Skatteudvalget 2015-16
L 95 Bilag 10
Offentligt
1595163_0001.png
Til lovforslag nr.
L 95
Folketinget 2015-16
Betænkning afgivet af Skatteudvalget den 0. februar 2016
2. udkast
(Ændringsforslag fra skatteministeren)
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af ligningsloven
(Grøn boligjobordning i 2016 og 2017)
[af skatteministeren (Karsten Lauritzen)]
1. Ændringsforslag
Skatteministeren har stillet 4 ændringsforslag til lovfor-
slaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 16. december 2015 og var
til 1. behandling den 19. januar 2016. Lovforslaget blev ef-
ter 1. behandling henvist til behandling i Skatteudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i <> møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og skatteministeriet sendte den 2. december
2015 dette udkast til udvalget, jf. SAU alm. del – bilag 60.
Den 14. januar 2016 sendte skatteministeren de indkomne
høringssvar og et notat herom til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget
3 skriftlige henvendelser fra:
Blik- og Rørarbejderforbundet,
Rejsearbejdere.dk og
Solar Lightning Consultants ApS.
Skatteministeren har over for udvalget kommenteret de
skriftlige henvendelser.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 5 spørgsmål til skatteministeren til
skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
Deputation
Endvidere har Blik- og Rørarbejderforbundet mundtligt
over for udvalget redegjort for deres holdning til lovforsla-
get.
3. Indstillinger og politiske bemærkninger
Enhedslistens medlemmer af udvalget mener, at det er
vigtigt at skabe jobs, men mener samtidig at Grøn boligjob-
ordning 2016 og 2017 er den forkerte måde at gøre det på.
Forslaget koster 400 mio. kr., og regeringen vælger at bruge
disse på et skattefradrag, som der er en social skævhed i. EL
har i et spørgsmål til skatteministeren ikke kunnet få et præ-
cist svar på, hvordan fordelingsprofilen for lovforslaget ser
ud, men i svaret henvises der til den tidligere boligjobord-
ning, hvad angår lovforslagets fordelingseffekter. EL går
derfor ud fra, at den nye ordning er lige så socialt skæv som
den tidligere boligjobordning. Endvidere er det en meget dyr
måde at skabe nye jobs på. Evalueringen af den gamle bo-
ligjobordning pegede på, at det var en dyr og ineffektiv må-
de at skabe jobs på. EL er af den holdning, at hvis regerin-
gen i stedet valgte at bruge de 400 mio. kr. på offentlige re-
novationer eller borgernær velfærd, så ville regeringen både
bruge pengene langt mere retfærdigt og øge beskæftigelsen.
Regeringen ville således kunne give et løft til vores velfærd,
som kommer os alle til gode frem for at give skattefradrag
til de vellønnede.
Enhedslisten stemmer dog for ændringsforslagene. Det
skyldes, at det trods alt er positivt, at det hul i lovforslaget,
der giver personer med bagudforskudt indkomstår mulighed
for at få et større fradrag end det tiltænkte maksimum, bliver
lukket.
DokumentId
Journalnummer
L 95 - 2015-16 - Bilag 10: 2. udkast til betænkning
1595163_0002.png
2
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin
var på tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræ-
senteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke
adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalel-
ser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Af
skatteministeren,
tiltrådt af <>:
Til § 1
1)
I det under
nr. 4
foreslåede
§ 8 V, stk. 4, 4. pkt.,
indsæt-
tes efter »indkomståret 2017«: »for personer, hvis indkomst-
år følger kalenderåret«.
[Fradragstidspunkt for personer, hvis indkomstår følger ka-
lenderåret]
Til § 2
2)
I
stk. 3, 2. pkt.,
indsættes efter »indkomståret 2017«:
»for personer, hvis indkomstår følger kalenderåret«.
[Fradragstidspunkt for personer, hvis indkomstår følger ka-
lenderåret]
3)
Efter stk. 4 indsættes som nyt stykke:
»Stk. 5.
En person, hvis indkomstår 2016 påbegyndes i
kalenderåret 2015, kan for arbejde, der er fradragsberettiget
i indkomståret 2016 efter reglerne i denne lov eller de hidtil
gældende regler i ligningslovens § 8 V, vælge at foretage
fradrag efter reglerne i ligningslovens § 8 V, stk. 5, som af-
fattet ved denne lovs § 1, nr. 5, eller efter det hidtil gælden-
de § 8 V, stk. 5.«
Stk. 5 og 6 bliver herefter stk. 6 og 7.
[Overgangsregel for personer med forskudt indkomstår]
Til bilag 1
4)
I
gruppe B
i
afsnittet Energiforsyning
indsættes efter
»Reparation eller udskiftning af gasfyrskedler og varmean-
læg,«: »bortset fra oliefyr, biokedelanlæg, pillefyr, biomas-
sefyr og fastbrændselskedler,«.
[Præcisering af bilag]
Bemærkninger
Til nr. 1
I lovforslagets § 1, nr. 3, foreslås det, at der ikke kan
foretages fradrag for arbejde, der betales den 1. marts 2018
eller senere. Efter de generelle regler i ligningslovens § 8 V,
stk. 4, vil arbejde, der er udført i kalenderåret 2017 og beta-
les senest den 28. februar 2018, blive henført til indkomst-
året 2017. For arbejde udført i tidligere år henføres fradraget
til det indkomstår, hvor betaling sker.
