Skatteudvalget 2015-16
L 70 Bilag 4
Offentligt
1575142_0001.png
2. december 2015
J.nr. 15-2621059
Til Folketinget – Skatteudvalget
Til udvalgets orientering vedlægges høringsskema samt de modtagne høringssvar vedrø-
rende forslag til lov om ændring af lov om afgift af kvælstofoxider og forskellige andre
love (Nedsættelse af NOx-afgiften, tilretning og senere ophævelse af bundfradraget i
NOx-afgiftsloven, indførelse af forbrugsregistrering for afgifterne på affaldsvarme og
ændring af visse miljø- og energiafgifter) (L 70).
Karsten Lauritzen
/ Lene Skov Henningsen
L 70 - 2015-16 - Bilag 4: Høringsskema og høringsnotat, fra skatteministeren
1575142_0002.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Aalborg Portland
Høringssvar til lov-
forslag, der var i høring
fra 5. oktober til 2. no-
vember 2015
Aalborg Portland udtrykker enty-
dig opbakning til lovforslaget om
ophævelse af NOx-afgiften, og no-
terer sig med tilfredshed, at rege-
ringen med lovforslaget klart og
konkret følger op på tilkendegivel-
serne fra før valget om viljen til at
fjerne NOx-afgiften.
Aalborg Portland anfører, at NOx-
afgiften ikke har haft nogen mil-
jømæssig effekt i forhold til udled-
ningen fra Aalborg Portland.
Aalborg Portland henviser til, at
man på EU-niveau har vedtaget
lovgivning om brug af den bedst
tilgængelige teknologi (BAT-krav) i
forbindelse med reduktion af
emissioner fra bl.a. NOx fra ce-
mentvirksomheder. Aalborg Port-
land hilser det velkomment, at
man vedtager fælles EU-krav til
regulering af miljøpåvirkningen fra
virksomheder og ophører med
brugen af særskilte danske miljøaf-
gifter. I det en betydelig del af
NOx-partiklerne, som forefindes i
Danmark, kommer fra udledning i
andre lande samt fra transport og
skibsfart, er det forventeligt, at de
skærpede EU-krav vil lede til en
reduceret NOx-udledning - også i
Danmark.
Aalborg Portland finder på denne
baggrund de miljømæssige konse-
kvenser, som er beskrevet i lov-
forslagets afsnit 9.1., ubegrundede.
Som en del af finanslovsaftalen for
2016 mellem regeringen (V),
Dansk Folkeparti, Liberal Alliance
og Det Konservative Folkeparti
foreslås det at nedsættes NOx-
afgiften til 5,0 kr. pr. kg udledt
NOx og ophæve bundfradraget
for særligt store udledere. Lov-
forslaget er justeret i overens-
stemmelse hermed.
Eksisterende eller kommende mil-
jøkrav, herunder fx BAT-krav,
medfører, at der udover afgiften
vil være andre incitamenter til at
nedbringe NOx-udledningen for
virksomhederne. I lovforslaget om
nedsættelse af NOx-afgiften til 5,0
kr. pr. kg er det præciseret.
Advokatrådet
Høringssvar til lov-
Ingen bemærkninger.
Side 2 af 20
L 70 - 2015-16 - Bilag 4: Høringsskema og høringsnotat, fra skatteministeren
1575142_0003.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
forslag, der var i høring
fra 5. oktober til 2. no-
vember 2015
Høringssvar til lov-
forslag, der var i høring
fra 20. november til 27.
november 2015
Ingen bemærkninger
Affalds- og Ressourcein-
dustrien (ARI)
Høringssvar til lov-
forslag, der var i høring
fra 20. november til 27.
november 2015
ARI er grundlæggende af den op-
fattelse, at den økonomiske inci-
tamentsstruktur i affaldssektoren
skal understøtte affaldshierarkiet.
ARI mener, at differentierede af-
gifter på affaldshåndtering er en
medvirkende adfærdsregulerende
mekanisme, der øger fokus og
økonomien i genanvendelsesope-
rationer.
ARI opfordrer Skatteministeriet til
at have fokus på de samlede af-
faldsforbrændingsafgifters størrel-
se og størrelsens betydning for
valget af alternativer til affaldsfor-
brænding, herunder særligt genan-
vendelsen af affald.
Afgiftsstrukturen på affald under-
støtter affaldshierarkiet. Der er in-
gen afgift på affald, der genanven-
des, mens der er afgift på affald,
der forbrændes eller deponeres.
Energiafgiften på fossile brænds-
ler, herunder affald, er ligestillet på
baggrund af brændslets energiind-
hold for at ligestille de forskellige
brændsler. CO2-afgiften og NOx-
afgiften afhænger af udledningen
af CO2 og NOx ved forbrænding.
Dermed gives der med disse afgif-
ter incitamenter til at vælge det
mindst forurenende brændsel.
Som det fremgår af lovforslagets
afsnit 4.1 skønnes det, at nedsæt-
telse af NOx-afgiften isoleret set
vil medføre øget NOx-udledning
og et øget energiforbrug. Derud-
over skønnes nedsættelse af NOx-
afgiften at medføre øget forbrug af
benzin og diesel samt hjemvendt
grænsehandel.
