Social- og Indenrigsudvalget 2015-16
L 76 Bilag 1
Offentligt
1578073_0001.png
L;
mmëäimæm«
:IW
>U<OW>H
m> czoma
a§=§oämma.ax .Ed z “maar
Social- og Indenrigsministeriet
Holmens Kanal 22
1060 København K
KRONPRINSESSFGADE 28
1306 KØBENHAVN k
TLF 33 96 97 98
DATO 29 oktober 2015
SAGSNR Z015 v 3557
ID NR 370753
Høring - over udkast til forslag til lov om ændring af forældreansvarsloven og
lov om social service (Forældremyndighed når den ene forælder har forvoldt
den anden forælders død mv.)
Ved e-mail af 29. september 2015 har Social- og Indenrigsministeriet anmodet om
Advokatrådets bemærkninger til ovennævnte udkast.
Advokatrådet har følgende bemærkninger:
Advokatrådet har gennemgået tilsendt materiale vedrørende ændring af
Forældreansvarsloven og Lov om Social Service (forældremyndighed, nár den ene
forælder har forvoldt den anden forælders død mv.).
Overordnet set er det vigtigt, at barnets retsstilling såvel som forældrenes retsstilling
varetages i forbindelse med foretagelse af lovændringen.
I det omfang, at en overlevende forælder har mulighed for at indbringe
Statsforvaltningens afgørelse om placering af forældremyndighed for domstolene
anses retssikkerheden for den overlevende forælder for at være tilgodeset.
Barnets retssikkerhed varetages ud fra det, der er lagt op til, alene af de offentlige
myndigheders varetagelse af sagen.
For at sikre barnets retsstilling, herunder at også barnet kan have indflydelse på,
hvorvidt sagen skal prøves ved domstolene, foreslås det, at børn fra l5 år kan tildeles
partsstatus og dermed have mulighed for at indbringe sagen for domstolene.
Det er vigtigt i forbindelse med den foretagne lovændring, at der foretages en
grundig undersøgelse af sagen, når det skal afgøres, hvorvidt forældremyndigheden
skal tillægges den overlevende forælder eller andre parter. Da en sådan undersøgelse
kan tage tid, idet der er lagt op til, at bl.a. kommunen skal høres i sådanne sager, bør
der overfor statsforvaltningen fastsættes tidsfrister for, hvor hurtigt sagen skal sættes
samfund@advokatsamfundel dk
wwwwzadvokauamfundel dk
L 76 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra social- og indenrigsministeren
1578073_0002.png
XP'l3pun_]|.UES1V?10ApB'A\.MM
3|p lapunjumnarqoapugpuqxuzvs
Advokatrådet ADVOKATE
SAMFUNDET
i gang, og hvornår sagens parter skal indkaldes til møde på statsforvaltningen.
Nævnte idet de ofte lange sagsbehandlingstider i Statsforvaltningerne kan betyde, at
såvel en overlevende forælder som barnet overlades i et tomrum, hvor intet sker i
sagen.
Det foreslås, at nævnte vil kunne bestemmes i en eventuel vejledning, idet
Advokatrådet er enig i, at der ikke kan fastsættes tidsfrister i selve loven.
Advokatrådet har i øvrigt ikke bemærkninger t' det fremsatte lovforslag.
Med venli
Torbc J nsen
L 76 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra social- og indenrigsministeren
1578073_0003.png
<m: .Emma
>=xmmn<nm_mm:
g xrüwnmwnuxnmwmmd
Social- og Indenrigsministeriet
Merethe Johansen
Ankestyrelsen har ingen bemærkninger til lovforslaget om ændring af
forældreansvarslovens § 15 mv.
22. oktober 2015
Ankestyrelsen
Teglholmsgade 3
2450 København SV
Tel +45 3341 1200
Fax +45 3341 1400
ts.k
ikkermall asLdk
www.ast.dk
EAN-nr:
57 98 000 35 48 21
Åbningstid:
man-fre kl. 9.00 15.00
L 76 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra social- og indenrigsministeren
1578073_0004.png
Social- og Indenrigsministeriet
Holmens Kanal 22
1060 København K
E-mail: familieret sim.dk [email protected]
Den 26. oktober 2015
Vedr.: Sagsnr. 2015-6289 - D0k.nr. 269035 - Høring over udkast til forslag til Lov om
ændring af forældreansvarsloven og lov om Social Service (Forældremyndighed nâr
den ene forælder har forvoldt den anden forælders død m.v.)
Fagnetværket Barnets Tarv Nu skal herved fremkomme med sit høringssvar.
Vold, overgreb og drab finder sted i ethvert samfund, hvorfor der må være rammer og regler
for at regulere sådanne situationer, når børn og forældre er involveret. Fagnetværket Barnets
Tarv Nu finder det hensigtsmæssigt, at § 15 i Forældreansvarsloven står for en ændring.
Herunder at den der forvolder sin partners død, ikke længere skal have fortrinsstilling, når
forældremyndigheden over børnene skal afgøres.
Lovforslaget åbner i en sådan situation op for at udvide muligheden for, at andre ansøgere om
forældremyndigheden kan komme i betragtning. Ligeledes foreslår lovgiver, at
Statsforvaltningen fremover skal foretage dybtgående undersøgelser i hvert enkelt konkret
tilfælde.
Fagnetværket Barnets Tarv Nu er imidlertid af den opfattelse, at det ikke er tilstrækkeligt kun
at tage hul på en indholdsudfyldelse af begrebet 'barnets bedste' i relation til lovens § 15.
Begrebet 'barnets bedste' må nødvendigvis indholdsudfyldes gældende for HELE denne lov,
og dette bør ske ved direkte henvisning i blandt andet lovens § 4 til FN's Børnekonvention,
der bør implementeres. l notat af 29 maj 2013 i tilknytning til konventionen udtaler komiteen
sig generelt om forståelse og udlægning af begrebet' barnets bedste', og hvor barnets
forskellige interesseri hver enkelt konkret sag skal vægtes mod hinanden. lf. 'Committee on
the Rights of the Children - General comment No. 14 [2013] on the right ofthe child to have
his or her best interests taken as a primary consideration (art. 3, para. 1)".
Notatet ses pâ engelsk her:
htt s: www.re 'erin en.n0 lobalassets u load bld fn barnekonvens'on
O2 epgf
og i norsk oversættelse her:
htt s: www.re 'erin en.n0 contentassets 1376fac2fe2a427389f9f94b52a d f
4 eng norpdf
Notatet findes ikke i dansk oversættelse.
L 76 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra social- og indenrigsministeren
1578073_0005.png
Så længe begrebet 'barnets bedste' ikke er indholdsudfyldti Forældreansvarsloven, vil
domstole og administrative myndigheder i alle andre sager om forældremyndighed og
samvær end i § 15-sager fortolke dette begreb som hidtil. Det vil sige, at tilknytning til barnets
to genetiske forældre ses som en overordnet interesse i forhold til barnets andre interesser,
og at et barn kun kan slippe for at have jævnligt samvær med en genetisk forælder, hvis
myndighederne kan godkende, at det er vist, at dette er direkte nedbrydende for barnets
sundhed og velfærd.
Så længe begrebet 'barnets bedste' ikke er indholdsudfyldt er kravet om forældrenes
samarbejde også gældende i sager med vold og overgreb eller mistanke herom. Hvis en
forælder ikke anses at samarbejde tilstrækkeligt om samvær, kan domstol eller myndighed
beslutte at sanktionere dette i forhold til forælderen med tvangsbøder, forvaring eller
overflytning af forældremyndighed. Disse sanktioner er ikke nødvendigvis i barnets interesse.
Fagnetværket Barnets tarv Nu vil i denne sammenhæng henvise til vores høringssvar af 14.
januar 2015 til 'Høring over udkast til forslag om lov ændring af Forældreansvarsloven og
Retsplejeloven [til imødegåelse afsamarbejdschikane m.v.)'.
l dette høringssvar har vi uddybet vores synspunkter om, hvorfor Forældreansvarsloven i sin
nuværende form og uden indholdsudfyldelse af begrebet 'barnets bedste' ikke lever op til den
beskyttelse afbørn, som må forventes i en retsstat, der ikke tilsidesætter internationale
konventioner.
l omtalte høringssvar foreslår Fagnetværket Barnets Tarv Nu en 'ny lov, hvor det afgørende
hensyn er, at barnets trivsel gavnes mest muligt', hvilket naturligvis skal vurderes konkret i et
hvert tilfælde med strid om forældremyndighed, bopælspligt og samvær, og hvor deri
sådanne sager skal være mulighed for domstolsprøvelse, fri proces, equalitet ofarms, en
retfærdig rettergang med blandt andet mulighed for at føre vidner og at afhjemle sagkyndige,
hvilket ikke én mulighed i dag.
Afslutningsvis henviser vi til, at nærværende forslag, der er sendt i høring, til udkast til
ændring af Forældreansvarsloven ikke er kønsmainstreamet, som det burde være, og at deri
den politiske aftale ikke ses at indgå overvejelser om Europarådets konvention af 11. maj
2011, ikrafttrådt i Danmark 1. august 2014, også kaldet lstanbulkonventionen.
Med venlig hilsen
på vegne af fagnetværket Barnets Tarv Nu
Pia Deleuran
Advokat og mediator
Jytte Aagot Møller
jordemoder og cand. mag.
