L 74 - spørgsmål 1
|
Spm. om den dialog mellem det svenske erhvervsministerium (Näringsdepartementet), Skånetrafiken, Øresundståg, Trafikverket, DSB, SJ og det danske transportministerium, der omtales i artiklen ”Id-kontroller införs tidigast till jul” bragt i Sydsvenskan den 26. november 2015, herunder hvilke modeller for ID-kontrol i øresundstrafikken der har været overvejet, til udlændinge-, integrations- og boligministeren
|
L 74 - spørgsmål 2
|
Spm., om en ID-kontrol ved de danske grænser til Sverige og Tyskland på transporter, som involverer DSB, kan foregå helt og holdent uden for togene, sådan som det er DSB’s ønske, til udlændinge-, integrations- og boligministeren
|
L 74 - spørgsmål 3
|
Spm., om en ID-kontrol ved den 68 kilometer lange tysk-danske landegrænse i Sønderjylland kan gennemføres efter den samme model som ved den svensk-danske grænse ved Øresund, til udlændinge-, integrations- og boligministeren
|
L 74 - spørgsmål 4
|
Spm., om DSB og andre transportører skal afvise alle udlændinge, der ikke har gyldigt pas, til udlændinge-, integrations- og boligministeren
|
L 74 - spørgsmål 5
|
Spm. om, hvad der skal gøres for at sikre, at de personer, der kontrollerer, om en person der ønsker at rejse med toget fra Flensborg og nordpå over den danske grænse, er kvalificeret til at ægthedsvurdere pas, visa og eventuelt andre ID-dokumenter, til udlændinge-, integrations- og boligministeren
|
L 74 - spørgsmål 6
|
Spm. om, hvilket personale der skal kontrollere, om en person der ønsker at rejse med toget, bus eller færge over grænsen til Danmark, er i besiddelse af ægte og gyldigt pas, visum og eventuelt andre ID-dokumenter: dansk eller tysk politi, til udlændinge-, integrations- og boligministeren
|
L 74 - spørgsmål 7
|
Spm., om det tyske forbundspoliti (Bundespolizei) eller andre tyske myndigheder vil blive involveret i kontrollen af, hvorvidt personer, der ønsker at rejse med tog fra Flensborg og nordpå over den danske grænse, har den nødvendige legitimation, til udlændinge-, integrations- og boligministeren
|
L 74 - spørgsmål 8
|
Spm. om, hvor identitetskontrollen af rejsende på banegården i Flensborg konkret skal foregå, til udlændinge-, integrations- og boligministeren
|
L 74 - spørgsmål 9
|
Spm. om de forventede længere rejsetider på grænseoverskridende tog- og busrejser i tilfælde af, at der indføres grænsekontrol ved Danmarks grænser, til udlændinge-, integrations- og boligministeren
|
L 74 - spørgsmål 10
|
Spm. om, i hvilket omfang den danske regering har været konsulteret, inden den svenske regering besluttede at skabe ny lovhjemmel til en lukning af Øresundsbroen, til udlændinge-, integrations- og boligministeren
|
L 74 - spørgsmål 11
|
Spm. om kontakter i 2015 mellem den danske regering og henholdsvis den tyske forbundsregering og delstatsregeringerne i Schleswig-Holstein og Mecklenburg-Vorpommern om den konkrete håndtering af indførelse af paskontrol og transportøransvar, til udlændinge-, integrations- og boligministeren
|
L 74 - spørgsmål 12
|
Spm. om at kommentere udtalelserne fra talsmand Matthias Menge fra det tyske forbundspoliti, Bundespolizeidirektion Bad Bramstedt, i artiklen ”Dänen bereiten befristete Grenzkontrollen vor” bragt den 7/12-15, til udlændinge-, integrations- og boligministeren
|
L 74 - spørgsmål 13
|
Spm. om, hvilke magtmidler DSB’s personale har under en ID-kontrol i toget, til udlændinge-, integrations- og boligministeren
|
L 74 - spørgsmål 14
|
Spm. om DSB vil kunne regne med bistand fra tysk politi til at fjerne passageren fra toget, inden det passerer den tysk-danske grænse, til udlændinge-, integrations- og boligministeren
|
L 74 - spørgsmål 15
|
Spm. om det er rimeligt at pålægge private firmaer, at deres ansatte midlertidigt skal foretage denne ID-kontrol, til udlændinge-, integrations- og boligministeren
|
L 74 - spørgsmål 16
|
Spm. om, hvilke konkrete krav og opgaver, der stilles til transportøren i forbindelse med en midlertidig kontrol, til udlændinge-, integrations- og boligministeren
|
L 74 - spørgsmål 17
|
Spm. om, hvordan et bus- eller færgeselskab skal have et beredskab af uddannede medarbejdere til at håndtere en eventuel midlertidig grænsekontrol, givet at den type kontrol ikke falder under selskabernes kerneopgaver, til udlændinge-, integrations- og boligministeren
|
L 74 - spørgsmål 18
|
Spm. om ministeren finder det rimeligt, at færgeselskaberne kan pålægges et strafansvar, hvis en passager snyder sig til indrejse i Danmark , til udlændinge-, integrations- og boligministeren
|
L 74 - spørgsmål 19
|
Spm. om, hvorfor det ikke konsekvent skal være myndighederne, som skal løfte den midlertidige grænsekontrol med at udøve myndighedskontrol med indrejsende, til udlændinge-, integrations- og boligministeren
|
L 74 - spørgsmål 20
|
Spm. om søtransportøren alene har et ansvar, hvis passageren er gående eller i bil, da bus- og togtransportøren vil være ansvarlig, hvis transporten foregår med henholdsvis bus og tog, til udlændinge-, integrations- og boligministeren
|
L 74 - spørgsmål 21
|
Spm. om, hvem regeringen forestiller sig skal afholde de forventeligt merudgift, der vil være for selskaberne, i fald de skal forestå ID-kontrol af rejsende, til udlændinge-, integrations- og boligministeren
|
L 74 - spørgsmål 22
|
Spm. om kommentar til henvendelse af 8/12-15 fra Dansk-Nordisk Modstandsbevægelse v/Torben Wilken, til udlændinge-, integrations- og boligministeren
|
L 74 - spørgsmål 23
|
Spm. om forslaget om at indføre grænsekontrol kan tilskynde til, at flygtninge må gøre brug af menneskesmuglere, til udlændinge-, integrations- og boligministeren
|
L 74 - spørgsmål 24
|
Spm. om, hvordan ministeren vil sikre, at transportørerne har fuld klarhed over, hvilken kontrol de kan og skal udføre og deres beføjelser i forhold til personer, som ikke opfylder identifikationskravene, til udlændinge-, integrations- og boligministeren
|
L 74 - spørgsmål 25
|
Spm. om regeringen er enig i, at det er problematisk, at erhvervslivet pålægges en myndighedsopgave under strafansvar, til udlændinge-, integrations- og boligministeren
|