Tak.
Lovforslaget er jo blevet gennemgået rigtig godt.
Det udmønter en aftale fra december 2014, som vi i SF var rigtig glade for at indgå.
Og vi var rigtig glade for, at det var en bred aftale, som både SF og Enhedslisten kunne se sig selv i – specielt i forbindelse med en række af de kritikpunkter, der har været.
Hvis vi skal være helt ærlige, var det måske heller ikke alene alle salens partiers velvillighed, der resulterede i den her aftale, men også det, at vi ser et øget pres fra både OECD og Europa-Kommissionen i forhold til at få lavet fælles regler.
Når kapitalen er grænseoverskridende, som vi ser det mere og mere i de her år, er det også vigtigt med internationale regler.
Og der synes jeg der er grund til at rose specielt OECD, Kommissionen og faktisk også den danske konkurrencekommissær for at sætte øget fokus på det her område.
Vi bliver nogle gange som nationale parlamenter sat skakmat, fordi de danske regler eller reglerne i de andre EU-lande er fyldt med huller, og hver eneste gang vi prøver at lukke et hul, dukker der et nyt hul op.
Der er eksempler på klokkeklare regler, hvor noget er lovligt, og hvor noget er ulovligt, men den store udfordring er jo gråzonen indimellem.
Med hensyn til nærværende lovforslag om register over reelle ejere har vi jo set en myriade af selskaber, hvor det er svært at se, hvem der er de reelle ejere.
Der har også været adskillige rigtig gode dokumentarer, der har vist, at når man følger pengestrømmene – det er jo altid en god regel at følge pengene – kan man se, at man til sidst ender ved en postboks et eller andet eksotisk sted.
Og hvem er det egentlig, der er de reelle ejere?
Det er også en af grundene til, at vi fra SF's side prøvede at stramme op på reglerne om kommanditselskaber, som det også er rigtig svært at se hvem der står bag.
Så det er en rigtig god dag.
Det er et rigtig, rigtig vigtigt skridt i kampen mod skatteunddragelse og det, nogle vil kalde aggressiv skatteplanlægning – hvilket jo også er udtryk for, at vi hele tiden er et skridt bagefter de kapitalstrømme, der flyder både i Europa og på landsplan.
Og så håber jeg, at den tilstedeværende minister, på trods af at det ikke er hans ressortområde, alligevel vil svare på nogle spørgsmål.
For det her er så vigtigt, at jeg desværre ikke kan holde det tilbage, selv om ministeren er minister på et andet område.
Et af de spørgsmål er, at der i lovforslaget står, at der gives – det vedrører så erhvervs- og vækstministeren – hjemmel til at udstede nærmere regler om de tekniske forhold vedrørende registrering og offentliggørelse af oplysninger om de reelle ejere.
Bag det kan der selvfølgelig ligge en bekymring for, hvad de nærmere tekniske omstændigheder betyder i forhold til det.
Vi er fra SF's side rigtig glade for, at der bliver fuld offentlighed.
Det kunne vi ikke få fuldstændig klarlagt, da vi lavede skatteaftalen:
Hvad betød det?
Men det er rigtig vigtigt for os, at der er fuld offentlighed, og derfor vil vi også gerne have svar på, hvad det betyder:
Er det hundrede procent offentlighed?
Hvis ministeren ikke kan svare på det, er det også rimeligt, men så vil vi selvfølgelig stille nogle spørgsmål i udvalgsbehandlingen.
Et andet spørgsmål, som min gode kollega fra Enhedslisten også var inde på, vedrører, at noget af det, som vi har rigtig meget brug for i kampen mod kapitalflugt, jo er viden og gennemsigtighed.
Og der har været en lang diskussion om de åbne skattelister, som den tidligere regering indførte, og som både regeringen, Venstre og andre partier har været meget imod – men der kunne det også være interessant at høre, om det er lagt på hylden, altså så man ikke vil droppe det.
Men alt i alt vil jeg sige, at det er en rigtig god dag.
Det er et rigtig godt lovforslag.
Jeg synes egentlig også, at regeringen meget loyalt har fremsat det lovforslag, som både omfatter det, vi blev enige om i ånd og bogstav for godt 1 år siden, men også de henvendelser, der er kommet fra OECD, og de konkrete krav, der er i hvidvaskdirektivet, og de ønsker, der har været fra Kommissionens side.
Fremadrettet mener jeg også at vi skal se på de 28 eller 29 punkter, som Kommissionen kom med – jeg tror, det var helt tilbage i december 2012 – hvor der var en række forslag til, hvad medlemslandene kunne gøre, uden at man kunne påbyde de forskellige medlemslande at gøre det, men også, som min kollega fra Enhedslisten var inde på, se på blacklistning, sortlistning, af forskellige virksomheder.
Så mener jeg også, at man i dag må nævne den pressekonference, der var forleden dag, hvor konkurrencekommissær Vestager var ude at fortælle om endnu et fremskridt på det her område.
Så jeg er faktisk optimistisk for første gang i mange år, med hensyn til at vi går den rigtige vej, og jeg vil også sige tak til regeringen for at fremsætte det her lovforslag og have understreget, at der skal være fuld offentlighed om reelle ejere.