L 76 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra social- og indenrigsministeren
1578073_0006.png
...um mx
:im 2
Un.. rnsâmnm
.så <m==m m0
man? >x .man
;7
Xacmsrmâsw 9:2
Social og Indenrigsministeriet
Holmens Kanal 22
1060 København K
Præsidenten
Domhuset, Nytorv 25
1450 København K
Tlf. 99 68 70 IS
CVR 21 65 95 09
administratiomkbh a do s I.d
J. nr. 9099101545
Den 12. oktober 2015
Ved en mail af 29. september 2015 har Social og Indenrigsministeriet anmodet om eventuelle bemærk-
ninger til høring over udkast til forslag til Lov 0m ændring af forældreansvarsloven og lov om social
service (forældremyndighed når den ene forælder har forvoldt den anden forælders død m v )
al i den anledning på byretspræsidentemes vegne oplyse at høringen ikke giver byretteme anled-
'l at fremkomme med bemærkninger.
til jeres j.nr. 2015-6289
L 76 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra social- og indenrigsministeren
1578073_0007.png
om: 58.83
._._..... whhmxman
Wouämnwnmn
>zamzm .EE ...En
mmxumnmzmnwnrm«
Per Larsen
Formand for Børnerädet
Vesterbrogade 35A, 4 0 1620 København V Tf 3378 33 00 - [email protected] www brd dk E
° AN: 5798000985827 - CVR: 25966376
Social- og Indenrigsministeriet
Departementet
Holmens Kanal 22
1060 København
Høringssvar på forslag til Lov om ændring af forældreansvarsloven og lov om
social service. (Ændring af fortrinsstilling, herunder når den ene forælder har
forvoldt den anden forælders død.)
Børnerådet kan tilslutte sig de foreslåede ændringer på omrâdet, hvor den ene forælder har
forvoldt den anden forælders død. At afgørelsen træffes ud fra, hvad der er bedst for barnet,
og at den efterlevende forælder ikke har fortrinsstilling i den situation, er hensigtsmæssigt ud
fra de særlige omstændigheder.
Høringen indeholder også et forslag om, at den efterlevendes fortrinss Ing generelt skal
udgá, nâr der skal tages stilling til forældremyndighed efter en forælders død. Her ønsker
Børnerâdet en tilføjelse. I den situation, hvor der er tale om, at der er fælles
forældremyndighed, og den ene forælder dør, uden at den anden forælder har forvoldt døden,
er der i forslaget lagt op til, at forældremyndigheden automatisk bliver hos efterlevende
forælder, også selvom barnet ikke bor hos eller har kontakt med den forælder. Børnerådet er
af den opfattelse, at hvis barnet ikke har kontakt med denne forælder, så bør der også I denne
situation skulle foretages en vurdering af, hvad der er til barnets bedste. Er der tale om, at den
efterlevende forælder ikke har en god kontakt og relation til barnet, vil det ikke nødvendigvis
være til barnets bedste, at forældremyndigheden bliver hos efterlevende forælder. Børnerådet
vil anbefale, at der i dette tilfælde foretages en vurdering af forældremyndigheden fra
Statsforvaltningens side.
.så <ms=m Ena:
K? gåesb
L 76 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra social- og indenrigsministeren
1578073_0008.png
<m: .om ...;32
mmramñmzmmnzmm
Børnesagens Fællesråd takker for muligheden for at afgive høringssvar vedr. ovennævnte.
Børnesagens Fællesråd er positive over for den foreslåede ændring af de nævne love.
Børnesagens Faellesrad finder det helt afgørende, at Statsforvaltningen i alle tilfælde, hvor den ene
forælder har forvoldt den anden forælders død, skal tage s ' g til, hvad der er bedst for barnet.
Vi finder det derfor konsekvent, at den lovbestemte fortrinssti ing for den efterlevende forælder
udgår, når denne har forvoldt den anden forælders død.
Børnesagens Fællesråd finder endvidere, at det er en styrkelse af barnets bedste, nár andre
herunder samlevende par kan anmode om forældremyndigheden.
Børnesagens Fællesråd anbefaler de forslag til ændringeri lovene.
Dronningensvej 4, 1., 2000 Frederiksberg. Tlf.: 24 62 62 29. CVR. NR.: 23 19 04 19. [email protected]. www.boernesag n.dk
Social og Indenrigsmin steriet
Holmens Kanal 22
1060 København K
Den 26. oktober 2015
Høring over udkast til forslag til Lov om ændring af forældreansvarsloven og Lov om social
service - Forældremyndighed nár den ene forælder har forvoldt den anden forælders død
m.v.)
L 76 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra social- og indenrigsministeren
1578073_0009.png
S.. som.. _ anzgl:
wonmm om
_:nm:_..mm3_:_mam_._mn
m Børns Vllkâr
Børns Vilkar
Trekronergade 126 F, 2. sal
2500 Valby
Høringssvar vedr. udkast til forslag til lov om ændring af forældreansvarsloven og
lov om social service (Forældremyndighed när den ene forælder har forvoldt den
anden forælders død m.v.)
Børns Vilkår takker for muligheden for at afgive høring var vedr ovennævnte lovforslag
Børns Vilkår har ingen bemærkninger til det fremsendte forslag, som VI mener er egnede til at styrke
barnets perspektiv i en situation, hvor det har mistet en forælder.
Børns Vilkår er enig i, at det enkelte barn tarv bør være afgørende og at der bør foretages en konkret
vurdering i hver enkelt sag, således som forslaget lægger op til.
Børns Vilkår ser endvidere positivt på, at man med lovforslaget har ændret loven for så vidt angâr
samlevende, sâledes at retstilstanden for denne gruppe forældre stemmer overnes med de samlivsformer,
der er helt almindelige ivores tid.
Med venlig hilsen
Ingrid Hartelius Dall
Jurist
L 76 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra social- og indenrigsministeren
1578073_0010.png
U>...>.... rm<z m...
' Lov nr. 429 af 31. maj 2000 om behandling af personoplysninger med senere ændringer
Social- og Indenrigsministeriet
Holmens Kanal 22
1060 København K
Sendt til [email protected] 0g [email protected]
26. oktober 2015
Datatilsynet
Borgergade 28, 5.
1300 København K
CVR nr. ll 88 37
Telefon 3319 3200
Fax 3319 3218
E-mail
[email protected]
www.datatllsyner.dk
J.nr. 2015 ll2-O469
Sagsbehandler
Kasper Frederiksen
Direkte 3319 323
Vedrørende høring over udkast til forslag til lov om ændring af foræl-
dreansvarsloven og lov om social service (Forældremyndighed når den
ene forælder har forvoldt den anden forælders død m.v.)
Ved e-mail af 29. september 2015 har Social- og Indenrigsministeriet anmo-
det om Datatilsynets eventuelle bemærkninger til ovennævnt udkast til lov-
forslag.
Udkastet giver Datatilsynet anledning til følgende bemærkninger:
1. Af pkt. 3.3.3. i de almindelige bemærkninger til lovforslaget følger i for-
bindelse med omtalen af politiets underretning af kommunen, hvor den ene
forælder har forvoldt den anden forælders død, at videregivelsen af oplysnin-
ger forudsættes at ske i overensstemmelse med persondataloven'.
Datatilsynet skal anbefale, at fonnuleringen ændres, således at det kommer til
at følge, at videregivelser af oplysninger skal ske i overensstemmelse med
persondataloven.
2. Datatilsynet forudsætter endvidere, at de videregivelser af personoplysnin-
ger, der omtales i afsnit 3.3.3. i de almindelige bemærkninger til lovforslaget,
i alle tilfælde herunder ved videregivelse af oplysninger fra kommuner til
statsforvaltningen vil skulle finde sted i overensstemmelse med persondata-
lovens regler.
Tilsynet skal anbefale, at det præciseres, at persondatalovens regler også skal
iagttages ved kommunens orientering af Statsforvaltningen.
Datatilsynet skal i øvrigt henlede opmærksomheden på persondatalovens § 8,
stk. 3, vedrørende videregivelse af oplysninger fra forvaltningsmyndigheder,
der udfører opgaver inden for det sociale område, og opfordre Social- og In-
denrigsministeriet til at overveje, om dei lovforslaget nævnte videregivelser
kan ske i overensstemmelse med denne bestemmelse.
L 76 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra social- og indenrigsministeren
1578073_0011.png
Kopi af dette brev er dags dato sendt til Justitsministeriets Lovafdeling til
orientering.
Med venlig hilsen
Kasper Frederiksen
L 76 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra social- og indenrigsministeren
1578073_0012.png
za <m=:m Ewa:
3:80. 2.2.3
maa. v.. :S: E mmämznnn. m:... n? om E m5. En
Social- og Indenrigsministeriet
Holmens Kanal 22,
1060 København K
Formanden, Østre Landsret, Bredgade 59, 1260 København K, tlf. 99 68 65 01
mikaelsjoberg oestrelandsrendk
Social- og Indenrigsministeriet har ved mail af 29. september20l5 (sagsnr. 2015-6289) anmodet
Dommerforeningen om eventuelle bemærkninger til høring over udkast til forslag til lov om ændring
af forældreansvarsloven og lov om social service (Forældremyndighed nar den ene forælder har
forvoldt den anden forælders død m.v.)
l den anledning skal jeg meddele, at forslaget ikke giver Dommerforeningen anledning til at
fremkomme med bemærkninger.
L 76 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra social- og indenrigsministeren
1578073_0013.png
Uoamëmmëamam:
Sendes via e-ma
Social- og Indenrigsministeriet
Holmens Kanal 22
1060 København K
Store Kongensgade 1-3
1264 København K
Tlf. +45 70 10 33 22
[email protected]
CVR-nr. 21659509
EAN-nr. 5798000161184
J.nr.: 2015-4102-0072-5
Sagshehandlen Anna Klærke Nielsen
Mall: akn@domslalsstyralsen dk
21. oktober 2015
Høring over udkast til forslag til Lov om ændring af
forældreansvarsloven og lov om social service (Forældremyndighed
nár den ene forælder har forvoldt den anden forælders død m.v.)
