Skatteudvalget 2015-16
L 71 Bilag 15
Offentligt
1580247_0001.png
14. december 2015
J.nr. 15-3151455
Til Folketinget – Skatteudvalget
Vedrørende L 71 - Forslag til lov om ændring af fondsbeskatningsloven, lov om ind-
komstbeskatning af aktieselskaber m.v. og fusionsskatteloven (Afskaffelse af fondes kon-
solideringsfradrag og overførselsreglen for fonde m.v.).
Hermed sendes ændringsforslag, som jeg ønsker at stille til 2. behandlingen af ovennævn-
te lovforslag.
Karsten Lauritzen
/ Lise Bo Nielsen
L 71 - 2015-16 - Bilag 15: Ændringsforslag, fra skatteministeren
1580247_0002.png
Ændringsforslag
til
Forslag til lov om ændring af fondsbeskatningsloven, lov om indkomstbe-
skatning af aktieselskaber m.v. og fusionsskatteloven (Afskaffelse af fondes
konsolideringsfradrag og overførselsreglen for fonde m.v.) (L 71)
Til titlen
1)
Titlen affattes således:
”Forslag
til
Lov om ændring af fondsbeskatningsloven
(Afskaffelse af fondes konsolideringsfradrag)”.
[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 4 og 5]
Til § 1
2)
Nr. 1
affattes således:
”1. I
§ 3, stk. 3, 7. pkt.,
ændres ”§ 5, stk. 1 og 2” til: ”§ 5, stk. 1, samt andre hen-
sættelser til konsolidering af fondskapitalen, der ikke overstiger 25 pct. af de i
indkomståret foretagne uddelinger til almenvelgørende eller på anden måde al-
mennyttige formål, jf. § 4, stk. 1”.”
[Justering vedrørende opfyldelse af uddelingskravet ved anvendelse af realisati-
onsprincippet på visse porteføljeaktier]
3)
Efter nr. 4 indsættes som nyt nummer:
”01. I
§ 5
indsættes som
stk. 4:
”Stk.
4.
I den efter § 3 opgjorte indkomst kan fonde som nævnt i § 1, nr. 1 og 4,
der den 20. november 2015 er omfattet af en aftale indgået i henhold til artikel 10,
stk. 7, i overenskomst af 23. september 1996 mellem de nordiske lande til undgå-
else af dobbeltbeskatning vedrørende skatter på indkomst og formue, jf. lov om
Side 2 af 6
L 71 - 2015-16 - Bilag 15: Ændringsforslag, fra skatteministeren
1580247_0003.png
indgåelse af dobbeltbeskatningsoverenskomst mellem de nordiske lande, foretage
fradrag for hensættelser til konsolidering af fondskapitalen. Fradraget kan ikke
overstige 25 pct. af de i indkomståret foretagne uddelinger til almenvelgørende
eller på anden måde almennyttige formål, jf. § 4, stk. 1.” ”
[Konsolideringsfradrag for fonde omfattet af visse skatteaftaler indgået efter den
nordiske dobbeltbeskatningsoverenskomst]
Til § 2
4)
Paragraffen udgår.
[Den foreslåede ophævelse af overførselsreglen samt konsekvensændringer i til-
knytning hertil udgår af lovforslaget]
Til § 3
5)
Paragraffen udgår.
[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 4]
Til § 4
6)
I
stk. 2, 1. pkt.,
ændres ”§ 1 har” til: ”Loven har”.
[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 4 og 5]
7)
I
stk. 2
indsættes som
3. pkt.:
”For det sidste indkomstår, der ikke omfattes af 1. pkt., vil fradrag for hensættelser
til konsolidering dog kunne foretages på grundlag af uddelinger, der er foretaget i
indkomståret 2014.”
[Justering af virkningstidspunktet for ophævelsen af konsolideringsfradraget]
8)
Stk. 3
udgår.
[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 4]
Side 3 af 6
L 71 - 2015-16 - Bilag 15: Ændringsforslag, fra skatteministeren
1580247_0004.png
Bemærkninger
Til nr. 1
Lovforslagets titel foreslås ændret som følge af ændringsforslag nr. 4 og 5, hvoref-
ter de foreslåede ændringer i selskabsskatteloven og fusionsskatteloven udgår af
lovforslaget.
Til nr. 2
Fonde, der anvender realisationsprincippet ved opgørelsen af gevinst og tab på
porteføljeaktier, der er optaget til handel på et reguleret marked eller en multilate-
ral handelsfacilitet, skal opfylde uddelingskravet i fondsbeskatningslovens § 3, stk.
3, 6. pkt.
Lovforslaget som fremsat indebærer, at hensættelser til konsolidering til fondska-
pitalen alene kan medregnes ved vurderingen af, om uddelingskravet er opfyldt,
hvis hensættelsen sker i henhold til kongeligt konfirmeret fundats.
Det foreslås, at også hensættelser til konsolidering af fondskapitalen, der sker med
beskattede midler, kan medregnes, når det skal vurderes, om uddelingskravet er
opfyldt. Det forslås dog, at det fastholdes, at der maksimalt kan ske en konsolide-
ring svarende til 25 pct. af de i indkomståret foretagne almennyttige uddelinger.
Til nr. 3
Den nordiske dobbeltbeskatningsoverenskomst giver i artikel 10, stk. 7, mulighed
for, at to stater, der er omfattet af overenskomsten, kan aftale, at udbytte, som til-
falder en navngiven institution med almennyttigt formål, der er fritaget for beskat-
ning af udbytte i sin hjemstat, skal være fritaget for skat af udbytte til den anden
stat.
