Social- og Indenrigsudvalget 2015-16
L 7
Offentligt
1562208_0001.png
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg
Sagsnr.
2015 - 7881
Doknr.
279169
Dato
02-11-2015
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg har d. 21. oktober 2015 stillet følgende
spørgsmål nr. 1 (L 7) til social- og indenrigsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 1:
”Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 20. oktober 2015 fra Adoptionspoli-
tisk Forum, jf. L 7 - bilag 2”.
Svar:
Lovforslaget har som overordnet formål at fremtidssikre den internationale adoptions-
formidling med afsæt i børnene. Det er således hensigten både at tilpasse formid-
lingssystemet i Danmark til de børn, der globalt set har behov for hjælp gennem adop-
tion, og til de krav til proces, myndighedsinddragelse m.v. som følger af formidlingssi-
tuationen. En sådan fremtidssikring vil også skabe tryggere rammer for de kommende
adoptanter.
Varetagelsen af barnets bedste i internationale adoptioner vil – som hidtil – skulle ske i
overensstemmelse med de internationale konventioner på området, som Danmark har
tiltrådt, herunder FNs Børnekonvention. I den forbindelse bemærkes det også, at det
af den politiske aftale bag lovforslaget fremgår, at en adoptionsformidlende organisati-
on skal have indgående kendskab til bl.a. FNs Børnekonvention. Dette vil således
være et krav for at få tilladelse til at yde adoptionshjælp og vil fremgå af akkredite-
ringskravene til en organisation.
Der skal ved anvendelsen og forståelsen af Haagerkonventionen om adoption tages
hensyn til bestemmelserne i FNs Børnekonvention. Børnekonventionens krav om at
tage hensyn til barnets bedste og grundlæggende rettigheder bliver dermed også vig-
tige hensyn i alle internationale adoptioner. I en erklæring fra 2007 har UNICEF fast-
slået, at FNs Børnekonvention klart tilkendegiver, at ethvert barn så vidt muligt har ret
til at blive passet af sine egne forældre, og at andre former for pleje kun bør overvejes,
hvis barnets egen familie trods tilbudt hjælp ikke kan eller vil tage sig af barnet. I den
situation bør der findes en egnet familie i barnets eget hjemland, og hvis det ikke er
muligt, er international adoption ifølge Børnekonventionen en af flere muligheder for
barnet, mens institutionsanbringelse af barnet altid kun bør finde anvendelse som
sidste udvej og i så fald kun midlertidigt. I alle tilfælde skal hensynet til barnets bedste
være det overordnede synspunkt, når der træffes beslutning om adoption.
Efter lovforslaget vil det ikke længere være muligt for en adoptionsformidlende organi-
sation at udføre humanitært hjælpearbejde. Det fremgår således af bemærkningerne
til forslaget, at international adoption ikke er løsningen på fattigdom. Samtidig er for-
slaget udformet med afsæt i en erkendelse af, at der til international adoption også er
knyttet et behov i samarbejdslandene for økonomisk støtte eller anden hjælp. Det vil
derfor fremover være muligt at udføre hjælpearbejde med tilknytning til adoption, dog
sådan at der vil blive udformet nærmere regler for godkendelse heraf. I forhold til mu-
L 7 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om kommentar til henvendelsen af 20/10-15 fra Adoptionspolitisk Forum, til social- og indenrigsministeren
1562208_0002.png
ligheden for at udføre hjælpearbejde med tilknytning til adoptionshjælpsvirksomheden
bemærkes det, at dette også vil omfatte muligheden for at videreformidle donationer
fra eksempelvis adoptanter, når et adoptionsforløb er afsluttet, til bestemte modtagere
i et samarbejdsland. Opretholdelsen af denne mulighed vurderes ikke at skabe risiko
for afhængighedsskabende støtte men afspejler tværtimod en legitim måde at yde en
(efterfølgende) støtte ved et konstateret behov.
Lovforslaget skærper endvidere tilsynet med området. Dette sker bl.a. ved, at alle
matchningsforslag vil blive behandlet i statslig regi. Ankestyrelsen skal således god-
kende de matchningsforslag, som i dag godkendes af den adoptionsformidlende or-
ganisation. Ændringen betyder, at Ankestyrelsen vil få et indblik i alle adoptionsforløb,
hvilket ikke alene styrker håndteringen af det enkelte forløb men også styringen af og
indsigten i adoptionsformidlingen som sådan.
Endelig kan jeg oplyse, at der med forslaget sker en ændring i tilrettelæggelsen af den
eksisterende PAS-ordning, sådan at det ene af de to rådgivningsforløb kan placeres i
hele barnets opvækstperiode, dvs. frem til barnet fylder 18 år. Det fremgår videre af
bemærkningerne til lovforslaget, at det i takt med, at barnet bliver ældre, i stigende
grad bliver relevant at være opmærksom på, om rådgivningen eller dele af den skal
rettes direkte mod barnet/den unge. Initiativet til at bede om rådgivning skal dog fort-
sat gå gennem forældrene, der har forældremyndigheden. Lovforslaget har således
afsæt i, at det er forældrene, der skal varetage omsorgen for barnet.
I forhold til voksne adopteredes behov for rådgivning fremgår det af bemærkningerne
til forslaget, at uanset at adopterede har særlige livsomstændigheder, der for nogle
kan udgøre egentlige udfordringer gennem hele livet, rummes disse udfordringer som
udgangspunkt af det almindelige sociale og sundhedsfaglige system. For at skabe
mere viden om voksne adopteredes behov for støtte er det dog som et led i den politi-
ske aftale besluttet at iværksætte et forsøgsprojekt med adoptionsrådgivning til voks-
ne adopterede.
Idet indholdet af henvendelsen fra Adoptionspolitisk Forum i vid udstrækning svarer til
foreningens høringssvar, henviser jeg i øvrigt til høringsnotatet udarbejdet i forbindel-
se hermed.
Med venlig hilsen
Karen Ellemann
2