Til lovforslag nr.
L 84
Folketinget 2015-16
Tilføjelse til betænkning afgivet af Transport- og Bygningsudvalget den 31. marts 2016
Tilføjelse til betænkning
over
Forslag til lov om ændring af færdselsloven og lov om godkendelse og syn af
køretøjer
(Forhøjelse af hastighedsgrænsen for campingvogne og andre registreringspligtige påhængskøretøjer, for traktorer og for
motorredskaber)
[af transport- og bygningsministeren (Hans Christian Schmidt)]
1. Ændringsforslag
Der er i udvalgets betænkning af 25. februar 2016 stillet
4 ændringsforslag til lovforslaget. Dansk Folkepartis med-
lemmer af udvalget har stillet ændringsforslag nr. 1 og 2.
Transport- og bygningsministeren har stillet ændringsforslag
nr. 3. Alternativets medlemmer af udvalget har stillet æn-
dringsforslag nr. 4.
Endvidere har Kim Christiansen (DF) stillet ændringsfor-
slag nr. 5-9 uden for betænkningen.
Venstres medlemmer af udvalget har i tilføjelsen til be-
tænkningen stillet ændringsforslag nr. 10 og 11.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 10. december 2015 og var
til 1. behandling den 15. januar 2016. Lovforslaget blev ef-
ter 1. behandling henvist til behandling i Transport- og Byg-
ningsudvalget. Udvalget afgav betænkning den 25. februar
2016. Lovforslaget var den 17. marts 2016 til 2. behandling,
hvorunder behandlingen blev afbrudt, og lovforslaget blev
henvist til fornyet behandling i Transport- og Bygningsud-
valget.
Møder
Udvalget har, efter at lovforslaget blev henvist til fornyet
udvalgsbehandling, behandlet lovforslaget i 1 møde.
Spørgsmål
Udvalget har efter afgivelse af betænkning stillet 1
spørgsmål til transport- og bygningsministeren til skriftlig
besvarelse, som denne har besvaret.
3. Indstillinger og politiske bemærkninger
Et
flertal
i udvalget (S, V og LA) indstiller lovforslaget
til
vedtagelse
med de under nr. 3, 4, 10 og 11 stillede æn-
dringsforslag. Flertallet vil stemme imod de under nr. 1, 2
og 5-9 stillede ændringsforslag.
Et
mindretal
i udvalget (DF) indstiller lovforslaget til
vedtagelse
med de under nr. 1-9 stillede ændringsforslag.
Såfremt de under nr. 1, 2 og 5-9 stillede ændringsforslag
forkastes, vil mindretallet stemme for de under nr. 10 og 11
stillede ændringsforslag.
Et
andet mindretal
i udvalget (EL og SF) indstiller lov-
forslaget til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil
stemme imod de under nr. 1, 2 og 5-11 stillende ændrings-
forslag. Mindretallet vil stemme for de under nr. 3 og 4 stil-
lede ændringsforslag.
Et
tredje mindretal
i udvalget (ALT og RV) indstiller
lovforslaget til
vedtagelse
med de under nr. 3 og 4 stillede
ændringsforslag. Mindretallet vil stemme imod de under nr.
1, 2 og 5-11 stillende ændringsforslag.
Et
fjerde mindretal
i udvalget (KF) indstiller lovforslaget
til
vedtagelse
med de under nr. 3, 10 og 11 stillede æn-
dringsforslag. Mindretallet vil stemme imod de under nr. 1,
2 og 4-9 stillede ændringsforslag.
S, DF, V, LA, RV og KF’s medlemmer af udvalget er op-
mærksomme på hastighedsdifferentieringen mellem lastbiler
og tunge vogntog og den øvrige trafik, herunder det forhold,
at hastigheden for lastbiler og tunge vogntog uden for tætte-
re bebygget område på andre veje end motorveje ikke må
overstige 70 km/t., mens den generelle hastighedsgrænse
uden for tættere bebygget område på andre veje end motor-
veje er 80 km/t. De trafikale effekter heraf bør undersøges
nærmere.
Derfor opfordrer S, DF, V, LA, RV og KF regeringen til
at undersøge disse forhold nærmere, med henblik på at der
kan fremsættes lovforslag herom i næste folketingssamling.
AX018541