Transport- og Bygningsudvalget 2015-16
L 84 Bilag 8
Offentligt
1609400_0001.png
Til lovforslag nr.
L 84
Folketinget 2015-16
Betænkning afgivet af Transport- og Bygningsudvalget den 25. februar 2016
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af færdselsloven og lov om godkendelse og syn af
køretøjer
(Forhøjelse af hastighedsgrænsen for campingvogne og andre registreringspligtige påhængskøretøjer, for traktorer og for
motorredskaber)
[af transport- og bygningsministeren (Hans Christian Schmidt)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet 4 ændringsforslag til lovforslaget. Dansk
Folkepartis medlemmer af udvalget har stillet ændringsfor-
slag nr. 1 og 2. Transport- og bygningsministeren har stillet
ændringsforslag nr. 3. Alternativets medlemmer af udvalget
har stillet ændringsforslag nr. 4.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 10. december 2015 og var
til 1. behandling den 15. januar 2016. Lovforslaget blev ef-
ter 1. behandling henvist til behandling i Transport- og Byg-
ningsudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og transport- og bygningsministeren sendte
den 9. november 2015 dette udkast til udvalget, jf. TRU
alm. del – bilag 56. Den 7. januar 2016 sendte transport- og
bygningsministeren de indkomne høringssvar og et notat
herom til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 1 spørgsmål til transport- og byg-
ningsministeren til skriftlig besvarelse, som denne har be-
svaret.
3. Indstillinger og politiske bemærkninger
Et
mindretal
i udvalget (DF, V og LA) indstiller lovfor-
slaget til
vedtagelse
med de stillede ændringsforslag.
Et
andet mindretal
i udvalget (S, ALT og RV) indstiller
lovforslaget til
vedtagelse
med det af transport- og byg-
ningsministeren og det af Alternativets medlemmer af ud-
valget stillede ændringsforslag. Mindretallet vil stemme
imod de af Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget stille-
de ændringsforslag.
Et
tredje mindretal
i udvalget (EL og SF) indstiller lov-
forslaget til
forkastelse.
Mindretallet vil stemme imod de af
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget stillede æn-
dringsforslag og stemme for det af transport- og bygnings-
ministeren og det af Alternativets medlemmer af udvalget
stillede ændringsforslag.
Enhedslisten mener, at der er tale om et decideret foruro-
ligende lovforslag, der endnu engang vil hæve hastigheden
på vejene – denne gang for biler med campingvogn m.v. Det
kan dog ikke siges at være overraskende, idet partierne til
højre – og ind over midten for den sags skyld – i lang tid har
presset på for at indføre højere hastigheder på en række om-
råder. Dette lovforslag følger nemlig efter forhøjelsen af
fartgrænsen for tempo 100-busser på motorvejene, og lige
om hjørnet venter en forhøjelse af hastighedsgrænsen på
motortrafikveje til 100 km/t. Dette er ikke mindst ærgerligt i
en tid, hvor trafiksikkerheden – bl.a. som følge af effektiv
fartkontrol – er inde i en positiv udvikling.
Dertil kommer, at de stillede ændringsforslag fra Dansk
Folkeparti (ændringsforslag nr. 1 og 2), som ser ud til at
kunne samle et flertal, udgør en dramatisk ændring af det
oprindelige lovforslag til det værre. Ændringsforslagene vil
midt i Folketingets lovbehandling – dvs. uden høringsproces
eller eksperters vurderinger af konsekvenserne – indføre hø-
jere hastighedsgrænser for lastbiler og vogntog i byområder
og på landeveje. Dette vil uundgåeligt være til skade for tra-
fiksikkerheden med flere alvorligt tilskadekomne og døde i
trafikken til følge.
AX018398
L 84 - 2015-16 - Bilag 8: Betænkning afgivet d. 25/2-16
1609400_0002.png
2
Et
fjerde mindretal
i udvalget (KF) indstiller lovforslaget
til
vedtagelse
med det af transport- og bygningsministeren
og de af Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget stillede
ændringsforslag. Mindretallet vil stemme imod det af Alter-
nativets medlemmer af udvalget stillede ændringsforslag.
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin
var på tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræ-
senteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke
adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalel-
ser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen. Der gøres opmærksom på, at et flertal eller
et mindretal i udvalget ikke altid vil afspejle et flertal/
mindretal ved afstemning i Folketingssalen.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af et
mindretal
(DF), tiltrådt af et
mindretal
(V, LA og KF):
Til § 1
1)
Før nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»01.
§ 43, stk. 2,
ophæves.
Stk. 3-10 bliver herefter stk. 2-9.«
[Ophævelse af de køretøjsbestemte hastighedsbegrænsnin-
ger for lastbiler og vogntog i henholdsvis tættere bebygget
område og på andre veje end motorveje]
2)
Nr. 2
affattes således:
»2.
§ 43, stk. 4,
der bliver stk. 3, affattes således:
»Stk. 3.