ARI opfordrer samtidig Skattemi-
nisteriet til konkret at være op-
mærksom på eventuelle adfærds-
ændringer som følge af den forslå-
ede nedsættelse af NO
x
-afgiften.
Brancheforeningen
Dansk Miljøteknologi støtter tiltag
Som en del af finanslovsaftalen for
Side 3 af 20
L 70 - 2015-16 - Bilag 4: Høringsskema og høringsnotat, fra skatteministeren
1575142_0004.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Dansk Miljøteknologi
(BDM)
Høringssvar til lov-
forslag, der var i høring
fra 5. oktober til 2. no-
vember 2015
til fremme af dansk erhvervsliv,
hvis de er velbegrundede. I for-
hold til afskaffelse af NOx-afgiften
savnes miljø- og sundhedspolitiske
overvejelser.
Det er efter Dansk Miljøteknologis
opfattelse ikke velbegrundet at
ophæve NOx-afgiften. De sam-
fundsøkonomiske omkostninger
ved NOx-emissioner fra bl.a. virk-
somheder overstiger langt de afgif-
ter, som virksomhederne skal beta-
le for NOx-emissioner.
Desuden påpeger Dansk Miljøtek-
nologi, at der også er væsentlige
erhvervspolitiske potentialer ved
fornuftig miljøregulering. De dan-
ske miljøteknologiske virksomhe-
der kan i høj grad bidrage til yder-
ligere produktion, nye arbejdsplad-
ser, vækst og en større eksport af
danske innovative miljøteknologi-
er. Fortsat fremskridt inden for lo-
vende miljøteknikker og processer
i Danmark vil være en forudsæt-
ning for, at danske virksomheder
kan medvirke til sikring af både
produktion og arbejdspladser i
Danmark.
Dansk Miljøteknologi er bekendt
med, at der findes andre NOx-
afgiftssystemer i andre lande, der
fremmer en reduktion af NOx-
emissioner på en måde, der giver
incitamenter til, at reduktionen
sker på en samfundsøkonomisk og
miljøteknologisk hensigtsmæssig
måde. Det foreslås derfor, at Skat-
teministeriet overvejer en anden
afgiftsmetode til at sikre reduktion
af NOx-emissioner fra virksomhe-
2016 mellem regeringen (V),
Dansk Folkeparti, Liberal Alliance
og Det Konservative Folkeparti
foreslås det at nedsættes NOx-
afgiften til 5,0 kr. pr. kg udledt
NOx og ophæve bundfradraget
for særligt store udledere. Lov-
forslaget er justeret i overens-
stemmelse hermed.
Der henvises til kommentarerne til
Det Økologiske Råd, Danmarks
Naturfredningsforening og WWF
om den svenske og norske model.
Side 4 af 20
L 70 - 2015-16 - Bilag 4: Høringsskema og høringsnotat, fra skatteministeren
1575142_0005.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
der, hvor man tilskynder til at gøre
det, der er miljøteknologisk renta-
belt.
Dansk Miljøteknologi foreslår i
øvrigt, at den danske regering
fremmer en sådan fremgangsmåde
i EU, bl.a. i forbindelse med en
kommende revision af EU's NEC-
direktiv.
Brancheforeningen for
Biogas
Høringssvar til lov-
forslag, der var i høring
fra 20. november til 27.
november 2015
Brancheforeningen for Biogas fin-
der det særdeles uhensigtsmæssigt,
at der alene lægges op til en ned-
sættelse af NOx-afgiften til 5,0 kr.
pr. kg og ikke den fuldstændige
ophævelse af NOx-afgiften.
Brancheforeningen for Biogas fin-
der, at administration af NOx-
afgiften og sikring af indbetaling af
det rette afgiftsbeløb er forbundet
med meget store administrative
byrder, som lovforslaget ikke ser
ud til at fjerne.
Det er fortsat regeringens mål at
afskaffe NOx-afgiften.
De virksomheder, der efter NOx-
afgiften har pligt til at måle deres
udledninger af NOx og betale af-
gift heraf, skal også måle deres ud-
ledninger af NOx efter miljøregler
Det vurderes derfor, at der ikke er
uforholdsmæssigt store admini-
strative omkostninger i forbindelse
med NOx-afgiften.
Ændring af administrationen af
NOx-afgiften er ikke en del af det-
te lovforslag.
For en nærmere forståelse af reg-
lerne kan der dog henvises til § 3,
stk. 1, jf. bekendtgørelse om do-
kumentation for energiindholdet i
gas, som er fremstillet på basis af
biomasse, hvoraf der skal betales
afgift efter lov om afgift af kvæl-
stofoxider, og § 6, stk. 2, jf. be-
kendtgørelse om dokumentation
for energiindholdet i gas, som er
Brancheforeningen for Biogas un-
derstreger endvidere, at admini-
strationen af NOx-afgiften har gi-
vet anledning til meget store usik-
kerheder om de gældende regler,
herunder i forhold til grundlaget
for fastsættelse af, om et motoran-
læg har en effekt på over 1 MW,
og dermed er omfattet af afgiften.
Brancheforeningen for Biogas fin-
der endvidere, at motorejere bliver
opkrævet en meget højere afgift
end de burde, da SKAT admini-
Side 5 af 20
L 70 - 2015-16 - Bilag 4: Høringsskema og høringsnotat, fra skatteministeren
1575142_0006.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
strerer reglerne efter, at et motor-
anlæg har en fast elvirkningsgrad
på 37,5 pct. Motor-generatoranlæg
med en højere elvirkningsgrad bli-
ver dermed straffet med en højere
afgiftsbetaling.
