Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2015-16
L 93 Bilag 1
Offentligt
1581434_0001.png
H Ø R I N G S N O T AT
23. november 2015
J.nr. 2015 - 1233
Ref. kbj/ddm/rzs
Høringsnotat vedrørende forslag til lov om pilotudbud af pristillæg for elektricitet frem-
stillet på solcelleanlæg
Et udkast til lov om pilotudbud af støtte til elektricitet fremstillet på solcelleanlæg har været
sendt i offentlig høring i perioden fra den 17. august 2015 til den 14. september 2015 (i det
følgende benævnt det første høringsudkast).
Energistyrelsen har modtaget 13 høringssvar på baggrund af den første eksterne høring.
Dansk Industri, Energitilsynet, FSR - danske revisorer og Tekniq har meddelt, at de ikke har
bemærkninger til lovforslaget. Advokatrådet – Advokatsamfundet har meddelt, at de ikke fin-
der grundlag for at udtale sig i sagen. CO-industri har meddelt, at de ikke agter at afgive hø-
ringssvar. Dansk Arbejdsgiverforening har oplyst, at sagen falder uden for DA's virkefelt, og
at de derfor ikke ønsker at afgive bemærkninger. Arbejdsgiverne har meddelt, at de ikke har
kommentarer til lovteksten, men er positive overfor åbningen af de danske markeder for uden-
landske producenter via puljen på 2,4 MW.
Dansk Energi, Datatilsynet, Energiklagenævnet, SE Energi & Klima og Vedvarende Energi
har afgivet bemærkninger til lovforslaget.
Arbejdet med lovforslaget og det tilhørende udbudsdesign fortsatte under og efter høringspe-
rioden. Lovforslaget blev i den forbindelse ændret og fik en anden form. Således skal der i
medfør af det nye udkast (i det følgende benævnt det andet høringsudkast) blandt andet indgås
kontrakter med de tilbudsgivere, der vinder del i pilotudbuddet.
Det andet høringsudkast til lov om pilotudbud af pristillæg for elektricitet fremstillet på sol-
celleanlæg har været sendt i høring i perioden fra den 5. november 2015 til den 12. november
2015.
Energistyrelsen har modtaget 10 høringssvar på baggrund af den anden eksterne høring.
Arbejdsgiverne har oplyst, at de ikke har yderligere kommentarer end dem, som blev angivet i
høringsbrevet til den forudgående høring. CO-industri har meddelt, at de ikke agter at afgive
høringssvar. Dansk Arbejdsgiverforening har oplyst, at sagen falder uden for DA's virkefelt,
og at de derfor ikke ønsker at afgive bemærkninger. Dansk Industri, Energitilsynet, FSR -
danske revisorer og HMN Naturgas I/S har meddelt, at de ikke har bemærkninger til lov-
forslaget.
Side 1
L 93 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1581434_0002.png
Dansk Energi, Datatilsynet og Vedvarende Energi har afgivet nye bemærkninger til lovforsla-
get. Dansk Energi takker for, at der er taget højde for hovedparten af deres ændringsforslag i
det andet høringsudkast, og fremsætter et antal nye kommentarer til det andet høringsudkast.
Vedvarende Energi har genfremsendt sit høringssvar fra den forudgående høring, og noteret
med beklagelse, at Energistyrelsen ikke har medtaget forslag i deres høringssvar i forbindelse
med den første høring. Endvidere har Vedvarende Energi fremsat en enkelt yderligere kom-
mentar til det andet høringsudkast.
Det bemærkes, at Energiklagenævnets høringssvar og Datatilsynets høringssvar, der blev ind-
givet til det første høringsudkast, ikke længere har betydning. Disse høringssvar vil derfor ik-
ke blive behandlet.
Det bemærkes endvidere, at lovforslaget er blevet ændret efter den fornyede høring, fordi det
er vurderet, at der ikke som forudsat i høringsudgaven, er behov for et efterfølgende lov-
forslag, som indsætter pristillæggene for de vindende tilbud i loven.
