Skatteudvalget 2015-16
L 69 Bilag 4
Offentligt
1575139_0001.png
2. december 2015
J.nr. 15-3097916
Til Folketinget – Skatteudvalget
Til udvalgets orientering vedlægges høringsskema samt de modtagne høringssvar vedrø-
rende forslag til lov om ændring af registreringsafgiftsloven (Nedsættelse af registrerings-
afgiftens højeste sats for personbiler m.v.) (L 69).
Karsten Lauritzen
/ Lene Skov Henningsen
L 69 - 2015-16 - Bilag 4: Høringsskema og høringsnotat, fra skatteministeren
1575139_0002.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Advokatsamfundet
Ingen bemærkninger
AUTIG
AUTIG hilser velkommen, at re-
geringen og støttepartierne vil gøre
det muligt at købe mere familie-
venlige og trafiksikre biler, men
anfører samtidig, at det sker på
bekostning af klima og miljø.
AUTIG anfører, at de sammen
med autobranchens øvrige organi-
sationer og forbrugerorganisatio-
nen FDM har anbefalet regeringen
at lovgive om en teknisk baseret
afgift, der kunne fremme køb af
biler med lave emissionstal og
samtidig tilgodese biler med ud-
styr, der fremmer trafiksikkerhe-
den.
AUTIG anfører, at mens et stort
antal bilmodeller i de bedste ener-
giklasser ikke bliver billigere eller
kun får ubetydelige nedsættelser,
gives der til gengæld yderst favo-
rable nedsættelser i den modsatte
ende. En lang række bilmodeller i
de mest forurenende energiklasser
(F og G) får meget store nedsæt-
telser - det gælder typisk bilmodel-
ler fra mærker som Audi, BMW,
Jaguar, Land Rover, Mercedes-
Benz, Porsche og Volvo, hvor af-
giftsnedsættelser fra 100.000 til
350.000 kr. forekommer.
Nedsættelsen af registreringsafgif-
ten må forventes at øge CO2-
udledningen via flere biler, men ef-
fekten vurderes at være begrænset
set i forhold til transportsektorens
samlede CO2-udledning.
Ud fra en samfundsøkonomisk be-
tragtning bør CO2-reduktioner ske
der, hvor det er mest omkost-
ningseffektivt. CO2-skyggeprisen
(samfundsøkonomisk pris for at
udlede 1 ton mindre CO2) på bil-
området er varierende, men er ge-
nerelt høj. Dvs. omkostningseffek-
tive reduktioner af CO2-
udledningen bør i udgangspunktet
ske gennem andre kanaler end via
bilbeskatningen.
Med det nuværende skattesystem
overstiger bilafgifterne i gennem-
snit de eksterne omkostninger for-
bundet med kørsel. Det Miljøøko-
nomiske Råd vurderede således i
deres rapport fra februar 2013, at
den nuværende personbilbeskat-
ning er godt dobbelt så høj som de
negative eksterne omkostninger.
Mens de mindste og mest brænd-
stofeffektive biler betaler en afgift,
der nogenlunde svarer til de eks-
terne omkostninger, betaler fami-
liebilerne og især de mere luksus-
prægede biler en afgift, der over-
stiger de eksterne omkostninger,
hvilket netop kan henføres til den
høje afgiftssats på 180 pct.
Side 2 af 19
L 69 - 2015-16 - Bilag 4: Høringsskema og høringsnotat, fra skatteministeren
1575139_0003.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Nedsættelsen af registreringsafgif-
ten giver således anledning til en
samfundsøkonomisk gevinst, uan-
set at CO2-udledningen fra vej-
transporten øges.
For så vidt angår en omlægning af
den værdibaserede registreringsaf-
gift til en afgift baseret på tekniske
parametre, er der tale om en gen-
nemgribende og kompliceret øvel-
se, særligt hvis der er tale om en
omlægning til en løbende afgift,
som bl.a. vil skabe store prisæn-
dringer på konkrete biler. En gen-
nemgribende omlægning ligger
uden for rammerne af en finans-
lovsaftale.
