Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget 2015-16
L 87
Offentligt
1589117_0001.png
Ministeren
Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalg
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget har den 14. januar 2016 stillet følgende
spørgsmål nr. 44 til udlændinge-, integrations- og boligministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 44:
Når tidshorisonten for familiesammenføring foreslås øget til tre år for personer med mid-
lertidigt beskyttelsesstatus, bedes ministeren redegøre for, om en herboende forældre i
mellemtiden vil få adgang til rejsehjemmel til at besøge ægtefælle og børn, dér hvor de
opholder sig, såfremt dette skønnes personligt sikkert for den herboende flygtning?
Svar:
1.
Som det fremgår af pkt. 4.1.2 i de almindelige bemærkninger til lovforslaget, udsteder
Udlændingestyrelsen efter udlændingebekendtgørelsens § 7, stk. 1, efter ansøgning rejse-
dokument for flygtninge i overensstemmelse med reglerne i flygtningekonventionen til en
udlænding, der har opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7, stk. 1, eller § 8, stk. 1
(konventionspas). Fremmedpas udstedes efter ansøgning til en udlænding, der er meddelt
opholdstilladelse efter bl.a. udlændingelovens § 7, stk. 2 eller 3, eller § 8, stk. 2 eller 3, jf.
udlændingebekendtgørelsens § 7, stk. 2, nr. 1 og 2.
Efter udlændingebekendtgørelsens § 8, stk. 4, forsynes konventionspas og fremmedpas til
udlændinge med tidsbegrænset opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7 eller § 8, stk.
1 eller 2, med påtegning om, at det ikke er gyldigt for rejse til det eller de lande, hvor den
myndighed, der har givet opholdstilladelsen, har fundet, at den pågældende risikerer
forfølgelse omfattet af udlændingelovens § 7 (rejsebegrænsning). Det samme gælder for
konventionspas og fremmedpas, der udstedes til en udlænding med tidsubegrænset op-
holdstilladelse efter udlændingelovens § 11, jf. § 7 eller § 8, stk. 1 og 2, når der ikke er
forløbet 10 år fra det tidspunkt, hvor opholdstilladelsen er meddelt første gang.
En rejsebegrænsning kan i medfør af udlændingebekendtgørelsens § 8, stk. 5. 2. pkt.,
ophæves, hvis en ansøgning herom indeholder oplysninger om 1) det nærmere formål
med ophævelsen af begrænsningen, 2) hvorvidt udlændingen finder at kunne indrejse og
opholde sig problemfrit i det eller de lande, der er nævnt i rejsebegrænsningen, og i givet
fald om baggrunden herfor, og 3) tidspunktet for rejsen til det eller de lande, der er nævnt
i rejsebegrænsningen, og det forventede tidspunkt for udlændingens tilbagevenden til
Danmark.
2.
Som det endvidere fremgår af pkt. 4.2 i de almindelige bemærkninger til lovforslaget, vil
regeringen for at imødegå risikoen for, at flygtninge omgår en rejsebegrænsning i konven-
17. januar 2016
Udlændinge-, Integrations- og
Boligministeriet
Slotsholmsgade 10
Post
1216 København K
Tel.
7226 8400
Mail
[email protected]
Web
www.uibm.dk
CVR-nr.
Sagsnr.
36977191
2015 - 1986
Side
1/2
L 87 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 44: Spm., om en herboende forældre i mellemtiden vil få adgang til rejsehjemmel til at besøge ægtefælle og børn, dér hvor de opholder sig, såfremt dette skønnes personligt sikkert for den herboende flygtning, til udlændinge-, integrations- og boligministeren
tionspas og fremmedpas vedrørende hjem- eller opholdslandet ved at indrejse i dette via
nabolandene, ændre udlændingebekendtgørelsen, således at udlændingemyndighederne
får mulighed for at beslutte, at en rejsepåtegning skal kunne vedrøre andre lande end
udlændingens hjemland.
Vedrørende flygtninges mulighed for at besøge familiemedlemmer i nabolande til hjem-
landet henvises der til side 34-35 i den kommenterede høringsoversigt, hvoraf det frem-
går, at en rejsepåtegning også fremover vil kunne ophæves efter udlændingebekendtgø-
relsens § 8, stk. 5, hvis betingelserne herfor er opfyldt. Der vil desuden fortsat ikke være
noget til hinder for, at en flygtning mødes med familiemedlemmer i andre lande end de
lande, der er omfattet af en rejsepåtegning.
Inger Støjberg
/
Moya-Louise Lindsay-Poulsen
Side
2/2