Det betyder, at energi-, forsynings- og klimaministeren med lovforslaget bemyndiges til at
afholde selve pilotudbuddet, indgå kontrakter med de vindende tilbudsgivere og efterfølgende
yde pristillæg på baggrund af kontrakterne. Samtidig fremgår de økonomiske konsekvenser af
pilotudbuddet af lovforslaget og ikke af et senere lovforslag.
Endvidere er der foretaget en række mindre ændringer, herunder redaktionelle og lovtekniske
ændringer i lovforslaget.
De relevante forhold fra alle de høringssvar, som er modtaget til det første høringsudkast, vil i
det følgende behandles sammen med de høringssvar, der er modtaget i forbindelse med det
andet høringsudkast.
Nedenfor redegøres for de væsentlige punkter i høringssvarene fra de to eksterne høringer op-
delt i de emner, høringssvarene berørte. Der henvises i øvrigt til de fremsendte høringssvar.
Energistyrelsens bemærkninger hertil er angivet med kursiv efter hvert emne.
1. Udbudsformen
Vedvarende Energi er imod selve udbudsformen til fremme af vedvarende energi, og fore-
trækker at støtte til udbygning af solcellekapacitet fortsat gives ved løbende ansøgninger om
pristillæg over en længere periode i stedet for en enkeltstående budrunde, som dette lovforslag
lægger op til. Der argumenteres for, at udbudsmodellen stiller større investorer uforholds-
mæssigt bedre end almindelige borgere og boligselskaber, og at udbud giver for høje pristil-
læg og dermed for høje omkostninger for elforbrugeren. SE Energi & Klima mener, at tekno-
logineutrale udbud vil sænke prisen og øge konkurrencen, og ønsker teknologineutralitet prio-
riteret, således at pilotudbuddet skal tænkes sammen med kommende udbud for vedvarende
energi.
Energistyrelsen bemærker, at lovforslaget tilvejebringer en ramme for, at energi-, forsynings-
og klimaministeren kan udmønte Europa-Kommissionens statsstøtteafgørelser fra oktober
Side 2
L 93 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1581434_0003.png
2014, som indeholder vilkår om gennemførelse af pilotudbud af pristillæg for elektricitet
fremstillet på solcelleanlæg med en samlet installeret effekt på 20 MW, hvoraf 2,4 MW udby-
des i mindst et andet EØS-land, som Danmark har direkte elforbindelse til.
2. Tilrettelæggelse af pilotudbuddet og udbudsmaterialet
Dansk Energi anser det som positivt, at pilotudbuddet er begrænset til anlæg, hvor hele elpro-
duktionen sælges på elmarkedet med henvisning til, at der er bedre samfundsøkonomi i ener-
giproduktion i større skala end for eksempel individuelle solcelleanlæg. Vedvarende Energi
mener, at pilotudbuddet skal indrettes, så det sikres, at der ikke er snærende tidsfrister, som
vil forhindre en bred folkelig deltagelse, samt at en del af puljen bør reserveres til solcelle-
laug. Dansk Energi mener, at udbudsbetingelserne bør præcisere eventuelle begrænsninger i
projektstørrelser, hvis de findes, samt detaljer om budtype, prisloft og/eller prisgulv, m.m.
Med henvisning til afsnit 2.2. i de almindelige bemærkninger til det andet høringsudkast, ser
Dansk Energi som udgangspunkt ingen grund til at begrænse budstørrelsen til 2,4 MW for
projekter, der skal opsættes i Danmark og opfordrer til en forklaring og præcisering af formu-
leringen. Dansk Energi anbefaler, at udbudsmaterialet inkluderer en standardkontraktskabe-
lon, som kan tilpasses det specifikke projekt, men stadig indeholde den standardiserede del af
de påtænkte kontraktbetingelser. Dansk Energi mener ligeledes, at det vil være en fordel at
kræve en foreløbig registrering af bydere til udbuddet for at kunne evaluere det forventede
konkurrenceniveau. SE Energi & Klima mener, at der begrundet i stor-skalafordele er stor
sandsynlighed for, at én aktør vinder hele udbuddet, at der bør stilles krav til udviklerne for at
sikre, at projekterne rent faktisk gennemføres, og at udbudsmaterialet bør tilpasses, så man
lemper kravene til bureaukrati, så ansøgere skal investere mindst mulig tid og ressourcer i at
afgive tilbud. SE Energi & Klima mener, med baggrund i svingende solpanelpriser, at der hø-
jest bør være 14 dage mellem afgivelse af bud og afgørelse om projektudvikler har vundet el-
ler tabt, samt at kommunale forhåndsgodkendelser bør være et krav.
