Skatteudvalget 2015-16
L 71 Bilag 18
Offentligt
1581060_0001.png
Fra:
Rose Bjare, Peter [mailto:[email protected]]
Sendt:
16. december 2015 09:19
Til:
'[email protected]'
Cc:
[email protected];
Mads Fallesen; Sherie Del Prado Falding Sørensen; Jette Marlene Hansen
Emne:
Kommentar til skatteministeriets kommentar til vores henvendelse af 15. december
TIL SKATTEMINISTERIET
Som anført handler det om, hvorvidt skatteministeriets forudsatte gennemsnitlige anvendelsesgrad af
konsolideringsfradraget på 30% er undervurderet.
Vi skal indledningsvis bemærke, at vi for 2014 har beregnet og oplyst anvendelsesgraden til 62% og ikke til
63% (som anført af skatteministeriet) for de 23 største fonde, som udgør mere end halvdelen af de samlede
uddelinger.
Til sammenligning udgør den gennemsnitlige anvendelsesgrad 51% for 2012-2014, dvs. stadig væsentlig
over skatteministeriets forudsatte anvendelsesgrad på 30%. For de 10 største fonde udgør
anvendelsesgraden 49% og for de resterende 13 fonde udgør anvendelsesgraden 71%. Det er således de
10 største fonde, som repræsenterer ca. 88% af de 23 fonde (målt på uddelinger), der trækker
gennemsnittet ned og ikke omvendt. De største fonde melder endvidere om en væsentlig stigende
anvendelsesgrad i 2015 som følge af strukturelle ændringer, hvor en større del af formueafkastet i de
fondsejede koncerner indtjenes i fonden.
Størrelsen af skattefrie udbytter medfører ikke nødvendigvis en reduktion i anvendelsesgraden af
konsolideringsfradraget. For en fond, som har skattefrie udbytter på 1000 og uddelinger på samme beløb,
vil konsolideringsfradraget have en værdi på 100%, hvis fonden udover sine skattefrie udbytter har en
skattepligtig indkomst på 250 svarende til konsolideringsfradraget. Har fonden kun en skattepligtig
indkomst på 125, vil anvendelsesgraden for konsolideringsfradraget udgøre 50%.
Baseret på de seneste 3 år (2012-2014) for de 23 største fonde, er det således fortsat vor opfattelse, at der
er klare indikationer på, at skatteministeriets forudsatte gennemsnitlige anvendelsesgrad på 30% af
konsolideringsfradraget er væsentlig undervurderet. Hertil kommer, at de største fonde melder om en
stigende anvendelsesgrad af konsolideringsfradraget for 2015 som følge af strukturelle ændringer.
Endelig skal det bemærkes, at skatteministeriets beregnede provenu på 150
mio.kr.
kan genfindes fra
skattekommissions arbejde i 2008/2009, hvor skattekommissionen også havde regnet sig frem til, at en
ophævelse af konsolideringsfradraget ville medføre et skatteprovenu på 150
mio.kr.,
men hvor denne
beregning i sagens natur må bero på forhold og faktorer, som ligger mere end 7 år tilbage i tiden. Det
gjorde sig også gældende for provenueffekten ved en ophævelse af transparentreglen, som var taget
direkte fra skattekommissionens arbejde, men hvor BIG Fours analyse på grundlag af de seneste år påviste,
at provenuet var undervurderet med mere end 1
mia.kr.
Vi tilbyder som sagt meget gerne at gennemgå vores beregninger med skatteministeriet.
Skatteministeriet oplyser, at man ikke har haft mulighed for at lave en konsolideret provenuvurdering for
2014 ved en ophævelse af konsolideringsfradraget for brancheforeningerne og de faglige
sammenslutninger. Skatteministeriet oplyser samtidigt, at det formodes, at provenuvirkningen fra
konsolideringsfradraget er betydelig.
L 71 - 2015-16 - Bilag 18: Henvendelse af 16/12-15 fra KPMG Acor Tax
1581060_0002.png
Hvorfor er det ikke muligt at trække data fra rubrik 26 i fondsselvangivelsen for 2014, således at man kan få
en fair sammenligning mellem fondenes konsolideringsfradrag, og det konsolideringsfradrag som
brancheforeningerne og de faglige sammenslutninger opnår? Hvis det er tidsfaktoren, der er afgørende, vil
skatteministeriet så efterfølgende oplyse konsolideringsfradraget for brancheforeningerne og de faglige
sammenslutninger for 2014? Konsolideringsfradraget var som anført sat ud af kraft for 2010-2013. Vi skal
derfor anmode skatteministeriet om at oplyse, hvad det samlede konsolideringsfradrag udgjorde for 2009?
Med venlig hilsen / Best wishes
Peter Rose Bjare
Partner
Corporate Tax, Financial Services
KPMG ACOR TAX
Tuborg Havnevej 18
DK-2900 Hellerup, Copenhagen
Tel: +45 3945 1700
Mob: +45 3078 6733
[email protected]
www.kpmgacor.dk
KPMG Acor Tax – Leader in Tax Controversy and Dispute Resolution
The International Tax Review have just published it's yearly "Tax Controversy Leaders", which lists all of the world's best tax controversy
leaders for each jurisdiction. A total of 13 people from Denmark is mentioned in the newest edition, 3 of them being from KPMG Acor
Tax – namely Peter Rose Bjare, Henrik Lund and Martin Nielsen.