AUTIG anfører endvidere, at når
det tages i betragtning, at finans-
lovsaftalen ikke har fundet plads til
en videreførelse af den midlertidi-
ge forhøjelse af reparationsgræn-
sen (på 75 pct.) for trafikskadede
biler, indebærer det, at yderligere
mange biler med mindre skader vil
falde for reparationsgrænsen på 65
pct. og blive kasseret til skade for
CO2-regnskabet og beskæftigelsen
i branchen.
Den høje danske registreringsafgift
medfører, at det privatøkonomisk
kan betale sig at reparere biler,
selvom det samfundsøkonomisk
giver et tab. Reparationsgrænsen
for færdselsskadede biler skal sikre,
at der repareres så få biler som
muligt af dem, som det samfunds-
økonomisk bedre kan betale sig at
skrotte. En reduktion af registre-
ringsafgiften trækker alt andet lige i
retning af, at der ved en uændret
grænse vil blive repareret færre bi-
ler end hvad der samfundsøkono-
misk kan betale sig.
Af lovforslag L70 om nedsættelse
af NOx-afgiften fremgår det, at
nedsættelse af NOx-afgiften på
benzin og diesel skønnes at med-
føre en øget udledning af CO2 på
ca. 0,07 mio. ton CO2. Heraf ved-
rører ca. 0,02 mio. ton CO2 øget
kørsel i Danmark, mens knap 0,05
mio. ton CO2 skyldes hjemvendt
Endelig anfører AUTIG, at oven-
nævnte uheldige konsekvenser af
lovforslaget om nedsættelse af re-
gistreringsafgiften forstærkes af
nedsættelsen af NOx-afgiften på
benzin og diesel, som vil medføre
øget kørsel og bidrage til mere
forurening af samme slags.
Side 3 af 19
L 69 - 2015-16 - Bilag 4: Høringsskema og høringsnotat, fra skatteministeren
1575139_0004.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
grænsehandel. Hjemvendt grænse-
handel medfører, at der købes me-
re benzin/diesel i Danmark, men
ikke at der forbruges mere ben-
zin/diesel eller udledes mere NOx
i Danmark. Der henvises i øvrigt
til kommentaren ovenfor, hvor det
fremgår, at bilafgifterne overstiger
de samlede eksterne omkostninger
ved kørsel.
Autobranchen Danmark
AutoBranchen Danmark tilslutter
sig lovforslaget og betragter det
som et skridt i den absolut rigtige
retning.
AutoBranchen Danmark ønsker
desuden at påpege, at opgørelsen
af afgiften også udgør et meget
væsentligt problem. Den nuvæ-
rende værdibaserede afgift medfø-
rer blandt andet uigennemsigtige
og stærkt svingende priser på i øv-
rigt ens biler til ugunst for ikke
mindst den mindre kyndige bilkø-
ber, ligesom den forhindrer eller
forsinker gennembrud og udbre-
delse af teknologiske og miljømæs-
sige landvindinger. Hertil kommer,
at den værdibaserede afstedkom-
mer mange tvister mellem skatte-
myndighederne og automobilfor-
handlerne med heraf følgende
usikkerhed og forøgede omkost-
ninger. AutoBranchen Danmark
henstiller derfor til, at registre-
ringsafgiften sideløbende med
satsreduktioner ændres til en tek-
nisk baseret afgift.
Dernæst påpeger AutoBranchen
Danmark, at reduktionen af regi-
streringsafgiften for nye, dyrere bi-
I forhold til omlægning af værdiaf-
giften til en teknisk afgift henvises
til kommentaren til AUTIG.
Det er valgt at lade den fulde ned-
sættelse få øjeblikkelig virkning
frem for at indfase den gradvist.