Social- og Indenrigsministeriet har i mail af 29. september 2015 sendt
udkast til forslag til lov om ændring af forældreansvarsloven og lov om
social service (Forældremyndighed nár den ene forælder har forvoldt den
anden forælders død m.v ) i høring
Domstolsstyrelsen kan i den anledning oplyse, at styrelsen ikke har
bemærkninger lovforslaget.
Med venlig hilsen
Anna Klærke Nielsen
L 76 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra social- og indenrigsministeren
1578073_0014.png
Til: Familieret, Postkasse ([email protected]), Merethe Johansen ([email protected])
Fra: Kale Kengen ([email protected])
Titel: Høring sagsnr. 20156289
Sendt: 14-10-2015 12:46:16
Vi har ingen bemærkninger til udkast til forslag til Lov om ændring af forældreansvarsloven og lov om social
service (Forældremyndighed når den ene forældre har forvoldt den anden forældres død m.v.)
Med venlig hilsen
Kate Kengen
Kontorfuldmægtig
HK Landsklubben Danmarks Dom
M +45 2163 9834
@ kakggdomstgldk
6ms
L 76 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra social- og indenrigsministeren
1578073_0015.png
.oäommm »Su
.sma <m:_ m
imam: .âesw x82; Em
INSTITUT FOR
MENNESKE
RETTIGHEDER
Soci I- og Indenrigsministeriet
fam [email protected]
[email protected]
Institut for Menneskerettigheder har ikke bemærkninger til udkastet.
Der henvises til sagsnr : 2015-6289.
WILDERS P ADS EK
1403 KØBENHAVN K
TELEFON 3269 8888
DIREKTE 32 69 89 05
MOBIL 32 69 EB EB
MAF@HUMANR GHTS DK
MENNESKERELDK
DOK. NR
SÅDJO/SIISS/MÅF/KRGL
HØRING OVER UDKAST TIL FORSLAG TIL Lov 0M 27
ÆNDRING AF FORÆLDREANSVARSLOVEN 0G Lov 0M
socIAL SERVICE (FORÆLDREMYNDIGHED NÅR DEN
ENE FORÆLDER HAR FORVOLDT DEN ANDEN
FORÆLDERS DØD M.v.)
Social og Indenrigsministeriet har ved e mail af 29. september 2015
anmodet Institut for Menneskerettigheder om eventuelle
bemærkninger til høring over udkast til forslag t I lov om ændring af
foraeldreansvarsloven og lov om social service (forældremyndighed nâr
den ene forælder har forvoldt den anden forælders død m.v)
L 76 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra social- og indenrigsministeren
1578073_0016.png
.r
2g
,n
ll
o.
ne
man? va. :å: a."
Päênnnn 2 m3.? .s 221.5.. ...r
'DI
Socinl- og Indcnngsnumstenct
Holmens Kanal 22
1060 l'\'0benhu\ n K
Den 27 aklnbe! 20|5
Sags ID SAG 2015 05069
Dok ID' 2103033
JBSOR dk
Direkte 3370 3276
Mob" 2252 U399
Weidekampsgade lo
Poslboks 3370
2300 Kobenhavn 5
www kl dk
Slda 1/2
edrørende svar på høring over udkast til forslag til Lov
om ændring af forældreansvarsloven og 10v om social
service (Forældremyndighed når den ene forælder har
forvoldt den anden forældres dod m.v.)
Social og lndenrig ministeriet har den 29. september 015 bedt KL om
eventuelle bemærkninger til udkast til forslag til L0\ om ændring af
forældreansw arslox en og lO\ om social sen ice Formldremyndighed nar den
ene forælder har fon oldt den anden forælders dod m.v.). Horingssvaret
skal nere ministeriet 1 hænde senest tirsdag den 7 oktober 2015 inden kl.
12.00.
Det har desværre ikke været muligt at få I(L's horingsst ar politisk
behandlet inden fristen. KL fremsender derfor et foreløbigt honngssvar og
vil fremsende eventuelle yderligere bemærkninger, nar sagen har x :eret
politisk behandlet.
. tager forbehold for de okonomiske konscki enscr l henhold til DU
princippet.
KL har folgende bemærkninger til forslaget:
Med forslaget foreslas det, at Statsforvaltniiigen i alle tilfælde skal
efterprøve, hvad der er bedst for barnet i relation til forældremyndigheden i
de situationer, hvor den efterlevende forzelder har fon oldt den anden
forzelders dod. Samtidig foreslas det at lade den efterlex ende
forieldremyndighedsindelizivers lovbestemte fortrinsstilling udga l de
situationer, hvor den ene forældre har forvoldt den anden forzelders dod.
Det foreslâs videre, at kommunen skal medvirke til at finde en egnet
forzeldremyndigliedsindelmver, nar statsfon altmngen anmoder herom. l
den forbindelse foreslås det også, at kommunen, for at understøtte
statsforvaltningen i at blive opmærksom på disse sager, skal iideresende
L 76 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra social- og indenrigsministeren
1578073_0017.png
za a warm 7.7m:
D???
...En z« u.:
den underretnin , som kommunen modtager fra politiet, nar den ene
forældre har forvoldt den anden forælders dod, til statsfon .iltningem
lxl ser det som positivt, at statsforvaltningen nu skal efterprm e, hvad der
er bed t for barnet i relation til forældremyndigheden i alle situationer, l\\ or
den efterlevende forældre har forvoldt den anden forælders dod lxL ser det
også som positi\ t, at den efterlevendes lovbestemte fortrinsstilling udgår af
loven i de situationer, hvor den ene forældre har forvoldt den anden
fiarælders dod
KJ er indforstået med, at kommunerne efter anmodning fra
statsforvaltningen i disse sageri fornødent omfang skal medx irke til at finde
en egnet fnrreldrcmvndighedsindehaver, akkurat som de allerede gor i dag,
ln is ingen har forældremyndigheden over et barn eller en ung.
Kl. vil dog foreslå, at der kommer til at fremgå tydeligt, nt det er
statsforvaltningen der både vurderer ng træffer afgorelse om placeringen af
forældremyndigheden. Som det fremgår i bemzerkningerne Lll forslaget nu,
fremstår det som om, at det cr kommunen, der, ved sin akti\e indsats for at
finde frem til personer, typisk i barnets umiddelbare familie eller netværk,
skal vurdere, om de pågældende personer vil være egnede til at bln e
udpeget som forældremyndighedsindehaver.
lxl undrer sig over, at politiet alene skal sende en underretning til
kommunen lix is en forældet, der er sigtet for at have fon oldt den anden
furzelrlers dod, står tilbage med eneansx aret for barnet.
Kl. \ il foresla, at POlJLlCfl disse sager samtidig med underretiungen til
kommunen cvgsa sender en underretning besked til statsfon altningen, sa
statsfon altningen hurtigst muligt blh er bekendt med situationen. Ffter
Klfs opfattelse, er det bes) nderligt, at statsforvaltningen ikke samtidig med
kommunen far kendskab til situationen, særligt fordi det Lr
statsfon altmngen, der bade skal \ utdere og træffe afgorelse om placering af
forældremi ndigheden Det er efter Kl 's opfattelse ogsa en unodig ekstra
arbeidsgang, at det er kommunen, der skal \ idereseiide underretningen fra
politiet til stat fon .iltningem
KJ. har ikke tderligere bemærkninger til forslaget.
L 76 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra social- og indenrigsministeren
1578073_0018.png
Innnmulnul/AI n »nuvsmnmsam
522A
l
Proteklor H K.H Kronprinsesse Mary
LOKK sekretariat c/o 3F, Kampmannsgade 4 DK - 1790 København V
www.lokk.dk telefon: 3295 9019 email: [email protected]
CVR: 2059 0386 IBAN: DK91300000O753719D
Social- og Indenrigsministeriet
e-mail: fam ret sim.dk og m'o sim.dk
26. oktober 2015
Svar á hørin over udkast til forsla til lov om ændrin af forældreansvarsloven o lov om
social service forældrem ndi hed nár den ene forælder har forvoldt den anden forælders
død m.v.)
LOKK (Landsorganisation af Kvindekrisecenlre) takker for muligheden for at afgive svar på oven-
nævnte høring vedr. ændring af forældreansvarsloven og serviceloven (forældremyndighed når den
en forælder har forvoldt den anden forælders død m.v.)
LOKK er paraplyorganisalion for 41 ud af i alt ca. 46 krisecentre i Danmark, og vores hovedopgave
er at være med til at sikre de bedst muligt vilkår for kvinder og børn på vores krisecentre. LOKK
driver desuden bI.a. den nationale hotline og den juridiske rådgivning til voldsudsatte og den natio-
nale hotline og rådgivning til unge udsat for æresrelaterede konflikter finansieret af satspuljemidler
admi istreret af henholdsvis Ministeriet for Børn, Undervisning og Liges iling samt Udlændinge.-
Integrations- og Boligministeriet.
LOKK hilser generelt indholdet af udkastet meget velkomment og ser frem til, at de foreslåede reg-
ler vedtages og træder i kraft.
Nedenfor følger LOKKs konkrete bemærkninger:
Til § 1.
1. LOKK ser positivt på. at reglerne om overførsel af forældremyndighed med den foreslåede lov-
ændring bringes på linje med andre dele af den familieretlige lovgivning, hvor det er uden betyd-
ning, om forældrene er gift med hinanden.
