Beskæftigelsesudvalget 2015-16
L 88 Bilag 1
Offentligt
1582069_0001.png
NOTAT
Høringsnotat til udkast til lovforslag om ophævelse
af barselsudligningsordning for selvstændige
Sagsnr. 2015 - 3669
Følgende høringsberettigede organisationer har afgivet høringssvar:
AC, Advokatsamfundet, ATP, Dansk Arbejdsgiverforening (DA), Dansk Journa-
listforbund (DJ), Danske Fysioterapeuter, Den Danske Dommerforening, Finans-
sektorens Arbejdsgiverforening (FA), FTF, Håndværksrådet, Ingeniørforeningen
(IDA), Institut for Menneskerettigheder (IMR), Kvinderådet, KVINFO, Lederne,
LO.
Derudover har følgende organisationer haft lovudkastet i høring, men har ikke af-
givet høringssvar:
Arbejdsløshedskassen ASE, Business Danmark, Centralorganisationernes Fælles-
udvalg, Dansk Artistforbund, Dansk Kvindesamfund, Danske Advokater, Danske
Regioner, Det Faglige Hus, Frie Funktionærer, Kommunale Tjenestemænd og
Overenskomstansatte (KTO), Kommunernes Landsforening (KL), Kristelig Ar-
bejdsgiverforening (KA), Kristelig Fagbevægelse (KRIFA), Producentforeningen,
Sundhedskartellet.
Organisationernes bemærkninger til lovforslaget:
Generelt
DA og Lederne
støtter regeringens lovforslag om ophævelse af barselsudlignings-
ordningen for selvstændigt erhvervsdrivende.
Lederne
deler regeringens vurdering
af, at der ikke er en efterspørgsel blandt de selvstændige samt påpeger det proble-
matiske i, at ordningen er obligatorisk.
Advokatsamfundet, ATP, Den Danske Dommerforening og FA
har ikke be-
mærkninger til lovforslaget.
AC, DJ, Danske Fysioterapeuter, FTF, Håndværksrådet, IDA, IMR, Kvinde-
rådet, KVINFO og LO
kan ikke støtte regeringens forslag.
AC
påpeger, at ordningen er et instrument til ligestilling på arbejdsmarkedet. I den
forbindelse bemærker
LO, FTF, AC, IMR, Håndværksrådet KVINFO og
Kvinderådet,
at ordningen stimulerer flere kvindelige iværksættere, og at ophæ-
velsen gør det mindre attraktivt for kvinder at blive iværksættere.
LO, FTF, Kvinderådet, KVINFO og Danske Fysioterapeuter
deler ikke vurde-
ringen af, at lovforslaget vil have mindre negative ligestillingsmæssige konsekven-
ser, bl.a. fordi ordningen ikke har haft tid til at få effekt.
L 88 - 2015-16 - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
LO, FTF, AC, DJ, IMR, Håndværksrådet, IDA og Danske Fysioterapeuter
de-
ler ikke vurderingen af manglende efterspørgsel, og henviser blandt andet til de
skønnede udbetalinger i afviklingsperioden, en AC-undersøgelse fra 2012 og
IMR’s kortlægning fra juni 2015 om barsel, der viser, at 49 pct. holder mindre bar-
sel end de ønsker på grund af økonomi.
LO, FTF og Kvinderådet
påpeger, at kvinder, hvor faren til barnet er selvstændig,
tager længere barsel end de ville have gjort, hvis selvstændiges vilkår havde været
bedre.
AC
opfordrer regeringen til at fastholde ordningen i 3 år, og evaluere den herefter.
IDA
mener, at regeringens beslutning om at afvikle ordningen bør afvente den ar-
bejdsgruppe vedrørende selvstændiges ret til dagpenge, som skal nedsætte som op-
følgning på Dagpengekommissionen.
Håndværksrådet
minder om, at tidligere beskæftigelsesminister Claus Hjort Fre-
deriksen i forbindelse med etableringen af barselsudligningsordningen på det priva-
te arbejdsmarked udtalte, at der skulle findes en løsning for de selvstændigt er-
hvervsdrivende.
Afgrænsning af målgruppen
IMR og Håndværksrådet
er enig i, at målgruppen ikke var hensigtsmæssigt af-
grænset, men mener, at regeringen i stedet for at afvikle ordningen skal arbejde for
at ændre målgruppen.
IDA, Kvinderådet, LO og FTF
finder ligeledes, at loven
bør revideres i stedet for at blive ophævet.
