Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget 2015-16
L 87 Bilag 13
Offentligt
1589725_0001.png
Ændringsforslag
til
forslag til lov om ændring af udlændingeloven
(Udskydelse af retten til familiesammenføring for personer med midlertidig be-
skyttelsesstatus, skærpelse af reglerne om tidsubegrænset opholdstilladelse,
skærpelse af reglerne om inddragelse af flygtninges opholdstilladelse, m.v).
[af udlændinge-, integrations- og boligministeren (Inger Støjberg)]:
(L 87)
Dato: 18. januar 2016
Udlændinge-, Integrations- og
Boligministeriet
Af udlændinge-, integrations- og boligministeren:
Til § 1
1)
Efter nr. 1 indsættes som nyt nummer:
”01. I
§ 2 a, stk. 2,
ændres ”§ 19, stk. 3 og 4” til: ”§ 19, stk. 4 og 5”.”
[Konsekvensændring som følge af den foreslåede ændring i nr. 02 i dette æn-
dringsforslag]
2)
Nr. 56
udgår, og i stedet indsættes:
”56.
§ 19, stk. 2, nr. 4, 2. pkt.,
ophæves.
02.
I
§ 19
indsættes efter stk. 2 som nyt stykke:
”Stk. 3.
En opholdstilladelse kan inddrages efter § 19, stk. 2, nr. 4, indtil 10 år efter
det tidspunkt, hvor opholdstilladelsen er meddelt første gang. Ved afgørelse om
inddragelse af en opholdstilladelse efter § 19, stk. 2, nr. 4, skal det tillægges bety-
delig vægt, at udlændingen ved frivilligt at rejse til det land, hvor den myndighed,
der har givet opholdstilladelsen, har fundet, at udlændingen risikerer forfølgelse
omfattet af § 7, selv har skabt en formodning for, at de forhold, der har begrundet
opholdstilladelsen, har ændret sig på en sådan måde, at udlændingen ikke længe-
re risikerer forfølgelse, jf. § 7 og § 8, stk. 1 og 2.”
Stk. 3-11 bliver herefter stk. 4-12”.
[Lovteknisk ændring]
3)
I det under
nr. 71
foreslåede
§ 40, stk. 9, 3. pkt.,
indsættes efter ”anven-
delse”: ”, dog således at aktiver af indtil 10.000 kroners værdi og aktiver,
som har en særlig personlig betydning for den pågældende, ikke tages i
bevaring”
[Ændring af adgang til beslaglæggelse af aktiver]
Post
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Slotsholmsgade 10
1216 København K
7226 8400
[email protected]
www.uibm.dk
36977191
Sagsnr.
2016 - 570
Side
1/5
L 87 - 2015-16 - Bilag 13: Ændringsforslag, fra udlændinge-, integrations- og boligministeren
4)
Efter nr. 96 indsættes som nyt nummer:
”03. I
§ 46, stk. 1,
ændres ”stk. 2-5” til: ”stk. 2-4”.”
[Konsekvensrettelse]
Til § 2
5)
I
stk. 5
ændres ”§ 1, nr. 56,” til: ”udlændingelovens § 19, stk. 3, 2. pkt.,
som er affattet ved § 1, nr. 02,”.
[Konsekvensændring som følge af den foreslåede ændring i nr. 02 i dette æn-
dringsforslag]
Bemærkninger
Til nr. 1
Der er tale om en konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 2.
Til nr. 2
Det foreslås at ophæve
§ 19, stk. 2, nr. 4, 2. pkt.,
og i stedet indsætte dette som 1.
pkt. i et nyt stk. 3. Det bemærkes, at der er tale om en lovteknisk ændring. Der
foreslås i den forbindelse ingen ændringer af gældende ret.
Endvidere foreslås det, at det i lovforslagets § 1, nr. 56, foreslåede 3. pkt. indsæt-
tes som 2. pkt. i et nyt stk. 3 i
§ 19.
Til nr. 3
Lovforslaget indeholder forslag om, at aktiver, som en asylansøger medbringer, og
som kan anvendes til dækning af udgifter til den pågældendes eller dennes famili-
es underhold og nødvendige sundhedsmæssige ydelser eller ophold på et indkvar-
teringssted omfattet af § 42 a, stk. 5, kan tages i bevaring (beslaglægges), jf. lov-
forslagets § 1, nr. 71.