Brancheforeningen for Biogas fin-
der det meget vigtigt, at disse
uhensigtsmæssigheder fjernes, så-
fremt der ikke sker en fuld ophæ-
velse af NOx-afgiften.
fremstillet på basis af biomasse,
hvoraf der skal betales afgift efter
lov om afgift af naturgas og bygas
m.v., hvoraf det fremgår, at virk-
ningsgraden er fastsat til 37,5, når
der ikke sker kontinuerlig måling.
Der kan endvidere henvises til
SKM2015.635.SKAT, ”Dokumen-
tation af den maksimalt indfyrede
effekt for biobrændsler indfyret på
gasmotorer og kedler”.
Dansk Energi
Høringssvar til lov-
forslag, der var i høring
fra 5. oktober til 2. no-
vember 2015
Dansk Energi anfører, at de vil
benytte lejligheden til at kvittere
for, at NOx-afgiften fjernes og på-
pege, at afgiften har været proble-
matisk, fordi den har ramt de pro-
duktionsvirksomheder, der står for
en meget stor del af den danske
eksport. Det anføres, at NOx-
afgiften har kostet arbejdspladser,
og det er derfor Dansk Energis
klare forventning, at fjernelsen vil
gavne væksten i danske virksom-
heder, øge eksporten samt bidrage
positivt til beskæftigelsen.
Som en del af finanslovsaftalen for
2016 mellem regeringen (V),
Dansk Folkeparti, Liberal Alliance
og Det Konservative Folkeparti
foreslås det at nedsættes NOx-
afgiften til 5,0 kr. pr. kg udledt
NOx og ophæve bundfradraget
for særligt store udledere. Lov-
forslaget er justeret i overens-
stemmelse hermed.
Dansk Erhverv
Høringssvar til lov-
forslag, der var i høring
fra 20. november til 27.
november 2015
Dansk Erhverv finder det positivt,
at NOx-afgiften sænkes, da afgifts-
trykket for danske virksomheder
generelt er højt.
Dansk Erhverv finder, at det imid-
lertid er ærgerligt, at der ikke blev
fundet penge til at fjerne afgiften
helt, da virksomhederne ville have
fået en stor administration lettelse
ud af at skulle forholde sig til én
afgift mindre.
Dansk Erhverv finder det endvi-
I forhold til ønsket om afskaffelse
af NOx-afgiften henvises til kom-
mentaren til Brancheforeningen
for Biogas.
Side 6 af 20
L 70 - 2015-16 - Bilag 4: Høringsskema og høringsnotat, fra skatteministeren
1575142_0007.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
dere positivt, at man går over til
nettoafregningsprincip for affalds-
varme.
Dansk Gartneri
Høringssvar til lov-
forslag, der var i høring
fra 5. oktober til 2. no-
vember 2015
Dansk Gartneri er tilfreds med
forslaget om ophævelse af NOx-
afgiften.
Dansk Gartneri er ligeledes meget
tilfreds med Skatteministeriets for-
slag om, at virksomheder med et
stort varmeforbrug kan forbrugs-
registreres for afgifter på samme
vilkår, som er gældende for ek-
sempelvis kulbaseret varme. Den
likviditetsfordel, gartnerierne op-
når herved, har en væsentlig posi-
tiv betydning for virksomhederne.
Dansk Gasteknisk Cen-
ter (DGC)
Høringssvar til lov-
forslag, der var i høring
fra 20. november til 27.
november 2015
DGC anfører, at gasfyrede kedel-
anlæg har betydeligt lavere emissi-
onsfaktorer, end hvad der var
gængs viden, dengang NO
x
-
afgiften blev indført, samt at emis-
sionsniveauet for gasfyrede anlæg
fortsat falder, som tiden går.
DGC foreslår derfor, at satsen i
lovforslagets Bilag 1, punkt 11 æn-
dres fra 0,8 øre/Nm
3
til henholds-
vis 0,46 Nm
3
for mindre kedler
(mindre end 120 kW indfyret) og
til 0,65 øre/Nm
3
for store kedler
(større end 120 kW indfyret).
DGC foreslår derfor, at teksten i
lovforslagets Bilag 1, punkt 11 æn-
dressåledes, at ”Naturgas, dog ikke
til motorer” ændres til henholdsvis
”Naturgas på anlæg < 120 kW,
dog ikke til motorer” og ”Naturgas
på anlæg > 120 kW, dog ikke til
Ændring af satserne på baggrund
af ændrede emissionsfaktorer er
ikke en del af dette lovforslag.
Skatteministeriet vil se nærmere på
forslagene med henblik på, at de
kan indgå i fremtidige overvejelser.
Side 7 af 20
L 70 - 2015-16 - Bilag 4: Høringsskema og høringsnotat, fra skatteministeren
1575142_0008.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
motorer”.
DGC anfører, at hvis ikke det er
muligt at opdele i større og mindre
anlæg bør der i stedet benyttes en
gennemsnitlig sats for 2016 på
0,55 øre/Nm
3
. De danske gassel-
skaber har oplyst DGC om, at det
vil være muligt for dem at diffe-
rentiere opkrævningen af afgiften i
forhold til anlægsstørrelsen.
