Transport- og Bygningsudvalget 2015-16
L 85 Bilag 1
Offentligt
1586186_0001.png
NOTAT
Dato
J. nr.
5. januar 2016
2015-1113
Høringsnotat
Vedr. forslag til ændring af lov om DSB
(Vilkår for udlån af tjenestemænd, ophævelse af bestemmelser om DSB S-tog
A/S)
Udkast til forslag til lov om ændring af lov om DSB har været i høring fra den
23. september 2015 til den 23. oktober 2015.
Formålet med lovforslaget er at ophæve en række bestemmelser i lov om DSB.
Dette sker dels med henblik på, at loven bringes i overensstemmelse med reg-
lerne i tjenestemandsloven og retspraksis, der følger af Højesterets dom fra
2012 (U2012.3621H) om udlånte tjenestemænd, dels for at ophæve nogle be-
stemmelser, som ikke længere har praktisk betydning efter opløsningen af DSB
S-tog A/S.
Tidligere regler for udarbejdelse af segmentregnskab for DSB S-tog udgår sam-
tidig, idet de erstattes af en ny fremgangsmåde for offentliggørelse af økonomi-
oplysninger om DSB, herunder DSB S-tog (strækningsøkonomi).
Endelig er der tale om,
at henvisningen til jernbaneloven § 8 udgår i gældende
§ 19, stk. 1 og stk. 2 (om de offentligretlige love) i lov om DSB. Dette har bag-
grund i en manglende konsekvensrettelse ved den seneste ændring af jernbane-
loven, jf. lov nr. 686 af 27. maj 2015.
Udkast til lovforslag har været i høring hos:
Advokatsamfundet, Akademikernes Centralorganisation (AC), Ankenævnet for
Bus, Tog og Metro, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Arbejdsgiverforeningen
for Kollektiv Trafik, Arriva Danmark A/S, BAT, BAT-Kartellet, Branchefor-
eningen Danske Advokater, Centralorganisationen af 2010 (CO2010), Central-
organisationernes Fællesudvalg (CFU), Danmarks Jurist- og Økonomforbund
(DJØF), Dansk Arbejdsgiverforening (DA), Dansk Erhverv, Dansk Handicap
Forbund, Dansk Jernbaneforbund, Dansk Metal, Dansk Transport og Logistik
L 85 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra transport- og bygningsministeren
1586186_0002.png
– DTL, Danske Regioner, DI Transport, Domstolsstyrelsen, DSB, Metroselska-
bet I/S, Fagligt Fælles Forbund – 3F, FOA, Funktionærernes og Tjenestemæn-
denes Fællesråd, HK Stat, HK Trafik og Jernbane, Hovedstadens Lokalbaner
A/S, Jernbanenævnet, Jernbanernes Arbejdsgiverforening (Dansk Industri),
Kommunale Tjenestemænd og Overenskomstansatte, Kommunernes Landsfor-
ening – KL, Landsorganisationen i Danmark (LO), Ledernes Hovedorganisati-
on, Movia, Offentligt Ansattes Organisationer (OAO), Regionstog, Rigsrevisio-
nen, Stats – og Kommunalt ansattes Forhandlingsfællesskab (SKAF), Teknisk
Landsforbund, Trafikforbundet og Trafikselskaberne i Danmark.
Desuden har lovforslaget været offentligt tilgængeligt på høringsportalen bor-
ger.dk i hele høringsperioden.
------------------------
1. Høringssvar med bemærkninger
Transport – og Bygningsministeriet har modtaget 12 høringssvar. De modtagne
høringssvar er vedlagt som bilag til høringsnotatet.
I det følgende gennemgås de væsentligste mener fra høringssvarene. Transport
– og Bygningsministeriets bemærkninger er angivet med kursiv. Høringssvare-
ne er gengivet i hovedtræk, hvorfor ikke alle forhold i høringssvarene er kom-
menteret i det efterfølgende.
