Det forslag, som vi her behandler, er der jo sådan set blev redegjort for.
I Enhedslisten er vi meget opmærksomme på især behovet for at forebygge radikalisering, og vi mener sådan set, at det kræver en bred vifte af initiativer – noget, som starter allerede med demokratiforståelse og samfundsforståelse helt tilbage i folkeskolen og involvering i det brede fællesskab ved at sørge for, at vi kan samle alle unge op, så de ikke bliver rekrutteret ind i radikaliserede grupper.
Selvfølgelig skal der også sættes ind over for personer, der sidder i fængsel, og vi skal være opmærksomme på personer, som er i risiko for at blive radikaliseret, eller som er blevet det, også hvis de sidder i fængsel.
Og i den forbindelse kan det selvfølgelig virke enormt meningsløst, at lovgivningen i dag skelner imellem personer, som afsoner en egentlig dom, og mennesker, som er varetægtsfængslet, altså som venter på måske at få en dom, men som stadig væk i princippet er uskyldige.
I Enhedslisten er vi sådan set kritisk indstillet over for myndigheders udveksling af personoplysninger, når det sker uden samtykke fra den person, som oplysningerne handler om.
Vi er enige i nogle af de indvendinger, der er kommet i høringssvarene til det her lovforslag, f.eks.
fra Advokatrådet og Institut for Menneskerettigheder, som påpeger, at der er nogle upræcise beskrivelser, både når det kommer til målgruppen for lovforslaget og de indsatser, der så kan iværksættes.
Det synes vi så alligevel at Justitsministeriet faktisk i deres høringsnotat – altså der, hvor de svarer på høringssvaret – delvis råder bod på ved at udvide beskrivelsen en lille smule.
Men vi har altså at gøre med et lovforslag, som faktisk giver myndighederne en temmelig vidtgående hjemmel til at udveksle oplysninger, også personoplysninger, uden samtykke og på baggrund af et skøn – det vil sige sådan en eller anden overvejelse om, hvorvidt man synes, det er godt eller ej – og ikke ud fra objektive kriterier.
Over for det hensyn står så hensynet til at ville forebygge radikalisering og ekstremisme, som vi jo desværre også har set kan udvikle sig til nogle meget, meget alvorlige og dødelige forbrydelser.
Og i forhold til de to hensyn, der står over for hinanden, vil vi i Enhedslisten stille nogle spørgsmål, men vi vil ikke afvise forslaget.
Så som udgangspunkt er vi sådan set positive, men med de overvejelser, som man altid skal gøre sig, når der er modsatrettede hensyn.