Energistyrelsen bemærker, at selve udbuddets tilrettelæggelse ikke er reguleret i lovforslaget.
Det er imidlertid forventningen, som det er anført i lovforslaget, at projektstørrelsen vil blive
begrænset til max 2,4MW pr. bud svarende til åbningen til udlandet på 2,4MW, ud fra et hen-
syn om at stille udenlandske og danske tilbudsgivere lige. Udbudsmaterialet vil indeholde en
kontraktskabelon. Energistyrelsen vil sikre en rimelig ansøgningsfrist. Energistyrelsen mener
ikke, at det er muligt eller nødvendigt at registrere potentielle tilbudsgivere, og at udbuddets
tilrettelæggelse vil tage højde for et tilstrækkeligt konkurrenceniveau ved at sætte så få krav
og begrænsninger på typen af bud og tilbudsgivere som muligt, for at pilotudbuddets over-
ordnede hensigt kan opnås om bl.a. lavest mulige pristillæg. Energistyrelsen mener ikke, at
det vil fremme konkurrencehensyn at reservere dele af puljen til bestemte aktører, herunder
også solcelle-laug. Det følger af de almindelige bemærkninger, at udbudsmaterialet forventes
at medtage vilkår om nettilslutning, sikkerhedsstillelse, bod ved misligholdelse m.v. Sådanne
vilkår vil fremgå af skabelonen til den kontrakt, som Energistyrelsen forventer at indgå med
hver af de vindende tilbudsgivere. For så vidt angår den del af pilotudbuddets overordnede
hensigt, hvorefter der skal sikres en vis sikkerhed for realisering af projekter, der vinder del i
pilotudbuddet, er det forventningen, at et tilbud vil skulle indeholde en erklæring fra en aner-
kendt finansiel institution, forsikringsselskab eller lignende om, at der vil kunne stilles en an-
fordringsgaranti for betaling af kontraktens bodsbestemmelse i tilfælde af misligholdelse, så-
Side 3
L 93 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1581434_0004.png
fremt der vindes pristillæg i pilotudbuddet. De nærmere kriterier for udløsning af bod vil
fremgå af kontrakten.
3. Høring af udbuddets tilrettelæggelse
SE Energi & Klima mener, at alle relevante parter bør høres og inddrages i processen omkring
udarbejdelse af udbudsbetingelserne. Dansk Energi opfordrer til, at udbudsbetingelserne bli-
ver sendt i høring, herunder tildelingskriterier, pristillæg og udbudsform.
Energistyrelsen forventer at indgå i en dialog med markedet m.m. om udbuddets tilrettelæg-
gelse, inden udbudsproceduren sættes i værk.
4. Samarbejdsaftale med et andet EØS-land
Dansk Energi anfører vedr. indgåelse af samarbejdsaftale med et andet EØS-land, en række
anbefalinger om dokumentation for, at anlægget er additionelt, for idriftsættelse, krav til op-
bevaring af måledata, samt dokumentation for, at der ikke modtages anden støtte i det pågæl-
dende EØS-land, hvor anlægget tænkes etableret. Med henvisning til § 6, stk. 2 i det første
høringsudkast, vedr. hjemmel til at indgå aftale med et distributionsselskab eller lignende i et
andet EØS land, vedr. de anlæg, der er beliggende i Danmark, som får støtte fra udlandet, stil-
ler Dansk Energi spørgsmålstegn ved et distributionsselskabs rolle i dataudvekslingen. SE
Energi & Klima ønsker en italesættelse af problematikken omkring flaskehalse, der hindrer
eksport til andre markeder, i forbindelse med forhandlingen af samarbejdsaftale med et andet
EØS-land. Derudover foreslås det at samkøre åbningen til udlandet på 2,4 MW med de natio-
nale udbud i værtslandet, samt at tilstræbe ens udbudsbetingelser og en gensidig samarbejds-
aftale.