AC
påpeger, at regeringen i stedet bør overveje at justere på andre parametre end
målgruppen, fx kompensationsperiodens længde eller kroneloftet
DJ
bemærker, at man allerede i forbindelse med ordningens vedtagelse gjorde Be-
skæftigelsesministeriet opmærksom på problemet med afgrænsningen mellem
lønmodtagere og selvstændige, og at man først i maj 2015 fra ATP fik en tilkende-
givelse af, hvordan målgruppen ville blive afgrænset i udmøntningsbekendtgørel-
sen
DJ
giver desuden tre bud på, hvordan målgruppen kunne ændres: 1) der indføres en
bagatelgrænse på 50.000 kr. for honorarmodtagere, som skal kunne få kompensati-
on også selvom de modtager barselsdagpenge som lønmodtagere, 2) honorarmod-
tager tages helt ud af ordningen, og 3) barselsudligningsordningen for selvstændige
lægges sammen med Barsel.dk. Det sidste foreslås også af
Håndværksrådet.
De økonomiske beregninger og forudsætninger
DJ
finder det kritisabelt, at Beskæftigelsesministeriet i lovforslaget henviser til be-
regninger og analyser, som ministeriet først meget sendt udleverer, og at beregnin-
gerne efter DJ’s mening efterlader en række ubesvarede spørgsmål, herunder hvor-
for bidragskredsen afgrænses på indtægt over dagpengemaksimum, hvorfor der in-
troduceres en karensperiode, og hvorfor administrationsomkostningerne er meget
højere end i Barsel.dk.
2
L 88 - 2015-16 - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
1582069_0003.png
DJ, LO og FTF
undrer sig over de skønnede administrationsomkostninger ved
ordningen, særligt i forhold til administrationsomkostningerne i Barsel.dk.
LO, FTF og KVINFO
bemærker, at regeringen burde have arbejdet mere for at
finde en alternativ finansieringsmodel.
Ikrafttræden
LO, FTF og AC
finder, at ikrafttræden to måneder efter lovforslagets vedtagelse er
for kort, og at den burde være ni måneder af hensyn til de familier, som har plan-
lagt at få børn i tillid til, at de kunne få kompensation fra ordningen.
LO og FTF
mener desuden, at lovforslagets bestemmelse om, at afbrydelse af or-
lov medfører tab af ret til yderligere kompensation, ikke er afstemt med, hvordan
målgruppen afholder orlov.
Beskæftigelsesministeriets bemærkninger:
Beskæftigelsesministeriet bemærker, at regeringen generelt ønsker at forbedre
rammevilkårene for iværksættere, blandt andet gennem skattelettelser og en mind-
skelse af de administrative byrder for selvstændigt erhvervsdrivende i Danmark.
I forhold til selvstændigt erhvervsdrivendes mulighed for at holde barselsorlov be-
mærkes, at selvstændigt erhvervsdrivende – ligesom lønmodtagere – har ret til
barselsdagpenge, når de opfylder beskæftigelseskravet i barselsloven.
En selvstændigt erhvervsdrivende, der har tegnet en frivillig forsikring efter reg-
lerne i sygedagpengeloven, er berettiget til mindst 2/3 af dagpengemaksimum, hvis
beskæftigelseskravet er opfyldt, uanset om der kan dokumenteres et overskud i
virksomheden eller ej.
Selvstændigt erhvervsdrivende har efter de gældende barselsregler mulighed for at
holde barselsorlov enten på fuld tid eller på halv tid, og modtage barselsdagpenge
for de perioder, hvor de ikke arbejder i deres virksomhed.
For så vidt angår spørgsmålet om efterspørgsel generelt efter ordningen bemær-
kes, at der i forbindelse med etableringen af barselsudligningsordningen i 2012 -
13 var et stort ønske om, at freelancere skulle kunne deltage i ordningen.
I forbindelse med etableringen af barselsudligningsordningen for selvstændige i
2013 var A-kassen for Selvstændigt Erhvervsdrivende (ASE) skeptisk overfor ord-
ningen.
ASE
henviste i den forbindelse til forskellige analyser omkring barsel og
virksomhedsdrift, som
ASE
har udført.
ASE
konkluderede på den baggrund, at der
er udbredt skepsis blandt selvstændigt erhvervsdrivende omkring at indføre en ob-
ligatorisk barseludligningsordning. Samtidig anførte
ASE,
at ringe barselvilkår for
selvstændige ikke udgør en væsentlig barriere i forhold til unge kvinders tilbøjelig-
hed til at stifte virksomhed, og at andre problemer forbundet med at få børn som
selvstændig er mere presserende - fx behovet for mere fleksible regler for selvstæn-
dige.
3
L 88 - 2015-16 - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
Dette var baggrunden for, at man besluttede at medtage honorarmodtagere med B-
indkomst i lovens anvendelsesområde. Det har siden vist sig at være en meget van-
skelig gruppe at afgrænse på en hensigtsmæssig måde, jf. bemærkninger herom
nedenfor.
