Man kunne jo på den ordveksling, der har været tidligere i dag mellem Socialdemokratiets ordfører og Dansk Folkepartis ordfører og for den sags skyld også Venstres ordfører nu, tro, at det i virkeligheden var helt overflødigt at fremsætte det her lovforslag, for der er alligevel ikke rigtig nogen, der vil benytte sig af det – for hvorfor skulle man det, og det er der jo ikke noget rationalitet i.
Det var lige før, man kunne forfalde til at tro det ud fra det, der blev sagt – den tillid har jeg trods alt ikke til lastbilchauffører eller campister, der kører campingvogn osv.
osv.
Jeg synes, det her er et rigtig foruroligende forslag, men det er jo ikke overraskende; højrefløjen har i lang tid presset på for at komme igennem med højere hastighed på en hel række felter, og lige om hjørnet venter altså en forhøjelse af hastighedsgrænsen på motortrafikveje til 100 km/t.
Det har allerede været nævnt, at fartgrænsen for lastbiler i byer på 50 km/t.
i dag skal forhøjes de steder, hvor det er tilladt for personbiler at køre 60 eller 70 km/t.
Det skal så lige afvente 2016, fordi der er opstået nogle problemer i den forbindelse – ellers havde det været en del af lovforslaget.
Det følger så efter forhøjelsen af fartgrænsen for Tempo 100-busser på vores motorveje, og snart vil vi også se et forslag om at forhøje fartgrænsen på landevejene til 90 km/t.
– i hvert fald hvis man skal følge de beslutningsforslag, der tidligere har været fremsat af højrefløjen.
Det er selvfølgelig kun der, hvor det er forsvarligt – forstås.
Og vi vil også, som det fremgår af debatten, inden længe måske se et forslag om at forhøje fartgrænsen for lastbiler, Tempo 100-lastbiler, til 100 km/t.
på vores motorveje.
Dansk Folkeparti presser jo vældig hårdt på for at få forhøjet fartgrænsen på motorveje for personbiler mange af de steder, hvor man i dag kun må køre 110 km/t., i hvert fald hvis man skal tro de mange spørgsmål, som hr.
Kim Christiansen har stillet til transportministeren her på det sidste.
Lige om hjørnet venter så også en nedsættelse af alderen for at tage kørekort til bil og til lille knallert.
Det er i virkeligheden og i sandhed en foruroligende udvikling, der er i gang her på et tidspunkt, hvor farten rent faktisk falder, og det gør den som følge af et øget kontroltryk, de mange fotovogne, som er kommet på gaden, og som Venstre og ikke mindst Dansk Folkeparti jo hader, men som jo trods alt har vist deres værd.
Således er 2015 jo blevet endnu et godt år for færdselssikkerheden med hensyn til antallet af dræbte og tilskadekomne.
Alligevel vælger flertallet, at, om jeg så må sige, kompensere negativt – som jeg var inde på – for den gode udvikling, som er kommet i stand på grund af et øget kontroltryk:
mere sikre biler, bedre og mere sikre veje.
Men det
er
en kendsgerning, at farten jo, og det viser Vejdirektoratets nyeste undersøgelse også, indgår som en væsentlig faktor i halvdelen af alle dødsulykker på vores veje.
Farten dræber!
Jeg har sagt det rigtig mange gange fra den her talerstol:
Jo højere fart, jo flere døde, og jo flere alvorligt tilskadekomne.
Til alle ulykkerne kommer så, at nu slækkes kontroltrykket, hvis man skal tro justitsministeren.
Måltallene skrottes, og de erstattes foreløbig ikke af nye og andre måltal.
Pengemaskinen trækkes af stalden igen som argumentation, og det er lidt interessant at se, at de der lov og orden-partier, som vi jo har, ikke synes, at lov og orden på lige nøjagtig det her område skal gælde.
Det skal være sådan, at der ikke skal være en reel risiko for at blive taget i en fartkontrol.
Selv om politiet i øjeblikket er hårdt presset, pålægges de altså med lovforslaget her nye byrder, også økonomisk, og det fremgår jo meget klart af Rigspolitiets høringssvar, som jeg ikke synes Transportministeriet svarer særlig overbevisende på.
Enhedslisten bestrider hele formålet med lovforslaget.
Er det at øge mobiliteten og forbedre fremkommeligheden for campister på vej på eller fra ferie virkelig et reelt behov?
Det mener vi ikke det er.
Argumentet er så, som vi har været inde på i den debat, der har udspillet sig, at det giver et bedre flow i trafikken.
Det er efter vores bedste overbevisning noget sludder.
Nu får man altså, som jeg har været inde på, flere langsomtkørende i motorvejenes andet spor med flere opbremsninger og accelerationer til følge for personbiler, der kører 110-130 km/t.
Det er jo også det, der fremgår meget tydeligt af høringssvaret fra Rigspolitiet, som gør meget ud af det her.
Så er der høringssvarene fra DTU Transport og trafikforskningsgruppen på Aalborg Universitet, som simpelt hen kort og godt siger:
Højere hastighed giver flere ulykker, og flere vognbaneskift giver også flere ulykker.
Der er ingen forskningsbaserede resultater, der taler for lovforslaget.
Slinger, som der vil optræde mere af, er en fremtrædende uheldssituation, og det stiger i takt med farten, og det fører til flere uheld.
Jeg kan forstå, at Tyskland jo er blevet det helt store – jeg skynder mig at gøre mig færdig – forbillede, og det er på trods af at de jo altså ikke rangerer over Danmark i den topfem eller topti, som der laves.
Så hvorfor Tyskland nu er gået hen og er blevet det helt store forbillede, forstår jeg ikke, men det var måske værd hen ad vejen at undersøge, hvad det egentlig er, de gør bedre end os, for det tror jeg ikke på de gør.