Energistyrelsen bemærker, at de anviste anbefalinger fra Dansk Energi vil blive inddraget i
overvejelserne ved udarbejdelse af samarbejdsaftale med mindst et andet EØS- land og even-
tuel aftale om indhentelse og videregivelse af produktions- og tekniske data, der måtte blive
indgået mellem Energinet.dk og en privat eller offentlig aktør i et andet EØS-land, herunder
eksempelvis udenlandske transmissions- og distributionsselskaber. Det følger af lovforslaget
og bemærkningerne hertil, at den direkte elforbindelse er en betingelse for, at der kan samar-
bejdes med et andet EØS-land om åbning af dansk støtte for elektricitet fremstillet på solcel-
leanlæg beliggende i det pågældende andet EØS-land. Det kan endvidere oplyses, at der på-
går drøftelser med Tyskland om en gensidig samarbejdsaftale.
5. Anfordringsgaranti
Dansk Energi opfordrer til en præcisering af lovbemærkninger vedr. sikkerhedsstillelse. Ved-
varende Energi er bekymret over, at Energistyrelsen forventer at kræve bankgaranti, da det
vurderes at gøre det svært for små aktører, herunder solcelle-laug, at deltage, samt medføre
højere priser og mindre folkelig accept af udbygningen med vedvarende energi. Der anmodes
om, at kravet om bankgaranti slettes fra forslaget. SE Energi & Klima mener, der bør stilles
krav om depositum svarende til 10 % af anlægssummen ved afgivelse af bud for at sikre gen-
nemførelse af projekterne.
Side 4
L 93 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1581434_0005.png
Energistyrelsen bemærker, at lovforslaget ikke indeholder regler om udbuddets tilrettelæggel-
se, men at det er forventningen, at et tilbud vil skulle indeholde en erklæring fra en anerkendt
finansiel institution, forsikringsselskab eller lignende om, at der vil kunne stilles en anfor-
dringsgaranti for betaling af kontraktens bodsbestemmelse i tilfælde af misligholdelse, så-
fremt der vindes pristillæg i pilotudbuddet Baggrunden herfor er at sikre en vis sikkerhed for
realisering af projekter, der vinder del i pilotudbuddet.
6. Udveksling af produktions- og tekniske data med et andet EØS-land
Dansk Energi opfordrer til, at der ikke etableres særlige regler for opgørelse og indberetning
af elproduktion for anlæg omfattet af loven, men at måleraflæsninger og elproduktion indbe-
rettes til datahubben af netselskaberne i overensstemmelse med de almindeligt gældende for-
skrifter, som Energinet.dk udarbejder. Datatilsynet henstiller til, at dataansvaret afklares og
præciseres nærmere. Endvidere henvises der til persondatalovens § 42, stk. 2, hvorefter gen-
nemførelse af en behandling ved en databehandler, skal ske i henhold til en skriftlig aftale
parterne imellem. Af en sådan aftale skal det bl.a. fremgå, at databehandleren alene handler
efter instruks fra den dataansvarlige, og at reglerne i persondatalovens § 41, stk. 3-5, ligeledes
gælder for behandlingen ved databehandleren. Herudover gøres der opmærksomt på, at per-
sondataloven samt forskrifter udstedt i medfør af persondataloven skal overholdes.
