Retsudvalget 2015-16
L 78
Offentligt
1595427_0001.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
3. februar 2016
Kontor:
Straffuldbyrdelseskontoret
Sagsbeh: Michael Schaumburg-
Müller
Sagsnr.: 2016-0037-0144
Dok.:
1853227
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 2 vedrørende forslag til lov om
ændring af retsplejeloven (udveksling af oplysninger om tegn på radikali-
sering og ekstremisme), som Folketingets Retsudvalg har stillet til justits-
ministeren den 20. januar 2016.
Søren Pind
/
Ane Røddik Christensen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
L 78 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om ministeren vil redegøre for information, partshøring, indsigtsret, berigtigelse af forkerte oplysninger og klageadgang, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 2 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov
om ændring af retsplejeloven (udveksling af oplysninger om tegn på
radikalisering og ekstremisme):
”Vil ministeren redegøre nærmere for den information, parts-
høring, indsigtsret, berigtigelse af forkerte oplysninger og kla-
geadgang, som en person, om hvem der udveksles oplysninger
efter den foreslåede bestemmelse, § 115, stk. 1, nr. 3, vil have
krav på?”
Svar:
Som det fremgår af pkt. 2.2.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger,
finder behandlingsreglerne i persondatalovens §§ 6-8 ikke anvendelse,
hvis en videregivelse af personoplysninger er reguleret af den foreslåede
bestemmelse i retsplejelovens § 115, stk. 1, nr. 3. Persondatalovens øvrige
regler vil derimod – i det omfang det er relevant – finde anvendelse på for-
hold, der ikke er reguleret af den foreslåede § 115, stk. 1, nr. 3. Det inde-
bærer bl.a., at persondatalovens regler om den registreredes rettigheder,
den dataansvarliges anmeldelsespligt og behandlingssikkerhed finder an-
vendelse i det omfang, det er relevant, også for behandling af personoplys-
ninger som led i KSP-samarbejdet.
Om persondatalovens regler om den registreredes rettigheder, som fortsat
vil finde anvendelse, kan følgende oplyses:
Persondatalovens §§ 28-30 indeholder regler om oplysningspligt over for
den registrerede. Det følger af § 28, stk. 1, at den dataansvarlige eller den-
nes repræsentant ved indsamling af oplysninger hos den registrerede skal
give den registrerede meddelelse om 1) den dataansvarliges og dennes re-
præsentants identitet, 2) formålene med den behandling, hvortil oplysnin-
gerne er bestemt, og 3) alle yderligere oplysninger, der under hensyn til de
særlige omstændigheder, hvorunder oplysningerne er indsamlet, er nød-
vendige for, at den registrerede kan varetage sine interesser. Som eksem-
pler på sådanne yderligere oplysninger nævnes i bestemmelsen a) katego-
rierne af modtagere, b) om det er obligatorisk eller frivilligt at besvare stil-
lede spørgsmål, samt mulige følger af ikke at svare og c) om reglerne om
indsigt i og om berigtigelse af de oplysninger, der vedrører den registrere-
de.
2
L 78 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om ministeren vil redegøre for information, partshøring, indsigtsret, berigtigelse af forkerte oplysninger og klageadgang, til justitsministeren
Det følger af lovens § 29, stk. 1, at hvor oplysninger ikke er indsamlet hos
den registrerede, påhviler det den dataansvarlige eller dennes repræsentant
ved registreringen, eller hvor de indsamlede oplysninger er bestemt til vi-
deregivelse til tredjemand, senest når videregivelsen af oplysningerne fin-
der sted, at give den registrerede meddelelse om 1) den dataansvarliges og
dennes repræsentants identitet, 2) formålene med den behandling, hvortil
oplysningerne er bestemt, 3) alle yderligere oplysninger, der under hensyn
til de særlige omstændigheder, hvorunder oplysningerne er indsamlet, er
nødvendige for, at den registrerede kan varetage sine interesser. Som ek-
sempler på sådanne yderligere oplysninger nævnes i bestemmelsen, a)
hvilken type oplysninger det drejer sig om, b) kategorierne af modtagere
og c) om reglerne om indsigt i og om berigtigelse af de oplysninger, der
vedrører den registrerede.
Persondatalovens § 28, stk. 2, § 29, stk. 2 og 3, og § 30 indeholder en ræk-
ke undtagelser til reglerne om oplysningspligt i § 28, stk. 1, og § 29, stk. 1.