2. LOKK finder det overordentligt positivt, at reglerne om placering af forældremyndighed, nár en
eller begge forælder afgår ved døden. med de foreslåede lovændringer tydeliggør forældreansvars-
lovens grundprincip om, at alle afgørelser efter loven skal træffes efter, hvad der er til barnets bed-
ste, og at dette kræver en konkret, individuel vurdering.
LOKK bifalder. at den efterlevendes lovbestemte fortrinsstilling som forældremyndighedshaver med
de foreslåede regler generelt udgår af lovgivningen, når der fremadrettet skal tages s g til foræl-
dremyndighed efter en forælders død, og at Statsforvaltningen fremadrettet i alle tilfælde, hvor den
efterlevende forælder har forvoldt den anden forælders død, skal efterprøve. hvad der er bedst for
barnet i relation til placering af forældremyndigheden.
L 76 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra social- og indenrigsministeren
1578073_0019.png
:Imnmuiuumnv nam uvammun
2
Protektor H K H. Kronprinsesse Mary
LOKK sekretariat c/o 3F. Kampmannsgade 4 DK - 1790 København V
www Iokk dk telefon 3295 9019 email: sekretarial@lokk dk
CVR 2059 0386 |BAN DK9130000007537190
LGKK
Til de almindelige bemærkninger:
3.2. Forældremyndighed når en forælder afgør ved døden.
Ad punkt 3.2.1.4 - Statsforvaltningens afdækning af praksis og gennemgang af retspraksis
LOKK synes det er positivt, at det fremgår af afdækningen af Statsforvaltningens praksis og gen-
nemgangen af retspraksis vedrørende sager om placering af forældremyndighed efter den ene for-
ælder er afgået ved døden, at disse afgørelser allerede i dag - forud for de foreslaende ændringer -
træffes med afsæt i § 4 om barnets bedste.
LOKK skal foreslå . at Statsforvaltningen ved behandlingen af sager om placering af forældremyn-
dighed efter en forælder er afgået ved døden, i forbindelse med belysningen af barnets perspektiv
fremadrettet altid benytter muligheden for at indhente en krisecentererklæring i de tilfælde. hvor den
afdøde forælder forud for dødsfaldet - med eller uden barnet - har haft et krisecenterophold. LOKK
anbefaler, at dette uddybes i vejledning om forældremyndighed og barnets bopæl
Ad punkt 3.2.4 - Den foreslåede ordning
LOKK tilslutter sig forslaget om, at den efterlevende forælders lovbestemte fortrinsstilling generelt
udtages af loven. når forældremyndigheden skal placeres, efter en forælder er afgået ved døden.
og at det dermed understreges, at der altid skal foretage en konkret vurdering af barnets bedste i
relation til placering af forældremyndigheden.
Jf. ovenfor under pkt. 3.2.1 .4 vedr. indhentelse af krisecentererklæring i forbindelse med sagsoplys-
ningen.
3.3. Efterprøvelse af den efterlevende forælders forældremyndighed, nár denne har forvoldt
den anden forælders død.
Ad punkt 3.3.2 (og 3.2.3) - Ministeriets overvejelser
LOKK er enig i. at Statsforvaltningen efter ofñcialprincippet i forbindelse med den foreslåede efter-
prøvelse af den efterlevendes forælders forældremyndighed. nar denne har forvoldt den andens
død. som i alle andre afgørelsessager, skal tilvejebringe et fyldestgørende faktisk og retligt grundlag
for afgørelsen.
Ligeledes er LOKK enig i, at alle relevante forhold skal belyses, og at kravet til sagsoplysningen
øges jo mere betydningsfulde og indgribende afgørelser, der er tale om
Sager, hvor den ene forælder har forvoldt den andens død kraever derfor en grundig oplysning af
alle sagens omstændigheder.
L 76 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra social- og indenrigsministeren
1578073_0020.png
LGKK
Afgørelsen skal træffes efter "barnets bedste". og som det fremgår under punkt 3.1.1., er der tale
om en retlig standard, som er under stadig udvikling. Barnets bedste defineres der "som den til en-
hver tid bedst tænkelige løsning for det enkelte barn og beror derfor på en indi duel vurdering af
netop dette barns forhold - herunder barnets egen indst ing - sammenholdt med den viden og det
erfaringsgrundlag, deri øvrigt foreligger, f.eks. iform af børnesagkyndige undersøgelser".
Det fremgår af den pol iske aftaIe.der ligger til grund for nærværende udkast til forslag om lovæn-
dring, at "partierne er opmærksomme på, at sager, hvor den ene forælder er afgået ved døden,
kræver en grundig sagsoplysning, og at alle relevante forhold i sagen skal belyses. Kravet til sags-
oplysningen vil derfor blive tydeliggjort i lovforslaget. og behovet for at inddrage barnets netværk vil
ligeledes blive understreget." Der henvises til den p ske aftale i de almindelige bemærkninger
under pkt. 2.
LOKK skal foreslå. at det i de almindelige bemærkninger præciseres og understreges, at barnets
netværk skal inddrages i Statsforvaltningens sagsbehandling.
Endvidere skal LOKK foreslå, at det præciseres i vejledning om forældremyndighed og barnets bo-
pæl, hvad der mere præcist forstås ved at "alle relevante forhold skal belyses", f. eks opfordrer
LOKK til, at det nøje beskrives, at alle fremsatte påstande om vold i familien undersøges til bunds.
Endvidere foreslår LOKK, at Statsforvaltningen i alle tilfælde, hvor barnets afdøde forælder - med
eller uden barnet - forud for sin død har haft ophold på et kvindekrisecenter. indhenter krisecenter-
erklæring til belysning af barnets perspektiv, idet vi erfarer, at det er ligeså skadeligt for et barn, at
have overværet eller overhørt vold mod andre i fa "en. som selv at have været udsat for den på-
gældende vold.
Denne viden må anses for særdeles relevant at inddrage til belysning af barnets perspektiv, og
dermed hvad der er til barnets bedste i relation til afgørelsen om placering af forældremyndigheden.
nár den ene forælder er afgået ved døden - desto endnu mere i de sager hvor den efterlevende
forælder har forvoldt den anden forælders død.
l mange af de sager, hvor den ene forælder forvolder den anden forælders død, er der en forhistorie
med vold i familien. En forhistorie som det er særdeles væsentligt at inddrage i Statsforvaltningens
sagsoplysning. nár der efterfølgende skal træffes afgørelser efter forældreansvarsloven.
Ad punkt 3.3.3 - Den foreslåede ordning
LOKK finder det overordentlig positivt, at det med de foreslåede lovændringer fremadrettet gøres
obligatorisk for statsforvaltningen “ le ilfælde, at efterprøve, hvad der er bedst for barnet i relation
til placering af forældremyndigheden, når den efterlevende forælder har forvoldt den anden foræl-
ders død - sáledes også i de tilfælde hvor der er fælles forældremyndighed ved dødsfaldet og bar-
net og den efterlevende forælder, der har forvoldt den anden forælder død, ikke boede sammen ved
dødfaldet, og ingen andre har anmodet om forældremyndigheden.
3
Protektor H.K H Kronprinsesse Mary
LOKK sekretariat - clo 3F. Kampmannsgade 4 DK - 1790 København V
www.lokk.dk - telefon: 3295 9019 email sekretanat@Iokk dk
CVR: 2059 0386 IBAN DK913000000753719O
L 76 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra social- og indenrigsministeren
1578073_0021.png
uwosoncmuvxan n Ivmuululclnlnx
LCDKK
Den foreslåede efterprøvelse forudsætter, at Statsforvaltningen bliver informeret, nár en forælder
bliver sigtet for at have forvoldt den andens død. Det fremgår, af bemærkningerne, at det af pol lets
retningslinjer vil blive præciseret, at deri ilfælde, hvor den ene forælder har forvoldt den anden
forælders død, altid skal ske underretning til kommunen, samt hvad en sádan underretning nærme-
re skal indeholde.
LOKK anbefaler, at po et også altid skal underrette Stasforvaltningen direkte nár kommunen un-
derrettes i tilfælde, hvor den ene forælder har forvoldt den anden forælders død, og at dette ligele-
des vil blive præciseret i politiets retningslinjer.
LOKK anbefaler endvidere, at det ligeledes specificeres i bemærkningerne, at det af kommunens
retningslinjer vil blive præciseret, at Statsforvaltningen ska 'nformeres om underretningen fra politiet
i disse sager, samt hvordan en sádan underretning skal videreformidles til Statsforvaltningen.
3.4. Forældremyndighed til samlevende par
Ad punkt 3.4.3. Den foreslåede ordning
Det er efter LOKKs opfattelse endvidere meget posi 'vt, at reglerne om overførsel af forældremyn-
dighed med de foreslåede ændringer bringes pá linje med andre dele af den fam Ieretlige lovgiv-
ning, således at myndighederne fár bedre mulighed for at placere forældremyndigheden ud fra hen-
synet til det konkrete barn, uanset om det par forældremyndighed tilfalder er gift eller samlevende
LOKK ser positivt pá, at samlivskravet kan fraviges, hvis der foreligger særlige omstændighe-
der,hviIket ligger fint i trád med, at alle afgørelser efter loven skal træffes ud fra, hvad der er til bar-
nets bedste.
Ad bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser:
Til § 1:
LOKK har ikke yderligere bemærkninger, der henvises til det anførte under de almindelige bemærk-
ninger.
Til nr. 2:
LOKK har ikke yderligere bemærkninger, der henvises til det anførte under de almindelige bemærk-
ninger.
