Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget 2015-16
L 74 Bilag 4
Offentligt
1576956_0001.png
7
7. december 2015
Udlændinge-, Integrations- og Bolig ministeriet
Via e-mail til
[email protected]
og [email protected]
1
L 74 - 2015-16 - Bilag 4: Høringssvar fra Scandlines, fra udlændinge-, integrations- og boligministeren
1576956_0002.png
Udlændinge-, integrations- og boligministeren har den 4. december fremsat forslag om indførelse af
transportøransvar i forbindelse med midlertidig grænsekontrol ved indre Schengengrænser.
Rederiet Scandlines Danmark ApS, som opererer ruterne Rødby-Puttgarden og Gedser-Rostock og er
den suverænt største operatør på grænsen mellem Danmark og Tyskland, vil i høj grad blive berørt af
en eventuel vedtagelse af forslaget. Det skal indledningsvist bemærkes, at Scandlines desværre ikke
var sat på høringslisten. Vi har anmodet ministeren om udsættelse af høringsfristen, men har fået
afslag. Det til trods har vi nu alligevel fået mulighed for at give vores mening til kende, hvilket vi er
glade for. Hermed vores kommentarer i afkortet form som supplement til høringssvar indsendt af
Bilfærgernes Rederiforening.
Der er visse forhold omkring lovforslaget som vi finder meget uhensigtsmæssige og som diskvali-
ficerer det. Dels ønsker Scandlines at påpege, at transportøransvaret kun i begrænset omfang vil have
ønskede effekt, og dels, at udøvelsen af transportøransvaret med stor sandsynlighed vil afstedkomme
betydelige trafikale gener.
Vedrørende kontrol af pas og ID på tysk grund mangler vi lovgrundlaget for samt muligheden for på
kvalificeret grundlag at foretage denne kontrol i Tyskland – herunder kan for eksempel nævnes
kontrol af ikke Europæiske pas og dokumenter og falske pas og dokumenter. Scandlines besidder ikke
kompetencerne til at udføre en sådan kontrol.
Samtidig vil en kontrol i Puttgarden, som vi skønner vil tage mindst fire gange så lang tid pr køretøj
som køb af en almindelig billet i en automat, med stor sandsynlighed skabe betydelige kødannelser på
den 2-sporede landevej tværs over Fehmarn og medføre stor utilfredshed hos øens myndigheder,
herunder brand- og redning, samt blandt den lokale befolkning, der vil få blokeret adgang til
Puttgarden banegård og diverse adgangsveje til øens mindre byer. En tilsvarende kontrol udført af det
danske politi på ankomstarealet i Rødby, der kan indeholde samtlige køretøjer fra en fyldt færge, vil
slet ikke have de samme konsekvenser.
Fordi der opstår forsinkelser, vil der være en afledt effekt i Rødby, således at der også der
lejlighedsvis vil opbygges køer ud af motorvejen, som det sidst oplevedes i sommeren-15, hvor vi af
tekniske årsager manglede 20% af vores kapacitet. Betydelige ventetider for personbiler og lastbiler
var desværre ikke usædvanlige i den periode, og vi anser det for sikkert, at lignende kødannelser på
visse dage vil opbygges som konsekvens af udøvelsen af transportør kontrollen. Kødannelser ud af
offentlig vej på både i Danmark og Tyskland medfører ofte, at politiet må anvende ressourcer på at
sikre ro og orden.
En afledt effekt af de forsinkelser, der vil opstå ved aktivering af transportøransvaret, er, at kunder,
der har bestilt og købt billet til en given afgang, men ikke når den, kan have et berettiget krav om
erstatning ifølge EU's Passagerrettighedsforordning.
Ruten overfører årligt 6.000.000 passagerer, 28.000 busser , 14.000 persontogsvogne, 410.000
lastbiler og 1.600.000 personbiler. En reduktion i den faktiske døgnkapacitet foranlediget af
grænsekontrol, men specielt hvis det følges op af transportøransvar, vil givetvis tvinge dele af
trafikken hen over den Sønderjyske grænse og dermed skabe en betydelig konkurrenceforvridning. De
økonomiske konsekvenser kan være vanskellige at opgøre, men skønnes ikke at være mindre en
1.500.000 kr. pr. dag i mistede indtægter. Dertil skal der lægges direkte omkostninger i
størrelsesordenen ca. 40.000 kr. pr. dag til personale til kontrol af pas og ID. Vi forbeholder os ret til
at undersøge, om staten helt eller delvist vil kunne holdes ansvarlig for disse tab.
2
L 74 - 2015-16 - Bilag 4: Høringssvar fra Scandlines, fra udlændinge-, integrations- og boligministeren
1576956_0003.png
Vores rute mellem Gedser og Rostock har en lavere afgangsfrekvens og er dermed knapt så udsat,
men også her vil specielt implementering af transportøransvaret få mærkbare konsekvenser. Specielt
må det imødeses, at håndtering af biler i havnen i Rostock vil blive påvirket, da vi der benytter et
fælles indcheckningsanlæg, således at færgeruter til andre lande end Danmark bliver forhindret i at
operere uhindret.
Det er vores opfattelse, at en aktivering af transportøransvaret vil genere mange ganske almindelige
rejsende og fragtkøretøjer helt uden grund. Da det er beviseligt, at langt den overvejende del af flygt-
ninge og migranter ankommer med tog, vil vi bede ministeren overveje muligheden for at ændre lov-
forslaget og indbygge muligheden for selektiv transportørkontrol for fx tog. Man ville dermed håndte-
re langt den overvejende del af lovforslagets mål uden at genere mere end 99% af de ganske alminde-
lige rejsende, der anvender vores færger. Ydermere vedtog Folketinget i november en ændring til
Udlændingeloven, der jvnf § 37 j nu åbner mulighed for helt at stoppe bus, tog eller færgedrift.
Slutteligt er det vigtigt for os at påpege, at Scandlines traditionelt har et godt og konstruktivt
samarbejde med politiet. Såfremt man opretter en midlertidig grænsekontrol i Rødby og Gedser er vi
derfor sikre på, at vi i fælleskab med politiet kan på forhånd kan udarbejde planer, der sikrer en
optimal afvikling af trafikken uden at Scandlines pålægges transportøransvar - transportøransvaret
skabe flere gener end det vil gøre gavn.
Vi står naturligvis til rådighed for yderligere kommentarer eller spørgsmål såfremt det måtte ønskes.
Med venlig hilsen
Claus Nikolajsen
Senior Vice President
Scandlines Danmark ApS
3