Høringssvarende har navnlig vedrørt følgende emner:
a) Udlån af tjenestemænd til private virksomheder
b) Præcisering af § 19.
c) Segmentoplysninger for S-tog
a) Udlån af tjenestemænd til private virksomheder
Dansk Jernbaneforbund er af den opfattelse, at der er behov for lovgivning for
forpligtelsen til at lade sig udlåne til en privat virksomhed uden for ansættel-
sesområdet. Det er den praksis, der hidtil er set, når lovgiver har vedtaget
strukturelle ændringer i den offentlige sektor. Den nuværende bestemmelse er
klar i sin ordlyd, hvilket er bekræftet af transport- og bygningsministeriet.
Dansk Jernbaneforbund efterlyser en forklaring på, at nærværende lovforslag
ønskes fremsat.
Dansk Jernbaneforbund peger på, at den gældende lovgivning ikke er til hinder
for et frivilligt udlån af tjenestemænd gennem individuel aftale. Ved det seneste
udbud af DSB var det dog ikke muligt at opnå enighed om en aftale.
Side 2/6
L 85 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra transport- og bygningsministeren
1586186_0003.png
Dansk Jernbaneforbund finder ikke, at en Højesteretsdom på det kommunale
tjenestemandsområde, og som er afsagt under nogle helt særlige betingelser,
generelt kan fastlægge retsstillingen for statens tjenestemænd til at udføre tje-
neste i en privat virksomhed.
Dansk Jernbaneforbund peger på, at en ufuldstændig gengivelse af Højesterets
præmisser vil skabe usikkerhed om retstilstanden for tjenestemændene. Der
må således ikke herske tvivl om, at alle dommens præmisser skal være opfyldt
før tjenestemanden er forpligtet til at lade sig udlåne til en virksomhed uden for
ansættelsesområdet. Dette er nødvendigt for at undgå, at der efterfølgende skal
føres retssager for at afklare retstilstanden.
Dansk Jernbaneforbund finder, at loven ved ophævelse af § 15, må fastlægge
samtlige de kriterier, der skal være opfyldt, for at en tjenestemand er forpligtet
til at lade sig udlåne til et aktieselskab eller anpartsselskab, hvor DSB ikke ejer
en overvejende andel af aktiebeholdningen. Det bør være lovgiver, der fastlæg-
ger kriterier og ikke en efterfølgende fortolkning af Højesteretsdommen og
efterfølgende domme.
Endelig bemærker Dansk Jernbaneforbund, at ophævelse af § 15 i DSB- loven
alene synes, at tjene til at skabe usikkerhed om retstilstanden for tjenestemæn-
dene modsat den nuværende bestemmelse, der er klar og tydelig, ligesom de
manglende kriterier for forpligtelsen til at lade sig udlåne og den ufuldstændige
gengivelse af Højesteretsdommen vil være en ”åben bog” til at udfordre udlåns-
vilkår og Højesteretsdommens præmisser. Dette vil tjene til at skabe usikker-
hed for tjenestemændenes retssikkerhed.
Offentligt Ansattes Organisationer, OAO, kan ikke tiltræde, at DSB’s tjeneste-
mændenes sikkerhed og beskyttelse i forhold til udlån til private virksomheder
forringes. OAO er af den opfattelse, at den nuværende § 15 lægger en fornuftig
ramme for, hvad der med rimelighed kan pålægges en tjenestemand.
OAO peger på, at der er en lang tradition for indgåelse af rammeaftaler for fri-
villige udlån, som den enkelte tjenestemand herefter har kunnet tilslutte sig
ved en individuel aftale.
Endvidere anføres, at den afsagte dom på det kommunale tjenestemandsområ-
de på ingen måde bør kunne fastlægge retstilstanden i forbindelse med udlån af
statens tjenestemænd.
OAO peger videre på, at en fjernelse af § 15 stiller tjenestemændene i en situa-
tion, hvor retstilstanden i udlånssituationen kan være højst usikker, og hvor
resultatet kan være, at virksomheden vil udfordre de få holdepunkter, som
fremgår af den pågældende højesteretsdom, og som følge heraf vil det være
nødvendigt at føre en række retssager for løbende at afklare retstilstanden.