Med venlig hilsen
Ditte Wenzel, sekretariatschef
4
Prolektor H.K H Kronprinsesse Mary
LOKK sekretariat clo 3F. Kampmannsgade 4 DK - 1790 København V
www.lokk.dk telefon 3295 9019 email sekretariat@lokk dk
CVR 2059 0386 IBAN DK91300000U7537190
L 76 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra social- og indenrigsministeren
1578073_0022.png
NN 050cm.. NSm
G äsnqmsbmhavm:
Social- og Indenrigsministeriet
Holmens Kanal 22
1060 København K
Bemærkninger vedr. udkast til lovforslag om ændring af foræl-
dreansvarsloven og lov om social service (Forældremyndighed
når den ene forælder har forvoldt den anden forælders død
m.v.)
Mødrehjælpen vil gerne takke for muligheden for at udtale sig om lovforslaget.
Mødrehjælpen ñnder, at det altid er barnets tarv som skal være styrende i de beslutnin-
ger, som myndighederne træffer vedr. forældremyndighed. Derfor er det positivt, at man
med lovforslaget ønsker atjustere forældreansvarslovens § 15, sâledes at det slås tydeligt
fast, at barnets tarv skal være styrende i myndighedernes vurdering af tildeling af foræl-
dremyndighed efter en eller begge forældres død
Dette er særligt vigtigt, nâr den efterlevende forælder har forvoldt den anden forælders
død, hvilket efter Mødrehjaelpens vurdering kan udgøre en særligt belastende situation
for barnet og dets trivsel. Derfor kan Mødrehjælpen fuldt ud bakke op lovforslagets poin-
te om, at statsforvaltningen i disse situationer altid skal foretage en konkret vurdering af,
om det er i barnets interesse, at den efterlevende forælder eller en anden voksen har
forældremyndigheden og skal træffe vigtige beslutninger om barnets hverdag og liv
Det er ligeledes v gtigt, at der med lovforslaget lægges op til et mere styrket og præciseret
samarbejde mellem myndighederne, sâledes at politiet bliver forpligtet til altid at fortage
underretning af kommunen i situationer, hvor en efterlevende forælder har forvoldt en
anden forælders død.
Det er Mødrehjælpens vurdering, at kommunerne i netop disse sager er opmærksomme
på at underrette statsforvaltningen, hvilket er en vigtig forudsætning for, at denne myn-
dighed er opmærksom på at efterprøve, om forældremyndigheden fortsat skal være hos
den efterlevende forælder. Det er positivt, at man med lovforslaget vil forpligte kommu-
nerne til også at bidrage til at finde et egnet forældremyndighedsindehaver i disse sager,
hvis statsforvaltningen anmoder herom, hvilket potentielt kan øge sandsynligheden for,
at der kan ñndes en egnet foræIdremyndighedsindehaver.
L 76 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra social- og indenrigsministeren
1578073_0023.png
ed venlig hilsen
Mads Roke Clau en
Direktør
Endelig kan Mødrehjælpen bakke op om forslaget om en revidering af forældreansvarslo-
vens § 13, sáledes at forældremyndighed kan overføres til samlevende og stabile par og
ikke kun personer, som er gift med hinanden. Det kan potentielt give flere og bedre mu-
ligheder for myndigheder for at overføre forældremyndighed til andre voksne, hvis en
forælder pga. svær sygdom eller andre belastende Iivsomstændigheder har svært ved at
varetage sin forældremyndighed på en for barnet tilfredsstillende måde.
L 76 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra social- og indenrigsministeren
1578073_0024.png
Warnarmä? an: NNSNOG
mm.. W252”
mm<m 4.5 9 EH: C3251A
Social- og Indenrigsministeriet
MaiL- familierel simdk og migxmsinujk
Rcd Bamct Rosenørns Allé 12. 1634 københavn V, Dannurk - Telefon 3 Jlz 5
S www rrdbmmrndk mdbarrlcmmdln-mndk
Rul Dame: arbcidcr x Dnnmmtk og 11cm cnd 120 :mdn: Lunlc Vi rcddcrlmms liv Vi bcskyucr ng styrker dcm V: kxnlpcr for dac! rulighcdc
Vi cr Qavç th: Cluldrul vcrdcns formula: anmngngc organ: .man fur bnm.
Sagsnr. 2015-6289
Svar på "Høring over udkast til forslag til lov om ændring af fotældreansvarslovm og
lov om social service (Forældrcmyndighcd når den ene forælder har forvoldt den
anden forældet-s død mv.)
Red Barnet er meget positive over for den foreslaede ændring af loven.
Vi bemærker særligt, at det med ændringen gøres klart, at det altid er bamets bedste, derskal
være det styrende hensyn og at den lovbestemte fortrinsstilling f r den efterlevende fot-alder
dermed udgår af forældreansvarsloven.
Vi bemærker tilsvarende positivt, at Statsforvalmingen med denne ændring i alle tilfælde, hvor
den ene forælder har forvoldt den anden forælders død, skal tage stilling til, hvad der erbedst
for barnet.
Desuden bemærker vi positivt ændringen, der slar tydeligt igennem flere steder, at ogsa andre
end den efterlevende forælderi disse tilfælde kan anmode om forældremyndighed.
Red Bamet takker for muligheden for at afgive høringssvar.
Venlig hilsen
WL maa
tte áakobsen,
Senior-rådgiver | Børns beskyttelse
Mobil 2155 2292, mail: gij@ redbameLdk
L 76 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra social- og indenrigsministeren
1578073_0025.png
Rigsombudsmanden på Færøerne
Postsmoga 12
1 IO Törshavn
21. oktober 2015
Mål: 15 00726-4
Tygara Skriv:
Viögjørt: Elsa Magnussen
Eirargarourz - FO-100 Törshavn
Tel +298 304050 ' Fax: +298 304025 ' E-mail himr@himr fo
G
xmFmc- O0 _zz_.mz_u_m_s›r>x›u_o
Høring over udkast til forslag til Lov om ændring af forældreansvarsloven og lov 0m
social service (Forældremyndighed nâr den ene forælder har forvoldt den anden
forælders død m.v.)
Der henvises til Rigsombudsmandens mail af 6. oktober 2015.
Heilsu- og Innlendismálaráöiö takker for modtagelse af høring over forslag til lov om
ændring af forældreansvarsloven og lov om social service.
Ifølge lovforslaget kan lovens § l sættes helt eller delvis i kraft for Færøerne ved kongelig
anordning.
Forældreansvarsloven gælder ikke for Færøerne. Derfor har Heilsu- og Innlendismálaráöiö
ingen bemærkninger til indholdet i lovforslaget.
På et møde i Social- og Indenrigsministeriet 9. oktober 2015 om Færøernes overtagelse af
person-, familie- og arveretten har vi oplyst, at vi ønsker, at opdateringen af lovgivningen pá
omrâdet fortsætter, sådan at dette sker sideløbende med arbejdet med overtagelse af person-.
familie- og arveretten.
Såfremt det på et senere tidspunkt besluttes, at forældreansvarsloven bør sættes i kraft for
Færøerne ved kongelig anordning, vil vi tages stilling til, hvilke regler der skal gælde for
Færøerne.
Med venlig hilsen
E sa Magnuss
fuldmægtig
L 76 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra social- og indenrigsministeren
1578073_0026.png
N u 22. å
_ :n uocåft
9955i... 23
.Iustitsmmisteriet
Mail: 1'|t'm.d pnçginmdk
mömnorâña
505.-..
mâå rmnmn:
355.22.:
Høring over udkast til forslag til Lov om ændring af forældreansvarsloven og
lov om social service
Social- og Indenrigsministeriet har ved e-mail af 29. september 2015 anmodet om
eventuelle bemærkninger til høring over udkast til forslag til Lov 0m ændring af
forældreansvarsloven og lov om social sen/ice.
Rigspolitiet har ingen bemærkninger til hørmgsforslagct.
L 76 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra social- og indenrigsministeren
1578073_0027.png
>m3__nx_ou.m_.<m_ n. mmoo Seca
P:... :Skråva
De: T. Sboä
<mmnm rmzawqm.
.uammmamznmz
Social- og Indenrigsministeriet
Holmens Kanal 22
1060 København K
Dette sx ar sendes efter anmodning på mail til famxlieret sim.dk
Med venlig hilsen
Mn
B ame Christensen
Social- og Indenrigsministeriet har wed brev af 29. september 2015 (sagsnr. 2015-6289)
anmodet om eventuelle bemærkninger til et udkast til forslag til lov om ændring af
forældreansvarsloven og lov om social service (Forældrem) ndighed når den ene forælder har
forvoldt den anden forælders død m.v.).
l den anledning skal _ieg meddele, at udkastet ikke giver landsretten anledning til at
fremkomme med bemærkninger.
og mio a sim.dk.
L 76 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra social- og indenrigsministeren
1578073_0028.png
Bitdgatlc 59, I260 Knhcnlmvn K. Tlf 99 68 62 0D Hjcmmsidn' www otslmlnndsm dk
Qmna bmzamaa.
vnæaanåo:
Social og Indenrigsministeriet
Holmens Kanal 22
1060 København K
Sendt pr. mail til: familieret sim.dk og [email protected]
m_
59s .v1
sI-cv-'Iø-vov 'm1
S102 'nm g - "<1
Social og Indenrigsministeriet har ved brev af 29. september 2015 (Sagsnr. 2015-6289) anmodet
om eventuelle bemærkninger til høring over udkast til forslag til Lov om ændring af forældrean-
svarsloven og lov om social service (Forældremyndighed når den ene forælder har forvoldt den
unden forælders død m.v.).