DGC foreslår ydermere, at lov-
forslagets Bilag 1, punkt 12 præci-
seres fra ”Naturgas til motorer (in-
klusive stationære)” til ”Naturgas
til stempelmotorer (inklusiv statio-
nære)” for at undgå forveksling
med andre anlægstyper.
Dansk Metal
Høringssvar til lov-
forslag, der var i høring
fra 5. oktober til 2. no-
vember 2015
Dansk Metal anfører, at mange
produktionsvirksomheder er ble-
vet uretfærdigt hårdt ramt af NOx-
afgiften, som udfordrede konkur-
rencekraften. Dansk Metal bakker
derfor op om forslaget.
Dansk Metal mener, at lovforsla-
get styrker Danmarks konkurren-
ceevne. Dansk Metal støtter derfor
forslaget.
Høringssvar til lov-
forslag, der var i høring
fra 20. november til 27.
november 2015
Som en del af finanslovsaftalen for
2016 mellem regeringen (V),
Dansk Folkeparti, Liberal Alliance
og Det Konservative Folkeparti
foreslås det at nedsættes NOx-
afgiften til 5,0 kr. pr. kg udledt
NOx og ophæve bundfradraget
for særligt store udledere. Lov-
forslaget er justeret i overens-
stemmelse hermed.
DANVA
Høringssvar til lov-
forslag, der var i høring
fra 5. oktober til 2. no-
vember 2015
DANVA bifalder de foreslåede
ændringer om, at vandselskaber ef-
ter delegation fra kommunerne
skal kunne opkræve vand- og spil-
devandsafgift fra ejendomme, der
ikke får vand fra en almen forsy-
ning, eller som selv varetager be-
handling af deres spildevand.
Side 8 af 20
L 70 - 2015-16 - Bilag 4: Høringsskema og høringsnotat, fra skatteministeren
1575142_0009.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Det bør dog klart fremgå, at vand-
selskaberne skal modtage betaling
fra kommunerne, når vandselska-
berne løser opgaven på kommu-
nens vegne med at opkræve disse
afgifter. Ligeledes bør det fremgå,
at vandselskaberne ikke skal dække
tab, i de tilfælde, hvor borgerne ik-
ke betaler afgift.
For så vidt angår opkrævning af
afgift på ledningsført vand fremgår
det ikke klart, hvem kommunen
kan delegere opgaven til. Udtryk-
ket ”selskaber” går igen flere gan-
ge, men på lovforslagets side 9
bruges udtrykket ” de almene for-
syningsselskaber”. Er det hensig-
ten, at opgaven skal kunne delege-
res til vandforsyningsselskaber
omfattet af vandsektorloven, eller
er der tale om almene forsynings-
selskaber efter vandforsyningslo-
ven?
De nærmere vilkår for kommuners
uddelegering af opgaven med op-
krævning af vand- og spildevands-
afgifter, reguleres ikke i afgiftslov-
givningen.
Det er hensigten, at kommuner
skal kunne uddelegere opgaven
med opkrævning af vand- og spil-
devandsafgift til almene forsy-
ningsselskaber i bred forstand, dvs.
til de almene forsyningsanlæg, som
er omfattet af § 3, stk. 3, i vandfor-
syningsloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 1199 af 30. september 2013.
Lovforslaget er præciseret, så
ovenstående fremgår klart af be-
mærkningerne.
Det Økologiske råd,
Danmarks Naturfred-
ningsforening og WWF
Høringssvar til lov-
forslag, der var i høring
fra 5. oktober til 2. no-
vember 2015
Det Økologiske Råd, Danmarks
Naturfredningsforening og WWF
ønsker at bevare NOx-afgiften for
at bevare incitamentet til at sænke
NOx-forureningen. De tager af-
stand fra, at regeringen ved den
planlagte fjernelse af NOx-afgiften
i realiteten vil sænke afgifterne på
benzin og diesel. Da NOx-afgiften
blev indført, blev benzin- og die-
selafgifterne nedsat med et tilsva-
rende beløb. Det overrasker der-
for, at der ikke er planer om at
hæve benzin- og dieselafgifterne,
således at den samlede beskatning
af benzin og diesel forbliver uæn-
dret.
Som en del af finanslovsaftalen for
2016 mellem regeringen (V),
Dansk Folkeparti, Liberal Alliance
og Det Konservative Folkeparti
foreslås det at nedsættes NOx-
afgiften til 5,0 kr. pr. kg udledt
NOx og ophæve bundfradraget
for særligt store udledere. Lov-
forslaget er justeret i overens-
stemmelse hermed.
Da NOx-afgiften blev indført, var
det hensigten, at afgiften alene
skulle belaste stationære anlæg. Af
afgiftstekniske grunde blev brænd-
stof også omfattet af NOx-afgift.
For at fastholde en uændret be-
lastning af brændstof blev energi-
Side 9 af 20
L 70 - 2015-16 - Bilag 4: Høringsskema og høringsnotat, fra skatteministeren
1575142_0010.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
afgifterne derfor sat tilsvarende
ned.