Side 4 af 19
L 69 - 2015-16 - Bilag 4: Høringsskema og høringsnotat, fra skatteministeren
1575139_0005.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
ler fra 180 procent til 150 procent
vil medføre store prisfald på brug-
te biler, hvorved den eksisterende
brugtbilspark mister væsentlig
værdi. Lovforslaget bør derfor in-
deholde en overgangsordning.
Lovforslaget træder i kraft den 1.
januar 2016, men har virkning alle-
rede fra den 20. november 2015.
Dette indebærer, at der ved salg af
biler i perioden 20. november til
31. december 2015 skal erlægges
den hidtidige høje afgift, hvorefter
den overskydende afgift kan tilba-
gesøges hos SKAT. Dette begrun-
des i, at bilsalget ellers ville gå i stå
i denne periode. AutoBranchen
Danmark er enig med ministeriet i
effekterne af en opbremsning af
bilsalget, men finder ikke, at den
foreslåede overgangsordning på
nogen måde løser problemet.
Mange bilforhandlere har ikke li-
kviditet til at indbetale forskellen
på den oprindelige afgift og den
ændrede afgift og derefter afvente
tilbagebetaling tidligst i marts
2016. I det omfang bilforhandler-
ne vil være nødt til at overvælte
forskelsafgiften i priserne, vil ef-
fekten givetvis være, at bilkøberne
afventer lovens egentlige ikrafttræ-
delse, og således udskyder bilkøbet
– i strid med intentioner bag lov-
forslaget.
AutoBranchen Danmark skal der-
for stærkt henstille, at SKAT får
mulighed for kun at opkræve afgif-
ten på 150 procent, og herefter gi-
ve henstand eller acceptere en for-
dring på det resterende beløb, der
herefter kan udlignes ved modreg-
Hermed opnås den fulde gevinst
ved nedsættelsen med det samme.
I forhold til brugtbilparkens værdi-
fald og kompensation henvises til
kommentaren til DI og Bilbran-
chen.
Det følger af grundlovens § 22, at
en lov ikke kan håndhæves, før
den er stadfæstet og offentliggjort.
Det betyder, at det ikke er muligt
for SKAT forud herfor at beregne
registreringsafgift på baggrund af
de foreslåede 150 pct. Loven kan
tidligst vedtages i Folketinget den
21. december 2015. Herefter vil
stadfæstelse og offentliggørelse ske
umiddelbart inden den 1. januar
2016.
Bilbranchens likviditet bliver på-
virket i perioden fra lovforslagets
fremsættelse til lovens ikrafttræden
den 1. januar 2016. Alternativet
havde dog været, at loven ikke
blev tillagt virkning fra fremsættel-
se, men derimod først fra den 1.
januar 2016. Det er Skatteministe-
riet vurdering, at dette ville medfø-
re en opbremsning af bilsalget i
perioden fra offentliggørelse af fi-
nanslovsaftalen og til lovens ikraft-
træden. Denne periode vil strække
sig over ca. 40 dage, hvor salget af
biler med en værdi over skala-
knækket bremses, potentielt med
en effekt svarende til omkring
11.000 personbiler.
Efter lovforslaget skal tilbagebeta-
ling af registreringsafgift fra SKAT
ske senest den 29. februar 2016.
Side 5 af 19
L 69 - 2015-16 - Bilag 4: Høringsskema og høringsnotat, fra skatteministeren
1575139_0006.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
ning, når lovforslaget efter al sand-
synlighed vedtages.
Bilbranchen/DI
DI og Bilbranchen kvitterer for, at
der nu er taget hul pa den vigtige
opgave, det er at omlægge de dan-
ske bilafgifter og bemærker, at en
omlægning til en teknisk bilafgift
vil fremme salget af sikre biler med
lav miljøpåvirkning og højt niveau
af sikkerhedsudstyr.