I den anledning skal jeg meddele, at landsretten ikke ønsker at udtale sig om udkastet.
L 76 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra social- og indenrigsministeren
1578073_0029.png
SAI'I
mon m.. om .znmaäma anno.
FREDERIKSBERG
I OKYOBER ZOIS
SAGSNR ZCHS-GZEQ
DIG IHVAHH MMM DIO XUJHSAI1@O!M 9t H I IE
ISlIIJUJH uno: til SXDILSDJ 1V! l'D HASNJDNIMHGXG XI1ASAI1
Med venlig hllsen
Danielle Bertelsen
Specialkonsulent
M +45 23353575
[email protected]
Høringssvar
Forslag til Lov om ændring af forældreansvarsloven og lov om social service (Foræidremyn-
dighed nár den ene forælder har forvoldt den anden forælders død m.v.)
Foreningen LIVSVÆRK hilser lovforslaget velkommen, da det er fuld I overensstemme se dels med vores ertaringer fra arhe det
med børn og unge i udsatte situationer og dels med vores syn på barnet som omdrejn ngspunkt.
Der er i hø grad bmg lor ioviorslageis perspektiv. der rykkes ira ioræidre til bam og dermed tager hø de i r hvad der er I
barnets bedste hvilket er og bør være grundlæggende lor enhver lovg vn ng der vedrører denne målgruppe. l den overbevis-
ning ai afgørelsen om lorældremyndighedsindehaver naturi gvis bliver taget på et lrækkellgt grund ag u barnets bedste. kan
lovforslaget de uden medvirke til at forebygge ivsødeiæggende situationer lor børn og unge.
L 76 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra social- og indenrigsministeren
1578073_0030.png
Um: 8. 05. m3 m
Social- og Indenrigsministeriet
Holmens Kanal 22
1060 København K
E-mail: Sim sim.dk
ADVOKATKONTORET
VIVIAN JØRGENSEN
advokat
Prinsesse Maries Alle 14
1908 Frederiksberg C
Tlf.: 33 22 66 76
Tlf.: 29 25 92 40
E-mail: [email protected] dk
CVR 25439732
Mediator/konfiiktmægler
wwwadvokatvivianjorgensen.dk
Vedr.: Sagsnr. 2015-6289 - Uopfordret høringssvar fra advokat og mediator
Vivian Jørgensen over udkast til forslag til Lov om ændring af
forældreansvarsloven (Forældremyndighed nar den ene forælder har
forvoldt den anden forælders død m.v.)
På egne vegne fremkommer jeg hermed med nedenstående høringssvar til
ovennævnte lovforslag:
Indledningsvis v I jeg udtrykke stor glæde over lovforslaget, som jeg ser som et
skridt i den rigtige retning henimod en harmonisering af FN's Børnekonvention og
forældreansvarsloven.
Med forældreansvarsloven fra 2007 ophørte den beskyttelse af børn mod
overgrebsadfærd eller risikoadfærd fra en forælders side. som loven hidtil havde
givet børn af forældre, som var uenige om barnets forhold.
Forældreansvarsloven var et brud med det almindelige princip i lovgivning,
herunder den tidligere lov og feks. færdselsloven og straffeloven, hvor loven
beskytter flertallet mod et mindretals risikoadfærd.
Brudet skete ved. at forældreansvarsloven og dens forarbejder, modsat tidligere
nu krævede en bestemt fortolkning af "barnets bedste". Der blev indsat krav om,
at "samvær og samarbejde" på forhånd skulle anses for det vigtigste hensyn for
barnet, inden den konkret sag var undersøgt. "Samvær og samarbejde" skulle nu
indfortolkes i "barnets bedste", mens andre forhold ikke blev krævet indforlolket.
Dette medførte, at en forælders konkrete overgrebsadfærd eller risiko for
overgrebsadfærd blev tillagt mindre betydning, end kravet om at barnet fik
L 76 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra social- og indenrigsministeren
1578073_0031.png
samvær. Barnets bopælsforælder skulle nu endvidere samarbejde om samværet
og skulle udlevere barnet til samvær. Hvis barnet ikke blev udleveret kunne det
anses for en brist i forældreevnen og forældremyndigheden kunne mistes.
Samvær og samarbejde skulle pâ forhånd anses for bedst for det konkrete barn
Derved mistede barnet den beskyttelse mod en forælder med overgrebs- eller
risikoadfærd, som loven hidtil havde givet, og som barnet har ret til i følge
Børnekonventionen.
'tidligere blev der foretaget en fri fortolkning af "barnets bedste" og en objektiv
undersøgelse af alle hensyn af betydning for barnet, inden en afgørelse om
barnets forhold blev truffet. Et samvær skulle gavne barnets trivsel, ellers blev
samvær ikke fastsat af myndighederne. Tidligere krævede loven heller ikke
tvangsmæssigt samarbejde mellem forældrene. Retoriken i loven blev
misvisende, da samarbejde pr. deñnition kræver fri l'ghed og barnets "ret" til
samvær blev en pligt, da bopælsforælderen skulle udlevere barnet til samvær.
Samvær blev ikke på forhånd anset for gavnligt og der blev ikke fastsat samvær,
hvis der var overgrebsadfærd eller barnet ikke ønskede samvær, ligesom der
sjældent blev anvendt tvang overfor barnet og barnets primære omsorgsperson.
Den store ændring i beskyttelsen af barnet og i barnets medindflydelse, som
automatisk også belaster en beskyttende forælder fremgår ikke klart af
forældreansvarslovens tekst. Ændringen skyldes især kravet i lovens forarbejder
om en ændring af fortolkningen af "barnets bedste".
Loven indeholder stadig et krav i lovens § 4 om, at alle afgørelser om barnets
forhold skal træffes ud fra "barnets bedste", men modsat tidligere kræver
forældreansvarslovens forarbejder, som ikke t' ligere ses ændret på dette punkt,
førend ved det nuværende lovforslag, en bestemt fortolkning af "barnets bedste".
Forarbejderne kræver indfortolkning af "samvær og samarbejde" i barnets
bedste, mens andre forhold af betydning for barnets trivsel ikke kræves
indfortolket på forhånd.
Kravet i forarbejderne medfører, at "samvær og samarbejde" på forhånd anses
for overordnet andre forhold, som har betydning for barnets trivsel, som f.eks.
beskyttelse mod overgreb, barnets egen holdning og det konkrete barns historie
Det vigtigste blev nu at få etableret et fremtidig samarbejde om samvær og se
fremad. Tidligere erfaringer med overgrebsadfærd eller risko herfor, som normalt
bruges til at navigere udenom nye farlige situationer, skulle "glemmes".
Når et barn eller barnets primære omsorgsperson oplever sig overgrebet af den
anden forælder og ud fra et beskyttelsehensyn overfor barnet protesterer mod
kontakt med en forælder, som de oplever som farlig, går de imod lovens krav om
"samvær og samarbejde". Derved bli er de fra sagens start dårligere stillet end
den overgribende forælder, som "bare" stiller krav om at få opfyldt sin ret efter
loven til "samvær og samarbejde". Det fører til at overgrebsadfærd anses for
mindre væsentligt og til manglende undersøgelse af overgrebsadfærd eller risiko
for overgrebsadfærd.
Den manglende beskyttelse har siden 2007 medført at mange børn og deres
primære omsorgspersoner har oplevet sig overgrebet, og ikke beskyttet af
L 76 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra social- og indenrigsministeren
1578073_0032.png
myndighederne. De har en oplevelse af at de vedvarende skal "stille op" til
overgreb uden at de kan få hjælp. Myndighederne hjælper samværsforælderen
med tvangsmæssigt at fá gennemført samværet, forudsat at samværsforælderen
vil have samvær. Der udøves ikke tvang overfor samværsforælderen for at
opfylde barnets ret til samvær. Det er kun bopælsforælder og barnet som i
praksis tvinges i samvær, selvom det er barnet. som efter loven har ret til
samvær. Et barn, som tvinges i et samvær, hvor det ikke vil eller oplever sig
overgrebet, kan derfor opleve samvær som en pligt og ikke en ret til at blive fri.
Antallet af tvang i samværssager har siden loven været stigende. Antallet af drab
på børn og mødre i konfliktsituationer med den anden forælder har i en årrække
efter 2007 været stigende at dømme efter mediernes omtale af disse sager.
Forældreansvarsloven og dens forarbejders krav om indfortolkning af "samvær
og samarbejde" sammenholdt med lovens ordlyd, medfører, at der ikke er
harmoni med den fortolkning af begrebet "barnets bedste" som følger af FN's
Børnekonvention, jf. FN's notat af 29. maj 2013 om fortolkning af "barnets
bedste". Notatet ses end ikke at nævne et samarbejde mellem forældrene som et
hensyn til barnets trivsel, som bør tages, og retten til samvær er betinget af, at
det først konkret er konstateret, at det gavner barnets trivsel. Notatet vedlægges i
engelsk, da det ikke ses oversat til dansk.
Det er særdeles glædeligt, at lovforslaget ikke kun i forhold til ændringen i § 15
men generelt må anses for at fastlægge, hvordan "barnets bedste" fremadrettet
skal fortolkes. Bemærkningerne til lovforslaget ændrer den frkserede fortolkning
af barnets bedste, som fremgår af de nuværende forarbejder.
Efter det foreliggende lovforslags bemærkningerne fremgår det klart, at den
politiske hensigt omkring den fremtidige fortolkningen af "barnets bedste" er:
1) at der skal foretages en konkret vurdering af hver enkelt barns forhold, og
2) at hensynet til bamets bedste skal være det afgørende hensyn ved afgørelser
af barnets forhold, og
3) at de vigtigste hensyn ved afgørelser af barnets forhold først og fremmest skal
være de hensyn til barnets trivsel, som fremgår af FN's Børnekonvention, og
dermed også af FNs notat om fortolkningen af "barnets bedste".
