Transport- og Bygningsudvalget 2015-16
L 84 Bilag 7
Offentligt
1602915_0001.png
Til lovforslag nr.
L 84
Folketinget 2015-16
Betænkning afgivet af Transport- og Bygningsudvalget den 00. februar 2016
3. udkast til
(Tilføjelse til bemærkningerne til ÆF nr. 1 og 2)
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af færdselsloven og lov om godkendelse og syn af
køretøjer
(Forhøjelse af hastighedsgrænsen for campingvogne og andre registreringspligtige påhængskøretøjer, for traktorer og for
motorredskaber)
[af transport- og bygningsministeren (Hans Christian Schmidt)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet 4 ændringsforslag til lovforslaget. Dansk
Folkepartis medlemmer af udvalget har stillet ændringsfor-
slag nr. 1 og 2. Transport- og bygningsministeren har stillet
ændringsforslag nr. 3. Alternativets medlemmer af udvalget
har stillet ændringsforslag nr. 4.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 10. december 2015 og var
til 1. behandling den 15. januar 2016. Lovforslaget blev ef-
ter 1. behandling henvist til behandling i Transport- og Byg-
ningsudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i <> møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og transport- og bygningsministeren sendte
den 9. november 2015 dette udkast til udvalget, jf. TRU
alm. del – bilag 56. Den 7. januar 2016 sendte transport- og
bygningsministeren de indkomne høringssvar og et notat
herom til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 1 spørgsmål til transport- og byg-
ningsministeren til skriftlig besvarelse, som denne har be-
svaret.
3. Indstillinger <og politiske bemærkninger>
<>
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin
var på tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræ-
senteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke
adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalel-
ser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen. Der gøres opmærksom på, at et flertal eller
et mindretal i udvalget ikke altid vil afspejle et flertal/
mindretal ved afstemning i Folketingssalen.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af et
mindretal
(DF), tiltrådt af
<>:
Til § 1
1)
Før nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»01.
§ 43, stk. 2,
ophæves.
Stk. 3-10 bliver herefter stk. 2-9.«
[Ophævelse af de køretøjsbestemte hastighedsbegrænsnin-
ger for lastbiler og vogntog i henholdsvis tættere bebygget
område og på andre veje end motorveje]
2)
Nr. 2
affattes således:
»2.
§ 43, stk. 4,
der bliver stk. 3, affattes således:
DokumentId
Journalnummer
L 84 - 2015-16 - Bilag 7: 3. udkast til betænkning
1602915_0002.png
2
»For andre biler, hvis tilladte totalvægt overstiger 3.500
kg (lastbiler), og for vogntog bestående af en lastbil eller en
bus, hvis tilladte totalvægt overstiger 3.500 kg, og et regi-
streringspligtigt påhængskøretøj må hastigheden uanset § 42
aldrig overstige 80 km i timen. For de i stk. 2 nævnte køre-
tøjer må hastigheden på motorveje uanset § 42 ikke oversti-
ge 80 km i timen. For biler omfattet af stk. 2, der opfylder
betingelserne fastsat efter stk. 10, må hastigheden på motor-
veje dog ikke overstige 100 km i timen.««
[Konsekvensændring som følge ændringsforslag nr. 1]
Af
transport- og bygningsministeren,
tiltrådt af
<>:
Til § 2
3)
Nr. 1
affattes således:
»1.
I
§ 2, stk. 1, nr. 3,
ændres »og« til: »,«.«
[Redaktionel ændring]
Af et
mindretal
(ALT), tiltrådt af <>:
Ny paragraf
4)
Efter § 2 indsættes som ny paragraf:
Ȥ 01
Transport- og bygningsministeren fremsætter senest i
folketingsåret 2020-21 forslag om revision af loven.«
[Indsættelse af revisionsbestemmelse]
Bemærkninger
Til nr. 1 og 2
Det foreslås at ophæve de særlige køretøjsbestemte ha-
stighedsgrænser for lastbiler m.v. i byer, på landeveje og på
motortrafikveje, så disse køretøjer i højere grad kan følge
den øvrige trafik. Det gælder således også, hvis hastigheden
i en byzone er skiltet til over 50 km/t. Lastbiler m.v. må dog
fortsat højst køre med 80 km/t., uanset om det er på motor-
vej eller andre typer af veje.
Hvis ændringsforslaget vedtages ved 2. behandling, vil
forslagsstillerne stille ændringsforslag med de fornødne
konsekvensændringer, herunder til lovforslagets titel, til lov-
forslagets 3. behandling.
Til nr. 3
Der er tale om en redaktionel ændring af ordensmæssig
karakter.
Til nr. 4
Det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget, at Trans-
port- og Bygningsministeriet vurderer, at de tekniske krav,
som stilles som betingelse for at opnå en Tempo 100-god-
kendelse, i tilstrækkeligt omfang vil kunne imødegå den ri-
siko, som en forhøjelse af hastighedsgrænsen indebærer.
Det er forslagsstillernes forståelse, at der mest er tale om
en umiddelbar vurdering, der ikke bygger på en grundigere
undersøgelse af, i hvilket omfang trafiksikkerheden eventu-
elt påvirkes af en Tempo 100-godkendelse. Ser man dette i
lyset af, at sagen drejer sig om noget så vigtigt som trafik-
sikkerhed, mener forslagsstillerne, at det vil være hensigts-
mæssigt at undersøge de trafiksikkerhedsmæssige data, der
vil foreligge efter en periode på ca. 4 år, og på den baggrund
evaluere loven.
Ændringsforslaget medfører, at transport- og bygnings-
ministeren senest i folketingsåret 2020-21 fremsætter lovfor-
slag om revision af loven.
Kim Christiansen (DF)
nfmd.
Morten Marinus (DF) Peter Kofod Poulsen (DF) Mette Hjermind Dencker (DF)
Jan Erik Messmann (DF) Henrik Brodersen (DF) Kristian Pihl Lorentzen (V) Hans Andersen (V)
Torsten Schack Pedersen (V) Jane Heitmann (V) Louise Schack Elholm (V) Jan E. Jørgensen (V) Leif Mikkelsen (LA)
Villum Christensen (LA) Rasmus Jarlov (KF) Christian Rabjerg Madsen (S) Erik Christensen (S) Lea Wermelin (S)
Lennart Damsbo-Andersen (S)
fmd.
Magnus Heunicke (S) Rasmus Prehn (S) Mette Reissmann (S) Henning Hyllested (EL)
Eva Flyvholm (EL) Christian Poll (ALT) Nikolaj Amstrup (ALT) Andreas Steenberg (RV) Karsten Hønge (SF)
Jonas Dahl (SF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Enhedslisten (EL)
47
37
34
14
Socialistisk Folkeparti (SF)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
7
6
1
1
L 84 - 2015-16 - Bilag 7: 3. udkast til betænkning
1602915_0003.png
3
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Radikale Venstre (RV)
13
9
8
Tjóðveldi (T)
Javnaðarflokkurin (JF)
1
1
L 84 - 2015-16 - Bilag 7: 3. udkast til betænkning
1602915_0004.png
4
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 84
Bilagsnr.
1
2
3
4
5
6
Titel
Høringssvar og høringsnotat, fra transport- og bygningsministeren
Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
Ændringsforslag fra transport- og bygningsministeren
1. udkast til betænkning
2. udkast til betænkning
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 84
Spm.nr.
1
Titel
Spm. om teknisk bistand til et ændringsforslag, der indebærer, at last-
biler skal følge den skiltede hastighed i byer, til transport- og byg-
ningsministeren, og ministerens svar herpå