Skatteudvalget 2015-16
L 95 Bilag 11
Offentligt
1596281_0001.png
Til lovforslag nr.
L 95
Folketinget 2015-16
Betænkning afgivet af Skatteudvalget den 4. februar 2016
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af ligningsloven
(Grøn boligjobordning i 2016 og 2017)
[af skatteministeren (Karsten Lauritzen)]
1. Ændringsforslag
Skatteministeren har stillet 4 ændringsforslag til lovfor-
slaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 16. december 2015 og var
til 1. behandling den 19. januar 2016. Lovforslaget blev ef-
ter 1. behandling henvist til behandling i Skatteudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og skatteministeriet sendte den 2. december
2015 dette udkast til udvalget, jf. SAU alm. del – bilag 60.
Den 14. januar 2016 sendte skatteministeren de indkomne
høringssvar og et notat herom til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget
3 skriftlige henvendelser fra:
Blik- og Rørarbejderforbundet,
Rejsearbejdere.dk og
Solar Lightning Consultants ApS.
Skatteministeren har over for udvalget kommenteret de
skriftlige henvendelser.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 5 spørgsmål til skatteministeren til
skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
Deputation
Endvidere har Blik- og Rørarbejderforbundet mundtligt
over for udvalget redegjort for deres holdning til lovforsla-
get.
3. Indstillinger og politiske bemærkninger
Et
flertal
i udvalget (DF, V, ALT, SF og KF) indstiller
lovforslaget til
vedtagelse
med de stillede ændringsforslag.
Et
mindretal
i udvalget (S og RV) indstiller lovforslaget
til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme
hverken for eller imod de under nr. 1-3 stillede ændringsfor-
slag. Mindretallet vil stemme for ændringsforslag nr. 4.
Socialdemokratiets og Radikale Venstres medlemmer af
udvalget udtaler, at de tidligere har været med til at forlænge
og udvide boligjobordningen, fordi det var rigtigt at gøre i
de år, hvor Danmark skulle trækkes ud af krisen og beskæf-
tigelsen skulle stimuleres. Men for S og RV er boligjobord-
ningen primært et redskab, der hører en krisetid til. Nu stiger
beskæftigelsen i byggeriet igen, og økonomien er generelt i
fremgang. S og RV mener derfor ikke, at der længere er
konjunkturmæssige argumenter for at videreføre ordningen.
At ordningen nu i højere grad skal målrettes grønne til-
tag, er et skridt i den rigtige retning. Dog noterer S og RV,
at regeringen ikke har været i stand til at give noget bud på,
hvilken klimaeffekt ordningen vil have. Samtidig tyder tidli-
gere beregninger på, at der kunne opnås en langt større kli-
maeffekt for færre penge, hvis dette var det primære formål.
På samme måde er beskæftigelseseffekten stort set ikke ek-
sisterende, og effekten i forhold til sort arbejde begrænset.
Boligjobordningen havde sin ret, da Danmark under
krisen havde behov for at fremrykke arbejde, sætte gang i
økonomien og holde hånden under beskæftigelsen. S og RV
mener, at pengene nu kan bruges klogere, både i forhold til
at skabe nye arbejdspladser, bekæmpe sort arbejde, reducere
CO
2
-udledningen og give mere luft i hverdagen for børnefa-
milierne.
Et
andet mindretal
i udvalget (EL) indstiller lovforslaget
til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for
de stillede ændringsforslag.
DokumentId
Journalnummer
L 95 - 2015-16 - Bilag 11: Betænkning afgivet den 4. februar 2016
1596281_0002.png
2
Enhedslistens medlemmer af udvalget mener, at det er
vigtigt at skabe jobs, men mener samtidig, at den grønne bo-
ligjobordning er den forkerte måde at gøre det på. Forslaget
koster 400 mio. kr., og regeringen vælger at bruge disse på
et skattefradrag, som der er en social skævhed i. EL har i et
spørgsmål til skatteministeren ikke kunnet få et præcist svar
på, hvordan fordelingsprofilen for lovforslaget ser ud, men i
skatteministerens svar henvises der til den tidligere bolig-
jobordning, hvad angår lovforslagets fordelingseffekter. EL
går derfor ud fra, at den nye ordning er lige så socialt skæv
som den tidligere boligjobordning. Endvidere er det en me-
get dyr måde at skabe nye jobs på. Evalueringen af den
gamle boligjobordning pegede på, at det var en dyr og inef-
fektiv måde at skabe jobs på. EL er af den holdning, at hvis
regeringen i stedet valgte at bruge de 400 mio. kr. på offent-
lige renovationer eller borgernær velfærd, ville regeringen
både bruge pengene langt mere retfærdigt og øge beskæfti-
gelsen. Regeringen ville således kunne give et løft til vores
velfærd, som kommer os alle til gode, frem for at give skat-
tefradrag til de vellønnede.