Side 3/6
L 85 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra transport- og bygningsministeren
1586186_0004.png
OAO anfører, at såfremt lovforslaget vedtages bør det i § 14 præciseres, hvilke
tjenestemandsrettigheder, der som minimum skal sikres bevaret/opretholdt
under et eventuelt udlån til en ikke statslig virksomhed.
OAO oplyser, at tjenestemændenes forhold i forbindelse med udlån skal beskri-
ves og sikres fasholdt, når det omhandler følgende:
Ansættelsesmyndigheden, ansættelsesområde, løn, lønudvikling, stillingsbe-
tegnelse, forventet og muligt karriereforløb (sikring af avancementsmuligheder
med bevarelse af tjenestemandsansættelsen), tjenestemandspension og tjene-
stemandspensionsvilkår, disciplinærsystemet, hæftelse for løn, pensionsbidrag,
pension, rådighedsløn, til enhver tid gældende tjenestemandsaftaler samt
fremtidige CFU forlig, mulighed for at søge tilbage til ansættelsesvirksomhe-
den, medarbejderrepræsentation, valgbarhed til bestyrelser, tillidsrepræsenta-
tion, situationen såfremt den private virksomhed sælges/fusioneres herunder
med udenlandsk virksomhed.
Endvidere anfører OAO, at såfremt tjenestemænd, der har accepteret ansættel-
se i DSB S-tog i forbindelse med etableringen af DSB S-tog, bør det sikres at
rettigheder, beskrevet i loven, ikke forringes ved at § 15 eventuelt udgår af lo-
ven.
Bemærkninger
Transport – og Bygningsministeriet bemærker følgende:
Tjenestemænd i DSB er omfattet af tjenestemandslovgivningen – hvil-
ket tjenestemændene også vil være i en situation, hvor de måtte blive
udlånt til en privat virksomhed.
De pågældende er fortsat ansatte i DSB, men kan udlånes til en privat
virksomhed på nærmere definerede vilkår, der bl.a. sikrer oprethol-
delsen af tjenestemandsrettighederne.
De pågældende medarbejdere vil fortsat have ret til samme løn, her-
under for det samme arbejde, dvs. samme type arbejde.
De vil have samme løn- og ansættelsesvilkår og bevare retten til tjene-
stemandspension og opsparing til pension.
Den konkrete tilrettelæggelse af arbejdet hos den private virksomhed
vil skulle afgøres på baggrund af en aftale mellem DSB og den nye
virksomhed.
DSB vil således skulle indgå en aftale med den private virksomhed.
Det vil med andre ord komme til at fremgå af en skriftlig aftale mel-
Side 4/6
L 85 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra transport- og bygningsministeren
1586186_0005.png
lem DSB og den private virksomhed, hvad arbejdet omfatter og hvilke
vilkår der gælder for medarbejderne. Det afgørende er, at tjeneste-
mændenes rettigheder ikke fortabes, hvilket DSB vil skulle indestå for.
Højesterets præmisser for udlån skal være opfyldt. Præmisserne er
klare, og DSB vil skulle holde sig inden for denne ramme ved et udlån.
Ministeriet er af den opfattelse, at det hverken vil være hensigtsmæs-
sigt eller muligt, at beskrive alle detaljer for et udlån i lov om DSB el-
ler dens bemærkninger. Højesterets dom indeholder klare og forståe-
lige præmisser, og det er ikke nødvendigt eller formålstjenstligt at
gengive alle dommens præmisser i loven. Dommen står bedst alene.
Side 5/6
Der er med andre ord ikke tale om en retstilstand som ”en åben bog”. Høje-
steret fastlægger i dommens præmisser nogle spilleregler for udlån af tjene-
stemænd, som vil skulle iagttages indenfor rammerne af tjenestemandslov-
givningen. Hermed fortsætter Højesteret den linje, der bl.a. er lagt ved en
tidligere dom (U.2011.55 1H), hvor en række ansatte hos SKAT måtte tåle be-
tydelige forandringer af deres stillinger som følge af kommunalreformen.