På den baggrund foreslås det i lovforslagets § 1, nr. 4, at
fradraget for arbejde udført i kalenderåret 2016, som betales
fra og med den 1. januar 2018 til og med den 28. februar
2018, henføres til indkomståret 2017. Den generelle periodi-
seringsregel ville føre til, at fradraget henføres til indkomst-
året 2018, hvor ordningen for personer, hvis indkomstår føl-
ger kalenderåret, er ophørt.
Den særlige henføringsregel i lovforslagets § 1, nr. 4,
foreslås ikke at skulle gælde for personer med bagudforsk-
udt indkomstår, da disse personer i forvejen efter de almin-
delige regler i visse situationer får henført fradrag til ind-
komståret 2018. Det vil eksempelvis være tilfældet, hvis en
person med bagudforskudt indkomstår har fået udført arbej-
de i den del af kalenderåret 2017, som ligger i personens
indkomstår 2018, eller hvis personen betaler for udført ar-
bejde fra og med den 1. januar 2018 til og med den 28. fe-
bruar 2018.
Dette er en konsekvens af de almindelige regler om bag-
udforskudt indkomstår og svarer til den måde, som personer
med bagudforskudt indkomstår hidtil er blevet håndteret på i
boligjobordningen. Det er en generel forudsætning for fra-
dragsretten, at arbejdet er betalt senest den 28. februar 2018.
Til nr. 2
Dette ændringsforslag har samme sigte som den del af
ændringsforslaget, der beskrives under nr. 1. Forskellen er,
at dette ændringsforslag vedrører arbejde, som er udført i
kalenderåret 2015 under den tidligere ordning.
Arbejde udført i kalenderåret 2015, der efter sin art vide-
reføres i den nye boligjobordning, vil kunne fradrages, hvis
det betales senest den 28. februar 2018, jf. overgangsreglen i
lovforslagets § 2, stk. 3, 1. pkt. Hvis betaling sker fra og
med den 1. januar 2018 til og med den 28. februar 2018,
foreslås det i lovforslagets § 2, stk. 3, 2. pkt., at henføre fra-
draget til indkomståret 2017, idet den generelle periodise-
ringsregel ellers ville føre til, at fradraget henføres til ind-
komståret 2018, hvor ordningen i princippet er ophørt.
Den foreslåede henføringsregel for arbejde udført i 2015
i lovforslagets § 2, stk. 3, 2. pkt., foreslås ikke at skulle gæl-
de for personer med bagudforskudt indkomstår. For disse
personer gælder de almindelige henføringsregler, jf. be-
mærkningerne til nr. 1 vedrørende arbejde udført under ord-
ningen i kalenderåret 2016 og kalenderåret 2017.
Til nr. 3
For personer med bagudforskudt indkomstår, som har få-
et udført arbejde i kalenderåret 2015, men i deres indkomst-
år 2016, vil henføringsreglerne i ligningslovens § 8 V, stk.
4, føre til, at arbejde betalt i kalenderåret 2015 henføres til
personens indkomstår 2016, hvor de foreslåede regler er
indført. Tilsvarende gælder i de situationer, hvor en person
med bagudforskudt indkomstår har fået udført arbejde, der
efter sin art videreføres i den nye boligjobordning, i den del
af kalenderåret 2015, som ligger i personens indkomstår
2015, men først betaler for arbejdet senere end 2 måneder
efter udgangen af personens indkomstår 2015. Dette inde-
bærer, at de nye foreslåede beløbsgrænser på henholdsvis
12.000 kr. for håndværksydelser og 6.000 kr. for service-
ydelser gælder for dette arbejde.
Da den foreslåede boligjobordning skal have virkning fra
den 1. januar 2016, kan det have enten en skærpende eller
L 95 - 2015-16 - Bilag 10: 2. udkast til betænkning
1595163_0003.png
3
en begunstigende tilbagevirkende kraft for de pågældende
personer. I de tilfælde, hvor personen med bagudforskudt
indkomstår eksempelvis har fået udført en håndværksydelse
i kalenderåret 2015 (men i sit indkomstår 2016), kan reg-
lerne virke skærpende, fordi det maksimale fradragsbeløb
for håndværksydelser for indkomståret 2016 er mindre end
efter de hidtil gældende regler. I de tilfælde, hvor personen
med bagudforskudt indkomstår eksempelvis har fået udført
både service- og håndværksydelser, kan reglerne virke be-
gunstigende, fordi det maksimale fradragsbeløb, når begge
kategorier udnyttes fuldt ud, er højere end det gældende
maksimale fradragsbeløb.
På baggrund heraf foreslås det med ændringsforslaget at
give personer med bagudforskudt indkomstår valgfrihed
mellem anvendelse af fradragsbeløbene i de hidtil gældende
regler og de foreslåede regler for det samlede arbejde i de si-
tuationer, hvor de har fået udført arbejde, der er fradragsbe-
rettiget i indkomståret 2016 (se eksemplerne ovenfor) efter
de foreslåede regler i denne lov eller efter de hidtil gældende
regler i ligningslovens § 8 V.