Denne hensigt ses ikke tidligere udtrykt så klart i loven eller forarbejderne.
De tidligere forarbejder nævner mange forskelligartede og modsatrettede
hensyn. Det synes lagt til grund, at FN's Børnekonvention overholdes efter loven,
men kravet om indfortolkning af "samvær og samarbejde" gør det generelle
hensyn til at barnet skal bevare kontakten med en biologisk forælder til et
overordnet hensyn iforhold til andre hensyn som skal tages i betragtning efter
Bømekonventionen, som beskyttelsen mod overgreb og barnets egen holdning,
kan være modsatrettet i forhold til de generelle hensyn til biologi og ligestilling af
forældrene.
Det ses ikke tidligere klart i forarbejderne fremhævet, at barnets bedste skal
være det vigtigste hensyn gennem en fortolkningen af barnets bedste i
overensstemmelse med FNs børnekonvention. De tidligere forarbejder om
L 76 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra social- og indenrigsministeren
1578073_0033.png
indfortolk ing af "samvær og samarbejde" má derfor anses for at være forladt
med det nye Iovforslags bemærknigner.
Ud fra min erfaring fra mit daglige arbejde indenfor forældreansvarslovens om
område som advokat siden 1997 og tidligere som foged og konstitueret dommer i
en årrække, er denne klare udmelding en meget glædelig ændring af den
bestående retstilstand og et lovforslaget bør derfor medføre en stor
praksisændring på området.
Der har således efter de nuværende forarbejder, lovens ordlyd og den
nuværende praksis ikke hid il været harmoni mellem forældreansvarsloven og
FN's Børnekonvention.
Lovforslaget bør derfor medføre en stor praksisændring.
Såfremt der po' sk ønskes sikkerhed for, at praksisændringen i lovforslaget sker
i overensstemmelse med den pol ke hensigt, bør § 4 imidlertid ændres
samtidig med IovforsIagets§ 13 og § 15, sáledes at det direkte af lovens tekst
fremgår, at fortolkningen af barnets bedste skal ske i overensstemmelse med
FN's Børnekonvention. Der er tale om en 8-årig praksis, hvor "samvær og
samarbejde" er indfortolket generelt. Det vil være vanskeligt at ændre en så
massiv praksis uden at ændre teksten i loven, så FN's Børnekonvention altid
anvendes. Dette er også i overensstemmelse med anbefalingen fra flertallet i det
nedsatte udvalg, som undersøgte mulighederne for implementering af bl.a.
børnekonventionen. Det vil endvidere bringe forældreansvarsloven i bedre
harmoni med Den Europæiske Menneskerettighedsskonvention, som fortolker
barnets bedste i harmoni med FN's Børnekonvention.
Det er dog nødvendigt med en tilbundsgående ændring af forældreansvarsloven
for at bringe loven i overensstemmelse med Børnekonventionen og Den
Europæiske Menneskerettighedsskonvention. En fuld s ring af at den konkrete
vurdering sker efter Børnekonventionen, som det er politisk ønske om kræver
bl.a. også fjernelse af automatikker, som er indsat i loven. Særligt bør den nyligt
indsatte bestemmelse om automatisk samvær ved et samlivs ophør, fjernes, da
der altid skal være en konkret vurdering. Den nuværende automatiske
kontaktbestemmelse vil især ramme mødre og børn, som oplever sig udsat for
overgrebsadfærd fra den anden forælders side.
Det er glædeligt, at automatikken i den nuværende § 15 foreslås fjernet. Der er
imidlertid fortsat andre automatiker indsat i nogle af lovens enkelte
bestemmelser, herunder § 11's hovedregel om fælles forældremyndighed ved
uenighed, og § 19, stk. 2, som giver pligt til udlevering af barnet til den anden
forælder og dermed pligt til samarbejde om hvad bopælsforælderen måske
opfatter som overgreb på barnet. Den konkrete vurdering skal altid uhindret
kunne finde sted ved alle afgørelser af barnets forhold. Lovens nuværende
formulering og brug af automatikker synes at støtte en overordnet hensigt om at
et generelt hensyn til liges ' e forældrene og til at sikre forældrenes biologiske
rettigheder, særligt samværsforælderens rettigheder, frem for at sikre det
konkrete barns bedste.
Det foreslås derfor, at der hurtigst muligt efter lovforslagets vedtagelse foretages
en gennemgribende ændring af forældreansvarsloven, således at alle lovens
L 76 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra social- og indenrigsministeren
1578073_0034.png
bestemmelser bringes i harmoni med FN's Bømekonvention. l den forbindelse
bør der endvidere ske harmonisering med lov om Den Europæiske
Menneskerettighedsskonvention særligt ved en opfyldelse af den nævnte Iovs
krav om en po ' k uafhængig domstolsbehandling, i stedet for den nuværende
forvaltningsretlige behandling af samværssager.
En samværssag er klart en strid både om barnets og forældrenes borgerlige
retigheder og forpligtelser. Det er derfor i strid med EMRK, at der ikke er
domstolsbehandling, og herunder bla. ikke gives adgang til advokatbistand,
straf- og sandhedspligt og vidneførsel i en samværssag. Barnet må som
minimum sikres samme retsgarantier og -standarder som gælder for andre
retsomrâder, når barnets forhold behandles.
l øjeblikket afgøres samværet endeligt af forvaltningen og der finder ingen
sædvanlig domstolsprøvelse sted. Fogedretten involveres alene iet 'lle antal
sager, hvor samværsafgørelsen begæres eksekveret tvangsmæssigt. I de
tilfælde, hvor fogedretten involveres, prøver fogedretten ikke realiteten i
samværsafgørelsen, men lægger forvaltningens afgørelse til grund. Kun formalia
prøves.
På trods af den manglende domstolsprøvelse af om en samværsafgørelse er til
barnets bedste efter FN's Bømekonvention, tvangsfuldbyrder fogedretten
forvaltningens samværsafgørelse, om nødvendigt ved brug af de kraftigest
tvangsmidler, som kan anvendes overfor en borger efter dansk ret, som f.eks.
kan være fængsel i op til 'z år, økonomisk ruin eller udkørende fogedforretning
uden underretning for afhentning af barnet i barnets institution, herunder også af
babyer og ammebørn.
Jeg har følgende bemærkninger til de konkrete ændringer:
Vedr.: Lovforslagets bemærkninger på side 5, 2. afsnit, hvoraf fremgår:
"Selvom den lovbestemte fortrinsstilling udgår i alle sager om forældremyndighed
efter en forælders død, skal det fortsat indgå med betydelig vægt ved afgørelsen
om placeringen af forældremyndighed, at den efterlevende er barnets eneste
tilbageværende forælder."
Det foreslås, at dette afsnit udgår af forarbejderne. Afsnittet indfører igen en
automatik, som forhindrer den konkrete vurdering, som skal foretages efter FN's
Bømekonvention ved på forhånd, inden det konkret er undersøgt. at kræve den
biologiske tilknytning ' vægt i forhold til andre hensyn til barnet, som
eks. et barns sociale tilknytning en social forælder, som det måske har boet
sammen med i lang tid, og som måske bedst kan opfylde barnets behov.
Bømekonventionen fremhæver ikke biologi som havende en fortrinss ' ng, når
den konkrete undersøgelse af barnets forhold skal ske inden myndighederne kan
fastsætte samvær, tværtimod. Undersøgelsen foretages for at afklare hvilke
hensyn, som konkret skal anses for de vigtigste for det konkrete barnets trivsel,
fordi det netop ikke på forhånd konkret kan lægges til grund, at den biologisk
tilknytning er vigtigst for et hvert barns trivsel.
Ved et normalt forælderforhold med normal forælderadfærd overfor barnet vil
barnet være mest knyttet til sine biologiske forælder og vil selv ønske at have
L 76 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra social- og indenrigsministeren
1578073_0035.png
kontakt til begge forælder. Der er derved en naturgiven fortrinsst ing, men ved
uenighed eller ved dødsfald er der ikke en normal situation og den konkrete
vurdering af barnets forhold efter Børnekonventionen er nødvendig.
Det fremgår af FN's notat af 29. maj 2013, at alle hensyn som har betydning for
barnets trivsel skal undersøges grundigt. BI.a. barnets egen holdning, oplevelser
af overgreb og hensynet til barnets evt. kontakt med en biologisk forælder bør
indgå og undersøges på ligeværdig måde. Først derefter skal der foretages en
samlet konkret vurdering af om samvær med en biologisk forælder skal
fastsættes eller ej, ud fra hvad der gavner barnets trivsel mest.
Dette sikrer, at der foretages den frie konkrete vurdering af alle forhold, som
fremgår af FN's Børnekonvention og notat fra FN af 29. maj 2013 om "bamets
bedste". Den biologiske tilknytning skal ikke på forhånd tillægges større vægt,
end hensynet til f.eks. adfærd, m'|jø og social faktisk tilknytning og barnets egen
holdning ved den konkret undersøgelse. Hvis en biologisk forælder ikke har
overgrebsadfærd eller belastende miljø og har haft en god kontakt med barnet vil
barnet ofte føle sig mest knyttet til den biologiske forælder og selv ønske at bo
hos den biologiske forælder pga. sine biologiske bånd. Men tilknytningen til den
biologiske forælder kan konkret være modereret af adfærden overfor barnet,
barnets egen holdning og personlighed og hyppigheden og tætheden af den
tidligere kontakt en biologisk forælder har haft med barnet. Den biologisk
nytning bør derfor heller ikke i en dødsfaldsituation på forhånd vægtes højere
end andre hensyn af betydning for barnet, som f.eks. barnets egne ønsker også
set i forhold til barnets alder og modenhed og barnets evt. tættere tilknytning til
en social forælder. Barnet har måske boet sammen med den sociale forælderi
årevis, mens der måske ikke har været samvær med den biologiske forælder,
hvis bopælsforælderen dør. Barnet har selvstændige rettigheder, og tilhører ikke
forældrene for en hver pris, som det ligeledes fremgår af Børnekonventionen.
