Skatteudvalget 2015-16
L 71 Bilag 2
Offentligt
1573129_0001.png
Høringssvar fra danske fonde vedr. L71
København, 25. november 2015
Skatteministeriet
Nicolai Eigtveds Gade 28
1402 København K
[email protected]
CC:
[email protected]
&
[email protected]
Høringssvar vedr. L71 - Forslag til lov om ændring af fondsbeskatningsloven, lov om
indkomstbeskatning af aktieselskaber m.v. og fusionsskatteloven. (Afskaffelse af fondes
konsolideringsfradrag og overførselsreglen for fonde m.v.)
Det er med stor bekymring, at vi kan konstatere, at lovforslaget L71, hvis det vedtages i sin nuværende
form, vil føre til en væsentlig forringelse af fondenes muligheder for at støtte aktiviteter inden for
forskning, uddannelse, kultur, byggeri, kunst, miljø og klima, sundhed og sociale formål. Samtidig bliver det
markant vanskeligere for fondene at organisere deres aktiviteter på den forretningsmæssigt mest
hensigtsmæssige måde.
Vi har i Danmark en stærk fondsmodel, som det vil være uhensigtsmæssigt at svække. Modellen hviler på
velfungerende og indarbejdede lovgivningsmæssige rammer, som sikrer, at landets mange fonde kan
opfylde deres erhvervs- og uddelingsmæssige formål, og som gør det muligt for fondene at uddele midler til
gavn for samfundet i et fortsat stigende omfang.
Uddelingerne finansierer blandt andet en bred vifte af aktiviteter inden for forskning, uddannelse, kultur,
byggeri, kunst, miljø og klima, sundhed og sociale formål. Fondene har i perioden 2007 - 2012 uddelt over
DKK 20 mia. til almennyttige formål.
Effekten af det fremsatte lovforslag i form af øget beskatning af fondene vil have langt mere vidtrækkende
økonomiske konsekvenser end de beregninger, der er lagt op til i lovforslaget. Det antages i lovforslaget, at
gennemførelse af lovforslaget vil medføre et umiddelbart merprovenu på DKK 250 mio. om året. Vi har i de
seneste dage med hjælp fra de store revisionsfirmaer indsamlet informationer fra en række store
almennyttige og erhvervsdrivende fonde om skattemæssige forhold, der tyder på, at det umiddelbare
merprovenu vil være 3-4 gange større. Der er således efter vores opfattelse ikke nogen tvivl om, at
provenuberegningerne i lovforslaget bygger på et forkert grundlag, med den konsekvens, at indgrebet
1
L 71 - 2015-16 - Bilag 2: Henvendelse af 25/11-15 fra danske fonde
Høringssvar fra danske fonde vedr. L71
rammer hårdere end tilsigtet. Præcist hvor stor denne ekstra beskatning reelt vil blive, er svært at sige med
den begrænsede tidsramme for høringsfristen. Det skyldes, at lovforslaget rammer fondene meget
forskelligt, og at lovforslaget er blevet fremsat uden forudgående varsel eller dialog med fondene.
Da det først og fremmest er fonde med almennyttige formål, både erhvervsdrivende fonde med
almennyttige formål og fonde med udelukkende almennyttige formål, der bliver berørt af dette lovforslag,
mener vi, at det må være i samfundets interesse at sikre sig, at en så vidtrækkende ændring af fondenes
rammebetingelser, som der lægges op til i L71, ikke bør ske i form af en forhastet proces uden inddragelse
af fondene, på et ufuldstændigt grundlag for provenukonsekvenser og uden en dybdegående analyse af
lovforslagets samfundsmæssige konsekvenser.
Konsolideringsfradraget
Konsolideringsfradraget blev oprindelig indført for at sikre, at fondene ikke udhuler deres grundkapital, når
de støtter almennyttige formål. Samtidig skulle konsolideringsfradraget tilskynde til øgede uddelinger. Det
er i høj grad lykkedes.
Men den umiddelbare og direkte konsekvens af en afskaffelse af konsolideringsfradraget er, at midler, der
ellers ville blive uddelt til almennyttige formål, nu i stedet betales i skat.
Samtidig vil det på længere sigt blive vanskeligere for almennyttige fonde at opfylde fondsformålet om at
uddele til almennyttige formål og samtidig kunne sikre fondens overlevelse og formue ved at foretage en
vis konsolidering. Dette vil især ramme de små og mellemstore fonde, der ikke har en betydelig
erhvervsaktivitet. Samtidigt vil det medføre en forskelsbehandling af rene almennyttige fonde i forhold til
helt tilsvarende skattefrie almennyttige institutioner organiseret i foreningsform. Der bør sikres en
ligestilling for de rene almennyttige fonde.
For de større erhvervsdrivende fonde, der både har almennyttige formål og betydelig erhvervsaktivitet, vil
fjernelsen af konsolideringsfradraget indebære, at uddelingsstrategien skal revurderes - med det
sandsynlige resultat, at uddelingsniveauet på sigt reduceres betydeligt i forhold til, hvad det ellers ville have
været.
Overførselsreglen (transparensreglen)
Overførselsreglen sikrer, at en almennyttig fond kan undgå uhensigtsmæssige skattebetalinger som følge
af, at fonden har ladet en del af sin aktivitet være ejet af et helejet datterselskab i stedet for direkte af
fonden.
For mange erhvervsdrivende fonde er det en stor fordel, at der kan ske en opdeling af fondens
organisation, så man har en adskillelse af de erhvervsorienterede og de uddelingsorienterede aktiviteter.
