Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget 2015-16
L 75 Bilag 5
Offentligt
1580083_0001.png
Til lovforslag nr.
L 75
Folketinget 2015-16
Betænkning afgivet af Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget den 0. december 2015
Udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af integrationsloven og lov om planlægning
(Midlertidig indkvartering af flygtninge)
[af udlændinge-, integrations- og boligministeren (Inger Støjberg)]
1. Ændringsforslag
Enhedslistens, Alternativets, Radikale Venstres og Socia-
listisk Folkepartis medlemmer af udvalget har stillet 1 æn-
dringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 4. december 2015 og var
til 1. behandling den 8. december 2015. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Udlændinge-, In-
tegrations- og Boligudvalget.
Dispensation fra bestemmelser i Folketingets
forretningsorden
Et
flertal
i udvalget [(S, DF, V, LA og KF)] indstiller, at
Folketinget dispenserer fra bestemmelserne i Folketingets
forretningsorden § 13, stk 1, om tidsfristen om, at 3. behand-
ling finder sted tidligere en 30 dage efter lovforslagets frem-
sættelse.
Et
mindretal
i udvalget [(EL, ALT, RV og SF)] ønsker, at
spørgsmålet om dispensation bringes til afstemning.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 4 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og udlændinge-, integrations- og boligmini-
steren sendte den 1. december 2015 dette udkast til udval-
get, jf. UUI alm. del – bilag 46. Den 8. december 2015 send-
te udlændinge-, integrations- og boligministeren de indkom-
ne høringssvar og et notat herom til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 25 spørgsmål til udlændinge-, inte-
grations- og boligministeren til skriftlig besvarelse, [som
denne har besvaret. ]
3. Indstillinger og politiske bemærkninger
Et
flertal
i udvalget [(S, DF, V, LA og KF)] indstiller
lovforslaget til
vedtagelse
uændret.
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget bemærker, at
det efter partiets opfattelse er et mindre lovforslag, som be-
tyder, at der bliver givet bemyndigelse til at fastsætte regler
om, at den enlige flygtning efter en konkret vurdering kan få
besked på, at vedkommende skal flytte ind og blive anvist at
dele et beboelsesrum med en eller flere andre enlige flygt-
ninge som en midlertidig indkvarteringsløsning. Lovforsla-
get indebærer bl.a. også, at det bliver gjort muligt for kom-
munerne at fravige de vejledende grænseværdier for støj
som følge af Miljøstyrelsens vejledninger, hvilket indebæ-
rer, at der kan etableres midlertidige opholdssteder for flygt-
ninge på såkaldte støjbelastede områder. Det er DF’s opfat-
telse, at dette forslag vil kunne aflaste kommunerne, som er
meget pressede. Det vil dog ikke grundlæggende løse pro-
blemerne men alene udskyde problemerne, fordi problemer-
ne stadig væk vil være der, og opstå igen og igen, så længe
regeringen ikke effektivt ønsker at begrænse tilstrømningen
til Danmark. Det er også derfor, at DF bl.a. har argumenteret
for, at man skal etablere statslige enheder, som reelt ville af-
laste kommunerne, hvis det blev gennemført. DF arbejder
således fortsat for, at der kommer statslige enheder, hvor
flygtningene skal bo, helst indtil de kan vende tilbage til de-
res hjemlande. DF arbejder herudover på andre stramninger
indenfor asyl- og udlændingeområdet. Der er efter DF’s op-
DokumentId
Journalnummer
L 75 - 2015-16 - Bilag 5: Udkast til betænkning
1580083_0002.png
2
fattelse behov for langt mere markante tiltag, og der er også
i høj grad brug for nytænkning på området. Men med disse
bemærkninger støtter Dansk Folkeparti forslaget.
Et
mindretal
i udvalget (EL, ALT, RV og SF) indstiller
lovforslaget til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for det af mindretallet stillede ændringsforslag.