Side
2/5
L 87 - 2015-16 - Bilag 13: Ændringsforslag, fra udlændinge-, integrations- og boligministeren
Den foreslåede bestemmelse i lovforslaget er udformet med udgangspunkt i reg-
lerne i retsplejelovens §§ 509-516 om udlæg i enkeltpersoners formue ved inddri-
velse af offentlig og privat gæld, således at aktiver, der er beskyttet mod udlæg
efter retsplejelovens regler, også vil være beskyttet mod beslaglæggelse efter den
foreslåede bestemmelse i udlændingeloven.
Ved ”aktiver” forstås rede penge (kontanter) og fysiske genstande.
Med ændringsforslaget foreslås det, at der indføres en supplerende beskyttelse
mod beslaglæggelse i udlændingeloven i forhold til, hvad der følger af retsplejelo-
vens regler om udlæg og beskyttelse mod udlæg efter disse regler.
Ændringsforslaget indebærer, at der ved afgørelsen af, om der kan ske beslaglæg-
gelse af aktiver efter den foreslåede bestemmelse i udlændingelovens § 40, stk. 9,
skal tages udgangspunkt i følgende principper:
kontanter tages alene i bevaring, hvis der er tale om beløb over 10.000
danske kroner
genstande af større økonomisk værdi, dvs. over 10.000 kr., tages i beva-
ring, dog således at personlige genstande med en særlig affektionsværdi
ikke vil blive taget i bevaring
Den enkelte asylansøger vil fortsat være beskyttet mod beslaglæggelse af aktiver
efter reglerne i retsplejelovens §§ 509-516 om udlæg. Det vil derfor fortsat skulle
vurderes, om et aktiv er beskyttet mod beslaglæggelse efter de regler, der følger
af § 509-516. Er der f.eks. tale om et aktiv, der er nødvendigt til opretholdelse af
en beskeden levefod, jf. § 509, stk. 1, eller er der f.eks. tale om hjælpemidler, som
er nødvendige på grund af legemlige mangler eller sygdom, jf. § 515, stk. 2, vil
sådanne genstande være undtaget fra at blive taget i bevaring uanset deres værdi.
Almindelige personlige brugsgenstande som eksempelvis ure og mobiltelefoner er
som udgangspunkt undtaget fra beslaglæggelse, jf. retsplejelovens § 509, stk. 1.
Findes aktivet ikke at være beskyttet mod beslaglæggelse efter de regler, der føl-
ger af retsplejeloven, vil det herudover skulle vurderes, om aktivet er beskyttet
mod beslaglæggelse efter den supplerende beskyttelse, der nu foreslås indført i
udlændingeloven.
Ændringsforslaget indebærer i den forbindelse, at kontante midler kan tages i
bevaring, såfremt den enkelte asylansøger råder over kontante midler, hvis der er
tale om beløb over 10.000 kr. eller – såfremt der er tale om udenlandsk valuta –
svarende til over 10.000 kr. Den foreslåede ændring indebærer således, at kon-
tante beløb indtil 10.000 kr. ikke vil kunne tages i bevaring. Dette vil være tilfæl-
det uafhængigt af, hvad der i øvrigt følger af praksis efter retsplejelovens § 509.
Side
3/5
L 87 - 2015-16 - Bilag 13: Ændringsforslag, fra udlændinge-, integrations- og boligministeren
Ændringsforslaget indebærer endvidere, at andre aktiver end kontanter alene
tages i bevaring, hvis det pågældende aktiv vurderes at have en større økonomisk
værdi end 10.000 kr. Der vil skulle foretages en vurdering af hvert enkelt aktiv,
som en asylansøger medbringer. Det forhold, at en asylansøger medbringer flere
aktiver, der samlet har en værdi over 10.000 kr., vil ikke danne grundlag for be-
slaglæggelse, såfremt hvert enkelt aktiv har en værdi under beløbsgrænsen. Be-
løbsgrænsen vil gælde for den enkelte asylansøger, og er der således f.eks. tale
om et ægtepar, vil hver enkelt ægtefælle kunne beholde de genstande, som har
en værdi under 10.000 kr., og som tilhører den pågældende.
