Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2015-16
L 91 Bilag 6
Offentligt
1590811_0001.png
DANVA - Motivering i forhold til etablering af VUDP
Baggrund
Vandsektorens Teknologiudviklingsfond
Vandsektorens Teknologiudviklingsfond (VTU-Fonden) blev oprettet af Miljøministeren i 2010 i medfør
af den nugældende vandsektorlovs §§ 21-22, jf. også skr. nr. 9692 af 12. oktober 2010. VTU-Fonden
er oprettet som et uafhængigt organ inden for den statslige forvaltning.
VTU-Fonden er – ud over en maksimeret, samlet indbetaling fra Miljøministeren i fondens første tre le-
veår på 30 mio. kr. - finansieret ved frivillige indbetalinger fra branchen.
Vandselskabernes frivillige indbetalinger til VTU-Fonden, som siden stiftelsen har udgjort over 40 mio.
kr., blev vandselskaberne imellem aftalt at skulle være baseret på selskabernes debiterede vand- og
spildevandsmængder og er af vandselskaberne indbetalt samlet via DANVA.
Forligskredsens aftale af 29. april 2015
Et af de fire bærende principper i Forligskredsens aftale af 15. april 2015 om en ny og forbedret regule-
ring af den danske vandsektor er:
”4. Bedre rammer for teknologiudvikling i vandsektoren
Reguleringen skal understøtte en innovativ og intelligent efterspørgsel efter nye og bedre vandtek-
nologier. Samarbejdet med private selskaber styrkes bl.a. ved, at forsyningernes driftserfaring og
anlæg kan danne grundlag for værdiskabende forretningsmodeller nationalt og i eksportøjemed.”
Det er endvidere i aftalen lagt til grund, at VTU-Fonden ikke skal videreføres i regi af vandsektorloven,
og at vandselskaberne fremover har mulighed for at oprette en teknologiudviklingsfond inden for fonds-
lovens almindelige rammer.
1
Udmøntning i lovforslaget (Opfølgning på politisk forlig om ny og forbedret
regulering af den danske vandsektor)
Forligskredsens aftale er eksempelvis udmøntet i bemærkningerne til den foreslåede ændring af vand-
sektorlovens formålsbestemmelse, jf. høringsudkastets § 1, nr. 2, ved følgende:
”Det er formålet med bestemmelsen at sikre, at loven administreres på en sådan måde, at der læg-
ges vægt på både økonomisk effektivitet og stabilitet samt hensyn til klimaet og understøttelse af
teknologiudvikling, herunder eksport af vandteknologiløsninger, en vand- og spildevandsforsyning af
høj sundhedsmæssig og miljømæssig kvalitet, som tager hensyn til forsyningssikkerhed og naturen
og drives på en effektiv måde, der er gennemsigtig for forbrugerne.”
1.1
Rammerne, jf. lovforslaget
Forligskredsen har i aftalen, i sammenhæng med formuleringen om afviklingen af VTU-Fonden, udtrykt,
at ”vandselskaberne
fremover
har mulighed for
at oprette en teknologiudviklingsfond inden for fondslo-
vens almindelige rammer”.
Det er således i Forligskredsens aftale
ikke
en forudsætning, at vandselskaberne kun kan bidrage til ud-
vikling og demonstration af vandteknologier ved etablering af en fond omfattet af fondslovene.
DANVA skal således opfordre til, at udmøntningen af Forligskredsens aftale i henholdsvis vandsektorlo-
ven, lov om vandforsyning og lov om betalingsbetingelser for spildevandsforsyningsselskaber ses i den-
ne kontekst. Herunder at vandsektorens mulighed for at bidrage til opfyldelsen af et af de bærende prin-
cipper i Forligskredsens aftale sker på et fleksibelt og operationelt grundlag, som samtidig sikrer den
mest optimale ressourceudnyttelse inden for vandsektoren.
Vandselskaberne ønsker således, at deres bidrag til fremme af vandteknologiens udvikling og demon-
stration giver det størst mulige udbytte til fordel for såvel forbrugerne som set ud fra en samfundsøko-
nomisk betragtning.
