Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget 2015-16
L 87
Offentligt
1589334_0001.png
Ministeren
Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Dato: 18. januar 2016
Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget har den 14. januar 2016 stillet følgende
spørgsmål nr. 52 til L 87 til udlændinge-, integrations- og boligministeren, som hermed
besvares.
Spørgsmål nr. 52 til L 87:
Vurderer ministeren, at der er en øvre grænse for, hvor mange år man
inden for rammerne af Den Europæiske Menneskerettighedskonvention
og andre internationale konventioner vil kunne nægte flygtninge med
midlertidig beskyttelsesstatus familiesammenføring? I bekræftende fald
bedes ministeren oplyse, hvor den tidsmæssige grænse går?
Svar:
Det er regeringens opfattelse, at lovforslaget går til kanten.
Det fremgår af pkt. 2.2.1.2 i lovforslaget, at der ikke ministeriet bekendt foreligger praksis
fra Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol vedrørende spørgsmålet om udskydelse
af adgangen til familiesammenføring til udlændinge med midlertidig beskyttelse, samt at
der henset hertil – og da Den Europæiske Menneskerettighedskonventions artikel 8 i alle
tilfælde indebærer en afvejning – er en vis risiko for, at Den Europæiske Menneskeret-
tighedsdomstol i forbindelse med prøvelse af en konkret sag vil kunne nå frem til, at det
ikke efter Den Europæiske Menneskerettighedskonventions artikel 8 er muligt generelt at
stille krav om 3 års ophold som betingelse for familiesammenføring for udlændinge, der
har opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7, stk. 3.
Det fremgår endvidere, at det – henset til den begrænsede varighed af den herboende
udlændings ophold i Danmark, beskyttelsesbehovets forventede midlertidige karakter og
det forhold, at opholdstilladelsen kun er meddelt for 1 år ad gangen – er regeringens op-
fattelse, at der er tungtvejende argumenter for, at den foreslåede ordning er forenelig
med artikel 8 i Den Europæiske Menneskerettighedskonvention.
I forhold til det rejste spørgsmål er det givet, at hvis perioden på 3 år forlænges, vil der i
almindelighed gradvist kunne lægges mindre vægt på opholdets midlertidige karakter.
Som det fremgår af ovenstående, er det netop denne særlige midlertidige karakter af den
herboende udlændings ophold, der ligger til grund for vurderingen af muligheden for som
Udlændinge-, Integrations- og
Boligministeriet
Slotsholmsgade 10
Post
1216 København K
Tel.
7226 8400
Mail
[email protected]
Web
www.uibm.dk
CVR-nr.
Sagsnr.
36977191
2015 - 1986
Side
1/2
L 87 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 52: Spm., om der er en øvre grænse for, hvor mange år man inden for rammerne af Den Europæiske Menneskerettighedskonvention og andre internationale konventioner vil kunne nægte flygtninge med midlertidig beskyttelsesstatus familiesammenføring, til udlændinge-, integrations- og boligministeren
udgangspunkt at udskyde adgangen til familiesammenføring til udlændinge med midlerti-
dig beskyttelsesstatus inden for rammerne af Danmarks internationale forpligtelser.
Inger Støjberg
/
Jesper Gori
Side
2/2