DI og Bilbranchen bemærker, at
bilforhandlerne i særlig grad vil li-
de et kapitaltab som følge af for-
slaget. De anslår, at selve afgiftsta-
bet på bilforhandlernes lagre af af-
giftsberigtigede biler udgør 250
mio. kr. Hertil kommer, at afgifts-
nedsættelsen også vil forskyde ef-
terspørgslen væk fra brugte biler
og i retning af nyere biler. Det
samlede kapitaltab for branchen
forventes dermed at udgøre 350
mio. kr. Når et lovforslag på så
væsentlig måde påvirker en bran-
ches økonomiske situation, må der
indføres overgangsordninger, der
kompenserer branchen.
DI og Bilbranchen er indstillet på,
at branchen selv må afholde den
del af kapitaltabet, der opstår på
grund af den ændrede efterspørg-
sel, men finder det rimeligt, at sta-
ten delvist kompenserer branchen
for den del af tabet, der svarer til
engangsafgiften på branchens lagre
pa i alt 250 mio. kr.
DI og Bilbranchen foreslår, at der
ved eksport af brugte biler efter
registreringsafgiftslovens § 7 b ind-
I forhold til omlægning af værdiaf-
giften til en teknisk afgift henvises
til kommentaren til AUTIG.
Det kapitaltab, som bilforhandler-
ne lider på deres varelager, er et
engangstab, som skal ses i sam-
menhæng med, at den permanente
nedsættelse af registreringsafgiften
medfører billigere biler, hvilket må
forventes at øge bilsalget og her-
med komme bilbranchen til gode.
Kompensation af kapitaltabet vil
medføre et ufinansieret provenu-
tab for staten. Hertil kommer, at
det vil være forbundet med store
administrative omkostninger, idet
det vil kræve, at hver bil bliver in-
dividuelt vurderet.
Skatteministeriet forventer i øvrigt
ikke, at der vil være et kapitaltab af
betydning som følge af forskyd-
ning i efterspørgslen fra brugte bi-
ler til nye biler, idet der ikke kun
vil være en øget efterspørgsel efter
nye biler, men også efter brugte bi-
ler, da de som udgangspunkt må
forventes at falde i pris svarende til
afgiftslempelsen.
En senere ikrafttræden af nedsæt-
telsen til 150 pct. ved fastsættelsen
af godtgørelse i forbindelse med
Side 6 af 19
L 69 - 2015-16 - Bilag 4: Høringsskema og høringsnotat, fra skatteministeren
1575139_0007.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
til 30. juni 2016 ydes godtgørelse
efter de regler, der var gældende
forud for lovforslagets fremsættel-
se og med udgangspunkt i den
markedsværdi, der var gældende på
dette tidspunkt
eksport af brugte biler, svarer alt
andet lige til at kompensere for
kapitaltab ved eksport. Dog fra-
trækkes 15 pct. af den resterende
registreringsafgift ved fastsættelsen
af godtgørelsen, som således ikke
tilbagebetales. En udskydelse af
ikrafttræden til den 1. juli 2016 vil
medføre et provenutab, som ikke
er finansieret.
Efter lovforslaget skal tilbagebeta-
ling af registreringsafgift fra SKAT
ske senest den 29. februar 2016.
DI og Bilbranchen er tilfredse
med, at lovforslaget tager hensyn
til den opbremsning af bilsalget,
som ville være konsekvensen af
ikrafttrædelse med virkning fra 1.
januar 2016. Ved salg af nye biler
resten af 2015 vil bilforhandlerne i
praksis være nødt til at sælge de
nye biler til en pris beregnet ud fra
den reducerede sats. Et sådan træk
på branchens likviditet kan for
nogle bilforhandleres vedkom-
mende medføre et behov for mid-
lertidigt at rejse kapital.
