Notat vedr. L71 og fondsregler
Baggrund
I forbindelse med finanslovforslaget lægges der fra regeringens side op til at fjerne
konsolideringsfradraget for fondene. Oprindeligt var der også lagt op til at fjerne
transparensreglen, men efter kritik fra fondene fremført i et fælles høringssvar fra 29 fonde
blev dette taget af bordet igen. Regeringen vil nu fortsat afskaffe konsolideringsfradraget
for at opnå et skatteprovenu på 200 mio. kr. Pengene skal bl.a. finansiere en nedsættelse af
den såkaldte bo- og arveafgift, så det bliver billigere at lade sin virksomhed gå i arv eller
overdrage den til en erhvervsdrivende fond.
Tag de 200 mio. kr. fra de allerede afsatte 360 mio. kr.
Regeringen har et andet sted på finansloven afsat 360 mio. kr. til at gøre det mere
attraktivt for virksomheder at oprette erhvervsdrivende fonde. Både fonde og eksperter
peger på, at fondsreglerne ikke vil resultere i flere erhvervsdrivende fonde.
Faktisk vil pengene ifølge eksperter slet ikke blive brugt, da modellen er skattemæssigt
ufordelagtig, ligesom der allerede findes andre bedre og billigere modeller for at overdrage
en virksomhed til en erhvervsdrivende fond.
Som tidligere nævnt er man samtidig i gang med en øvelse om at finde 200 mio. kr. fra
fondene til at nedsætte arveafgiften fro familieejede virksomheder. Der er dog bred enighed
om, at hvis man ophæver konsolideringsfradraget, gøres det mindre attraktivt for fondene
at uddele midler til gavn for samfundet.
Derfor foreslår fondene, at en
alternativ løsning på den aktuelle problemstilling kunne være
helt at droppe det eksisterende lovforslag (L71) og i stedet finde pengene som en del af en
samlet løsning for fondenes skatteforhold.
Altså hente de 200 mio. kr. fra de 360 mio. kr., der allerede er afsat til at lette adgangen til
oprettelsen af nye erhvervsdrivende fonde.
De nye fondsregler komplicerer mere end de gavner
Regeringen ønsker at gøre det tiltrækkende for virksomheder at lægge firmaet over i en
erhvervsdrivende fond, når de står overfor et generationsskifte. Både fonde og eksperter
påpeger imidlertid, at reglerne ikke vil få den ønskede effekt.
Kritikken går på, at modellen er både så ufordelagtig skattemæssigt og så kompliceret, at
ingen person der modtager professionel rådgivning vil benytte den til at overdrage sin
erhvervsvirksomhed med.
Professor og cand.jur. Rasmus Feldthusen, KU, påpeger:
“Modellen
indebærer ved nærmere
eftersyn, at der vil skulle erlægges betydelige beløb i skatter og afgifter, både ved selve
overdragelsen og ikke mindst i fondens ejertid. Det er sandsynligt, at modellen over årene
vil resultere i et højere skatteprovenu i forhold til, at virksomheden i stedet overdrages