TALEPAPIR
FORETRÆDE FOR UUI VE DR. L 87 DEN 13. JAN UAR 2016
13. JANUAR 2016
DOK. NR. 15/00408-7
REF.
1
FAMILIESAMMENFØRING
Vi vurderer, at der et meget sikkert grundlag i Den Europæiske
Menneskerettighedsdomstols nuværende praksis for at konkludere, at
det er i strid med Den Europæiske Menneskerettighedskonvention at
udelukke personer med internationalt beskyttelsesbehov fra
familiesammenføring i tre år.
Vores tankegang er denne:
1. Personer med et internationalt anerkendt beskyttelsesbehov
har – uanset deres opholdsstatus – normalt ikke mulighed for at
genoptage familielivet i oprindelseslandet eller andre steder.
Det skyldes de præcis samme forhold, som fører til, at de har
krav på international beskyttelse. Flygtninge har derfor ret til
familiesammenføring.
2. Når man har ret til familiesammenføring, skal det gå rimeligt
hurtigt. Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol har
fastslået, at flygtninge har ret til en mere favorabel
familiesammenføringsprocedure end andre, og at det er af
altoverskyggende vigtighed, at ansøgninger behandles hurtigt,
opmærksomt og med særlig omhu, ligesom processen ikke må
mangle fleksibilitet, hurtighed og effektivitet. Når Danmark
lægger sagerne død i tre år, så er der ikke tale om en hurtig
proces, der effektivt sikrer familiens genforening.
I høringsnotatet skriver regeringen, at de krav
Menneskerettighedsdomstolen har fastlagt om en hurtig og effektiv
familiesammenføringsprocedure, først gælder, når udlændingen efter
de danske regler har krav på familiesammenføring.
Men det ville gøre alle rettigheder teoretiske og illusoriske, hvis
staterne ensidigt kunne fastslå, hvornår rettighederne opstår. En sådan
argumentation savner mening, da Domstolen netop har fastslået, at det
er af afgørende vigtighed, at familiens enhed sikres gennemført hurtigt.
1/5