Enhedslistens, Alternativets, Radikale Venstres og Socia-
listisk Folkepartis medlemmer af udvalget anerkender kom-
munernes behov for at tilvejebringe et tilstrækkeligt antal
midlertidige boliger til de flygtninge, som kommer til Dan-
mark og bliver fordelt mellem kommunerne. Partierne vil på
den baggrund gerne hjælpe kommunerne, så de får de bedste
muligheder for at tage imod flygtningene og løse udfordrin-
gen med at få dem integreret. Partierne mener imidlertid ik-
ke, at det er rimeligt at lade flere enlige flygtninge bo på
samme værelse eller at placere midlertidige boliger steder,
som overstiger de vejledende grænseværdier for støj uden,
at der sættes nogle klare grænser for eksempelvis hvor lang
tid eller hvor mange, der skal bo sammen i en midlertidig
indkvartering af ringere beskaffenhed, sådan som regeringen
foreslår. Mange flygtninge kommer til Danmark med krigs-
traumer og har efterladt familie i de lande, som de er flygtet
fra, og kan således være i en meget sårbar og anspændt situ-
ation. Regeringen har allerede bidraget til at forringe kom-
munernes muligheder for at tilvejebringe tilstrækkeligt med
midlertidig indkvartering ved at indføre fattigdomsydelser
til flygtninge. Ydelsen indebærer, at der ikke er tilstrække-
ligt med boliger i kommunerne, som flygtningene kan beta-
le. Det betyder, at kommunerne ikke ved, hvor de skal pla-
cere de mennesker, der kommer til landet nu. Når kommu-
nerne får sværere ved at finde permanente boliger til flygt-
ningene, vil de flygtninge, der bor i de midlertidige boliger,
bo der længere tid, hvilket lægger et yderligere pres på kom-
munernes handlemuligheder. Partierne mener, at opgaven
med at skaffe tilstrækkeligt med boliger bl.a. bør løses ved
at afskaffe integrationsydelsen og ved at give kommunerne
bedre muligheder for at bygge billige boliger. RV, EL, ALT
og SF’s medlemmer af udvalget er – som ved behandlingen
af L 74 Forslag til lov om ændring af udlændingeloven
(Transportøransvar i forbindelse med midlertidig grænse-
kontrol ved indre Schengengrænser) – bekymrede for den
forhastede lovproces. På den baggrund udtrykker partierne, i
lighed med en lang række høringsparter, skarp kritik af, at
dette lovforslag hastes igennem Folketinget uden rimelig tid
til høring og udvalgsbehandling og uden respekt for god
lovgivningsskik og almindelige demokratiske principper.
Partierne er opmærksomme på, at situationen i Europa kan
betyde, at der bliver behov for beredskab til en potentielt ek-
straordinær situation. Dog står det fortsat ikke klart under
hvilke omstændigheder, der vil være tale om en ekstraordi-
nær situation. Derfor har partierne fremsat ændringsforslag
om at indsætte en revisionsklausul i lovforslaget. Dette ville
give mulighed for, at lovforslaget kunne træde i kraft,
samtidig med at en fair og ordentlig lovproces kunne gen-
nemføres efter grundlæggende demokratiske principper med
rimelige høringsfrister, tid til udvalgsbehandling, spørgs-
mål-svar etc. Dette har regeringen ikke ønsket at imødekom-
me. Partierne kan således ikke støtte lovforslaget.
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin
var på tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræ-
senteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke
adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalel-
ser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Af et
mindretal
(EL, ALT, RV og SF):
Ny paragraf
1)
Efter § 3 indsættes som ny paragraf:
Ȥ 01
Udlændinge-, integrations- og boligministeren fremsætter
inden den 1. april 2016 forslag om revision af de ændringer
af integrationsloven og lov om planlægning, som er inde-
holdt i denne lov.«
[Revisionsbestemmelse]
Bemærkninger
Til nr. 1
Ændringsforslaget er en såkaldt revisionsklausul, som in-
debærer, at udlændinge-, integrations- og boligministeren
senest den 1. april 2016 skal fremsætte et lovforslag om re-
vision af de ændringer af integrationsloven og lov om plan-
lægning, som er indeholdt i lovforslag nr. L 75.
Hensigten med revisionsklausulen er at give mulighed for
en både indholdsmæssig og tidsmæssig reel høring over de
elementer, som er indeholdt i lovforslaget, som ikke har væ-
ret mulig i forbindelse med behandlingen af L 75.
Ændringsforslaget stilles for at sikre en fyldestgørende
lovproces efter almindelige demokratiske procedurer.
