Miljø- og Fødevareudvalget 2015-16
L 82 Bilag 5
Offentligt
1621676_0001.png
Til lovforslag nr.
L 82
Folketinget 2015-16
Betænkning afgivet af Miljø- og Fødevareudvalget den 13. april 2016
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om ændring af lov om planlægning og lov om
naturbeskyttelse
(Ophævelse af forbud mod gødskning og sprøjtning på § 3-beskyttede arealer)
[af miljø- og fødevareministeren (Eva Kjer Hansen)]
1. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 10. december 2015 og var
til 1. behandling den 21. januar 2016. Lovforslaget blev ef-
ter 1. behandling henvist til behandling i Miljø- og Fødeva-
reudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 4 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og miljø- og fødevareministeren sendte den
28. september 2015 dette udkast til udvalget, jf. MOF
(2014-15, 2. saml.) alm. del – bilag 88. Den 10. december
2015 sendte miljø- og fødevareministeren de indkomne hø-
ringssvar og et notat herom til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 20 spørgsmål til miljø- og fødevare-
ministeren til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
2. Indstillinger og politiske bemærkninger
Et
flertal
i udvalget (DF, V, LA og KF) indstiller lovfor-
slaget til
vedtagelse uændret.
Dansk Folkepartis, Venstres og Liberal Alliances med-
lemmer af udvalget bemærker, at der er flere positive miljø-
mæssige og økonomiske konsekvenser ved tilbagerulningen
af gødsknings- og sprøjtningsforbuddet på de § 3-arealer,
som indgik i lovforslag nr. L 94 i folketingsåret 2014-15, 1.
samling.
I forhold til de økonomiske forhold kan det tilføjes, at der
er positive økonomiske konsekvenser for det offentlige ved
ophævelsen af forbuddet, da forbuddet ville have ført til fle-
re forespørgsler vedrørende § 3-status. Endvidere underbyg-
ges de positive økonomiske konsekvenser for erhvervet af
tal fra landbrugets egen analyseenhed, SEGES, som har esti-
meret, at forbuddet ville føre til et driftstab på 67 mio. kr. og
et jordværditab på 1,8 mia. kr.
I forhold til de miljømæssige forhold kan det tilføjes, at
forbuddet ville have betydet, at afgræsning og høslæt ville
blive urentabelt på flere arealer. Dette ville betyde færre dyr
på græs og mindre naturpleje på disse arealer. I den forbin-
delse må det forventes, at mange af arealerne ville udvikle
sig til moser eller sumpskove og dermed helt andre naturty-
per end de enge, som loven i dag beskytter.
Samtidig er det langtfra sikkert, at gødsknings- og sprøjt-
eforbuddet ville have sikret et egentlig bidrag til de nationa-
le mål for biodiversiteten. Det er muligt, at det enkelte areal
kan opnå en større biodiversitet målt ved antal arter eller an-
delen af ikkekulturplanter ved ophør af gødskning og sprøjt-
ning, men et egentligt bidrag til det nationale mål for biodi-
versiteten må forventes at være begrænset og meget langsig-
tet, da en opretning af en naturtilstand svarende til arealer,
der ikke er gødsket eller sprøjtet, ifølge DCE vil tage fra 10
til 100 år.
Endvidere mener DF, V og LA, at anvendelsen af sprøjt-
emidler på disse arealer i forvejen er meget begrænset og i
de fleste tilfælde meget målrettet problemarter, heriblandt
invasive arter, der kan være en trussel mod biodiversiteten.
Et
mindretal
i udvalget (S, EL, ALT, RV og SF) indstil-
ler lovforslaget til
forkastelse
ved 3. behandling.
Enhedslistens, Alternativets, Radikale Venstres og Socia-
listisk Folkepartis medlemmer af udvalget kan ikke støtte
lovforslaget. De økonomiske konsekvenser for erhvervet af
forbuddet er minimale, og naturpotentialet er stort, ligesom
der vil være en positiv effekt for biodiversiteten. Regeringen
har ikke medtaget konsekvenserne af at ophæve forbuddet
mod gødskning på § 3-arealer i kvælstofberegningerne, uan-
set at forbuddet træder i kraft i landbrugspakkens levetid.
