Skatteudvalget 2015-16
L 70 Bilag 7
Offentligt
1581889_0001.png
Til lovforslag nr.
L 70
Folketinget 2015-16
Betænkning afgivet af Skatteudvalget den 16. december 2015
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om afgift af kvælstofoxider og forskellige
andre love
(Nedsættelse af NO
x
-afgiften, tilretning og senere ophævelse af NO
x
-afgiftsloven, indførelse af forbrugsregistrering for
afgifterne på affaldsvarme og ændring af visse miljø- og energiafgifter)
[af skatteministeren (Karsten Lauritzen)]
1. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 20. november 2015 og var
til 1. behandling den 4. december 2015. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Skatteudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 1 møde.
Høring
Et udkast til lovforslaget er samtidig med fremsættelsen
sendt i høring, og skatteministeren sendte den 22. november
2015 dette udkast til udvalget, jf. L 70 – bilag 1. Den 2. de-
cember 2015 sendte skatteministeren de indkomne hørings-
svar og et notat herom til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget
1 skriftlig henvendelse fra Det Økologiske Råd.
Skatteministeren har over for udvalget kommenteret den
skriftlige henvendelse.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 1 spørgsmål til skatteministeren til
skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
2. Indstillinger og politiske bemærkninger
Et
flertal
i udvalget (S, DF, V, LA og KF) indstiller lov-
forslaget til
vedtagelse uændret.
Et
mindretal
i udvalget (EL, ALT, SF og RV) indstiller
lovforslaget til
forkastelse
ved 3. behandling.
Enhedslistens, Alternativets og Socialistisk Folkepartis
medlemmer af udvalget er imod lovforslaget, som nedsætter
NO
x
-afgiften fra 25 kr. til 5 kr. pr. kg.
Nedsættelsen vil fjerne incitamentet til at begrænse den
farlige udledning af NO
x
-gasserne, og dermed vil forurenin-
gen blive øget i årene fremover.
I finanslovsforslaget er der prioriteret at sænke statens
miljøindtægter ved at sænke NO
x
-afgiften med 360 mio. kr.
i 2016 og lagt op til at reducere statens afgifter med 700
mio. kr. i 2017.
Ifølge svar på L 1 – spørgsmål 186 vil ændringen i NO
x
-
afgiften på sigt medføre øget udledning på 10 mio. kg NO
x
samt en øgning af CO
2
-udslippet. Samtidig skæres der kraf-
tigt på samfundsgavnlige miljøtiltag i finanslovsforliget.
Ifølge lovforslagets side 13 vil de miljømæssige konse-
kvenser af afgiftsreduktionerne medføre en øget forurening
med 10 mio. kg NO
x
på sigt.
Kun 13 pct. af denne forurening vil ramme Danmark – så
skadesomkostningerne i Danmark skønnes til en miljømæs-
sig skadesomkostning på 150 mio. kr. om året.
Det betyder, at der vil være en skadesomkostning for de
87 pct. i andre lande – den skade svarer til 1 mia. kr.
Samtidig er det uoplyst, hvor meget NO
x
-forurening fra an-
dre lande, der rammer Danmark.
NO
x
er helbredsskadelig og medvirker til forsuringen af
klimaet. For mennesker medfører NO
x
øget risiko for ånde-
drætssygdomme, ligesom risikoen for irritation af øjne, næ-
se og hals forøges. Symptomerne kan være forringet lunge-
funktion, hoste, brystsmerter, åndedrætsbesvær, hovedpine
og irritation af øjnene.
Miljøet påvirkes gennem sur nedbør, der medfører smog,
forsuring, eutrofiering (overgødskning) og korrosion på land
og i vand.
Kvælstof virker desuden gødende og bidrager til eutrofie-
ring, hvilket belaster følsomme naturområder. For naturom-
AX018114
L 70 - 2015-16 - Bilag 7: Betænkning afgivet den 16. december 2015
1581889_0002.png
2
råder, der har tilpasset sig et næringsfattigt miljø, er forure-
ningen med kvælstofforbindelser en belastning, der kan
medføre ændringer i sammensætning af arter samt reduktion
i antallet af arter.