Vedr.: § 4, som ikke er foreslået ændret i lovforslaget foreslås følgende
ændring:
1) Nuværende bestemmelse:
§ 4. Afgørelser efter loven skal træffes ud fra, hvad der er bedst for barnet
§ 4 forslås ændret sáledes, at der tilføjes, som en yderligere sætning:
"Afgørelser efter loven skal træffes ud fra, hvad der er bedst for barnet.
Fastlæggelsen, af hvad der er bedst for barnet, skal foretages i
overensstemmelse med FN's Børnekonvention."
Det bør fremgå direkte af lovteksten at fortolkningen skal foretages i
overensstemmelse med FNs Børnekonvention. Den næmtere fastlæggelse af
fortolkningen af barnets bedste fremgår af det nugældende FNs notat af
29.5.2013. Da notatet kan ændre sig med tiden bør kun konventionen nævnes i
loven.
Det fremgår af lovforslaget, at det er lovgivers intention at sikre at der fremover i
alle afgørelser om barnets forhold foretages en konkret vurdering af barnets
forhold og at FN's Børnekonvention anvendes ved afgørelsen af hvad der er
L 76 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra social- og indenrigsministeren
1578073_0036.png
bedst for det enkelte barn.
Da der hidtil har været anvendt en anden fortolkning af barnets bedste i praksis i
overensstemmelse med de tidligere forarbejder, sikres lovgivers hensigt i praksis
bedst ved, at det direkte fremgår af Iovteksten, at FN s Børnekonvention skal
anvendes.
Vedr.: § 13, stk. 2:
Den nugældende bestemmelse er således'
§ 13. Forældre kan aftale, at forældremyndigheden skal overføres fra den ene
forælder til den anden. Aftalen skal anmeldes til statsforvaltningen for at være
gyldig. Er en sag om forældremyndighed indbragt for retten kan anmeldelse ske
hertil.
Stk. 2. Forældremyndigheden kan ved aftale godkendt af statsforvaltningen
overføres til andre end forældre. Forældremyndigheden kan overføres til et
ægtepar i forening, herunder til den ene forælder og dennes ægtefælle. Er en
sag om forældremyndighed indbragt for retten, kan aftalen godkendes af retten.
Stk. 2 foreslås ændret, således at 2. punktum formuleres sáledes:
"Forældremyndighed kan overføres til et ægtepar, samlevende eller til en enlig
efter en vurdering af barnets bedste i overensstemmelse med lovens § 4."
Det er i strid med FN's Børnekonvention, at der indsættes og opretholdes en
automatik i den konkrete vurdering af hvad der er bedst for barnet efter en af
barnets forælders død, som på forhånd afskærer en enlig fra at få
forældremyndigheden, inden der er foretages den konkrete undersøgelse og
vurdering, som FN's Børnekonvention kræver. Lovforslaget har netop til hensigt
at sikre den konkret vurdering, som kræves efter FN's Børnekonvention, hvorfor
aulomatikkeri loven bør ñernes og ikke opretholdes.
Mange forældre er i dag enlige, hvorfor det ikke kan anses for at være afgørende
for det konkrete barns bedste, at forældremyndigheden ikke tillades overført til en
enlig. Den i lovforslaget indsatte og i loven allerede værende begrænsning
afskærer en enlig, efterlevende social forælder for barnet og en enlig
bedsteforælder eller søster eller bror til en af forældrene, fra at få overført
forældremyndigheden, herunder ved begge forældres samtidige død. Et sådant
automatisk krav i loven bør fjernes, således, at en social forælder, som har været
gift eller samlevende med barnets afdøde forælder og barnet indtil dødsfaldet, og
som barnet udtrykker ønske om skal have forældremyndigheden eller som bedst
kan opfylde barnets behov herunder for opretholdelse af status que, kan få
overført forældremyndigheden, hvis en konkret vurdering viser, at det er bedst for
barnet. Dette medfører også, at der kan tages hensyn til afdødes evt. ønske i et
oprettet børnetestamente om at det vil være bedst for barnet, at en bestemt enlig
person tillægges forældremyndigheden. Afdødes ægtefælle, som ikke er
biologisk forælder, vil automatisk ved dødsfaldet blive enlig. Såfremt der ikke har
været kontakt med den biologiske forælder, kan denne ægtefælle være den som
barnet er mest knyttet til, som bedst kan opfylde barnets behov, som kan give
færrest ændringer i barnets forhold, og som barnet ønsker tillægges
forældennyndigheden.
L 76 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra social- og indenrigsministeren
1578073_0037.png
Der er ingen videnskabelig dokumentation for, at den på forhånd foretagne
forskelsbehandling af enlige i forhold til par, altid kan anses for at være til
"barnets bedste" efter FN's Børnekonvention.
Vedr.: § 15.
Den nuværende bestemmelse er sålydende:
§ 15. Har forældre fælles forældremyndighed, og dør den ene forælder, forbliver
forældremyndigheden hos den anden. Har barnet ved dødsfaldet ikke bopæl hos
den længstlevende, kan en anden i forbindelse med dødsfaldet anmode om at få
tillagt forældremyndigheden. Anmodningen kan kun imødekommes, hvis
hensynet til, hvad der er bedst for barnet, taler imod, at forældremyndigheden
forbliver hos den længstlevende. Har barnet ved dødsfaldet bopæl hos den
længstlevende, og har denne forvoldt den anden forældremyndighedsindehavers
død, kan en anden anmode om at få tillagt forældremyndigheden. Anmodningen
kan kun imødekommes, hvis det er af afgørende betydning af hensyn til barnet,
at forældremyndigheden ikke forbliver hos den længstlevende.
Stk. 2. Har en forælder forældremyndigheden alene, og dør denne, eller bevirker
et dødsfald i øvrigt, at ingen har forældremyndigheden, bestemmes under
hensyn til, hvad der er bedst for barnet, hvem der skal have
forældremyndigheden. Anmoder den længstlevende forælder om
forældremyndigheden, imødekommes anmodningen, medmindre hensynet til,
hvad der er bedst for barnet, taler imod det.
Stk. 3. Har en forælder forældremyndigheden alene, og har denne forvoldt den
anden forælders død, kan en anden anmode om at få tillagt
forældremyndigheden. Anmodningen kan kun imødekommes, hvis det er af
afgørende betydning af hensyn til barnet, at forældremyndigheden ikke forbliver
hos den længstlevende.
Stk. 4. Forældremyndigheden kan tillægges et ægtepar i forening, herunder den
længstlevende forælder og dennes ægtefælle.
§ 15 i forslaget foreslås ændret således:
Stk. 1. Hvis en forælder, som har fælles forældremyndighed med den anden
forælder, dar, ophører den fælles forældermyndighed ved dødsfaldet.
Stk. 2. Hvis en forælder har forældremyndigheden alene og af Statsforvaltningen
eller af retten foreløbigt eller endeligt anses for at have forvoldt den anden
forælders død mistes forældremyndigheden øjeblikkeligt. Såfremt politiet sigter
en forælder for at have forvoldt den anden forælders død mistes
forældremyndigheden ligeledes fra sigelsestidspunktet.
Stk. 3. Ved uenighed mellem afdødes efterladte eller en evt. efterlevende
biologisk forælder om barnets opholdssted, afgør barnets bopælskommune på
begæring af politiet, en efterladt eller den evt. biologiske efterlevende forælder i
overensstemmelse med lovens § 4, hvem barnet midlertidig skal opholde sig hos
ind ' Statsforvaltningen har truffet afgørelse om, hvem forældremyndigheden
midlertidigt eller endeligt skal tillægges.
;A
L 76 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra social- og indenrigsministeren
1578073_0038.png
.sma <mz=m 2mm:
gr, 3,?
Stk. 4. Begæringen om Statsforvallningens afgørelse af forældremyndigheden
indgives af kommunen, såfremt kommunen har truffet afgørelse om midlertidigt
ophold og eller af den biologiske efterlevende forælder eller af afdødes
efterladte, herunder personer, som afdøde har indsat i et bømetestamente, som
på lige fod med den biologiske forældre kan søge om at få forældremyndigheden
over barnet.
Stk. 5. Statsforvaltningen træffer afgørelse midlertidigt eller endeligt om, hvem
forældremyndigheden skal tilkomme efter en forælders død i overensstemmelse
med § 4. Statsforvaltningen skal træffe sin afgørelse hurtigst muligt efter at sagen
er tilstrækkelig oplyst.
Stk. 6. Ved uenighed om forældremyndigheden mellem den efterlevende
biologiske forælder og andre indbringer Statsforvaltningen sagen for retten.
Stk. 7. Hvis begge forældre dør samtidig kan begge de afdødes efterladte og
personer indsat i børnetestamente ved uenighed anmode barnets
bopælskommune om at træffe afgørelse om barnets opholdssted efter lovens §
4, indtil statsforvaltningen har truffet afgørelse om forældremyndigheden efter §
4. Stk. 5 finder tilsvarende anvendelse.