Bilers udledning af NOx er regule-
ret via EU's euronormer. NOx-
afgift på benzin og diesel er ikke
målrettet den konkrete udledning
af NOx fra bilen. Derudover er
den samlede afgift på brændstof
(energi-, CO2- og NOx-afgift)
forbundet med store forvridnin-
ger, når man ser på effekterne på
grænsehandel, bilkøb, mv.
Lovforslaget beskriver de prove-
numæssige fordele ved øget salg af
benzin- og diesel, mens de miljø-
og helbredsmæssige konsekvenser
heraf forbigås.
Afgiftsnedsættelsen bliver
størst på diesel, som udgør en sær-
lig miljømæssig udfordring. I for-
vejen ligger den samlede beskat-
ning af diesel markant under ni-
veauet i Tyskland og Sverige.
Det er således en sandhed med
modifikationer, når der i lovbe-
mærkningerne tales om hjemvendt
grænsehandel. I forhold til diesel
er der i høj grad tale om, at Dan-
mark i forvejen tiltrækker grænse-
handel – og nu i stigende omfang
– og derved bidrager til at under-
minere nabolandenes bestræbelser
på at effektivisere transport ved
brug af afgiftsinstrumentet. Dertil
kommer konsekvenserne af øget
kørsel i Danmark.
Hvis regeringen er bekymret for
konkurrenceevnen, trods de be-
grænsede konkurrencemæssige ud-
fordringer ved afgiften, kunne man
Lovforslagets afsnit 9.1 er uddybet
i lovforslaget om nedsættelse af
NOx-afgiften til 5,0 kr. pr. kg.
Det er den samlede pris, herunder
også forskelle i avance og afgifter
mellem landene, der driver græn-
sehandlen. Selvom den danske af-
gift på diesel er lavere end i fx
Tyskland, har Danmark stadig en
højere samlet pris pr. liter diesel
end Tyskland, jf.
Status over grænse-
handel 2014.
Den svenske model med tilbage-
førsel af provenu efter energipro-
duktion vurderes at være uhen-
sigtsmæssig, da der vil ske en om-
Side 10 af 20
L 70 - 2015-16 - Bilag 4: Høringsskema og høringsnotat, fra skatteministeren
1575142_0011.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
lade sig inspirere af Norge og Sve-
rige og enten indføre en frivillig
NOx-reduktion som betingelse for
en lavere afgift – eller en tilbagefø-
ringsordning efter kriterier, som
fastholder virksomhedernes inci-
tament til at reducere NOx.
fordeling af provenuet. Overført
på danske forhold vurderes det, at
den svenske model vil være pro-
blematisk i forhold til EU's stats-
støtteregler.
Den norske model medfører, at
den norske NOx-afgift tilbagefø-
res via en NOx-fond, hvor der kan
søges om støtte til NOx-
reducerende tiltag. Sådan en model
skønnes at være forbundet med et
stort dødvægtstab, da støtten
blandt andet vil gå til projekter, der
alligevel ville være blevet gennem-
ført.
Regeringen vil naturligvis stadig
leve op til de internationale for-
pligtelser på miljøområdet om re-
duktioner af NOx-udledningen.
NOx-udledningen vil løbende bli-
ve overvåget, og der vil om nød-
vendigt blive iværksat alternative
indsatser til reduktion af NOx-
udledningen.
Det anføres, at NOx-afgiften har
virket og har fået NOx-
udledningen til at falde markant.
Samtidig er det reelt kun ganske få
virksomheder, hvis konkurrence-
evne påvirkes mærkbart af NOx-
afgiften. Det er ikke en afbalance-
ret og fremadrettet politik at fjerne
en afgift af hensyn til få virksom-
heder, når det samtidig resulterer i
højere skadevirkninger på både
miljø og helbred.
Samlet set kan det konstateres, at
lovforslaget skaber meget få nye
arbejdspladser om nogen, og at det
er til stor skade for miljø og hel-
bred i og uden for Danmark. Der-
udover er det en slingrekurs i for-
hold til regulering af virksomhe-
der, da de virksomheder, der alle-
rede har investeret i de tekniske
foranstaltninger, der skulle til for
at undgå afgiften, måske vil mene,
at de har gjort en investering, der
ikke var økonomisk nødvendig.
Side 11 af 20
L 70 - 2015-16 - Bilag 4: Høringsskema og høringsnotat, fra skatteministeren
1575142_0012.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
DI
Høringssvar til lov-
forslag, der var i høring
fra 5. oktober til 2. no-
vember 2015
DI kvitterer for forslaget om at af-
skaffe NOx-afgiften med virkning
fra og med 1. juli 2016, som vil bi-
drage til at forbedre vilkårene for
at drive virksomhed i Danmark.
DI var særdeles kritisk, da NOx-
afgiften blev femdoblet, fordi den
ramte ganske få energitunge og
konkurrenceudsatte virksomheder
hårdt.
Dertil anfører DI, at NOx-afgiften
indebar dobbeltregulering, da virk-
somhedernes udledning af NOx
allerede er reguleret i virksomhe-
dernes miljøgodkendelse, jf. IE-
direktivet (2010/75/EU) bilag V
og VI. Virksomhedernes udled-
ning af NOx vil således fortsat væ-
re reguleret, og når rensningstek-
nologierne på anlæggene skal ud-
skiftes, vil det skulle ske efter nye-
ste krav inden for best available
technologies (BAT), der også føl-
ger af nævnte IE-direktiv. Be-
mærkningerne til lovforslaget bør
afspejle dette.