For andre biler, hvis tilladte totalvægt overstiger
3.500 kg (lastbiler), og for vogntog bestående af en lastbil
eller en bus, hvis tilladte totalvægt overstiger 3.500 kg, og et
registreringspligtigt påhængskøretøj må hastigheden uanset
§ 42 aldrig overstige 80 km i timen. For de i stk. 2 nævnte
køretøjer må hastigheden på motorveje uanset § 42 ikke
overstige 80 km i timen. For biler omfattet af stk. 2, der op-
fylder betingelserne fastsat efter stk. 10, må hastigheden på
motorveje dog ikke overstige 100 km i timen.««
[Konsekvensændring som følge ændringsforslag nr. 1]
Af
transport- og bygningsministeren,
tiltrådt af
udvalget:
Til § 2
3)
Nr. 1
affattes således:
»1.
I
§ 2, stk. 1, nr. 3,
ændres »og« til: »,«.«
[Redaktionel ændring]
Af et
mindretal
(ALT), tiltrådt af et
flertal
(udvalget med
undtagelse af KF):
Ny paragraf
4)
Efter § 2 indsættes som ny paragraf:
Ȥ 01
Transport- og bygningsministeren fremsætter senest i
folketingsåret 2020-21 forslag om revision af loven.«
[Indsættelse af revisionsbestemmelse]
Bemærkninger
Til nr. 1 og 2
Det foreslås at ophæve de særlige køretøjsbestemte ha-
stighedsgrænser for lastbiler m.v. i byer, på landeveje og på
motortrafikveje, så disse køretøjer i højere grad kan følge
den øvrige trafik. Det gælder således også, hvis hastigheden
i en byzone er skiltet til over 50 km/t. Lastbiler m.v. må dog
fortsat højst køre med 80 km/t., uanset om det er på motor-
vej eller andre typer af veje.
Til nr. 3
Der er tale om en redaktionel ændring af ordensmæssig
karakter.
Til nr. 4
Det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget, at Trans-
port- og Bygningsministeriet vurderer, at de tekniske krav,
som stilles som betingelse for at opnå en Tempo 100-god-
kendelse, i tilstrækkeligt omfang vil kunne imødegå den ri-
siko, som en forhøjelse af hastighedsgrænsen indebærer.
Det er forslagsstillernes forståelse, at der mest er tale om
en umiddelbar vurdering, der ikke bygger på en grundigere
undersøgelse af, i hvilket omfang trafiksikkerheden eventu-
elt påvirkes af en Tempo 100-godkendelse. Ser man dette, i
lyset af at sagen drejer sig om noget så vigtigt som trafiksik-
kerhed, mener forslagsstillerne, at det vil være hensigtsmæs-
sigt at undersøge de trafiksikkerhedsmæssige data, der vil
foreligge efter en periode på ca. 4 år, og på den baggrund
evaluere loven.
Ændringsforslaget medfører, at transport- og bygnings-
ministeren senest i folketingsåret 2020-21 fremsætter lovfor-
slag om revision af loven.
Kim Christiansen (DF)
nfmd.
Morten Marinus (DF) Peter Kofod Poulsen (DF) Mette Hjermind Dencker (DF)
Jan Erik Messmann (DF) Henrik Brodersen (DF) Kristian Pihl Lorentzen (V) Hans Andersen (V)
Torsten Schack Pedersen (V) Jane Heitmann (V) Louise Schack Elholm (V) Jan E. Jørgensen (V) Leif Mikkelsen (LA)
Villum Christensen (LA) Rasmus Jarlov (KF) Christian Rabjerg Madsen (S) Erik Christensen (S) Lea Wermelin (S)
Lennart Damsbo-Andersen (S)
fmd.
Magnus Heunicke (S) Rasmus Prehn (S) Mette Reissmann (S) Henning Hyllested (EL)
L 84 - 2015-16 - Bilag 8: Betænkning afgivet d. 25/2-16
1609400_0003.png
3
Eva Flyvholm (EL) Christian Poll (ALT) Nikolaj Amstrup (ALT) Andreas Steenberg (RV) Karsten Hønge (SF)
Jonas Dahl (SF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Enhedslisten (EL)
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Radikale Venstre (RV)
47
37
34
14
13
9
8
Socialistisk Folkeparti (SF)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Tjóðveldi (T)
Javnaðarflokkurin (JF)
7
6
1
1
1
1
L 84 - 2015-16 - Bilag 8: Betænkning afgivet d. 25/2-16
1609400_0004.png
4
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 84
Bilagsnr.
1
2
3
4
5
6
7
Titel
Høringssvar og høringsnotat, fra transport- og bygningsministeren
Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
Ændringsforslag fra transport- og bygningsministeren
1. udkast til betænkning
2. udkast til betænkning
3. udkast til betænkning
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 84
Spm.nr.
1
Titel
Spm. om teknisk bistand til et ændringsforslag, der indebærer, at last-
biler skal følge den skiltede hastighed i byer, til transport- og byg-
ningsministeren, og ministerens svar herpå