Skatteudvalget 2015-16
L 71 Bilag 12
Offentligt
Oplæg til Skatteministeriet d. 2. december 2015 vedr. L71  
 
Bestyrelsesformand for Carlsberg A/S og Carlsbergfondet Flemming Besenbacher 
 
 
Carlsbergfondet finder det positivt, at man fra regeringens side ønsker at forbedre vilkårene for 
dansk erhvervsliv med en lempelse af bo‐ og arveafgiften med 200 mio. kr. Carlsbergfondet har 
fuld forståelse for, at der skal findes finansiering til dette tiltag, men finder samtidig det 
nuværende lovforslag yderst problematisk. En ophævelse af konsolideringsfradraget og 
transparensreglen, som foreslået i L71, vil have meget alvorlige konsekvenser for en lang række 
større og mindre fonde, vil medføre en betydelig udgift for disse fonde til revisorer og jurister, og 
vil indbringe staten et provenu på over 1 mia. kr., hvilket er langt mere end de i finanslovsforslaget 
beregnede 200 mio. kr. En vedtagelse af lovforslaget vil have store konsekvenser for fondenes 
langsigtede strategier jf. de forskellige høringssvar, som fondene har fremsendt. 
Samfundsmæssigt vil konsekvensen være, at fondene vil uddele betydeligt mindre til dansk 
forskning, kunst og kultur, der i forvejen er udsat for markante nedskæringer i forbindelse 
finanslovsforslagene fra Kulturministeriet og Uddannelses‐ og Forskningsministeriet. Som det 
tydeligt fremgår af høringssvarene fra en lang række øvrige kultur‐ og forskningsbærende 
institutioner, vil det have en meget negativ indflydelse på det danske samfund.  
 
Der må derfor søges alternative finansieringskilder end en fjernelse af konsolideringsfradraget og 
transparensreglen, som foreslået i L71.  
 
Der hersker bred enighed om, at den danske fondsmodel er unik og en grundsten i det danske 
erhvervsliv. Et nyt stort studie fra CBS om de erhvervsdrivende fonde dokumenterer, at 
erhvervsdrivende fonde har en signifikant positiv effekt for samfundet sammenlignet med andre 
ejerformer. Der er ca. 1300 registrerede erhvervsdrivende fonde i Danmark, men faktisk er det 
kun ca. 100‐200 af disse, der tegner sig for 95 pct. af aktiviteten. Gennem deres virksomheder 
skaber disse fonde mere end 5 pct. af den danske beskæftigelse, mere end 10 pct. af 
værditilvæksten, og de står ca. 5+ pct. af den danske forskningsindsats. Fondene er aktive ejere i 
de erhvervsvirksomheder, som de kontrollerer med en stærk, direkte indflydelse i modsætning til 
visse virksomheder, hvor man ser et langt mere spredt ejerskab. Med en fond som hovedaktionær 
kan man dermed agere hurtigt og også mere langsigtet, mens man sikrer, at virksomheden fortsat 
kontrolleres fra Danmark.  
 
Det er umiddelbart meget positivt, at regeringen og forligspartierne vil gøre det attraktivt at 
overdrage virksomheder til erhvervsdrivende fonde ved  
 
i finanslovforslaget at have afsat 1,8 mia. over de næste fem år (360 millioner årligt) til 
virksomhedsoverdragelse til erhvervsdrivende fonde gennem en fjernelse af den 
hidtidige aktieavancebeskatning, således at fonden kan indtræde i den tidligere ejers 
skattemæssige stilling, 
at inkludere succession til erhvervsdrivende fonde i lovprogrammet 2015/2016.  
 
Omend hensigten med at lette overgangen til fondsejerskab er positiv, er lovforslagets finansiering 
imidlertid meget problematisk. Blandt andet vil det betyde, at en fonds datterselskab gøres 
skattepligtig, og incitamentet til at konsolidere fondes egenkapital fjernes.  
L 71 - 2015-16 - Bilag 12: Henvendelse af 10/12-15 fra Carlsbergfondet vedr. materiale til foretræde
1578516_0002.png
 
Der er også unødvendige skærpelser i mulighederne for at overdrage erhvervsvirksomheder til 
fonde såsom, at der skal overdrages mere end 50 pct. af stemmerne og kapitalen til fonden for, at 
modellen kan bruges. Desuden er det værd at bemærke, at vores naboland Sverige har 
skattemæssig succession til fonde og dermed ikke nogen overdragelsesafgift el. lign.   
 
Dette skal især ses i lyset af, at der allerede findes den såkaldte ”holding‐model”, hvor det i dag er 
muligt at oprette en fond via et holdingselskab. Dvs. at virksomheder med et holdingselskab kan 
overdrage aktierne uden beskatning, såfremt aktiverne tillægges fondens grundkapital (i stedet for 
at det er ejeren, som overdrager aktierne til en almennyttig fond, er det et holdingselskab).  
 
Løsningsforslag:  
Jeg skal derfor tillade mig at komme med et alternativt løsningsforslag til at tilvejebringe det 
ønskede provenu på 200 mio. kr., som er en del af finanslovsforslaget:  
Finansier de 200 mio. kr. ved hjælp af de 360 mio. kr., der er afsat til succession til 
erhvervsdrivende fonde. Der er bred enighed blandt alle eksperter, erhvervsfolk og fonde 
om, at den nye fondsmodel ikke er attraktiv og derfor ikke vil blive benyttet, hvorfor de 
årligt afsatte 360 mio. kr. ikke vil komme i spil. Ved at følge dette forslag kan man 
overkomme de nuværende problemer med fjernelse af konsolideringsfradraget og 
transparensreglen, uden at det vil reducere fondenes støtte til forskning, kunst og kultur 
betydeligt.  
Samtidig skal der igangsættes et udvalgsarbejde, som sikrer, at der skabes en 
langtidsholdbar fondsmodel, som reelt tilskynder til oprettelse af erhvervsdrivende fonde. 
Finansieringen af forslaget vil kræve en mere fuldstændig analyse af skattereglerne for 
fonde, så der ikke opstår utilsigtede følger. I denne sammenhæng burde man invitere de 
relevante interessenter og fagpersoner til et møde med de involvere ministerier, hvor man 
i fælleskab kan udarbejde en langtidsholdbar model for succession til erhvervsdrivende 
fonde. 
Fondsejerskabet har historisk set haft meget stor betydning for dansk erhvervsliv. Derfor 
må og skal der findes en model, som gør det attraktivt at overdrage virksomheder til 
erhvervsdrivende fonde. Det vil hjælpe Danmark tilbage på vækstsporet. Hvis man igen vil 
fremme oprettelsen af erhvervsdrivende fonde, så bør man rulle Pinsepakken fra 1998 
tilbage, hvor man indførte en aktieavancebeskatning på 42 pct. Man bør indføre 
skattemæssig succession, hvilket vil sige, at man gør det afgifts‐ og skattefrit at overdrage 
en privatejet virksomhed til en fond ligesom i Sverige. Sådan et tiltag vil på lang sigt være 
det rigtige for det danske samfund, dels for at langtidssikre ejerskabet af virksomhederne, 
og dels for at styrke den filantropiske støtte til forskning, kunst og kultur i Danmark. 
 
Med venlig hilsen 
 
Flemming Besenbacher 
Bestyrelsesformand for Carlsberg Group og Carlsbergfondet.