På den måde sikres det, at ministeren har mulighed for at
tage redskaberne indeholdt i lovforslaget i brug, såfremt
Danmark inden den 1. april 2016 kommer i en situation,
som kan betyde, at der bliver behov for beredskab til at
håndtere den ekstraordinære situation. Samtidig gennemfø-
res en almindelig lovproces med rimelige høringsfrister og
rimelig tid til udvalgsbehandling og eventuelle ændringsfor-
slag.
Martin Henriksen (DF)
fmd.
Peter Skaarup (DF) Christian Langballe (DF) Marie Krarup (DF) Peter Kofod Poulsen (DF)
Merete Dea Larsen (DF) Marcus Knuth (V) Britt Bager (V) Preben Bang Henriksen (V) Louise Schack Elholm (V)
Erling Bonnesen (V) Jan E. Jørgensen (V) Simon Emil Ammitzbøll (LA) Henrik Dahl (LA) Naser Khader (KF)
L 75 - 2015-16 - Bilag 5: Udkast til betænkning
1580083_0003.png
3
Dan Jørgensen (S) Daniel Toft Jakobsen (S)
nfmd.
Jan Johansen (S) Karen J. Klint (S) Mattias Tesfaye (S)
Yildiz Akdogan (S) Johanne Schmidt-Nielsen (EL) Søren Egge Rasmussen (EL) Josephine Fock (ALT)
Nikolaj Amstrup (ALT) Lotte Rod (RV) Sofie Carsten Nielsen (RV) Jacob Mark (SF) Karsten Hønge (SF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Enhedslisten (EL)
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Radikale Venstre (RV)
47
37
34
14
13
9
8
Socialistisk Folkeparti (SF)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Tjóðveldi (T)
Javnaðarflokkurin (JF)
7
6
1
1
1
1
L 75 - 2015-16 - Bilag 5: Udkast til betænkning
1580083_0004.png
4
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 75
Bilagsnr. Titel
1
Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
2
Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge-, integrations- og bolig-
ministeren
3
Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
4
Supplerende høringssvar, fra udlændinge-, integrations- og boligmini-
steren
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 75
Spm.nr.
1
Titel
Spm. om at det skal være mindre attraktivt at være flygtning i Dan-
mark, til udlændinge-, integrations- og boligministeren, og ministerens
svar herpå
Spm. om en lettelse af regler om støj ved boligplacering af flygtninge,
til udlændinge-, integrations- og boligministeren, og ministerens svar
herpå
Spm. om, at flere enlige flygtninge kan indkvarteres i samme beboel-
sesrum, til udlændinge-, integrations- og boligministeren, og ministe-
rens svar herpå
Spm. om, hvor længe en flygtning efter dette lovforslag maksimalt vil
kunne være midlertidigt indkvarteret, til udlændinge-, integrations- og
boligministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om og hvor meget der skal til, for at der i henhold til lovforsla-
get vil være tale om ” ekstraordinær situation”, til udlændinge-, inte-
grations- og boligministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvor mange flygtninge regeringen forventer vil ankomme til
Danmark i 2015 og 2016, til udlændinge-, integrations- og boligmini-
steren, og ministerens svar herpå
Spm. om forslaget giver mulighed for, at der i forbindelse med ind-
kvartering af flere i samme rum kan tages hensyn til, om den pågæl-
dende måtte have særlige behov for ikke at indkvarteres i delerum, til
udlændinge-, integrations- og boligministeren, og ministerens svar
herpå
Spm. om, hvordan ”midlertidig” i henhold til forslaget skal forstås, til
udlændinge-, integrations- og boligministeren, og ministerens svar
herpå
Spm. om, hvem der skal afholde udgifterne til etablering og finansie-
ring af støjafskærmningsforanstaltninger i forbindelse med opførelse
af midlertidige opholdssteder, til udlændinge-, integrations- og bolig-
ministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om der i forslaget er indsat grænser for, hvor længe man maksi-
malt kan være på midlertidige opholdssteder eller indkvarteringer, til
2
3
4
5
6
7
8
9
10
L 75 - 2015-16 - Bilag 5: Udkast til betænkning
1580083_0005.png
5
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
udlændinge-, integrations- og boligministeren, og ministerens svar
herpå
Spm., om de foreslåede ændringer skal være generelt gældende for
