Skatteudvalget 2015-16
L 95 Bilag 7
Offentligt
1592293_0001.png
Til Skatteministeren
Høringssvar – Grøn Jopulje 2016 + 2017 Ligningslovens j.nr. 2253539
4. Januar.2015
Solar Lightning hilser den grønne boligjob pulje for 2016 + 2017 velkommen, set i lyset af Co 21/
Klimaaftalen i Paris og da bæredygtig energirådgivning nu også er omfattet af ordningen og der er
øremærket op til 12.000 kr. i skattefradrag pr. voksen hjemmeboende over 18 år til miljø udover
hjemmeservice beløb på op til 6.000 pr. voksen.
Det bør tydeliggøres om også almene boliger er omfattet af ordningen, disse opføres med off. grundkapital.
Vi foreslår flg. tilføjelser i par. 1. 1
… Arkitekt og Ingeniørrådgivning, grøn teknologi, affaldssortering og etageboliger omfattes af
lovens hensigt.
1. Vi vil dog tillade os at bemærke at lovforslaget ikke ses som værende i overensstemmelse
med den politiske aftale af 6. november 2015 om vedvarende energi samt danske
klimapolitiske mål eksempel solceller jf. Paragraf 1, stk. 6 V, stk 6,1. pkt. – Her fremgår det
at der ikke kan foretages fradrag af udgifter til arbejde, hvor der er ydet tilskud efter anden
offentlige støtteordning….- til arbejde vedrørende etablering af el-produktion fra
vedvarende energianlæg omfattet af par 41 og 47 i lov om fremme af vedvarende energi,
hvis der modtages offentlig driftsstøtte til disse anlæg…
Solceller i boliger fordrer normalt tilslutning efter nettomålerordningen, så der kan `spoles frem og
tilbage` over elmåleren. Ved køb udover den delvise lokale VE produktion er det den høje
afgiftsbelagte takst fra staten/ Energinet på ca. 240 øre pr. kWh, ved salg retur fra disse små
vedvarende energianlæg giver staten kun 60 øre pr kWh i `indtægt` de første 10 år og 40 øre pr.
kWh herefter. Det må tydeliggøres af den købsordning af strøm retur overnettet ikke er at sidestille
med off. tilskud – i lovens bemærkninger eller i vejledningen!
Der har dog været mulighed for at søge lidt højere driftsstøtte fra 3 x 20 MW pulje ml. marts og
oktober 2015, men denne ordning er nu så bureaukratisk, tung og omfatter kun det mindre salg
retur over EL- nettet, at trods 2 opslag i 2015 er der kun søgt ca. 19 MW i første runde og ca. 6,4
MW i oktober 2015 i alt ca. 25,6 MW ud af 60 MW. Bla. skal man ved puljeansøgning til Energinet
om forhøjet pris pr. kWh skrive under på at dersom man ikke opnår denne driftsstøtte, frasiger
man sig retten til at etablere et solcelleanlæg! Fastholdes denne bestemmelse vil det fremme en
tendens hvor stadig flere kobler sig af nettet/ off Grid med batteriløsninger og selv bliver
målepunktsansvarlige. Dette er især oplagt især i 04 områder uden fjernvarme og
naturgasforsyning – ” udenfor de store byer - udkants Danmark” iht. den private ejendomsret.
Danske Ark. finder at lovforslaget og Klima og Energiministiet overimplementerer EU s direktiver – uden der
er behørig lovhjemmel herfor
Dansk Ark. anbefaler denne sætning om VE /solcelleanlægslettet eller omfattet af
undtagelsesbestemmelse, så solceller og små husstandsvindmøller kan fremmes lokalt – også med
skattefradrag fra den grønne boligjobordning i eenfamiliehuse, fritidshuse og i etageboligejendomme.