Det sikrer en fokusering af kompetencer og ledelse, hvilket har været med til at understøtte en
professionalisering af begge områder hos fondene i de seneste årtier. Dette er måden langt hovedparten af
2
L 71 - 2015-16 - Bilag 2: Henvendelse af 25/11-15 fra danske fonde
Høringssvar fra danske fonde vedr. L71
de største erhvervsdrivende fonde har organiseret sig på, da den har vist sig at være både bæredygtig og
effektiv. Samtidig sikrer denne opdeling, i kombination med overførselsreglen, at fondene får mulighed for
skattemæssige fradrag for uddelinger til almennyttige formål. Dette har vist sig effektivt i form af, at
fondene på denne måde skattemæssigt kan behandle en uddeling på samme måde som en omkostning.
Med fjernelsen af overførselsreglen vil de erhvervsdrivende fonde, der har organiseret sig med fuldt ejede
datterselskaber, være nødsaget til at foretage væsentlige ændringer i deres organisation og økonomiske
dispositioner for at undgå en ekstra beskatning med henblik på at sikre fortsat uddeling til almennyttige
formål. Mange af disse ændringer vil i øvrigt skulle ske i et forceret tempo i den sidste måned af året 2015,
givet lovforslagets ikrafttrædelsesdato den 1. januar 2016.
Samspil
Ifølge forslaget skal disse skærpelser af beskatningen af de eksisterende fonde bl.a. finansiere en lempelse
af den samlede beskatning ved generationsskifter, herunder ved stiftelse af nye fonde. Det skal muliggøre,
at en virksomhedsejer overdrager en virksomhed til en fond mod reduceret beskatning
(afgiftsnedsættelse). Der vil efter vores bedste skøn være yderst begrænsede ekstraudgifter ved denne
ordning i 2016, idet der allerede er mulighed for at overdrage virksomheder til almennyttige
erhvervsdrivende fonde uden beskatning, såfremt overdragelsen sker fra et holdingselskab. Dette kan
således ikke anvendes som begrundelse for at haste en skærpelse af beskatningen af fondene igennem.
Samfundsmæssig nytte
Den værdi, der skabes gennem erhvervsaktiviteterne i en række af de største og mest betydningsfulde
fondsejede virksomheder i Danmark, kommer ikke kun samfundet til gavn i form af arbejdspladser, vækst
og økonomisk stabilitet i forbindelse med finansielle kriser og lavkonjunktur, men en del af overskuddet
bliver via uddelinger kanaliseret ud til almennyttige formål.
Især for forskningen på landets offentlige vidensinstitutioner spiller fondenes uddelinger en stadig større
rolle. Siden 2008 er de private fondsmidler alene til universiteterne steget fra DKK 729 mio. om året til DKK
1415 mio. i 2013. Det vurderes, at fondenes bevillinger årligt finansierer flere tusinde årsværk på de danske
universiteter, hospitaler og kulturinstitutioner. Reducerede uddelinger vil således have en direkte og
negativ effekt på bruttonationalproduktet og dermed væksten i Danmark.
Konklusion
En afskaffelse af konsolideringsfradraget og overførselsreglen vil føre til, at der uddeles væsentligt færre
midler fra fondenes side, hvilket vil have negative samfundsmæssige konsekvenser. Især vil det ramme
støtten til kultur og den offentlige forskning, som i forvejen kæmper med faldende bevillinger, men også
mange andre områder i samfundet, herunder en række svage grupper, vil blive berørt i væsentlig grad.
3
L 71 - 2015-16 - Bilag 2: Henvendelse af 25/11-15 fra danske fonde
1573129_0004.png
Høringssvar fra danske fonde vedr. L71
Samtidig vil lovforslaget gøre det vanskeligere for fondene at organisere sig på den forretningsmæssigt
mest effektive måde.
Vi opfordrer derfor til, at forslaget i sin nuværende form tages af bordet, og at de relevante parter snarest
indleder en konstruktiv og grundig dialog med det formål at sikre, at fondene fortsat i stigende omfang kan
foretage uddelinger til gavn for samfundet. Fondene bidrager gerne til denne dialog, også når det gælder
hensynet til at sikre et balanceret offentligt budget.
Med venlig hilsen
Birgitte Nauntofte
Adm. direktør
Novo Nordisk Fonden
Tlf. 35276608
[email protected]
Lars Hansen
Adm. direktør
Villum Fonden
Tlf. 24611050
[email protected]
Lene Skole
Adm. direktør
Lundbeckfonden
Tlf. 21125443
[email protected]
På vegne af:
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
11.
12.
13.
14.
15.
16.
17.
18.
Bikuben Fonden
Carlsbergfondet
A.P. Møller og Hustru Chastine Mc-Kinney Møllers Fond til almene Formaal
Dampskibsselskabets Orients Fond
Knud Højgaards Fond
Industriens Fond
LEO Fondet
Det Obelske Familiefond
Otto Møntsteds Fond
Bevica Fonden
Poul Due Jensens Fond
Aage og Johanne Louis-Hansens Fond
Spar Nord Fonden
Ludvig og Sara Elsass Fond
C.L. Davids Fond og Samling
Ny Carlsbergfondet
Dreyers Fond
Bitten og Mads Clausens Fond
4
L 71 - 2015-16 - Bilag 2: Henvendelse af 25/11-15 fra danske fonde
Høringssvar fra danske fonde vedr. L71
19.
20.
21.
22.
23.
24.
25.
26.
15. Juni Fonden
Velux Fonden
Nordea Fonden
Tuborg Fondet & Carlsbergs Mindelegat
Lauritzen Fonden
BRF Fonden
Egmont Fonden
Augustinus Fonden
5