Enhedslisten stemmer dog for ændringsforslagene. Det
skyldes, at det trods alt er positivt, at det hul i lovforslaget,
der giver personer med bagudforskudt indkomstår mulighed
for at få et større fradrag end det tiltænkte maksimum, bliver
lukket.
Et
tredje mindretal
i udvalget (LA) indstiller lovforslaget
til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme
imod de stillede ændringsforslag.
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin
var på tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræ-
senteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke
adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalel-
ser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Af
skatteministeren,
tiltrådt af et
flertal
(DF, V, EL, ALT,
SF og KF):
Til § 1
1)
I det under
nr. 4
foreslåede
§ 8 V, stk. 4, 4. pkt.,
indsæt-
tes efter »indkomståret 2017«: »for personer, hvis indkomst-
år følger kalenderåret«.
[Fradragstidspunkt for personer, hvis indkomstår følger ka-
lenderåret]
Til § 2
2)
I
stk. 3, 2. pkt.,
indsættes efter »indkomståret 2017«:
»for personer, hvis indkomstår følger kalenderåret«.
[Fradragstidspunkt for personer, hvis indkomstår følger ka-
lenderåret]
3)
Efter stk. 4 indsættes som nyt stykke:
»Stk. 5.
En person, hvis indkomstår 2016 påbegyndes i
kalenderåret 2015, kan for arbejde, der er fradragsberettiget
i indkomståret 2016 efter reglerne i denne lov eller de hidtil
gældende regler i ligningslovens § 8 V, vælge at foretage
fradrag efter reglerne i ligningslovens § 8 V, stk. 5, som af-
fattet ved denne lovs § 1, nr. 5, eller efter det hidtil gælden-
de § 8 V, stk. 5.«
Stk. 5 og 6 bliver herefter stk. 6 og 7.
[Overgangsregel for personer med forskudt indkomstår]
Af
skatteministeren,
tiltrådt af et
flertal
(udvalget med und-
tagelse af LA):
Til bilag 1
4)
I
gruppe B
i
afsnittet Energiforsyning
indsættes efter
»Reparation eller udskiftning af gasfyrskedler og varmean-
læg«: »bortset fra oliefyr, biokedelanlæg, pillefyr, biomasse-
fyr og fastbrændselskedler«.
[Præcisering af bilag]
Bemærkninger
Til nr. 1
I lovforslagets § 1, nr. 3, foreslås det, at der ikke kan
foretages fradrag for arbejde, der betales den 1. marts 2018
eller senere. Efter de generelle regler i ligningslovens § 8 V,
stk. 4, vil arbejde, der er udført i kalenderåret 2017 og beta-
les senest den 28. februar 2018, blive henført til indkomst-
året 2017. For arbejde udført i tidligere år henføres fradraget
til det indkomstår, hvor betaling sker.
På den baggrund foreslås det i lovforslagets § 1, nr. 4, at
fradraget for arbejde udført i kalenderåret 2016, som betales
fra og med den 1. januar 2018 til og med den 28. februar
2018, henføres til indkomståret 2017. Den generelle periodi-
seringsregel ville føre til, at fradraget henføres til indkomst-
året 2018, hvor ordningen for personer, hvis indkomstår føl-
ger kalenderåret, er ophørt.
Den særlige henføringsregel i lovforslagets § 1, nr. 4,
foreslås ikke at skulle gælde for personer med bagud-
forskudt indkomstår, da disse personer i forvejen efter de al-
mindelige regler i visse situationer får henført fradrag til
indkomståret 2018. Det vil eksempelvis være tilfældet, hvis
en person med bagudforskudt indkomstår har fået udført ar-
bejde i den del af kalenderåret 2017, som ligger i personens
indkomstår 2018, eller hvis personen betaler for udført ar-
bejde fra og med den 1. januar 2018 til og med den 28. fe-
bruar 2018.
Dette er en konsekvens af de almindelige regler om bag-
udforskudt indkomstår og svarer til den måde, som personer
med bagudforskudt indkomstår hidtil er blevet håndteret på i
boligjobordningen. Det er en generel forudsætning for fra-
dragsretten, at arbejdet er betalt senest den 28. februar 2018.