Som en del af finanslovsaftalen for
2016 mellem regeringen (V),
Dansk Folkeparti, Liberal Alliance
og Det Konservative Folkeparti
foreslås det at nedsættes NOx-
afgiften til 5,0 kr. pr. kg udledt
NOx og ophæve bundfradraget
for særligt store udledere. Lov-
forslaget er justeret i overens-
stemmelse hermed.
Der henvises til kommentaren til
Aalborg Portland
Høringssvar til lov-
forslag, der var i høring
fra 20. november til 27.
november 2015
DI mener, at en reduktion af
NOx-afgiften vil bidrage til at for-
bedre vilkårene for at drive virk-
somhed i Danmark.
DI noterer, at regeringen i ”Vækst
og udvikling i hele Danmark” an-
giver, at regeringen fortsat vil ar-
bejde for, at NOx-afgiften afskaf-
fes.
DI vil kvittere for, at bemærknin-
gerne til lovforslaget nu afspejler,
I forhold til ønsket om afskaffelse
af NOx-afgiften henvises til kom-
mentaren til Brancheforeningen
for Biogas.
Side 12 af 20
L 70 - 2015-16 - Bilag 4: Høringsskema og høringsnotat, fra skatteministeren
1575142_0013.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
at virksomhedernes udledning af
NOx er reguleret af IE-direktivet,
herunder direktivets BAT-krav,
hvorfor NOx-afgiften er en dob-
beltregulering.
Digitaliseringsstyrelsen
Høringssvar til lov-
forslag, der var i høring
fra 5. oktober til 2. no-
vember 2015
Ingen bemærkninger.
Energi- og Olieforum
Høringssvar til lov-
forslag, der var i høring
fra 5. oktober til 2. no-
vember 2015
Energi- og Olieforum støtter lov-
forslaget om ophævelse af NOx-
afgiften. Ophævelse af NOx-
afgiften vil betyde en styrkelse af
danske raffinaderiers konkurrence-
evne.
Som en del af finanslovsaftalen for
2016 mellem regeringen (V),
Dansk Folkeparti, Liberal Alliance
og Det Konservative Folkeparti
foreslås det at nedsættes NOx-
afgiften til 5,0 kr. pr. kg udledt
NOx og ophæve bundfradraget
for særligt store udledere. Lov-
forslaget er justeret i overens-
stemmelse hermed.
Høringssvar til lov-
forslag, der var i høring
fra 20. november til 27.
november 2015
Energi- og Olieforum støtter for-
slaget.
Energi- og Olieforum opfordrer
regeringen til at arbejde for en
fuldstændig fjernelse af afgiften.
I forhold til ønsket om afskaffelse
af NOx-afgiften henvises til kom-
mentaren til Brancheforeningen
for Biogas.
Energinet.dk
Høringssvar til lov-
forslag, der var i høring
fra 5. oktober til 2. no-
vember 2015
Energinet.dk ejer de overordnede
el- og gasnet i Danmark og foreta-
ger i den sammenhæng løbende
investeringer med levetider på 30-
40 år eller mere. Generelt planlæg-
ger Energinet.dk efter samfunds-
økonomiske hensyn, hvor det an-
tages, at rammevilkårene for alle
sektorens aktører også afspejler
Som en del af finanslovsaftalen for
2016 mellem regeringen (V),
Dansk Folkeparti, Liberal Alliance
og Det Konservative Folkeparti
foreslås det at nedsættes NOx-
afgiften til 5,0 kr. pr. kg udledt
NOx og ophæve bundfradraget
for særligt store udledere. Lov-
forslaget er justeret i overens-
Side 13 af 20
L 70 - 2015-16 - Bilag 4: Høringsskema og høringsnotat, fra skatteministeren
1575142_0014.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
samfundsøkonomiske hensyn.
Energinet.dk bemærker, at fjernel-
se af NOx-afgiften vil medføre en
afvigelse fra forureneren-betaler-
princippet, som medfører størst
økonomisk efficiens. Samtidig
skaber fjernelsen af afgiften dog
mere lige internationale konkur-
renceforhold for danske elprodu-
center, da andre lande, Energi-
net.dk bekendt, ikke har indført en
lignende afgift.
I lovforslagets bemærkninger side
20, fremgår det, at der anvendes en
skadesomkostning for NOx udledt
i Danmark på 15 kr./kg. Denne
omkostning vurderes umiddelbart
at være lavere end litteraturen på
området angiver, bl.a. Energisty-
relsens ”Forudsætninger for sam-
fundsøkonomiske analyser på
energiområdet”. Energinet.dk an-
fører, at ideelt set bør afgifter af-
spejle eksternalitetsomkostninger-
ne, og det er ikke klart, hvilke
overvejelser der ligger til grund for
denne afvigelse.
Energinet.dk anfører, at der i lov-
forslaget er angivet en forventet
stigning i NOx-udledningen på 15
mio. kg. Det er ikke udspecificeret,
hvordan denne forøgelse i udled-
ningen fordeler sig på sektorer.
