Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget 2015-16
L 75 Bilag 4
Offentligt
1579519_0001.png
KL høringsvar vedr. midlertidig indkvartering (ændring af hhv.
integrationsloven samt planloven)
Sekretariatet kvitterer for fremsendelsen af forslag til ændring af
integrationslov samt lov om planlægning. Lovforslaget skal afhjælpe de
vanskeligheder, der er med at finde egnede arealer til midlertidig
indkvartering.
Lovforslaget består af to dele:
Muligheden for at lade flere personer bo sammen i ét rum
(Integrationsloven)
Muligheden for at etablere flygtningeboliger på støjbelastet areal
(Planloven)
Dato: 7. december 2015
Sags ID: SAG-2015-01093
Dok. ID: 2127337
E-mail: [email protected]
Direkte: 3370 3727
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
www.kl.dk
Side 1 af 3
For så vidt angår ændringerne af integrationsloven er sekretariatet meget
tilfredse med de foreslåede ændringer, idet de flugter med KL’s ønsker til
en justering af området.
Vedrørende integrationsloven har sekretariatet den bemærkning, at vi
tager det for givet at taksten på de 2122 kr. kan opkræves pr. person,
herunder også hvis der bor flere personer i hvert rum.
For så vidt angår ændringerne i planloven, vil sekretariatet ligeledes
gerne kvittere for, at der nu gives bedre muligheder for at håndtere
udfordringen med at finde midlertidig indkvartering til flygtninge.
Vedrørende planloven gives her en række både generelle og specifikke
bemærkninger til lovforslaget samt bemærkninger vedr. følgevirkninger
og yderligere foranstaltninger.
Generelle bemærkninger vedr. muligheden for at etablere
flygtningeboliger på støjbelastet areal (Planloven):
Lovforslaget vil give kommunerne nye muligheder for opsætning af
indkvarteringsfaciliteter til flygtninge. Eksempelvis på mere industrinære
arealer samt ved større infrastrukturanlæg, hvor grænseværdierne for
støj overskrides i forhold til den almindelige regulering af
boligformål/offentlige formål.
L 75 - 2015-16 - Bilag 4: Supplerende høringssvar, fra udlændinge-, integrations- og boligministeren
1579519_0002.png
Muligheden for at fravige støjgrænserne retter sig mod midlertidige
boliger og opholdssteder med henblik på hurtigt at kunne løse et akut
problem med indkvartering.
I den konkrete sammenhæng er det derfor vigtigt at fastholde
spørgsmålet om midlertidighed både generelt og specifikt. Eksempelvis
hvis der gives dispensation til at bygge etc. i områder, der er omfattet af
et landsplandirektiv som for eksempel de grønne kiler i Fingerplanen.
I modsat fald vil lovforslaget risikere at modvirke Planlovens
grundlæggende intentioner om funktionelt velfungerende og
velgennemtænkte byområder.
Specifikke bemærkninger vedr. vedr. muligheden for at etablere
flygtningeboliger på støjbelastet areal (Planloven):
Det bør præciseres i hele § 5u, at en 5 årig dispensation til at udnytte en
eksisterende bebyggelse eller et eksisterende område til midlertidigt
opholdssted for nyankomne flygtninge – uanset støjforhold og forholdet til
planlovens § 3 og § 5j/§ 22a – ikke medfører kontinuitetsbrud jf. § 56 i
forhold til den tidligere anvendelse af bebyggelsen.
Anvendelsesmulighederne efter de 5 år bør med andre ord være de
samme, som før.
Det bør hertil overvejes, om muligheden for at benytte støjbelastede
arealer til etablering af et midlertidigt opholdssted for nyankomne
flygtninge bør begrænses til arealer med eksisterende bebyggelse.
Efterfølgende ønsker om at etablere permanente boliger, hvor der nu
etableres midlertidige pavilloner, kan vise sig vanskeligt idet det ikke
umiddelbart er muligt inden for gældende regelsæt, at kræve
støjafskærmning af de eksisterende bygninger i en efterfølgende
lokalplan.
Bemærkninger vedr. følgevirkninger og yderligere foranstaltninger
(Planloven)
Idet planlovens § 5u stk. 7 fortsat opretholdes må dette betyde at også
fravigelsen fra miljølovgivningens støjgrænser er tidsbegrænset til fem år,
da den vil være del af en dispensation eller tilladelse efter stk. 1-3. Det
kan med fordel præciseres i lovbemærkningerne.
Endelig bør det overvejes om der i BBR skal oprettes en helt særlig
anvendelseskode for de midlertidige boliger/opholdssteder til flygtninge.
Dette for at sikre imod at midlertidigheden overses. Anvendelseskoden vil
skulle ændres tilbage til den tidligere anvendelse når dispensationen
udløber.
Der tages forbehold for den efterfølgende politiske behandling af
høringssvaret.
Med venlig hilsen
Dato: 7. december 2015
Sags ID: SAG-2015-01093
Dok. ID: 2127337
E-mail: [email protected]
Direkte: 3370 3727
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
www.kl.dk
Side 2 af 3
L 75 - 2015-16 - Bilag 4: Supplerende høringssvar, fra udlændinge-, integrations- og boligministeren
1579519_0003.png
Dato: 7. december 2015
Berit Mathiesen
Chefkonsulent
Sags ID: SAG-2015-01093
Dok. ID: 2127337
E-mail: [email protected]
Direkte: 3370 3727
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
www.kl.dk
Side 3 af 3