Solar Lightning Consultants ApS
• Nygårdterrasserne 214 F • 3520 Farum • Tlf. 61 31 26 81 • CVR NR 3337 6596
www.solarlightning.dk • [email protected] • Merkur Bank Reg. Nr. 8401 Kontonr. 1198300
L 95 - 2015-16 - Bilag 7: Henvendelse af 26/1-16 fra Solar Lightning Consultants ApS
1592293_0002.png
2. Fradragsordningen er oprindeligt en skattefradragsordning for fritliggende villaer og 2 familiehuse,
men omfatter nu også privat udlejning, andelsboliger og grundejerforeninger i etageboliger.
Men én ting er at træffe beslutning om en grøn investering i villaer for ´hr og fru Danmark over
spisebordet.` og søge skattefradrag samme år.
Men den politiske aftale omtalte solcelle, solfanger, klima og genbrug af regnvands- samt faskine løsninger i
byernes etageejendomme. Disse fordrer investering i fælles anlæg på boligforeningens tag, med lodrette
ledningsføringer og stigstrenge i kældre og installationer som tanke og faskiner under og i terræn.
Der er derfor risiko for en betydelig forskelsbehandling mellem fritliggende en familie og fritidshuse og
etageboliger i de større byer hvor 70 % af befolkningen bor.
Den skattemæssige ordning følger et princip om fradrag pr. CPR nummer.
En boligforening har et fælles CVR nummer for alle lejere, andelshavere eller ejerbolighavere i
etageejendommen. Det anbefales derfor at der tillige åbnes mulighed for at dersom et flertalt af lejere,
andelshavere eller ejere på generalforsamling beslutter at man ønsker de tiltag, som fremgår på listen i den
politiske aftale og at de 2 x 50 mio. kr. øremærkes hertil.
så kan man udnytte ordninger fælles som VE og klimafinansiering og opnå lovhjemmel til at trække denne
udgift fra den enkelte boligbrugers husleje til betaling af en fælles realkredit og banklån til grønne
forbedringer, vedtaget ved kvalificeret flertal på boligforeningens Generalforsamling/ GF.
Der kan laves en løsning som kendes fra sanerings og byfornyelsesloven, hvor fælles anlæg skal
gennemføres, men hvor man så individuelt kan sige nej tak – så får man blot ikke vandbesparelser ved at
anvende regnvand til fællesvaskerier og toiletskyl eller grøn billige solcellestrøm over bimåler eller
varmtvands tilskud fra solfangere mm. Ordningen kan udformes så de 50 mio. puljer der er d afsat for hhv.
2016 og 2017, kan søges til SKAT om bindende afgiftssvar udfra konkrete ejendomme og matrikler og
dermed sikres finansiering alternativt at disse 2 x 50 mio. kr. ændres til puljer der løbende kan søges af
etageboligejendomme .
3. Vedrørende rådgivning skal det præciseres at man enten skal være omfattet af Bedre bolig
ordningen, energikonsulent eller omfattet af professionel arkitekt og ingeniør ansvars og
erhvervsforsikring – ellers er der risiko for at håndværkere vil yde `rådgivning uden dækning
udover deres eget fagentreprise område med risiko for byggeskader og erstatningssager til følge,
ligesom Energirådgivning så ikke ses i den rette miljømæssige helhed udfra bygningen og på tværs
af de enkelte håndværksfag i energimæssig sammenhæng.
4. Ordninger bør tillige muliggøre tilskud / skattemæssigt fradrag til fælles underjordiske
affaldssorterings og genbrugsanlæg i de større byer – som det kendes fra Århus og nu også fra
København – Smart Miljøstationer – som normalt kan omfatte op til 200 boliger, der kildesorterer i
2-6 fraktioner til genanvendelse - igen med mulighed for en GF flertalsbeslutning i en
etageboligforening jf. punkt 2.
Disse tiltag finder vi vil bidrage til den grønne erhvervsomstilling og kunne administreres i praksis
Med venlig hilsen
Martin Dietz
Solar Lightning Consultants ApS
Direktør, Arkitekt & Byggeøkonom
Solar Lightning Consultants ApS
• Nygårdterrasserne 214 F • 3520 Farum • Tlf. 61 31 26 81 • CVR NR 3337 6596
www.solarlightning.dk • [email protected] • Merkur Bank Reg. Nr. 8401 Kontonr. 1198300