger  med  henblik  på,  at  klima-­‐,  energi-­‐  og  bygnings-­‐
ministeren  regelmæssigt  foretager  vurderinger  af,  om  støtteordninger  
kan  føre  til  overkompensation.  
Ændringsforslaget  er  en  følge  af  de  vilkår,  som  fremgår  af  Europa-­‐
Kommissionens  afgørelser  fra  oktober  2014.  Europa-­‐Kommissionen  har  
stillet  krav  om  opgørelse  af  produktionsomkostninger,  fordi  Europa-­‐
Kommissionens  retningslinjer  for  statsstøtte  til  miljøbeskyttelse  og  energi  
2014-­‐2020  indeholder  et  krav  om,  at  produktionsomkostninger  
ajourføres  regelmæssigt  og  mindst  en  gang  om  året.  Dette  skal  ses  i  lyset  
af,  at  Europa-­‐Kommissionens  retningslinjer  for  statsstøtte  til  miljø-­‐
beskyttelse  og  energi  2014-­‐2020  også  foreskriver,  
at  støtten  pr.  
energienhed  ikke  må  overstige  forskellen  mellem  de  samlede  normaliserede  
omkostninger  til  energiproduktion,  inklusive  kapitalforrentning,  og  
markedsprisen,  og  at  der  kun  må  ydes  støtte,  indtil  anlægget  er  fuldt  
afskrevet  i  overensstemmelse  med  de  almindelige  regnskabsregler.  
 
Der  kan  henvises  til  retningslinjernes  pkt.  131.  
Selv  om  en  støtteordning  er  godkendt  af  Europa-­‐Kommissionen  
for  en  vis  årrække,  kan  det  alligevel  vise  sig,  at  der  inden  for  denne  
periode  sker  ændringer  i  markedet,  således  at  støtten  bliver  for  høj.  
Støtten  må  ikke  overstige  forskellen  mellem  de  samlede  normaliserede  
omkostninger  til  energiproduktion  og  markedsprisen.  Hvis  dette  bliver  
tilfældet,  vil  det  være  nødvendigt  at  ændre  støtteordningen.  
 
PS.  L  163  er  først  omsat  i  en  bekendgørelse,  den  18.  september  2015
3
 og  det  
fremgår  ikke  hvordan  retsninglinierne  for  statstøtte  pkt.  131  -­‐  om  evt.  
overkompensation  -­‐  konkret  skal  håndteres  og  beregnes  af  Energinet.dk  
 
 
                                                                                                               
2
 
http://www.ft.dk/RIpdf/samling/20141/lovforslag/L163/20141_L163_som_fremsat.pdf  
3
 
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=174364  
L 95 - 2015-16 - Bilag 7: Henvendelse af 26/1-16 fra Solar Lightning Consultants ApS
1592294_0003.png
MEDDELELSE  FRA  KOMMISSIONEN  
Retningslinjer  for  statstøtte  til  miljøbeskyttelse  og  energi  2014-­‐2020  
(2014/C  200/01)
4
 
 
119.     Støtte  til  energi  fra  vedvarende  kilder  kan  ydes  i  form  af  
investerings-­‐  
eller  driftsstøtte.  For  så  vidt  angår   investeringsstøtteordninger  og  
individuelt  anmeldelsespligtig  investeringsstøtte  gælder  betingelserne  i  
afsnit  3.2.  
 
3.3.2.2.  Støtte  til  anden  energi  end  elektricitet  fra  vedvarende  energikilder  
 
131.     For  anden  energi  end  elektricitet  fra  andre  vedvarende  energikilder  vil  
driftsstøtte  blive  anset  for  forenelig  med  det  indre  marked,  hvis  følgende  
kumulative  betingelser  er  opfyldt:  
 
a)  støtten  pr.  energienhed  overstiger  ikke  forskellen  mellem  de  samlede  
normaliserede  omkostninger  til  energi  produktion  (»levelised  costs  of  
producing  energy«  —  LCOE)  ved  hjælp  af  den  pågældende  teknologi  og  
markedsprisen  på  den  pågældende  energiform  
 
b)  LCOE  kan  også  dække  normal  kapitalforrentning.  Investeringsstøtten  
fratrækkes  det  samlede  investeringsbeløb  ved  beregningen  af  LCOE  
 
c)  produktionsomkostningerne  ajourføres  regelmæssigt  og  mindst  en  
gang  om  året  og  
 
d)  der  ydes  kun  støtte,  indtil  anlægget  er  fuldt  afskrevet  i  
overensstemmelse  med  de  almindelige  regnskabsregler,  for  at  undgå,  at  
driftsstøtte  baseret  på  LCOE  overstiger  afskrivningen  af  investeringen.  
 
 
 
I  EU-­‐kommissionens  statsstøttegodkendelse  af  lov  nr.  1390
5
 og  lov  nr.  900
6
 den  
24.  oktober  2014,  fremgår  det  af  punkt  24:  
 
Statsstøttesag  SA.36204  2013/N  –  Danmark  
Støtte  til  solcelleanlæg  og  øvrige  vedvarende  energianlæg
7
 
 
(24)  
Ifølge  de  danske  myndigheder  kan  der  ikke  ydes  nogen  
investeringsstøtte  til  de  anlæg,  der  modtager  støtte  under  den  
anmeldte  støtteordning.  
Desuden  har  de  danske  myndigheder  oplyst,  at  
et  anlægs  levetid  typisk  er  på  20  år,  uanset  hvilken  anlægstype  eller  
teknologi  der  er  tale  om.  
                                                                                                               
4
 
http://eur-­‐lex.europa.eu/legal-­‐content/DA/TXT/PDF/?uri=CELEX:52014XC0628(01)&from=EN  
5
 
https://www.retsinformation.dk/forms/r0710.aspx?id=144949  
6
 
https://www.retsinformation.dk/forms/r0710.aspx?id=152758  
7
 
http://ec.europa.eu/competition/state_aid/cases/247697/247697_1632386_191_2.pdf