AX018616
L 82 - 2015-16 - Bilag 5: Betænkning afgivet den 13. april 2016
1621676_0002.png
2
Ved at ophæve Folketingets tidligere beslutning om at ind-
føre et forbud mod gødskning beslutter regeringen og folke-
tingsflertallet i givet fald endnu en forøgelse af kvælstofbe-
lastningen af natur og vandmiljø – uanset at regeringen la-
der, som om forbuddet aldrig har eksisteret. Forbuddet hav-
de til hensigt at bidrage til at nå de internationale og natio-
nale biodiversitetsmål i 2020 om at standse tilbagegangen i
biodiversiteten, og det skulle være medvirkende til, at Dan-
mark kan leve op til sine forpligtelser ifølge habitat- og fug-
lebeskyttelsesdirektivet og vandrammedirektivet. Regerin-
gen ophæver forbuddet uden at oplyse, hvilke tiltag der sæt-
tes i stedet i forhold at nå de internationale og nationale bio-
diversitetsmål og i forhold til at leve op til direktivforpligti-
gelserne. Mindretallet beklager, at regeringen med et snæ-
vert folketingsflertal fortsætter med at give ensidige og til ti-
der symbolske gaver til et enkelt erhverv.
Socialdemokratiets medlemmer af udvalget bemærker, at
Natur- og Landbrugskommissionen anbefalede at indføre et
forbud mod sprøjtning og gødskning på naturbeskyttede
arealer. Denne anbefaling fulgte Socialdemokraterne op på
med Naturplan Danmark, og Folketinget vedtog sidste år et
forbud mod sprøjtning og gødskning på de naturbeskyttede
arealer.
I forbindelse med Venstres fødevare- og landbrugspakke
har regeringen besluttet at ignorere Natur- og Landbrugs-
kommissionens anbefalinger og tilbagerulle forbuddet mod
gødskning på de naturbeskyttede arealer. Fødevare- og land-
brugspakken tilsidesætter på den baggrund hensyn til miljø,
naturen og biodiversitet, hvorfor Socialdemokraterne ikke
støttede fødevare- og landbrugspakken.
Socialdemokraterne mener, at udfordringerne for fødeva-
re- og landbrugserhvervet er af en sådan størrelse, at en bred
og langsigtet aftale burde være ønskelig for alle. Desværre
evnede Venstreregeringen ikke at sikre dette. Det skal So-
cialdemokraterne stærkt beklage.
Det globale marked for fødevarer og fødevareteknologi
er i hastig vækst. Udviklingen drives af en voksende global
befolkning og velstandsstigninger, særlig i de nye vækstøko-
nomier. Det giver efter Socialdemokraternes opfattelse et
stigende behov for en øget og mangfoldig fødevareprodukti-
on, som kræver et skærpet fokus på en bæredygtig og res-
sourceeffektiv fødevareproduktion såvel i Danmark som
globalt.
Danmark har et godt udgangspunkt for at skabe vækst og
arbejdspladser i fødevareerhvervet i de kommende år. Dan-
ske producenter af fødevarer og fødevareteknologi har en
lang tradition for effektiv produktion og fødevarer af høj
kvalitet, der er efterspurgt internationalt. Erhvervet har med
sin viden om bæredygtig og ressourceeffektiv fødevarepro-
duktion mulighed for at blive et internationalt kraftcenter på
fødevareområdet. Dette ønsker Socialdemokraterne at frem-
me.
Det tidligere Vækstteam for fødevarer vurderede, at føde-
vareerhvervet har et stort potentiale for at få del i den frem-
tidige globale vækst. Der er således mange eksisterende og
potentielle danske arbejdspladser i fødevareerhvervet for bå-
de ufaglærte, faglærte og medarbejdere med videregående
uddannelser.
