Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2015-16
L 90 Bilag 1
Offentligt
1589509_0001.png
HØRINGSNOTAT
Kontor/afdeling
Center for tele
Dato
7. januar 2016
J nr.
2015-5739
Opdateret høringsnotat vedrørende udkast til forslag til lov om ændring af lov
om radiofrekvenser og om ophævelse af lov om auktion over 3. generations
mobilnet
Et udkast til lov om ændring af lov om radiofrekvenser og om ophævelse af lov om
auktion over 3. generations mobilnet har været sendt i høring i perioden den 23.
september - 21. oktober 2015. Energistyrelsen har modtaget 16 høringssvar på
baggrund af den eksterne høring.
Advokatsamfundet,
DONG
Energy
A/S,
DSB,
Facilicom
A/S,
Forbrugerombudsmanden, Forenede Danske Antenneanlæg, TEKNIQ, TV2 og
Vestforsyning A/S har ikke haft bemærkninger.
Aalborg Universitet, Hi3G Denmark ApS, Forbrugerrådet TÆNK, Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsen, SE/Stofa, Teleindustrien (herefter TI) og Erhvervsstyrelsens
Team Effektiv Regulering har afgivet bemærkninger til lovforslaget.
I høringsperioden har Energistyrelsen foretaget en række ændringer af
bemærkningerne til lovforslaget. Der er alene tale om lovtekniske ændringer og
ikke indholdsmæssige ændringer.
Energistyrelsen har desuden indføjet en territorialbestemmelse for Færøerne, og
en anordningsbestemmelse for Grønland, hvilken via Statsministeriet har været
sendt i høring i Radioforvaltning under Forbruger- og Konkurrencestyrelsen i
Grønland.
Høringssvarene har berørt følgende punkter:
1.
2.
3.
4.
Hjemmel til at fastsætte vilkår om anvendelse af tilladelser (brugskrav).
Begrænsning i tilladelsesindehavers adgang til at disponere over tilladelsen.
Udelukkelse fra auktion (§ 9, stk. 3, nr. 5).
Dækningskrav,
herunder
faktisk/oplevet
mobildækning
samt
indendørsdækning.
5. Begrænsning af auktionsformer.
6. De administrative konsekvenser af udkastet til lovforslag.
Energistyrelsen
Amaliegade 44
1256 København K
T: +45 3392 6700
E: [email protected]
www.ens.dk
Side 1/5
L 90 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1589509_0002.png
Nedenfor redegøres for de væsentligste punkter i høringssvarene. Der henvises i
øvrigt til de fremsendte høringssvar.
Energistyrelsens bemærkninger hertil er angivet med kursiv efter hvert emne.
1. Hjemmel til at fastsætte vilkår om anvendelse af tilladelser
(brugskrav)
TI bemærker, at det ikke er sandsynligt, at en operatør forfølger en strategi om at
erhverve frekvenser for siden at undlade at bruge dem. TI stiller spørgsmålstegn
ved, om der er brug for en sådan hjemmel i lovgivningen. TI henviser til, at en
effektiv frekvensudnyttelse ikke opnås ved at sætte en frist på 1-4 år til at anvende
tilladelsen. Endvidere bemærker TI, at brugskravet bør kunne opfyldes med f.eks.
tilvejebringelse af transmission (backhaul) til butikscentre (de såkaldte ”small
cells”). Endelig henviser TI til, at det af lovbemærkninger fremgår, at hjemlen bl.a.
kan benyttes til at stille brugskrav om anvendelse i bestemte geografiske områder.
Derved foreslås reelt efter TI’s opfattelse indført en hjemmel til administrativ
fastsættelse af dækningskrav.
Hi3G Denmark ApS mener, at det bør være påkrævet, at der i tilladelserne stilles
konkrete krav til den faktiske ibrugtagning.
Energistyrelsens bemærkninger:
Energistyrelsen er også er af den opfattelse, at i langt de fleste tilfælde vil
operatører, der erhverver tilladelser på baggrund af en auktion have et stærkt
incitament til at anvende tilladelserne. På den baggrund finder Energistyrelsen, at
et vilkår om anvendelse i langt de fleste tilfælde vil kunne opfyldes af operatørerne.