Præcisering af § 19
OAO anfører, at det bør præciseres, at de nævnte lovgivninger også gælder for
sager om udlånte tjenestemænd fra DSB.
Bemærkninger
I henhold til den nugældende bestemmelse gælder de nævnte love for sager
om de ansatte i DSB. Hvis tjenestemænd udlånes fra DSB vil tjenestemændene
have samme løn- og ansættelsesvilkår jf. ovenfor. Efter ministeriets vurde-
ring, er der derfor ikke behov for at præcisere bestemmelsen.
Segmentoplysninger for S-tog
Det fremgår af den nuværende DSB lov, at ”Hvis DSB–tog A/S opløses, jf. stk.
1, skal DSB afgive segmentoplysninger for S-tog i henhold til årsregnskabslo-
ven. Desuden skal DSB i sin årsrapport angive gæld, som hidrører fra indkøb af
rullende S-togs materiel.” Bestemmelsen blev indsat i loven ved ændring af lov
om DSB i 2012.
I udkast til lovforslag er denne bestemmelse overført til en ny § 11, stk. 5.
DSB foreslår, at segmentrapporteringen, jf. ovenfor tages ud af loven.
Transport – og Bygningsministeriets kommentarer
L 85 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra transport- og bygningsministeren
1586186_0006.png
Årsregnskabsloven er jf. lov nr. 738 af 1. juni 2015 er ændret, således at års-
regnskabsloven ikke længere stiller krav om segmentoplysninger af D-
selskaber, hvortil DSB hører.
Det kan oplyses, at DSB kvartalsvis udarbejder en rapport vedr. togdrifts-
økonomien, som offentliggøres parallelt med DSB’s delårsrapportering, se-
nest i forbindelse med delårsrapporteringen for 3. kvartal 2015, hvor resulta-
terne er nedbrudt på enkelttrækninger, herunder S-banen. DSB sigter efter at
indarbejde dele af den nye rapportering på togdriftsøkonomien i selve delårs-
rapporteringen, som et selvstændigt afsnit eller et bilag. DSB forventer at
effektuere dette i forbindelse med årsrapporten for 2015.
DSB’s rapportering vedr. driftsøkonomien i DSB S-tog giver dermed detalje-
rede oplysninger om resultat og omkostningsstruktur for togkørsel med S-
tog, som antages at opfylde det informationsbehov, som var forudsat ved
lovændringen i 2012.
Hertil kommer, at det nuværende lovkrav om gældsoplysninger, som hidrører
særskilt fra S-togsmateriel, vurderes som uhensigtsmæssig. Det skyldes, at
gæld, der stiftes ved indkøb af rullende materiel, over tid bliver erstattet af
nye lån, der eventuelt er slået sammen med lån optaget ved indkøb af andre
togsæt.
Det er aftalt med DSB, at DSB, i sin årsrapport under omtalen af de materiel-
le anlægsaktiver i den finansielle beretning, sørger for en særskilt opgørelse
af S-togsmateriellet.
Transport – og Bygningsministeriet foreslår derfor, at lovforslaget ændres,
således at nugældende § 15 b, stk. 3 ophæves.
2. Ændringer i udkast til lovforslag om ændring af lov om DSB
Det foreslås, at henvisningen til jernbaneloven § 8 i den nugældende § 19, stk. 1
og stk. 2 (om de offentligretlige love) udgår.
Baggrunden er, at ved den seneste ændring af jernbaneloven jf. lov nr. 686 af
27. maj 2015 blev henvisningen til jernbanelovens § 8 i § 19 lov om DSB des-
værre ikke rettet. Det foreslås, at denne konsekvensrettelse foretages nu, hvor
lov om DSB alligevel skal ændres. Der er tale om en videreførsel af gældende
ret.
Side 6/6