Samtidig med den hastige globale vækst og fødevareer-
hvervets potentialer står erhvervet også over for en række
alvorlige udfordringer, der skal håndteres, hvis erhvervets
potentialet skal udnyttes. Landbrugets gæld er en bremse-
klods for udvikling og indtjening. Lave afsætningspriser kan
mærkes på bundlinjen. Og naturen og miljøet er under pres.
For at det danske fødevareerhverv kan få del i den fremti-
dige vækst på fødevareområdet, er der brug for en fortsat of-
fensiv indsats, der bygger på en forståelse af, at landbrugets
produktion og et øget råvaregrundlag er vigtigt for vækst og
arbejdspladser i hele fødevareerhvervet, og at dette skal ske
i samspil med natur og miljø.
Et moderne landbrug til en ny tid kræver gode generelle
rammevilkår, der understøtter fødevarevirksomhedernes
muligheder for at udnytte deres internationale markedspo-
tentiale og sikrer en bæredygtig udvikling i råvaregrundla-
get. Rammevilkårene skal sikre væsentlige strukturelle til-
tag, der kan medvirke til, at landbruget kan arbejde sig ud af
krisen, og derved danne grundlag for en mere sund og bær-
dygtig finansieringssituation, da dele af landbruget står med
massive gældsudfordringer.
Rammevilkårene skal også animere fødevareerhvervet til
at skabe flere grønne arbejdspladser på ordentlige vilkår.
Endelig skal de sikre, at et effektivt, grønt landbrug aktivt
og mere omkostningseffektivt bidrager til at forbedre miljø-
tilstanden, samtidig med at reguleringen gøres målrettet og
differentieret på en måde, så Danmark forsat lever op til de
klima- og miljøkrav, Danmark har forpligtiget sig til på nati-
onalt og internationalt plan. Der skal med andre ord være en
samtidighed mellem vækst-, miljø- og naturinitiativer. På
den baggrund kan Socialdemokraterne ikke støtte det frem-
lagte forslag.
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin
var på tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræ-
senteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke
adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalel-
ser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
René Christensen (DF)
fmd.
Pia Adelsteen (DF) Ib Poulsen (DF) Hans Kristian Skibby (DF) Lise Bech (DF)
Karina Due (DF) Erling Bonnesen (V) Kristian Pihl Lorentzen (V) Thomas Danielsen (V) Torsten Schack Pedersen (V)
Anni Matthiesen (V) Jacob Jensen (V) Carsten Bach (LA) Mette Bock (LA) Mette Abildgaard (KF) Bjarne Laustsen (S)
Lea Wermelin (S)
nfmd.
Kaare Dybvad (S) Jesper Petersen (S) Malte Larsen (S) Simon Kollerup (S)
L 82 - 2015-16 - Bilag 5: Betænkning afgivet den 13. april 2016
1621676_0003.png
3
Søren Egge Rasmussen (EL) Maria Reumert Gjerding (EL) Christian Poll (ALT) Carolina Magdalene Maier (ALT)
Andreas Steenberg (RV) Ida Auken (RV) Lisbeth Bech Poulsen (SF) Pia Olsen Dyhr (SF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Enhedslisten (EL)
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Radikale Venstre (RV)
47
37
34
14
13
9
8
Socialistisk Folkeparti (SF)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Tjóðveldi (T)
Javnaðarflokkurin (JF)
7
6
1
1
1
1
L 82 - 2015-16 - Bilag 5: Betænkning afgivet den 13. april 2016
1621676_0004.png
4
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 82
Bilagsnr.
1
2
3
4
Titel
Høringsnotat og høringssvar, fra miljø- og fødevareministeren
Udkast til tidsplan over udvalgets behandling af lovforslaget
Tidsplan over udvalgets behandling af lovforslaget
Udkast til betænkning
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 82
Spm.nr.