Stort set alle større anlæg såsom
centrale kraftværker og affaldsfor-
brændingsanlæg, anvender for-
brugsmaterialer/kemikalier i deres
deNOx-anlæg. Uden afgift må dis-
se anlæg forventes at blive ned-
droslet, med en betydelig mer-
udledning af NOx-emissioner til
stemmelse hermed.
Skadesomkostningen på 15 kr./kg
er for dansk udledt NOx i Dan-
mark er opgjort i det seneste nøg-
letalskatalog fra Miljø- og Fødeva-
reministeriet. Skadesomkostningen
er væsentlig højere, hvis der også
inkluderes skadesomkostningen
ved dansk udledt NOx i udlandet.
Der henvises til kommentaren til
Aalborg Portland om de miljø-
mæssige konsekvenser.
Side 14 af 20
L 70 - 2015-16 - Bilag 4: Høringsskema og høringsnotat, fra skatteministeren
1575142_0015.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
følge. Energinet.dk bemærker, at
det er vanskeligt at læse ud af lov-
forslaget, om der er taget højde for
sådanne effekter i den forventede
forøgelse af NOx-udledningen.
Energinet.dk indstiller på bag-
grund af ovenstående, at beregnin-
gerne for den forventede adfærds-
ændring på eksisterende, større an-
læg revideres, såfremt det er nød-
vendigt
Endvidere opfordrer Energinet.dk
til overvejelser om, hvilke instru-
menter det kan være nødvendigt at
tage i brug for at sikre overholdel-
se af Göteborg-protokollens mål-
sætninger for 2020. Energinet.dk
foreslår, at det indskrives i lov-
forslagets bemærkninger eller på
anden vis gøres offentlig, så aktø-
rerne kan vurdere fornuften i at
bevare de installerede deNOx-
anlæg eller ej.
Der henvises til kommentaren til
Det Økologiske Råd, Danmarks
Naturfredningsforening og WWF.
Energistyrelsen
Høringssvar til lov-
forslag, der var i høring
fra 20. november til 27.
november 2015
Ingen bemærkninger.
Erhvervsstyrelsens Team
Effektiv Regulering
(TER)
Høringssvar til lov-
forslag, der var i høring
fra 5. oktober til 2. no-
vember 2015
TER bemærker, at lovforslaget
medfører administrative lettelser
for erhvervslivet.
De administrative lettelser består i,
at virksomheder registeret for
NOx-afgiften fremover ikke vil
Side 15 af 20
L 70 - 2015-16 - Bilag 4: Høringsskema og høringsnotat, fra skatteministeren
1575142_0016.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
skulle udføre de administrative ak-
tiviteter forbundet hermed, da af-
giftsloven ophæves.
For det første vil der være en ad-
ministrativ lettelse i relation til de
ca. 100 årlige ny-registreringer,
som hver virksomhed bruger et
sted mellem et kvarter og en halv
time på. Når registreringen som
planlagt bliver digitaliseret, vil tids-
forbruget for en registrering være
på omkring et kvarter.
For det andet er der en administra-
tiv lettelse for de registrerede virk-
somheder, som fremover ikke vil
skulle foretage månedlige indbe-
retninger i forhold til regnskabs-
pligten. Skatteministeriet oplyser,
at ca. 430 virksomheder foretager
disse indberetninger. Heriblandt er
der stor forskel på, hvor lang tid
den enkelte virksomhed bruger. I
gennemsnit vurderes en virksom-
hed imidlertid at bruge omkring fi-
re timer årligt. Samlet set bruger de
virksomheder, der i dag er registre-
ret i henhold til NOx-afgiftsloven,
omkring 1700 timer årligt på at
indberette i relation til regnskabs-
pligten.
For det tredje vil der være en ad-
ministrativ lettelse for de virksom-
heder, som ikke fremover vil skulle
bruge tid på kontrolbesøg fra
myndighederne.
Derudover vil der være en admini-
strativ lettelse for de relativt få
virksomheder, som fremover vil
opnå en enklere forbrugsregistre-
ring på affaldsvarme.
Side 16 af 20
L 70 - 2015-16 - Bilag 4: Høringsskema og høringsnotat, fra skatteministeren
1575142_0017.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
TER vurderer, at de administrative
lettelser ikke overstiger 4 mio. kr.
på samfundsniveau årligt. De bli-
ver derfor ikke kvantificeret yder-
ligere.
Høringssvar til lov-
forslag, der var i høring
fra 20. november til 27.
november 2015
TER vurderer, at lovforslaget
medfører administrative konse-
kvenser under 4 mio. kr. årligt. De
bliver derfor ikke kvantificeret
yderligere.
FSR – Danske Reviso-
rer
Høringssvar til lov-
forslag, der var i høring
fra 5. oktober til 2. no-
vember 2015
Høringssvar til lov-
forslag, der var i høring
fra 20. november til 27.
november 2015
Ingen bemærkninger.
Ingen bemærkninger til forslaget.
FSR henstiller generelt til, at hø-
ringer udsendes med væsentligt
længere frister end en uge.
Det er beklageligt, at der ikke har
været en 4 ugers høring af lov-
forslaget. Det skyldes dels, at lov-
forslaget er en del af aftalen om fi-
nansloven for 2016, der først blev
indgået den 19. november 2015,
dels hensynet til at få lovforslaget
behandlet i Folketinget og vedta-
get inden jul.