Til nr. 2
Dette ændringsforslag har samme sigte som den del af
ændringsforslaget, der beskrives under nr. 1. Forskellen er,
at dette ændringsforslag vedrører arbejde, som er udført i
kalenderåret 2015 under den tidligere ordning.
Arbejde udført i kalenderåret 2015, der efter sin art vide-
reføres i den nye boligjobordning, vil kunne fradrages, hvis
L 95 - 2015-16 - Bilag 11: Betænkning afgivet den 4. februar 2016
1596281_0003.png
3
det betales senest den 28. februar 2018, jf. overgangsreglen i
lovforslagets § 2, stk. 3, 1. pkt. Hvis betaling sker fra og
med den 1. januar 2018 til og med den 28. februar 2018,
foreslås det i lovforslagets § 2, stk. 3, 2. pkt., at henføre fra-
draget til indkomståret 2017, idet den generelle periodise-
ringsregel ellers ville føre til, at fradraget henføres til ind-
komståret 2018, hvor ordningen i princippet er ophørt.
Den foreslåede henføringsregel for arbejde udført i 2015
i lovforslagets § 2, stk. 3, 2. pkt., foreslås ikke at skulle gæl-
de for personer med bagudforskudt indkomstår. For disse
personer gælder de almindelige henføringsregler, jf. be-
mærkningerne til nr. 1 vedrørende arbejde udført under ord-
ningen i kalenderåret 2016 og kalenderåret 2017.
Til nr. 3
For personer med bagudforskudt indkomstår, som har få-
et udført arbejde i kalenderåret 2015, men i deres indkomst-
år 2016, vil henføringsreglerne i ligningslovens § 8 V, stk.
4, føre til, at arbejde betalt i kalenderåret 2015 henføres til
personens indkomstår 2016, hvor de foreslåede regler er
indført. Tilsvarende gælder i de situationer, hvor en person
med bagudforskudt indkomstår har fået udført arbejde, der
efter sin art videreføres i den nye boligjobordning, i den del
af kalenderåret 2015, som ligger i personens indkomstår
2015, men først betaler for arbejdet senere end 2 måneder
efter udgangen af personens indkomstår 2015. Dette inde-
bærer, at de nye foreslåede beløbsgrænser på henholdsvis
12.000 kr. for håndværksydelser og 6.000 kr. for service-
ydelser gælder for dette arbejde.
Da den foreslåede boligjobordning skal have virkning fra
den 1. januar 2016, kan det have enten en skærpende eller
en begunstigende tilbagevirkende kraft for de pågældende
personer. I de tilfælde, hvor personen med bagudforskudt
indkomstår eksempelvis har fået udført en håndværksydelse
i kalenderåret 2015 (men i sit indkomstår 2016), kan reg-
lerne virke skærpende, fordi det maksimale fradragsbeløb
for håndværksydelser for indkomståret 2016 er mindre end
efter de hidtil gældende regler. I de tilfælde, hvor personen
med bagudforskudt indkomstår eksempelvis har fået udført
både service- og håndværksydelser, kan reglerne virke be-
gunstigende, fordi det maksimale fradragsbeløb, når begge
kategorier udnyttes fuldt ud, er højere end det gældende
maksimale fradragsbeløb.
På baggrund heraf foreslås det med ændringsforslaget at
give personer med bagudforskudt indkomstår valgfrihed
mellem anvendelse af fradragsbeløbene i de hidtil gældende
regler og i de foreslåede regler for det samlede arbejde i de
situationer, hvor de har fået udført arbejde, der er fradrags-
berettiget i indkomståret 2016 (se eksemplerne ovenfor) ef-
ter de foreslåede regler i denne lov eller efter de hidtil gæl-
dende regler i ligningslovens § 8 V.
Det følger af de hidtil gældende regler, at der kan opnås
fradrag for arbejde, der udføres i kalenderåret 2015, hvis det
er betalt senest den 29. februar 2016. Det betyder, at der ik-
ke kan opnås fradrag for arbejde, der udføres i kalenderåret
2015, men først betales den 1. marts 2016 eller senere. Dette
gælder for arbejder, der ikke videreføres i den foreslåede bo-
ligjobordning. For arbejder, der videreføres i den foreslåede
boligjobordning, foreslås det i lovforslagets § 2, stk. 3, at gi-
ve mulighed for, at der kan opnås fradrag for sådanne arbej-
der udført i kalenderåret 2015, selv om der først betales for
arbejdet fra og med den 1. marts 2016, men senest den 28.
februar 2018. Disse regler gælder også for personer med
bagudforskudt indkomstår. Det betyder, at selv om det i æn-
dringsforslaget foreslås at give disse personer valgfrihed
mellem fradragsbeløbene i de hidtil gældende regler og i de
foreslåede regler for arbejde, der er fradragsberettiget i ind-
komstår 2016, er det også en betingelse for disse personer,
at de har betalt senest den 29. februar 2016 for arbejde, der
udføres i kalenderåret 2015, og som ikke videreføres som
fradragsberettigede i den foreslåede boligjobordning.
