Til lovforslag nr.
L 84
Folketinget 2015-16
Betænkning afgivet af Transport- og Bygningsudvalget den 25. februar 2016
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af færdselsloven og lov om godkendelse og syn af
køretøjer
(Forhøjelse af hastighedsgrænsen for campingvogne og andre registreringspligtige påhængskøretøjer, for traktorer og for
motorredskaber)
[af transport- og bygningsministeren (Hans Christian Schmidt)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet 4 ændringsforslag til lovforslaget. Dansk
Folkepartis medlemmer af udvalget har stillet ændringsfor-
slag nr. 1 og 2. Transport- og bygningsministeren har stillet
ændringsforslag nr. 3. Alternativets medlemmer af udvalget
har stillet ændringsforslag nr. 4.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 10. december 2015 og var
til 1. behandling den 15. januar 2016. Lovforslaget blev ef-
ter 1. behandling henvist til behandling i Transport- og Byg-
ningsudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og transport- og bygningsministeren sendte
den 9. november 2015 dette udkast til udvalget, jf. TRU
alm. del – bilag 56. Den 7. januar 2016 sendte transport- og
bygningsministeren de indkomne høringssvar og et notat
herom til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 1 spørgsmål til transport- og byg-
ningsministeren til skriftlig besvarelse, som denne har be-
svaret.
3. Indstillinger og politiske bemærkninger
Et
mindretal
i udvalget (DF, V og LA) indstiller lovfor-
slaget til
vedtagelse
med de stillede ændringsforslag.
Et
andet mindretal
i udvalget (S, ALT og RV) indstiller
lovforslaget til
vedtagelse
med det af transport- og byg-
ningsministeren og det af Alternativets medlemmer af ud-
valget stillede ændringsforslag. Mindretallet vil stemme
imod de af Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget stille-
de ændringsforslag.
Et
tredje mindretal
i udvalget (EL og SF) indstiller lov-
forslaget til
forkastelse.
Mindretallet vil stemme imod de af
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget stillede æn-
dringsforslag og stemme for det af transport- og bygnings-
ministeren og det af Alternativets medlemmer af udvalget
stillede ændringsforslag.
Enhedslisten mener, at der er tale om et decideret foruro-
ligende lovforslag, der endnu engang vil hæve hastigheden
på vejene – denne gang for biler med campingvogn m.v. Det
kan dog ikke siges at være overraskende, idet partierne til
højre – og ind over midten for den sags skyld – i lang tid har
presset på for at indføre højere hastigheder på en række om-
råder. Dette lovforslag følger nemlig efter forhøjelsen af
fartgrænsen for tempo 100-busser på motorvejene, og lige
om hjørnet venter en forhøjelse af hastighedsgrænsen på
motortrafikveje til 100 km/t. Dette er ikke mindst ærgerligt i
en tid, hvor trafiksikkerheden – bl.a. som følge af effektiv
fartkontrol – er inde i en positiv udvikling.
Dertil kommer, at de stillede ændringsforslag fra Dansk
Folkeparti (ændringsforslag nr. 1 og 2), som ser ud til at
kunne samle et flertal, udgør en dramatisk ændring af det
oprindelige lovforslag til det værre. Ændringsforslagene vil
midt i Folketingets lovbehandling – dvs. uden høringsproces
eller eksperters vurderinger af konsekvenserne – indføre hø-
jere hastighedsgrænser for lastbiler og vogntog i byområder
og på landeveje. Dette vil uundgåeligt være til skade for tra-
fiksikkerheden med flere alvorligt tilskadekomne og døde i
trafikken til følge.
AX018398