Denne hjemmel er udnyttet i flere aftaler mellem skattemyndighederne i Danmark
og Sverige. Aftalerne indebærer, at flere fonde, der er hjemmehørende i Danmark,
ikke skal betale skat til Sverige af udbytte vedrørende deres aktier i svenske sel-
skaber. Denne skattefrihed er efter aftalerne betinget af, at fondenes skattepligtige
indkomst i Danmark efter fradrag for uddelinger og hensættelser er nul eller nega-
tiv, og at fondene ikke betaler dansk skat. Det er også en betingelse, at mindst 80
pct. af fondenes skattepligtige indtægter over en femårs-periode anvendes til al-
mennyttige formål.
Den foreslåede ophævelse af konsolideringsfradraget indebærer, at det vil udløse
dansk skat, hvis en fond fremover hensætter midler til konsolidering af fondsfor-
muen. For de fonde, der er omfattet af de nævnte skatteaftaler, betyder dette, at
betingelserne for skattefritagelsen af udbytteindtægterne i Sverige ikke længere vil
Side 4 af 6
L 71 - 2015-16 - Bilag 15: Ændringsforslag, fra skatteministeren
1580247_0005.png
være opfyldt, og at fondene derfor vil være skattepligtige til Sverige af samtlige
deres udbytter fra svenske selskaber.
Dette har ikke været hensigten med forslaget om at ophæve konsolideringsfradra-
get. Det foreslås derfor, at fonde, der på tidspunktet for fremsættelsen af lovforsla-
get er omfattet af en sådan skatteaftale, fortsat kan fradrage hensættelser til konso-
lidering af fondskapitalen med op til 25 pct. af de i indkomståret foretagne almen-
nyttige uddelinger.
Til nr. 4
I lovforslaget som fremsat foreslås en ophævelse af overførselsreglen i selskabs-
skattelovens § 3, stk. 4, jf. § 2, nr. 2, i lovforslaget. Der er i tilknytning hertil fore-
slået en række konsekvensændringer i selskabsskatteloven, jf. § 2, nr. 1 og 3-6, i
lovforslaget som fremsat.
Det foreslås, at ophævelsen af overførselsreglen og konsekvensændringerne i til-
knytning hertil udgår af lovforslaget.
Baggrunden for ændringsforslaget er, at partierne bag finanslovsaftalen for 2016
ved indgåelsen af aftalen har forudsat, at merprovenuet ved den foreslåede ophæ-
velse af fondes konsolideringsfradrag og overførselsreglen for selskaber, der ejes
af fonde og visse foreninger, ville være 200 mio. kr. efter tilbageløb og adfærd.
Det har dog efter fremsættelsen af lovforslaget vist sig, at anvendelsen af overfør-
selsreglen – målt på de overførte og fratrukne beløb – er mangedoblet i perioden
2007-14. I 2007 overførte og fratrak de fonds- eller foreningsejede selskaber såle-
des ca. 850 mio. kr., mens de overførte og fratrukne beløb i 2014 udgjorde ca. 7
mia. kr.
Den kraftige vækst i anvendelsen af overførselsreglen betyder, at finansieringsbi-
draget fra en ophævelse af reglen vil være væsentligt større end de 150 mio. kr.
årligt i umiddelbart merprovenu, der er lagt til grund ved indgåelsen af finanslovs-
aftalen. Et så stort finansieringsfradrag fra fondene falder uden for den indgåede
finanslovsaftale, og det foreslås derfor, at ophævelsen af overførselsreglen udgår
af forslaget.
Til nr. 5
I lovforslaget som fremsat foreslås en konsekvensændring i fusionsskatteloven
som følge af forslaget om en ophævelse af overførselsreglen i selskabsskattelovens
§ 3, stk. 4.
Da ændringsforslag nr. 4 indebærer, at ophævelsen af overførselsreglen skal udgå
af lovforslaget, foreslås konsekvensændringerne i fusionsskatteloven også at udgå
af forslaget.
Side 5 af 6
L 71 - 2015-16 - Bilag 15: Ændringsforslag, fra skatteministeren
1580247_0006.png
Til nr. 6
Bestemmelsen foreslås ændret som følge af ændringsforslag nr. 4 og 5, hvorefter
de foreslåede ændringer i selskabsskatteloven og fusionsskatteloven udgår af lov-
forslaget.
Til nr. 7
Det følger af § 4, stk. 2, 1. pkt., i lovforslaget som fremsat, at den foreslåede
ophævelse af konsolideringsfradraget har virkning for indkomstår, der begyn-
der den 1. januar 2016 eller senere. Det følger videre af § 4, stk. 2, 2. pkt., i
lovforslaget som fremsat, at der for indkomstår, der begynder tidligere end den
1. januar 2016, kun kan foretages konsolideringsfradrag for almennyttige udde-
linger, der er foretaget til og med den 19. november 2015,
Det foreslås, at konsolideringsfradraget for det sidste af disse tidligere ind-
komstår, der begynder tidligere end den 1. januar 2016 – som alternativ til at
blive opgjort på grundlag af de almennyttige uddelinger, der er foretaget til og
med den 19. november 2015 – kan vælges opgjort på grundlag af de almennyt-
tige uddelinger, der er foretaget i indkomståret 2014.
Til nr. 8
Da ændringsforslag nr. 4 indebærer, at ophævelsen af overførselsreglen skal udgå
af lovforslaget, foreslås det, at bestemmelsen om virkningstidspunktet for ophæ-
velsen af overførselsreglen tillige udgår af lovforslaget.
Side 6 af 6