Tak.
Først og fremmest vil jeg sige tak for tilslutningen til lovforslaget, dels til de partier, som står bag finanslovsaftalen, hvor vi har aftalt at sænke NO
x
-afgiften til 5 kr.
– det er jo regeringen, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti – dels, som jeg hørte debatten, også Socialdemokratiet, som anerkender, at NO
x
-afgiften er en afgift, vi skal have sænket og forhåbentlig også fjernet.
Det er en afgift, der hæmmer vores konkurrenceevne og koster arbejdspladser.
Aftaleparterne er enige om, at det skal være nemmere og billigere at drive virksomhed i Danmark, og det gør vi jo bl.a.
ved at sænke skatter og afgifter for erhvervslivet.
Det er også i det lys, man skal se det her forslag, og at vi sænker NO
x
-afgiften til 5 kr.
pr.
kg fra den 1.
juli 2016, er til gavn for danske virksomheders konkurrenceevne.
Men jeg vil også gerne sige, at det fortsat er regeringens og Venstres mål helt at afskaffe NO
x
-afgiften.
Jeg ønsker som skatteminister ikke at indføre nye skatter og afgifter, jeg ønsker at nedsætte dem og gerne afskaffe dem – særlig de skatter og afgifter, der koster arbejdspladser.
Jeg skal selvfølgelig beklage, som jeg gør med mine andre forslag, at der ikke har været en 4-ugers høring af lovforslaget, men det skyldes jo som sagt, at det er fremsat som en del af finansloven, og at vi gerne vil have det vedtaget inden jul, som sædvanen har været med finanslovsforslag.
I forhold til den debat, vi har haft, er den jo ikke overraskende.
Den ligner den debat, vi havde, da man indførte NO
x
-afgiften i sin tid, da den tidligere regering femdoblede NO
x
-afgiften – dengang behandlede vi beslutningsforslag fra de borgerlige partier om at afskaffe NO
x
-afgiften.
Så den kører lidt i ring, og jeg hører sådan set ikke meget andet nyt.
Men der er to ting, jeg lige vil kommentere her i dag.
Den ene er det med, at det her er en afgift, der kun skulle handle om en enkelt virksomhed.
Jeg tror, der er en enkelt virksomhed, som har været nævnt i dag, og som er en af de store bidragsydere, og den ligger i det nordjyske, men samlet set er der rigtig, rigtig mange virksomheder, der betaler NO
x
-afgift, og det er jo de mange virksomheder, som vil blive begunstiget af, at NO
x
-afgiften bliver sat ned og forhåbentlig på et senere tidspunkt helt kan afskaffes.
Jeg tror også, det er derfor, at Dansk Metal for et par år siden for alvor lagde sig i selen, og det er måske også det, der har overtalt Socialdemokraterne til at se det fornuftige i det her, det skal jeg ikke kunne sige.
Jeg er bare glad for, at de nu ser lyset og vil være med til at reducere og forhåbentlig også afskaffe NO
x
-afgiften.
Men det er så, fordi det har betydning for vores konkurrenceevne.
Når det er sagt, er NO
x
selvfølgelig skadeligt, og jeg tror, det var Enhedslistens ordfører, der læste op fra side 13 i lovforslaget, hvor der står om de miljømæssige konsekvenser.
Jeg vil lige læse den del op, som Enhedslistens ordfører ikke fik med, for jeg synes, man skal læse det hele.
Det er rigtigt, at NOx-afgiften isoleret set vil medføre en øget udledning af NO
x
, og så er det i øvrigt også rigtigt, at størstedelen af det NO
x
, vi udleder, ikke påvirker Danmark, men de omkringliggende lande, og størstedelen af den udledning, andre lande har, påvirker ikke dem, men påvirker så Danmark.
Det siger jo noget om, at vi skal lade være med at gå dansk enegang.
Vi skal tage vare på miljøet, vi skal reducere udledningen af skadelige stoffer, men vi skal ikke gå dansk enegang, når der er tale om grænseoverskridende forurening; så skal vi gøre det i samarbejde med andre EU-lande, og det er også regeringens linje i den her sag.
Men det, der yderligere står her, lidt længere henne på side 13, er jo, at isoleret set vil det medføre en øget udledning af NO
x
, men »på trods af nedsættelse af NO
x
-afgiften vil der stadig være et incitament til at installere og fastholde rensningsteknologi på anlæggene.
Derudover kan den teknologiske udvikling og krav fra EU dæmpe NO
x
-udledningen.
Erhvervslivet skal stadig overholde miljøkrav, herunder BAT-krav.
Det kan bidrage til yderligere reduktion af NO
x
-udledningen.«
Hvis man læser høringssvarene, vil man jo se, at en lang række af de virksomheder, som begunstiges af, at de nu skal betale en langt lavere NO
x
-afgift, bibeholder deres NO
x
-reducerende filtre, bl.a.
som følge af de BAT-regler, der gælder i EU-regi.
Så den her entydige sammenhæng, i forhold til at det her vil føre til en væsentlig større udledning af NO
x
, kan man ikke nødvendigvis udlede.
Det kommer helt an på, hvad vi ellers gør, og der er jo andre måder at nå i mål på i forhold til NO
x
-reduktionen end blot via en høj NO
x
-afgift, som vi altså her i dag tager første skridt i retning af at sætte ned.
Det skulle være mine to bemærkninger, og så skal jeg gerne tage spørgsmål både nu og i udvalgsbehandlingen.