Til lovforslag nr.
L 79
Folketinget 2015-16
Betænkning afgivet af Retsudvalget den 00. februar 2016
2. udkast (ændringsforslag)
til
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om fuldbyrdelse af straf m.v.
(Sektionering af radikaliserede og ekstremistiske indsatte)
[af justitsministeren (Søren Pind)]
1. Ændringsforslag
Enhedslistens medlemmer af udvalget har stillet et æn-
dringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 9. december 2015 og var
til 1. behandling den 21. januar 2016. Lovforslaget blev ef-
ter 1. behandling henvist til behandling i Retsudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og justitsministeren sendte den 3. november
2015 dette udkast til udvalget, jf. REU alm. del – bilag 49.
Den 14. december 2015 sendte justitsministeren de indkom-
ne høringssvar og et notat herom til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget
en skriftlig henvendelse fra Den Danske Helsinki-Komité
for Menneskerettigheder. Justitsministeren har overfor ud-
valget kommenteret den skriftlige henvendelse til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 5 spørgsmål til justitsministeren til
skriftlig besvarelse, hvoraf ministeren har besvaret 4 spørgs-
mål.
3. Indstillinger og politiske bemærkninger
<>
Alternativets medlem af udvalget stiller sig positivt over-
for lovforslaget, dog med et ønske om, at der sker en præci-
sering af elementer i lovforslaget. Grunden til, at dette lov-
forslag drøftes nu, er naturligvis, at der opleves en bekym-
rende udvikling i det militante islamistiske miljø. Det er ba-
re vigtigt, at indførelsen af disse bestemmelser bliver an-
vendt overfor alle indsatte, uanset hvilken religiøs eller poli-
tisk overbevisning, der ligger til grund for den pågældendes
radikale eller ekstremistiske adfærd. Lovforslaget berører
væsentlige menneskeretlige aspekter i forhold til EMRK ar-
tikel 14 vedrørende forbud mod forskelsbehandling samt ar-
tikel 26 i FN´s konvention om borgerlige og politiske rettig-
heder. Begge konventioner åbner imidlertid mulighed for
forskelsbehandling, såfremt der er objektive og rimelige
grunde herfor. Det er afgørende for Alternativet, at vi lever
op til disse betingelser om objektivitet og rimelighed. Derfor
er det problematisk, at begreber såsom »radikalisering« og
»ekstremisme« er meget vagt formulerede i lovforslaget. Al-
ternativet foreslår en præcisering af lovforslaget, så krimi-
nalforsorgsinstitutionernes skøn i højere grad hviler på et
objektivt grundlag.
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for be-
tænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i
udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
DokumentId
Journalnummer