Skatteudvalget 2015-16
L 71 Bilag 10
Offentligt
1577860_0001.png
Fra:
"Rose Bjare, Peter" <[email protected]>
Dato:
9. december 2015 kl. 11.27.16 CET
Til:
"[email protected]" <[email protected]>
Cc:
"[email protected]" <[email protected]>, "[email protected]" <[email protected]>, "[email protected]"
<[email protected]>
Emne: L71 - Opfølgende spørgsmål til svar på spørgsmål 7
Til Skatteministeriet
Skatteministeren har i svar på spørgsmål 7 oplyst, at det umiddelbare provenu ved en ophævelse af
konsolideringsfradraget nu skønnes at udgøre årligt 150
mio.kr.
mod 100
mio.kr.
i lovbemærkningerne.
Skatteministeren oplyser samtidigt, at fondenes uddelinger forventes at falde tilsvarende.
Skatteministeren udtalte samtidigt i en pressemeddelelse den 3. december:
”Fondene uddeler omkring 8,5 mia. kr. årligt, og i det lys er det rimeligt nok, at de bidrager med en mindre
del af finansieringen af skattelettelserne. Skatteforholdene gør, at fondene fortsat har gode muligheder for
at udvikle og præge det danske samfund. Sådan skal det naturligvis også være”.
Når det nu forventes, at fondenes øgede skattebetaling medfører et tilsvarende fald i fondenes uddelinger,
er det vel mest fair at sige, at det reelt er modtagerne af fondenes uddelinger (forskning, sundhed, miljø,
kultur, undervisning og sociale formål) og ikke fondene, der kommer til at finansiere skattelettelserne i
forbindelse med et generationsskifte? Er Skatteministeren enig i dette?
Skatteministeren opfordres i øvrigt til at redegøre for, hvorledes det nu skønnede umiddelbare provenu på
150
mio.kr.
fremkommer, herunder hvilke forudsætninger, der indgår i analysen?
I den forbindelse ønskes oplyst, hvad fondenes samlede indberettede almennyttige/almenvelgørende
uddelinger, rubrik 20 + 33 i fondsselvangivelsen, udgjorde for 2014, samt hvad fondenes samlede
indberettede konsolideringsfradrag, rubrik 24 i fondsselvangivelsen, udgjorde for 2014?
Kan Skatteministeren samtidigt bekræfte, at fagbevægelsens "strejkefonde"/foreninger også beskattes
efter fondsbeskatningsloven, og at der gives et konsolideringsfradrag på 1,5% af formuen i 2015? Samtidigt
ønskes oplyst, hvad det samlede indberettede konsolideringsfradrag udgjorde for 2014, rubrik 26 i
fondsselvangivelsen?
Hvad er årsagen til, at modtagerne af fondenes uddelinger til almennyttige/almenvelgørende formål skal
betale for afgiftsnedsættelsen fra 15% til 13% i forbindelse med generationsskifte herunder
generationsskifte til nær familie, når fagbevægelsens formue omfattet af samme lov går fri?
Skatteministeren bedes samtidigt bekræfte, at ophævelsen af fondenes konsolideringsfradrag ikke har
nogen skattemæssig betydning for fonde, der ikke foretager uddelinger eller kun foretager uddelinger til
ikke almennyttige/almenvelgørende formål.
Kan Skatteministeren samtidigt bekræfte, at konsolideringsfradraget indeholder et incitament til at
fondene uddeler mere til almennyttige/almenvelgørende formål, og at fondenes uddelinger er steget
markant gennem de sidste 10 år? Er Skatteministeren derudover enig i følgende eksempel?:
En fond har en skattepligtig indtægt på 100, som den alt andet lige betaler en skat på 22% (fra
indkomståret 2016) af svarende til 22, hvis den konsoliderer sin formue med 78. Hvis fonden derimod
L 71 - 2015-16 - Bilag 10: Henvendelse af 9/12-15 fra KPMG Acor Tax
1577860_0002.png
donerer en gave på 80 til et dansk hospital, skal fonden ikke betale skat af de 20, som fonden konsoliderer
sin formue med. Gevinsten for samfundet udgør herefter 58 (gaven på 80 med fradrag af mistet
skatteindtægt på 22).
Når man af Skatteministerens svar på spørgsmål 7 samtidigt kan udlede, at det forventede skatteprovenu
ved en ophævelse af konsolideringsfradraget, reelt vil blive båret af modtagerne af fondenes
almennyttige/almenvelgørende uddelinger, kalder det vel på en mere grundig analyse af de
samfundsmæssige konsekvenser, før man foretager en så radikal ændring af fondenes beskatningsvilkår?
Med venlig hilsen / Best wishes
Peter Rose Bjare
Partner
Corporate Tax, Financial Services
KPMG ACOR TAX
Tuborg Havnevej 18
DK-2900 Hellerup, Copenhagen
Tel: +45 3945 1700
Mob: +45 3078 6733
[email protected]
www.kpmgacor.dk
KPMG Acor Tax – Leader in Tax Controversy and Dispute Resolution
The International Tax Review have just published it's yearly "Tax Controversy Leaders", which lists all of the world's best tax controversy
leaders for each jurisdiction. A total of 13 people from Denmark is mentioned in the newest edition, 3 of them being from KPMG Acor
Tax – namely Peter Rose Bjare, Henrik Lund and Martin Nielsen.