Til nr. 4
Fradragsretten foreslås ikke videreført for udgifter til en
række ikke grønne håndværksydelser i 2016 og 2017. Repa-
ration, installation eller udskiftning af biokedelanlæg, herun-
der pillefyr, biomassefyr og fastbrændselskedler, udgår såle-
des af ordningen sammen med en række andre ydelser, jf.
afsnit 4.1. i lovforslagets almindelige bemærkninger. Arbej-
de på oliefyr er som hidtil ikke omfattet af ordningen. Såle-
des ophørte fradragsretten for installation, reparation eller
udskiftning af oliefyr med virkning fra den 1. januar 2012.
Det fremgår imidlertid ikke af selve bilaget til lovforsla-
get, at fradragsberettiget arbejde vedrørende varmeanlæg ik-
ke omfatter oliefyr og biokedelanlæg. Det foreslås derfor at
præcisere lovforslagets bilag med ydelser omfattet af bolig-
jobordning 2016 og 2017, så det tydeligt fremgår, at fra-
dragsretten vedrørende reparation eller udskiftning af var-
meanlæg ikke omfatter oliefyr, biokedelanlæg, pillefyr, bi-
omassefyr og fastbrændselskedler.
Dennis Flydtkjær (DF) Jan Rytkjær Callesen (DF) Hans Kristian Skibby (DF) Kim Christiansen (DF) Morten Marinus (DF)
René Christensen (DF) Louise Schack Elholm (V) Jan E. Jørgensen (V) Kristian Pihl Lorentzen (V) Jacob Jensen (V)
Torsten Schack Pedersen (V) Britt Bager (V) Merete Riisager (LA)
nfmd.
Ole Birk Olesen (LA) Brian Mikkelsen (KF)
Per Husted (S) Jens Joel (S)
fmd.
Jeppe Bruus (S) Jesper Petersen (S) Mattias Tesfaye (S)
Peter Hummelgaard Thomsen (S) Anne Paulin (S) Rune Lund (EL) Pelle Dragsted (EL) Josephine Fock (ALT)
René Gade (ALT) Martin Lidegaard (RV) Lisbeth Bech Poulsen (SF) Jonas Dahl (SF)
L 95 - 2015-16 - Bilag 11: Betænkning afgivet den 4. februar 2016
1596281_0004.png
4
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Enhedslisten (EL)
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Radikale Venstre (RV)
47
37
34
14
13
9
8
Socialistisk Folkeparti (SF)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Tjóðveldi (T)
Javnaðarflokkurin (JF)
7
6
1
1
1
1
L 95 - 2015-16 - Bilag 11: Betænkning afgivet den 4. februar 2016
1596281_0005.png
5
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 95
Bilagsnr.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Titel
Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
Henvendelse af 18/1-16 fra Blik- og Rørarbejderforbundet
Præsentation til foretræde for Skatteudvalget fra Blik- og Rørarbejder-
forbundet
Fastsat tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
Henvendelse af 19/1-16 fra Rejsearbejdere.dk
Henvendelse af 26/1-16 fra Solar Lightning Consultants ApS
1. udkast til betænkning
Ændringsforslag, fra skatteministeren
2. udkast til betænkning
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 95
Spm.nr.
1
Titel
Spm. om ministerens kommentar til artiklen »Sidste chance: Få din
mor til at passe dit barn – og træk det fra i skat«, til skatteministeren,
og ministerens svar herpå
Spm. om kommentar til henvendelsen af 18/1-16 fra Blik- og Rørar-
bejderforbundet, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om kommentar til henvendelsen af 19/1-16 fra Rejsearbejde-
re.dk, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om at redegøre for fordelingsvirkningen ved Grøn boligjobord-
ning i 2016 og 2017, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om ministerens kommentar til henvendelsen af 26/1-16 fra Solar
Lightning Consultants ApS, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå
2
3
4
5