Frekvenser er en samfundsmæssig væsentlig ressource, og bestemmelsen skal
sikre, at der sker en faktisk og effektiv anvendelse heraf. Der henvises herudover til
bemærkningerne i afsnit 2.2.1 i lovforslaget, hvoraf det fremgår, at en tilladelse
med dækningskrav ikke nødvendigvis udnyttes fuldt ud, alene fordi der er fastsat
dækningskrav i tilladelsen, idet en tilladelsesindehaver typisk har mulighed for at
anvende sine øvrige tilladelser (radiofrekvenser) til at opfylde et dækningskrav.
For så vidt angår den foreslåede tidsfrist på 1-4 år til at tage tilladelserne i brug
bemærkes, at dette vil være et udgangspunkt for Energistyrelsens vurdering forud
for hver auktion eller udbud. Dette udelukker imidlertid ikke, at Energistyrelsen kan
fastsætte en længere periode, hvis der er væsentlige argumenter herfor, eller helt
undlade at fastsætte et brugskrav. Fristen skal dog ikke være så lang, at formålet
med bestemmelsen i praksis ikke bliver opfyldt.
For så vidt angår spørgsmålet om operatørenes opfyldelse af et brugskrav ved at
anvende tilladelsen til andre formål end tjenester, der er direkte rettet mod
slutbrugeren, bemærkes det, at bemærkningerne vil blive justeret, så TI’s
Side 2/5
L 90 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1589509_0003.png
bemærkninger herom afspejles. Endvidere skal Energistyrelsen understrege, at det
ikke har været hensigten at indføre administrativt fastsatte dækningskrav.
Bemærkningerne vil blive justeret, så dette tydeligere afspejles.
2. Begrænsning i tilladelsesindehavers adgang til at disponere over
tilladelsen
TI bemærker, at en hjemmel til at indsætte en begrænsning i
tilladelsesindehaverens adgang til at disponere over tilladelser udstedt ved auktion
er overflødig. TI ser en risiko for, at en sådan begrænsning i dispositionsretten kan
være potentielt skadelig for en tilladelsesindehaver, idet det ikke kan udelukkes, at
der i løbet af en sådan forbudsperiode vil kunne ske konsolideringer eller
bevægelser på telemarkedet, som medfører eller tilsiger forskellige former for
overdragelse af frekvenser, og som i øvrigt måtte kunne anses for
konkurrenceretligt sunde og kommercielt nødvendige. TI vurderer, at varigheden af
en dispositionsbegrænsning under alle omstændigheder bør understreges i
lovforslaget således, at begrænsningen maksimalt kan gælde i op til to år.
Hi3G Denmark ApS er enig i, at en auktionsvinder ikke må overdrage en tilladelse
til en aktør, der har været udelukket fra at deltage i auktionen.
Energistyrelsens bemærkninger:
Formålet med den foreslåede bestemmelse er alene at sikre, at energi-, forsynings-
og klimaministerens beslutning om udelukkelse af aktører ikke omgås.
Bestemmelsen forhindrer ikke de konsolideringer m.v. som måtte ske i markedet.
En fusion eller opkøb vil i denne henseende ikke være at sidestille med en
overdragelse mellem to selskaber (hvoraf den ene har været udelukket i en auktion
eller udbud). Dette vil blive afspejlet i bemærkningerne til lovforslaget.
Energistyrelsen finder ikke, at lovforslaget skal indeholde en bestemmelse, der
angiver maksimalt to år, idet der ikke på forhånd kan udelukkes at være helt
særlige tilfælde, hvor en længere udstrækning er nødvendig.
3. Udelukkelse fra auktion (§ 9, stk. 3, nr. 5)
SE/Stofa bemærker generelt, at det er vigtigt at betragte mobilt bredbånd som en
del af det generelle bredbåndsmarked. Det betyder ifølge SE/Stofa, at mobilt
bredbånd og kablet bredbånd i vidt omfang kan betragtes som værende en del af
samme marked. SE/Stofa foreslår at der indføres et relevant konkurrencekriterium
for udelukkelse af aktører, hvor man også inddrager markedsdominans på
tilstødende relevante markeder, idet en spiller med en stor markedsandel af
markedet for kablet bredbånd kan bruge denne markedsdominans over for
konkurrenterne på mobilmarkedet, til skade for konkurrencen.