Det er Beskæftigelsesministeriets vurdering, at det er en ikke uvæsentlig udfordring
for selvstændigt erhvervsdrivende i forbindelse med barselsorlov, at man er væk
fra sin virksomhed og sine kunder. Det er en udfordring, som består uafhængigt af
en barselsudligningsordning.
I den AC-undersøgelse fra 2012, som DJ henviser til, fremgår det blandt andet, at
45 pct. oplever udfordringen med at finde kunder som en stor eller meget stor bar-
riere for at starte selvstændig virksomhed. 8 pct. nævner barselsvilkår som en stor
eller meget stor barriere. Derudover nævner 35 pct. usikkerhed om egen løn og 22
pct. nævner administrative byrder i form af skat og regnskab, som store barrierer.
Afgrænsning af målgruppen
Beskæftigelsesministeriet bemærker, at mulighederne for at målrette ordningen har
været undersøgt sammen med ATP. Udgangspunktet for analyserne har været at
skabe et så stort sammenfald mellem bidragsydere og kompensationsmodtagere
som muligt, herunder at udbetaling af kompensation forudsætter, at der er indbe-
talt bidrag til ordningen.
På den baggrund har målretningsanalyserne været baseret på en beløbsgrænse for
indtægt som selvstændigt erhvervsdrivende på niveau med den maksimale dagpen-
gesats på ca. 216.000 kr. årligt for at blive omfattet af ordningen. Dette begrundes
med, at ordningen søges målrettet, og at en af forudsætningerne for at få kompen-
sationen er, at den pågældende er berettiget til barselsdagpenge, hvor ét af krave-
ne er en forudgående indtægt som selvstædig på niveau med den maksimale dag-
pengesats eller derover.
Derudover har det vist sig meget vanskeligt at afgrænse gruppen af honorarmod-
tagere med B-indkomst hensigtsmæssigt. B-indkomst omfatter ifølge oplysninger
fra SKAT mange forskelige typer indkomst, herunder: honorarer, stipendier og ve-
derlag udbetalt i aktier/anparter samt aktiekøbe- eller tegningsret, samt erstatnin-
ger med løbende udbetalinger. Der til kommer, at indkomst udbetales som B-
indkomst i en række situationer, herunder:
Danskere med arbejdsgiver i udlandet, som skal selvangive lønindtægten som
B-indkomst.
Personer arbejdende på ambassader.
Personer med legater, herunder rejselegater og forskningslegater.
Det er på den baggrund Beskæftigelsesministeriets vurdering, at det er meget van-
skeligt at afgrænse honorarmodtagere med B-indkomst på en hensigtsmæssig må-
de, selv med en relativ høj beløbsgrænse.
Beskæftigelsesministeriet bemærker for så vidt angår indførelsen af en bagatel-
grænse, at gruppen af honorarmodtagere er meget sammensat, og at mange heraf
4
L 88 - 2015-16 - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
formentlig ikke vil opfatte sig selv som selvstændigt erhvervsdrivende. Det vil også
gælde ved en afgrænsning som foreslået af DJ.
Beskæftigelsesministeriet bemærker for så vidt angår forslaget om, at honorar-
modtagere skal kunne bidrage og være berettigede til kompensation fra ordningen,
selvom de modtager barselsdagpenge som lønmodtagere, at dette vil give hono-
rarmodtagere bedre økonomiske vilkår end andre lønmodtagere, der ikke har ret til
løn under deres barselsorlov, og derfor alene modtager barselsdagpenge. Dette er
efter Beskæftigelsesministeriets vurdering ikke sagligt begrundet.
For så vidt angår forslaget om helt at undtage honorarmodtagere fra ordningen
bemærkes, at dette ikke løser problemet med, at der vil være selvstændigt erhvervs-
drivende med meget begrænsede indtægter fra selvstændig virksomhed, der vil
skulle bidrage til ordningen, og som i vidt omfang ikke vil være berettigede til
kompensation, fordi deres indtægt ikke overstiger dagpengemaksimum.
Det bemærkes, at muligheden for, at selvstændigt erhvervsdrivende kunne blive til-
sluttet Barsel.dk på samme vilkår som de private arbejdsgivere blev drøftet i for-
bindelse med de politiske forhandlinger i 2012-13.
I modsætning til den udligning af udgifter til løn under barsel mellem private ar-
bejdsgivere i mande- og kvindedominerede brancher, som er selve formålet med
Barsel.dk, så vurderes der ikke at være det samme udligningshensyn mellem de en-
kelte selvstændige eller mellem de enkelte selvstændige og private arbejdsgivere.