Energistyrelsen bemærker, at opgørelse og indberetning af elproduktion vil foregå efter gæl-
dende forskrifter, som Energinet.dk udarbejder efter elforsyningsloven. Udveksling af person-
oplysninger vil ske i overensstemmelse med persondatalovens regler. Behandling af person-
oplysninger vil ligeledes ske i overensstemmelse med forskrifter udstedt i medfør af personda-
taloven. Såfremt der udarbejdes bekendtgørelser i medfør af lovforslaget, der har betydning
for privatlivet i forbindelse med behandling af oplysninger, vil der i overensstemmelse med
persondatalovens § 57 blive indhentet en udtalelse fra Datatilsynet.
7. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
Dansk Energi udfordrer formuleringen under afsnit 4 i det første høringsudkast, hvor det
”vurderes at omkostninger ved deltagelse i udbuddet og ansøge om støtte vil være begrænse-
de”. Det påpeges, at omkostningerne ved at udvikle projekter ikke er begrænsede i denne situ-
ation, idet der er tale om et pilotudbud, som er en engangsevent. Dansk Energi mener, at pro-
jektudviklingsomkostningerne dermed er tabt, hvis projektet ikke vinder, hvilket kan have
konsekvenser for konkurrenceniveauet i udbuddet. Der efterspørges åbenhed for andre løsnin-
ger mht. planlægningsfasen, hvis konkurrenceniveauet viser sig at være for ringe.
Energistyrelsen bemærker, at det vurderes, at omkostningerne forbundet med at deltage i ud-
buddet, dvs. herunder at udarbejde et tilbudsmateriale, vil være begrænsede.
8. Nettilslutning
Dansk Energi mener, at frist for idriftsættelse, samt hvem der skal varetage og sikre, at anlæg
er idriftsat, skal præciseres. SE Energi & Klima mener, at det bør være et krav, at parken er
etableret indenfor 12 måneder, og at der eventuelt kan gives dispensation, såfremt der opstår
Side 5
L 93 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1581434_0006.png
lang leveringstid på solpaneler, eller hvis el-netselskabet ikke kan levere nettilslutning inden-
for i rimelig tid.
Energistyrelsen bemærker, at nettilslutning ikke reguleres i lovforslaget. Der henvises til de
almindelige bemærkninger, hvoraf det fremgår, at der i udbudsmaterialet vil blive fastsat et
seneste tidspunkt for nettilslutning af anlæg, der vinder pristillæg i pilotudbuddet. Der for-
ventes ikke i øvrigt fastsat særlige regler om nettilslutning af solcelleanlæg. Nettilslutning af
solcelleanlæg i Danmark, der etableres i medfør af pilotudbuddet, vil således følge de gæl-
dende regler, som fremgår af § 67 i lov om elforsyning.
9. Sammenhæng med anden VE støtte og allerede eksisterende støtte til solceller
SE Klima & Energi efterlyser en samkøring med andre VE-udbudsprocesser og mener, at
nogle projekter kan lande i en overgangperiode, hvor de ikke kan blive en del af den ene eller
anden ordning. Dansk Energi mener, med henvisning til punkt 2.2. i det andet høringsudkast,
at det er problematisk at indføre to parallelle støttesystemer for solcelleanlæg under 500 kW,
fordi det reducerer konkurrencen i udbuddet, da anlæg under 500 kW forventeligt vil afgive
bud på et niveau, der svarer til eller er højere end støtten, de i dag modtager i henhold til VE-
loven.
Energistyrelsen bemærker, at lovforslaget ikke påvirker adgangen til allerede eksisterende
støtte til solceller, og at lovforslaget udelukkende omhandler en ny separat pulje af støtte til
solceller, der gennemføres som et enkelt pilotudbud af pristillæg for elektricitet fremstillet på
solcelleanlæg med en samlet installeret effekt på 20 MW. Energistyrelsen forventer ikke, at
det parallelle støttesystem for solcelleanlæg under 500 kW vil forvride konkurrencen, da dette
støttesystem hidtil kun har været attraktivt i forbindelse med solcelleanlæg, hvor en væsentlig
andel af produktionen leveres til producentens eget forbrug.
Side 6