Side 3/5
L 90 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1589509_0004.png
Energistyrelsens bemærkninger:
§ 9, stk. 3, nr. 5, og bemærkninger hertil er udformet således, at flere elementer
kan indgå i den vurdering, der ligger til grund for en udelukkelse. På den baggrund
er det Energistyrelsens vurdering, at den nuværende bestemmelse ikke er til hinder
for, at et kriterium som et selskabs eventuelle markedsdominans på de relevante
markeder kan anvendes. Hvorvidt der er tilstrækkelig substitution mellem mobilt og
kablet bredbånd, og disse kan betragtes som tilhørende det samme marked, vil i
givet fald skulle vurderes konkret i forhold til den relevante auktion eller udbud.
Energistyrelsen mener således ikke, at der er behov for at indføre en ny
bestemmelse.
4. Dækningskrav, herunder
indendørsdækning
faktisk/oplevet
mobildækning
samt
Aalborg Universitet bemærker, at lovændringen ikke forholder sig til den løbende
diskussion om faktisk og oplevet dækning. Særligt fremhæves, at
dokumentationskravene for opfyldelse af dækningskrav ikke ændres.
Forbrugerrådet TÆNK påpeger, at manglende eller ringe indendørsdækning er et
centralt problem på teleområdet for danske forbrugere. Desuden finder
Forbrugerådet TÆNK, at krav til dækning ikke kun bør omfatte udendørs dækning,
som det er i dag, men også bør omfatte krav til indendørsdækning. Forbrugerrådet
TÆNK foreslår, at der i loven indsættes en eksplicit mulighed for at anvende krav til
indendørsdækning ved auktioner og udbud.
Energistyrelsens bemærkninger:
I forhold til spørgsmålet om dokumentationskravene bemærkes det, at det forud for
hver auktion eller udbud konkret vurderes, hvordan et vilkår om dækningskrav skal
opfyldes, og dette vil endvidere fremgå af de udstedte tilladelser. Energistyrelsen
har en målsætning om at stille ambitiøse, men dog realistiske dækningskrav ved
afholdelse af auktioner. Det bemærkes, at lovens § 9, stk. 3, nr. 3, ikke udelukker
fastsættelse af minimumskrav i form af indendørs dækningskrav. Der er derfor ikke
behov for at ændre frekvensloven.
5.
Begrænsning af auktionsformer
Hi3G Denmark ApS mener, det er relevant at indføje en bestemmelse om at
begrænse antallet af auktionsformer, idet det er meget tidskrævende og komplekst
at oparbejde kompetencer, der kan understøtte flere auktionsformer.
Energistyrelsens bemærkninger:
Det fremgår af bemærkningerne til § 10, stk. 2, nr. 1, at Energistyrelsen vælger den
auktionsform, som vurderes bedst at kunne sikre varetagelse af de væsentlige
samfundsmæssige hensyn, der er relevante for den konkrete auktion, og de
særlige hensyn, som energi-, forsynings- og klimaministeren efter § 9, stk. 3, nr. 1,
Side 4/5
L 90 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1589509_0005.png
har besluttet skal varetages ved auktionens gennemførelse. Der foreslås ikke
ændringen af frekvensloven på dette punkt.
Energistyrelsen finder det fortsat væsentligt, at loven giver den nødvendige
fleksibilitet til, at Energistyrelsen kan vælge en auktionsform, der bedst muligt
understøtter de væsentlige samfundsmæssige hensyn, som skal varetages i den
konkrete auktion. Erfaringerne fra de tidligere danske auktioner, bl.a. 800 MHz-
auktionen, har vist, at der har været behov for at have en sådan fleksibilitet, når
Energistyrelsen skal vælge den bedst egnede auktionsform. Energistyrelsen finder
det på denne baggrund ikke hensigtsmæssigt at begrænse antallet af
auktionsformer, som Energistyrelsen kan vælge i medfør af frekvenslovens § 10,
stk. 2, nr. 1.
6.
De administrative konsekvenser af udkastet til lovforslag
Erhvervsstyrelsens Team Effektiv Regulering (TER) anfører, at udkastet til
lovforslag medfører potentielt administrative byrder for erhvervslivet. Team Effektiv
Regulering (TER) vurderer, at de administrative byrder ikke vil overstige 4 mio. kr.
på samfundsniveau årligt, og de vil derfor ikke blive kvantificeret yderligere.
Energistyrelsens bemærkninger
Energistyrelsen har noteret sig TER’s vurdering af udkastet til lovforslagets
administrative konsekvenser. TER’s vurdering vil blive gengivet i de almindelige
bemærkninger til lovforslaget.
Side 5/5