Forslaget om at lade en barselsudligning for selvstændigt erhvervsdrivende indgå i
Barsel.dk vil efter den målrettede afgrænsning medføre, at de private arbejdsgive-
re, der finansierer barselsudligning for lønmodtagere, ville finansiere en ufor-
holdsmæssig stor andel af udgifterne til barselsorlov for selvstændigt erhvervsdri-
vende, hvilket Beskæftigelsesministeriet ikke mener, er sagligt begrundet.
Dertil kommer, at det alene ville være de private arbejdsgivere i Barsel.dk, som vil
skulle finansiere udgifterne til selvstændigt erhvervsdrivendes barselsorlov, og ikke
private arbejdsgivere i decentrale barselsudligningsordninger. Dette er efter Be-
skæftigelsesministeriets vurdering heller ikke sagligt begrundet.
Endelig bemærker Beskæftigelsesministeriet, at de selvstændige, der i dag indgår i
Barsel.dk som følge af den valgte selskabsform, betragtes som lønmodtagere, og
ikke som selvstændigt erhvervsdrivende.
Økonomiske beregninger og forudsætninger
Beskæftigelsesministeriet bemærker, at man skal have indtægt over dagpengemak-
simum for at kunne kvalificere sig til at få kompensation fra barselsudligningsord-
ningen. Det har hele tiden været en forudsætning i ordningen, da kompensationen
udgør forskellen mellem dagpengemaksimum og det kroneloft, som er ordningen
på ca. 167 kr. i timen.
5
L 88 - 2015-16 - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
I forhold til beregningsanalyserne er det nyt, at beløbsgrænsen indgår som en må-
de at afgrænse persongruppen på, der skal bidrage til ordningen, jf. bemærknin-
gerne ovenfor om afgrænsningen af målgruppen.
Det er netop i målretningsmodellerne forsøgt at skabe en større overensstemmelse
mellem bidragsydere og potentielle modtagere fra ordningen. Derfor er der i mo-
delberegningerne introduceret en betingelse om indtægt over dagpengemaksimum
for at skulle bidrage til ordningen i målretningsmodellerne.
For så vidt angår karensperioden i den ene af modellerne, bemærkes, at der i den-
ne model er der introduceret et kriterium om, at man skal have bidraget til ordnin-
gen året før (en slags karensperiode), for at man skal kunne modtage fra ordnin-
gen.
Sammenlignes den eksisterende barselsudligningsordning for selvstændige med
Barsel.dk er det ikke rigtigt, at administrationsomkostningerne er forholdsvis høje.
I begge ordninger udgør udgifterne hertil årligt 50-60 kr. pr. person. Ved en mål-
rettet ordning, med langt færre omfattede, vil administrationsudgifterne derimod
være klart højere pr. person. En del af forklaringen er, at modtagerkredsen er lille
i sammenligning med fx Barsel.dk. Det er normalt, at mindre ordninger er relativt
dyrere at administrere end større ordninger pga. manglende stordriftsfordele
Ikrafttræden
For så vidt angår spørgsmålet om ikrafttræden er det Beskæftigelsesministeriets
vurdering, at et ikrafttrædelsestidspunkt på to måneder efter forventet vedtagelse,
er rimelig, og ikke vil kunne rejse spørgsmål om ekspropriation efter grundlovens §
73.
Beskæftigelsesministeriet bemærker i øvrigt, at der er tale om ordning med et for-
holdsvis begrænset omfang. På baggrund af oplysninger om, hvor mange der mod-
tog barselsdagpenge som selvstændigt erhvervsdrivende i 2014 har ATP skønnet,
at der årligt ville være ca. 1.700 personer årligt, der ville modtage kompensation
fra ordningen, hvis ordningen fortsatte. Det er i gennemsnit ca. 140 personer om
måneden. Ordningens omfang taget i betragtning er der således også et hensyn at
tage til administrationsomkostningerne i afviklingsperioden.
For så vidt angår bestemmelsen om, at afbrydelse af orlov medfører, at retten til
yderligere kompensation fra barselsudligningsordningen bortfalder bemærkes, at
Beskæftigelsesministeriet ud fra en proportionalitetsbetragtning har ønsket at be-
grænse den periode, hvori ATP skal drifte et system til at administrere ordningen
efter, at Folketinget har vedtaget, at ordningen ophæves.
Hvis ikke retten til yderligere kompensation bortfalder ved afbrydelse af orlov, vil
de gældende udskydelsesregler i barselsloven indebære, at afviklingsperioden vil
kunne udstrækkes til 9 år efter lovens ikrafttrædelse.
6