Som flere af de andre ordførere allerede har været inde på, er det her jo en genfremsættelse af L 146 fra sidste samling.
Enhedslisten støtter forslaget, og der har været nævnt mange gode eksempler på, hvorfor det er et godt forslag.
I Enhedslisten har vi specielt diskuteret to elementer, som kunne udgøre en udfordring, men alligevel er vi endt med at støtte forslaget, som det ligger.
Det første er spørgsmålet om offentliggørelse af stillerlisterne, altså at der nu er en, om jeg så må sige, klausul om, at de ikke bliver omfattet af offentlighedsloven , hvilket jo i praksis vil sige, at det fremover ikke vil være muligt at få aktindsigt i stillerlister.
Det handler jo på den ene side om et grundlæggende hensyn til åbenhed i valghandlingen, og på den anden side handler det om borgernes ret til ikke at få eksponeret deres politiske holdninger.
Begge de hensyn er jo vigtige, og det kan sådan set være nærmest umuligt at lave et kompromis mellem dem.
Men vi har så efter grundig overvejelse valgt at støtte det, som er intentionen her, nemlig at sikre, at det ikke er muligt at få indsigt i de stillerlister.
Det andet er spørgsmålet om ophævelse af kravet om at komme med stillere, hvis man i forvejen sidder i kommunalbestyrelsen eller i regionsrådet.
Og vi synes, det er fint at ophæve det krav for dem, der i forvejen er repræsenteret i en kommunalbestyrelse eller et regionsråd.
Det er en god, mindelig og praktisk løsning.
Det giver god mening at sige, at når man allerede er repræsenteret i en kommunalbestyrelse eller et regionsråd, så skal man ikke igen ud at bevise sit værd over for vælgerne.
Men man kunne jo også have en anden indstilling og sige:
Jamen ville det ikke netop være mere demokratisk så at sige at nulstille vilkårene for alle partier?
Når der er valg, er det jo ikke givet, at man af den årsag bare vil blive valgt, altså fordi man sidder i en kommunalbestyrelse eller et regionsråd eller for den sags skyld i Folketinget, hvor vi har en tilsvarende regel.
Ud fra den argumentation kunne man jo sige, at det var mere demokratisk at nulstille alle og sige, at alle fortsat skulle komme med en stillerliste.
Men vi synes, det giver mest mening og er en mindelig løsning ligesom at sige, at i den politiske situation og virkelighed, vi har, giver det ikke mening at sige, at man skal ud at bevise sit værd på den måde.
Så alt i alt er det nogle rigtig fine ændringer, og vi kan støtte dem alle sammen.
Vi synes det er et godt forslag.
Det vil gøre valghandlingen lettere, og det vil gøre, at der kan fokuseres noget mere på politik frem for på en masse administrativ procedure.
En del mennesker vil få nemmere ved at gå hen og stemme, og der er en masse gode ting at sige.
I forhold til det bureaukratiske omkring det må vi jo så håbe, at de lettere regler også giver mulighed for, at borgerne deltager noget mere både i debatterne, men også i valghandlingen, og det hænger jo så også sammen med de politiske diskussioner, vi har herinde i Folketinget, om kommunerne og regionernes vilkår med en stigende centralisering, hvor kommunerne er underlagt stramme udgiftslofter, som betyder nedskæring af velfærden og kan have stor betydning for, om mennesker har lyst til at engagere sig.
For når man er engageret i kommunalpolitik eller regionalpolitik, handler det om, at man vil gøre en forskel, og hvis det eneste, man bliver sat til, er at administrere statsministerens nedskæring af de kommunale budgetter, så vil det selvfølgelig få en negativ indflydelse på folks lyst til at stille op.
Det er jeg ikke et sekund i tvivl om.
Det er en større debat, som vi tog i går i forbindelse med førstebehandlingen af finansloven, og det er en debat, som helt klart vil fortsætte meget lang tid endnu med den politik, som regeringen har fremlagt, og som ikke lægger op til et opgør med centraliseringen i forhold til kommunerne og regionerne, og som også vil betyde massive nedskæringer.
Men den del vedrører ikke det her lovforslag, og det her lovforslag kan vi helt klart støtte.