Ernst & Young P/S - Værkmestergade 25 - Postboks 330 - 8100 Aarhus C - CVR-nr. 30 70 02 28
34291692 / 5905989_1.docx
L 91 - 2015-16 - Bilag 6: Henvendelse af 21/1-16 fra DANVA
1590811_0002.png
Der henvises til bilag I, hvori der er opstillet en række bagvedliggende overvejelser omkring anvendelsen
af en fond. På baggrund af disse overvejelser vil anvendelsen af en fond, set fra vandselskabernes side,
være den mindst hensigtsmæssige organisationsform som ramme for vandsektorens deltagelse i opfyl-
delsen af vandsektorlovens formål. En lovfæstelse af, at vandsektorens mulighed for at bidrage til op-
fyldelsen af vandsektorlovens formål alene kan ske gennem stiftelsen af en ny fond, omfattet af fonds-
loven, vil således ikke skabe det fornødne fleksible eller operationelle grundlag, ligesom det ikke vil kun-
ne sikre en optimal udnyttelse af de ressourcer og den viden, som branchen besidder. Med afsæt heri
bør nedenstående overvejes.
2
Forslag om en operationel, fleksibel og ressourceoptimal udmøntning
Det foreslås, at vandselskaberne, frem for at skulle stifte en fond, gives mulighed for at medvirke til op-
fyldelsen af vandsektorlovens formål via indbetaling af bidrag til DANVA, som er brancheforening for de
vandselskaber, der, jf. også erfaringerne fra VTU-Fonden, må forventes at ville deltage i teknologiudvik-
lingens fremme, udvikling og demonstration heraf.
Den overordnede motivering for forslaget er, at vandselskabernes deltagelse via DANVA vil være mindre
omkostningskrævende for vandselskaberne og dermed forbrugerne, administrativt lettere, sikre direkte
adgang til DANVA’s vidensdatabase og netværk, være en umiddelbar operationel løsning, sikre proakti-
vitet og samlet involvering af vandsektoren, samt sikre en ikke uvæsentlig fleksibilitet i det omfang, der
er behov for en tilpasning eller formålsændring af indsatsen.
Der ses således at være en stærk formålsmæssig sammenhæng mellem forslaget og Forligskredsens øn-
ske, samtidig med at Forligskredsens aftale ikke udelukker, at vandselskaberne fravælger muligheden
for at etablere en fond og i stedet yder deres frivillige bidrag via brancheforeningen.
Det bemærkes herunder, at fremme af teknologiudvikling og demonstration allerede ligger naturligt in-
den for DANVA’s virksomhed. DANVA er, som brancheforening, allerede omdrejningspunkt for en lang
række aktiviteter, eksempelvis Vandvision 2015, som netop har til formål at samle vandsektoren, er-
hvervsvirksomheder, forskningsmiljøer og ministerier.
Det foreslås derfor videre, at vandselskaberne fremadrettet – og sideordnet omkostningerne til det ordi-
nære kontingent til DANVA - kan indregne omkostninger til indbetalinger til Vandsektorens Udviklings og
Demonstrations Projekter ”VUDP”. VUDP etableres som en vedtægtsbestemt og regnskabsmæssig ad-
skilt afdeling/projekt i regi af DANVA, som har til formål, at vandteknologi fremmes, udvikles og demon-
streres.
Der vedlægges som bilag II en oversigt over forslag til tilretning af lovforslaget med henblik på imple-
mentering af forslaget.
2.1
Nærmere om VUDP
I henhold til DANVA’s gældende vedtægter af 22. maj 2014 har brancheforeningen til formål at vareta-
ge medlemmernes og den danske vandsektors interesser med henblik på at fremme en stabil, effektiv og
etisk forsvarlig vand- og spildevandsforsyning på et højt kvalitetsniveau, og hvor forsyningen er baseret
på et bæredygtigt miljø og hensyn til klimaforandringer. Det fremgår videre, at DANVA virker for sit
formål gennem bl.a. at initiere og fremme vidensformidling, udvikling og samarbejde i den danske vand-
sektor.
Det ligger således allerede naturligt inden for DANVA’s formål at fremme, udvikle og demonstrere vand-
teknologi. DANVA’s vedtægter vil dog blive yderligere tilrettet, i det omfang VUDP etableres som en
særskilt afdeling/projekt i DANVA, herunder indsættes bestemmelser om regnskabsmæssig adskillelse
og bestemmelser om uddelinger.
Der henvises til bilag I, der som tidligere nævnt indeholder en oversigt over de overvejelser, der motive-
rer forslaget om etablering af VUDP i regi af DANVA.
Aarhus, den 17. december 2015
E
RNST
& Y
OUNG
P/S
Kim Kirk Kaiser
2