Oplysningspligten gælder således bl.a. ikke, hvis den registrerede allerede
er bekendt med de oplysninger, som ville skulle meddeles, jf. § 28, stk. 2,
og § 29, stk. 2. Oplysningspligten gælder ifølge § 30, stk. 2, heller ikke,
hvis den registreredes interesse i at få kendskab til oplysningerne findes at
burde vige for afgørende hensyn til offentlige interesser, herunder navnlig
til 1) statens sikkerhed, 2) forsvaret, 3) den offentlige sikkerhed, 4) fore-
byggelse, efterforskning, afsløring og retsforfølgning i straffesager eller i
forbindelse med brud på etiske regler for lovregulerede erhverv, 5) væsent-
lige økonomiske eller finansielle interesser hos en medlemsstat eller Den
Europæiske Union, herunder valuta-, budget- og skatteanliggender, og 6)
kontrol-, tilsyns- eller reguleringsopgaver, herunder opgaver af midlertidig
karakter, der er et led i den offentlige myndighedsudøvelse på de i nr. 3-5
nævnte områder.
Indskrænkning i den dataansvarliges oplysningspligt efter persondatalo-
vens § 30, stk. 2, kræver en konkret afvejning af de modstående interesser,
som er anført. Med udtrykket ”afgørende hensyn” er det tilkendegivet, at
undtagelse fra oplysningspligten kun kan gøres, hvor der er nærliggende
fare for, at privates eller offentliges interesser vil lide skade af væsentlig
betydning.
Persondatalovens §§ 31-34 indeholder regler om den registreredes ind-
sigtsret. Det følger af § 31, stk. 1, at hvis en person fremsætter begæring
herom, skal den dataansvarlige give den pågældende meddelelse om,
hvorvidt der behandles oplysninger om vedkommende. Behandles sådanne
3
L 78 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om ministeren vil redegøre for information, partshøring, indsigtsret, berigtigelse af forkerte oplysninger og klageadgang, til justitsministeren
oplysninger, skal der på en let forståelig måde gives den registrerede med-
delelse om, 1) hvilke oplysninger der behandles, 2) behandlingens formål,
3) kategorierne af modtagere af oplysningerne og 4) tilgængelig informati-
on om, hvorfra disse oplysninger stammer.
Persondatalovens § 32 indeholder en række undtagelser til udgangspunktet
om indsigtsret. Det følger af § 32, stk. 1, at bestemmelsen i § 30 (om und-
tagelser til oplysningspligten over for den registrerede) finder tilsvarende
anvendelse. Indsigtsretten gælder således ikke, hvis den registreredes inte-
resse i at få kendskab til oplysningerne findes at burde vige for afgørende
hensyn til bl.a. offentlige interesser.
Det følger desuden af § 32, stk. 2, at oplysninger, der behandles for den of-
fentlige forvaltning som led i administrativ sagsbehandling, kan undtages
fra indsigtsretten i samme omfang som efter reglerne i §§ 19-29 og 35 i lov
om offentlighed i forvaltningen. Bestemmelsen er indsat for at sikre, at
forvaltningsmyndigheders behandling af oplysninger kan undtages fra den
registreredes ret til indsigt i samme udstrækning som efter offentlighedslo-
vens regler om egenacces, jf. offentlighedslovens § 8.
Af persondatalovens § 35 fremgår, at den registrerede til enhver tid over
for den dataansvarlige kan gøre indsigelse mod, at oplysninger om ved-
kommende gøres til genstand for behandling. I de tilfælde, hvor den data-
ansvarlige finder, at en indsigelse mod behandling af oplysninger er beret-
tiget, følger det af bestemmelsen i lovens § 35, stk. 2, at den iværksatte be-
handling ikke længere må finde sted for så vidt angår oplysninger om den
registrerede.
Det fremgår herudover af persondatalovens § 37, stk. 1, at den dataansvar-
lige skal berigtige, slette eller blokere oplysninger, der viser sig urigtige el-
ler vildledende eller på lignende måde er behandlet i strid med lov eller
bestemmelser udstedt i medfør af lov, hvis en registreret person fremsætter
anmodning herom. Det fremgår af § 37, stk. 2, at den dataansvarlige skal
underrette den tredjemand, hvortil oplysningerne er videregivet, om, at de
videregivne oplysninger er berigtiget, slettet eller blokeret i henhold til stk.
1, hvis en registreret person fremsætter anmodning herom. Dette gælder
dog ikke, hvis underretningen viser sig umulig eller er uforholdsmæssigt
vanskelig.
Det fremgår af persondatalovens § 40, at den registrerede kan klage til Da-
tatilsynet over behandling af oplysninger vedrørende den pågældende. Det
4
L 78 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om ministeren vil redegøre for information, partshøring, indsigtsret, berigtigelse af forkerte oplysninger og klageadgang, til justitsministeren
fremgår desuden af lovens § 58, stk. 1, at Datatilsynet af egen drift eller ef-
ter klage fra en registreret påser, at behandlingen finder sted i overens-
stemmelse med loven og regler udstedt i medfør af loven.
5