1
2
Titel
Spm. om, hvordan § 3-arealer defineres og udpeges, til miljø- og føde-
vareministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvilke objektive kriterier der skal være opfyldt, for at et
stykke jord udpeges og forbliver § 3-areal, til miljø- og fødevaremini-
steren, og ministerens svar herpå
Spm., om grundejeren skal informeres, når der udpeges nye § 3-area-
ler, til miljø- og fødevareministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om sikring af, at Danmark lever op til biodiversitetsmålet om at
stoppe den biologiske tilbagegang inden 2020, til miljø- og fødevare-
ministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvilke konkrete planer regeringen har for at kompensere for,
at lovforslaget kommer til at få en negativ indvirkning på Danmarks
opfyldelse af vandrammestrategien m.m., til miljø- og fødevaremini-
steren, og ministerens svar herpå
Spm. om proportionaliteten mellem den foreslåede naturpåvirkning,
Danmarks internationale forpligtelser og omkostningerne for erhver-
vet, i betragtning af at ganske få bedrifter berøres af forbuddet, til mil-
jø- og fødevareministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvad naturkonsekvensen vil være, hvis § 3-arealerne fortsat
indgår i harmonikravet, men ikke tillades gødsket, til miljø- og føde-
vareministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvilke positive konsekvenser lovforslaget har for klimaet, til
miljø- og fødevareministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvilke kompenserende tiltag ministeren agter at indføre nu,
hvor det planlagte forbud mod sprøjtning og gødskning ikke træder i
kraft, til miljø- og fødevareministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvilke tiltag regeringen har tænkt sig at sætte i stedet i for-
hold til at nå de internationale og nationale biodiversitetsmål, til miljø-
og fødevareministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om bekræftelse af, at der ikke er foretaget en økonomisk analyse
af, hvad det vil koste at opnå en tilsvarende positiv effekt på miljøet,
til miljø- og fødevareministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om bekræftelse af, at et forbud mod sprøjtning og gødskning på
§ 3-arealer samfundsøkonomisk ville være en meget billigere metode
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
L 82 - 2015-16 - Bilag 5: Betænkning afgivet den 13. april 2016
1621676_0005.png
5
13
14
15
16
17
18
19
20
til at opnå en positiv effekt på biodiversiteten, til miljø- og fødevare-
ministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om bekræftelse af, at man i dette tilfælde afviger fra det alment
accepterede princip om, at naturbeskyttelsen generelt skal opnås ved
hjælp af de midler, der giver mest naturværdi for pengene, til miljø-
og fødevareministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om bekræftelse af, at der er behov for at gøre en særlig indsats
for biodiversiteten i den lysåbne natur, på strandenge og på overdrev,
til miljø- og fødevareministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om bekræftelse af, at naturen i den åbne natur har »ugunstig be-
varingsstatus«, og at der er behov for en indsats over for dette, til mil-
jø- og fødevareministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvilke arter der normalt forefindes på § 3-arealerne, som
skulle have nydt godt af forbuddet mod gødskning og sprøjtning, til
miljø- og fødevareministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvilke invasive arter og problemarter der optræder på § 3-
arealer, som ikke kan bekæmpes ved afgræsning, men kræver sprøjt-
ning for at komme dem til livs, til miljø- og fødevareministeren, og
ministerens svar herpå
Spm. om, hvordan regeringen vil sikre beskyttelse af de naturtyper,
som fortsat vil være udfordret som følge af fjernelsen af forbuddet, til
miljø- og fødevareministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om bekræftelse af, at indsatsen for at bevare biodiversiteten i det
åbne land ikke kan erstattes af indsatser i skove eller andre steder, til
miljø- og fødevareministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvorvidt det inden for den gældende lovgivning er muligt at
omlægge fra konventionel til økologisk produktion på de berørte § 3-
beskyttede arealer, til miljø- og fødevareministeren, og ministerens
svar herpå