HOFOR
Høringssvar til lov-
forslag, der var i høring
fra 5. oktober til 2. no-
vember 2015
Københavns Kommune og
HOFOR har ambitiøse målsætnin-
ger på miljøområdet, og i det lys
vil det være uheldigt at fjerne
NOx-afgiften. Til gengæld vil lave-
re afgifter være en økonomisk for-
del for kunderne, så i det lys vil af-
skaffelsen af NOx-afgiften være
velkommen.
HOFOR vurderer, at afskaffelse af
Der henvises til kommentaren til
Side 17 af 20
L 70 - 2015-16 - Bilag 4: Høringsskema og høringsnotat, fra skatteministeren
1575142_0018.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
NOx-afgiften ikke vil medføre en
mærkbar stigning i NOx-
udledningerne.
Aalborg Portland.
HOFOR vurderer endvidere, at
grænseværdierne samlet et er et be-
tydeligt mere effektivt regule-
ringsmiddel i forhold til NOx-
afgiften, og der derfor ingen væ-
sentlige problemer i at afskaffe af-
giften.
Landbrug og Fødevarer
Høringssvar til lov-
forslag, der var i høring
fra 5. oktober til 2. no-
vember 2015
Landbrug & Fødevarer er glade
for ophævelsen af NOx-afgiften.
Landbrug & Fødevarer påpeger, at
den exceptionelt høje danske
NOx-afgift, som anført i hørings-
svar af 24. november 2011, med-
førte en forringelse af dansk er-
hvervslivs konkurrenceevne, her-
under særligt af konkurrenceevnen
i energitunge og konkurrenceud-
satte erhvervssektorer. Endelig har
afgiften ramt bioenergi hårdere
end fossile energikilder, og derved
arbejdet imod overgangen til ikke-
fossile energikilder.
Landbrug & Fødevarer er glade
for, at det med lovforslaget samti-
digt bliver muligt for virksomhe-
der at blive forbrugsregistreret for
afgifter på affaldsvarme på samme
måde, som er gældende ved for-
brugsregistrering for kulbaseret
varme. Dette giver en likviditets-
mæssig forbedring for en række
virksomheder, eksempelvist gart-
nerier, samtidigt med at det med-
virker til at ensarte energiafgiftssy-
stemet.
Som en del af finanslovsaftalen for
2016 mellem regeringen (V),
Dansk Folkeparti, Liberal Alliance
og Det Konservative Folkeparti
foreslås det at nedsættes NOx-
afgiften til 5,0 kr. pr. kg udledt
NOx og ophæve bundfradraget
for særligt store udledere. Lov-
forslaget er justeret i overens-
stemmelse hermed.
Side 18 af 20
L 70 - 2015-16 - Bilag 4: Høringsskema og høringsnotat, fra skatteministeren
1575142_0019.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
I forlængelse heraf opfatter Land-
brug & Fødevarer det også som
positivt, at lovforslaget medfører
samme hjemmel i CO2-
afgiftsloven som i kulafgiftslovens
§ 7, stk. 5.
I forhold til justering af spilde-
vands- og vandafgiftslovene for-
står Landbrug & Fødevarer det så-
ledes, at lovændringerne ikke vil
medføre ændringer af satser eller
af forbrugernes betalinger, men at
der alene er tale om justeringer af
administrationen af afgiften. I fald
denne opfattelse er forkert, beder
Landbrug & Fødevarer Skattemi-
nisteriet om at oplyse dette.
Høringssvar til lov-
forslag, der var i høring
fra 20. november til 27.
november 2015
Landbrug og Fødevarer henviser
til høringssvar af 5. november
2015 for de dele, der ikke vedrører
NOx-afgiften.
Landbrug og Fødevarer finder det
beklageligt, at NOx-afgiften ikke
afskaffes helt, men kun nedsættes.
Landbrug og Fødevarer finder, at
det er et skridt i den rigtige ret-
ning, men samtidig opretholdes de
store administrative omkostninger
for de omfattede virksomheder til
målinger mv.
Landbrug og Fødevarer vurderer,
at de administrative omkostninger
ved afgiften vil være meget høje
sammenlignet med afgiftens pro-
venu og finder derfor, at det ville
have været rigtigt godt samfunds-
økonomi i en fuld afskaffelse.
I forhold til ønsket om afskaffelse
af NOx-afgiften henvises til kom-
mentaren til Brancheforeningen
for Biogas.
Det bekræftes, at der er alene er
tale om en justering af administra-
tionen af vand- og spildevandsaf-
giften, som ikke leder til ændrede
omkostninger for borgere eller er-
hvervslivet.
I forhold til de administrative om-
kostninger henvises til kommenta-
ren til Brancheforeningen for Bio-
gas.
Side 19 af 20
L 70 - 2015-16 - Bilag 4: Høringsskema og høringsnotat, fra skatteministeren
1575142_0020.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Sikkerhedsstyrelsen
Høringssvar til lov-
forslag, der var i høring
fra 5. oktober til 2. no-
vember 2015
Ingen bemærkninger.
SRF Skattefaglig For-
ening
Høringssvar til lov-
forslag, der var i høring
fra 20. november til 27.
november 2015
Ingen bemærkninger.
Side 20 af 20