Det følger af de hidtil gældende regler, at der kan opnås
fradrag for arbejde, der udføres i kalenderåret 2015, hvis det
er betalt senest den 29. februar 2016. Det betyder, at der ik-
ke kan opnås fradrag for arbejde, der udføres i kalenderåret
2015, men først betales den 1. marts 2016 eller senere. Dette
gælder for arbejder, der ikke videreføres i den foreslåede bo-
ligjobordning. For arbejder, der videreføres i den foreslåede
boligjobordning, foreslås det i lovforslagets § 2, stk. 3, at gi-
ve mulighed for, at der kan opnås fradrag for sådanne arbej-
der udført i kalenderåret 2015, selv om der først betales for
arbejdet fra og med den 1. marts 2016, men senest den 28.
februar 2018. Disse regler gælder også for personer med
bagudforskudt indkomstår. Det betyder, at selv om det i æn-
dringsforslaget foreslås at give disse personer valgfrihed
mellem fradragsbeløbene i de hidtil gældende regler og de
foreslåede regler for arbejde, der er fradragsberettiget i ind-
komstår 2016, så er det også en betingelse for disse perso-
ner, at de har betalt senest den 29. februar 2016 for arbejde,
der udføres i kalenderåret 2015, og som ikke videreføres
som fradragsberettigede i den foreslåede boligjobordning.
Til nr. 4
Fradragsretten foreslås ikke videreført for udgifter til en
række ikke grønne håndværksydelser i 2016 og 2017. Repa-
ration, installation eller udskiftning af biokedelanlæg, herun-
der pillefyr, biomassefyr og fastbrændselskedler, udgår såle-
des af ordningen sammen med en række andre ydelser, jf.
afsnit 4.1. i lovforslagets almindelige bemærkninger. Arbej-
de på oliefyr er som hidtil ikke omfattet af ordningen. Såle-
des ophørte fradragsretten for installation, reparation eller
udskiftning af oliefyr med virkning fra den 1. januar 2012.
Det fremgår imidlertid ikke af selve bilaget til lovforsla-
get, at fradragsberettiget arbejde vedrørende varmeanlæg ik-
ke omfatter oliefyr og biokedelanlæg. Det foreslås derfor at
præcisere lovforslagets bilag med ydelser omfattet af bolig-
jobordning 2016 og 2017, så det tydeligt fremgår, at fra-
dragsretten vedrørende reparation eller udskiftning af var-
meanlæg ikke omfatter oliefyr, biokedelanlæg, pillefyr, bi-
omassefyr og fastbrændselskedler.
Dennis Flydtkjær (DF) Jan Rytkjær Callesen (DF) Hans Kristian Skibby (DF) Kim Christiansen (DF) Morten Marinus (DF)
René Christensen (DF) Louise Schack Elholm (V) Jan E. Jørgensen (V) Kristian Pihl Lorentzen (V) Jacob Jensen (V)
Torsten Schack Pedersen (V) Britt Bager (V) Merete Riisager (LA)
nfmd.
Ole Birk Olesen (LA) Brian Mikkelsen (KF)
Per Husted (S) Jens Joel (S)
fmd.
Jeppe Bruus (S) Jesper Petersen (S) Mattias Tesfaye (S)
Peter Hummelgaard Thomsen (S) Anne Paulin (S) Rune Lund (EL) Pelle Dragsted (EL) Josephine Fock (ALT)
René Gade (ALT) Martin Lidegaard (RV) Lisbeth Bech Poulsen (SF) Jonas Dahl (SF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Enhedslisten (EL)
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Radikale Venstre (RV)
47
37
34
14
13
9
8
Socialistisk Folkeparti (SF)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Tjóðveldi (T)
Javnaðarflokkurin (JF)
7
6
1
1
1
1
L 95 - 2015-16 - Bilag 10: 2. udkast til betænkning
1595163_0004.png
4
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 95
Bilagsnr.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Titel
Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
Henvendelse af 18/1-16 fra Blik- og Rørarbejderforbundet
Henvendelse af 19/1-16 fra Blik- og Rørarbejderforbundet
Fastsat tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
Henvendelse af 19/1-16 fra Rejsearbejdere.dk
Henvendelse af 26/1-16 fra Solar Lightning Consultants ApS
1. udkast til betænkning
Ændringsforslag, fra skatteministeren
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 95
Spm.nr.
1
Titel
Spm. om ministerens kommentar til artikel »Sidste chance: Få din mor
til at passe dit barn – og træk det fra i skat«, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå
Spm. om kommentar til henvendelsen af 18/1-16 fra Blik- og Rørar-
bejderforbundet, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om kommentar til henvendelsen af 19/1-16 fra Rejsearbejde-
re.dk, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om at redegøre for fordelingsvirkningen ved Grøn boligjobord-
ning 2016 og 2017, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om ministerens kommentar til henvendelsen af 26/1-16 fra Solar
Lightning Consultants ApS, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå
2
3
4
5