midlertidige indkvarteringer, til udlændinge-, integrations- og bolig-
ministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om der er lavet undersøgelser og analyser af, hvor mange kom-
muner som reelt er udfordret i forhold til at finde indkvartering til an-
tallet af flygtninge, til udlændinge-, integrations- og boligministeren,
og ministerens svar herpå
Spm., om regeringen deler Sundhedsstyrelsens bekymring om, at det
forhold, at flere personer lever sammen under husstandslignende for-
hold, er en markant risikofaktor for smitsomme sygdomme, til udlæn-
dinge-, integrations- og boligministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvorvidt regeringen deler bekymringen om, at en fejlvurde-
ring af flygtninges psykiske og fysiske helbred kan føre til, at en me-
get traumatiseret flygtning kan komme til at bo sammen med flere an-
dre i et rum med store negative konsekvenser for den pågældende, til
udlændinge-, integrations- og boligministeren, og ministerens svar
herpå
Spm. om ministeriet ikke i notatform har foretaget en selvstændig vur-
dering af, hvorvidt lovforslaget strider imod gældende internationale
konventioner, til udlændinge-, integrations- og boligministeren, og mi-
nisterens svar herpå
Spm. om der vil blive afsat flere midler til den konkrete, individuelle
vurdering af flygtninges tilstand, hvor der skal tages hensyn til særlige
forhold såsom psykosociale problemer, til udlændinge-, integrations-
og boligministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om der vil blive mulighed for at søge støtte til boligudgifter for
personer i midlertidig indkvartering, til udlændinge-, integrations- og
boligministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om der ikke i lovteksten eller lovbemærkningerne er nogen mi-
nimumskrav til, hvor meget plads hver flygtning skal have til rådighed
i sin bolig, til udlændinge-, integrations- og boligministeren, og mini-
sterens svar herpå
Spm. om den bekendtgørelse og eventuelle andre vejledninger, der ud-
arbejdes som følge af lovforslagets vedtagelse, vil indeholde mini-
mumskrav til, hvor meget plads hver flygtning skal have til rådighed i
sin bolig, til udlændinge-, integrations- og boligministeren, og mini-
sterens svar herpå
Spm. om den bekendtgørelse og eventuelle andre vejledninger, der ud-
arbejdes som følge af lovforslagets vedtagelse, vil indeholde et loft
over, hvor mange flygtninge der vil kunne indkvarteres i samme rum,
til udlændinge-, integrations- og boligministeren, og ministerens svar
herpå
Spm. om den bekendtgørelse og eventuelle andre vejledninger, der ud-
arbejdes som følge af lovforslagets vedtagelse, vil indeholde en regel
om, at uledsagede mindreårige søskende ikke placeres adskilt fra hin-
L 75 - 2015-16 - Bilag 5: Udkast til betænkning
1580083_0006.png
6
22
23
24
25
anden, til udlændinge-, integrations- og boligministeren, og ministe-
rens svar herpå
Spm. om og hvordan den bekendtgørelse og eventuelle andre vejled-
ninger, der udarbejdes som følge af lovforslagets vedtagelse, ved for-
delingen på boliger vil tage hensyn til flygtningenes seksuelle oriente-
ring, til udlændinge-, integrations- og boligministeren, og ministerens
svar herpå
Spm. om den bekendtgørelse og eventuelle andre vejledninger, der ud-
arbejdes som følge af lovforslagets vedtagelse, vil sikre, at familier
med mindreårige børn indkvarteres samlet og uden andre personer i
samme bolig, til udlændinge-, integrations- og boligministeren, og mi-
nisterens svar herpå
Spm. om den bekendtgørelse og eventuelle andre vejledninger, der ud-
arbejdes som følge af lovforslagets vedtagelse, vil sikre, at ægtefæller/
samlevende indkvarteres samlet, til udlændinge-, integrations- og bo-
ligministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om regeringen er indstillet på at indsætte en revisionsbestem-
melse i forslaget, med det formål at give mulighed for en reel både
indholdsmæssig og tidsmæssig høring over de elementer, som er inde-
holdt i forslaget, til udlændinge-, integrations- og boligministeren, [og
ministerens svar herpå]