Kvælstoftilførsel via luften til indre danske farvande er
ligeledes en medvirkende årsag til iltsvind og fiskedød. Den
forhøjede afgift på NO
x
bidrager til realisering af energi-
mæssige og miljømæssige mål.
EL, ALT og SF mener, at vi har en international opgave
med at være med til at vise, hvordan NO
x
-forureningen kan
reduceres.
Regeringens såkaldte grønne realisme og prioriteringer i
finanslovsforliget kan give mindre indtægter fra NO
x
-afgif-
ten til staten på 700 mio. kr. om året, samtidig med at skade-
somkostningerne årligt løber op i 1 mia. kr. til naboerne og
150 mio. kr. i Danmark. Det er en uansvarlig miljøpolitik.
Danmark har en førerposition inden for miljøteknologi –
også til at reducere NO
x
-forureningen. Når NO
x
-afgiften
sænkes, bliver der et mindre incitament til at begrænse den-
ne forurening og til at investere i forureningsbekæmpende
udstyr.
Da man indførte NO
x
-afgiften, blev benzin og dieselaf-
giften samtidig sat ned, så forbrugerne ikke mærkede æn-
dringen. Det er dybt kritisabelt, at regeringen nu ikke fore-
slår, at benzin og dieselafgifter hæves med f.eks. 4-5 øre pr.
liter, så de samlede motorbrændstofafgifter kunne være
uændret.
Hvis lovforslaget bliver vedtaget, er det uvist, om Dan-
mark kan leve op til sine NO
x
-reduktionsmål i 2020 i hen-
hold til Göteborgprotokollen.
Derudover er der uvisheder, om den officielt registrerede
NO
x
-udledning fra dieselbiler er retvisende, efter at skanda-
len med snyd i forbindelse med dieselbilers officielle udled-
ninger er blevet afsløret.
Efter klimatopmødet i Paris er der endnu mere grund til
at have fokus på energiforbrugets samlede miljøbelastning.
En nedsættelse af NO
x
-afgiften fra 25 til 5 kr. pr. kg. vil
skade bestræbelserne på en bæredygtig omstilling.
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin
var på tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræ-
senteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke
adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalel-
ser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
Dennis Flydtkjær (DF) Jan Rytkjær Callesen (DF) Hans Kristian Skibby (DF) Kim Christiansen (DF) Morten Marinus (DF)
René Christensen (DF) Louise Schack Elholm (V) Jan E. Jørgensen (V) Kristian Pihl Lorentzen (V) Jacob Jensen (V)
Torsten Schack Pedersen (V) Britt Bager (V) Merete Riisager (LA)
nfmd.
Ole Birk Olesen (LA) Brian Mikkelsen (KF)
Per Husted (S) Jens Joel (S) Jeppe Bruus (S) Jesper Petersen (S) Mattias Tesfaye (S) Peter Hummelgaard Thomsen (S)
Thomas Jensen (S)
fmd.
Jesper Kiel (EL) Pelle Dragsted (EL) Josephine Fock (ALT) René Gade (ALT)
Martin Lidegaard (RV) Lisbeth Bech Poulsen (SF) Jonas Dahl (SF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Enhedslisten (EL)
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Radikale Venstre (RV)
47
37
34
14
13
9
8
Socialistisk Folkeparti (SF)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Tjóðveldi (T)
Javnaðarflokkurin (JF)
7
6
1
1
1
1
L 70 - 2015-16 - Bilag 7: Betænkning afgivet den 16. december 2015
1581889_0003.png
3
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 70
Bilagsnr.
1
2
3
4
5
Titel
Lovudkast sendt i høring
Fastsat tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
Henvendelse af 19/11-15 fra Det Økologiske Råd
Høringsskema og høringsnotat, fra skatteministeren
1. udkast til betænkning
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 70
Spm.nr.
1
Titel
Spm. om kommentar til henvendelsen af 19/11-15 fra Det Økologiske
Råd, til skatteministeren, og ministerens svar herpå