Ændringsforslaget indebærer endeligt, at genstande, som har en særlig personlig
betydning (affektionsværdi) for den pågældende, helt undtages fra adgangen til
beslaglæggelse. Ændringsforslaget medfører således, at genstande, som har en
særlig personlig betydning, uden undtagelse er fritaget for beslaglæggelse efter
den foreslåede regel. Ved afgørelsen af, om en genstand kan tages i bevaring efter
udlændingelovens § 40, stk. 9, skal der efter ændringsforslaget alene foretages en
vurdering af, om genstanden kan antages at have en særlig personlig betydning
for den pågældende asylansøger, hvorimod hensynet til myndighedernes interes-
se i at beslaglægge den pågældende genstand, herunder genstandens økonomiske
værdi, ikke skal tages i betragtning.
Den foreslåede bestemmelse om beslaglæggelse af genstande med særlig øko-
nomisk værdi adskiller sig fra, hvad der følger af retsplejelovens § 515, stk. 1,
hvorefter udlæg ikke kan foretages i genstande, som har en særlig personlig be-
tydning for skyldneren eller medlemmer af hans husstand, medmindre genstan-
dene har en sådan værdi, at det ikke findes rimeligt at holde dem uden for fuld-
byrdelsen af fordringshaverens krav.
Begrebet ”genstand med særlig personlig betydning” omfatter genstande, som
har affektionsværdi i dette ords almindelige betydning. Hermed sigtes til genstan-
de, som en asylansøger har en særlig følelsesmæssig tilknytning til af personlige
grunde uafhængigt af genstandens brugs- eller handelsværdi, og som normalt ikke
kan erstattes af en nyindkøbt genstand. Sådanne genstande, der efter ændrings-
forslaget vil være helt undtaget fra beslaglæggelse, omfatter bl.a. vielsesringe og
forlovelsesringe og vil også kunne omfatte f.eks. familieportrætter, hæderstegn,
erindringsgaver fra nærtstående og lignende. For at kunne lægge til grund, at en
genstand har en særlig personlig betydning, vil det være en forudsætning, at der
til den pågældende genstand er knyttet en særlig personlig historie, som indebæ-
rer, at genstanden ikke vil kunne erstattes af en anden (nyindkøbt) genstand.
Ved bedømmelsen af, om en genstand har en særlig personlig betydning for en
asylansøger, vil udlændingemyndighederne som udgangspunkt skulle lægge den
Side
4/5
L 87 - 2015-16 - Bilag 13: Ændringsforslag, fra udlændinge-, integrations- og boligministeren
pågældendes egen forklaring til grund, medmindre der er konkrete holdepunkter
for at tilsidesætte denne forklaring som utroværdig.
Vurderingen af troværdigheden af asylansøgerens forklaring om affektionsværdi-
en vil navnlig afhænge af, om forklaringen kan antages at stemme overens med
genstandens umiddelbare fremtræden og karakter. I tilfælde, hvor genstanden
f.eks. fremtræder som værende af nyere dato, eller hvor asylansøgeren er i besid-
delse af flere tilsvarende genstande, vil en formodning om affektionsværdi som
udgangspunkt blive afsvækket.
Der er i dag i bekendtgørelse nr. 831 af 2. september 2009 om betaling af udgifter
til underhold af asylansøgere m.fl. fastsat nærmere regler om, hvornår en asylan-
søger skal pålægges at betale for udgifter til eget og familiens underhold. Be-
kendtgørelsen indeholder bl.a. regler om, hvilke aktiver der skal indgå i beregnin-
gen af en asylansøgers midler, når det skal afgøres, om udlændingen selv skal
dække udgifter til eget underhold mv.
Reglerne om betaling for udgifter til underhold vil blive justeret, således at det vil
fremgå, at aktiver, der kan undtages efter retsplejelovens regler i § 509-516, og
aktiver, der kan undtages fra beslaglæggelse efter den supplerende beskyttelse i
udlændingeloven, ikke skal indgå i vurderingen.
Der vil – såfremt lovforslaget bliver vedtaget – blive udstedt en ny bekendtgørel-
se, hvori dette nærmere præciseres.
Det bemærkes, at der i forlængelse af lovforslagets vedtagelse vil blive udarbejdet
en vejledning i samarbejde med Rigspolitiet og Udlændingestyrelsen med nærme-
re anvisninger om den praktiske håndtering af bl.a. reglen om beslaglæggelse af
aktiver.
Til nr. 4
Der er tale om en konsekvensrettelse som følge af, at udlændingelovens § 46, stk.
5, ophæves ved lovforslagets § 1, nr. 99.
Til nr. 5
Der er tale om en konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 2.
Side
5/5