SKAT har i sit nyhedsbrev af 20.
november 2015 stillet branchen i
udsigt, at afgiften vil blive genbe-
regnet straks i januar 2016 og til-
bagebetalt via de registrerede for-
handleres månedsangivelse. DI og
Bilbranchen ønsker i den forbin-
delse at pege på vigtigheden af, at
denne udmelding af hensyn til bil-
forhandlernes likviditet har bin-
dende virkning for SKAT.
Dansk Autogenbrug
(DAG)
Det glæder DAG, at der endelig
sker noget på afgiftsområdet for
biler. De er dog lidt betænkelige på
måden, det er gjort på.
Side 7 af 19
L 69 - 2015-16 - Bilag 4: Høringsskema og høringsnotat, fra skatteministeren
1575139_0008.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Nedsættelsen sker på bekostning
af reparationsgrænsen, miljø og
arbejdspladser i Danmark.
Nedsættelsen fjerner heller ikke de
udfordringer, der ligger i værdian-
sættelser af biler, hvor det helt af-
hænger af, hvem og hvordan biler
importeres til Danmark.
DAG påtaler, at afgiftsnedsættel-
sen er størst på dyre CO2-tunge
køretøjer og lavest på miljøvenlige.
I forhold til omlægning af værdiaf-
giften til en teknisk afgift og for-
højelse af reparationsgrænsen hen-
vises til kommentaren til AUTIG.
I forhold til de miljømæssige kon-
sekvenser henvises til kommenta-
ren til AUTIG.
Dansk Bilbrancheråd
Dansk Bilbrancheråd glæder sig
over, at regeringen har turdet fore-
tage en forholdsvis stor nedsættel-
se af registreringsafgiften på én
gang. Dansk Bilbrancheråd er dog
skuffet over, at nedsættelsen sker
på bekostning af den langt væsent-
ligere reparationsgrænse, der fast-
holder og skaber arbejdspladser i
bilbranchen.
Dansk Bilbrancheråd mener ikke,
at nedsættelsen fjerner de eksiste-
rede udfordringer vedrørende
værdiansættelse af bilerne. I det
omfang, at nedsættelsen tænkes
anvendt som et springbræt til ud-
fasning af det eksisterede værdiba-
serede afgiftssystem, til et system,
hvor afgiften alene beregnes på
baggrund af bilens teknik, bifaldes
forslaget.
Dansk Bilbrancheråd finder det
beklageligt, at skønnet over de po-
sitive effekter på arbejdsudbuddet
ikke er nærmere underbygget i
lovbemærkningerne.
I forhold til forhøjelse af reparati-
onsgrænsen henvises til kommen-
taren til AUTIG.
I forhold til omlægning af værdiaf-
giften til en teknisk afgift henvises
til kommentaren til AUTIG.
Den lavere registreringsafgift øger
incitamentet til at arbejde, da ned-
sættelsen svarer til en stigning i re-
allønnen (købekraften af den en-
keltes løn øges). Da der er tale om
en reduktion af den høje registre-
Side 8 af 19
L 69 - 2015-16 - Bilag 4: Høringsskema og høringsnotat, fra skatteministeren
1575139_0009.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
ringsafgiftssats (fra 180 pct.), er
det lagt til grund, at nedsættelsen
har omtrent samme adfærdsvirk-
ninger som en reduktion af tops-
katten. På den baggrund er det
forudsat, at nedsættelsen øger det
strukturelle arbejdsudbud med ca.
700 fuldtidspersoner årligt.
Endelig finder Dansk Bilbranche-
råd det beklageligt og urimeligt, at
bilforhandlerne benyttes som kas-
sekredit for SKAT for afgiftsbeta-
linger i perioden frem til den 1. ja-
nuar 2016. Det er åbenbart, at der
skal findes en løsning på dette
problem, inden loven vedtages. I
forvejen vil bilforhandlere, der har
varelagre af nyere biler, lide tab på
opgørelsen af varelagret, og hvis
der yderligere skal stilles en større
likviditet til rådighed for SKAT,
presses bilbranchen unødvendigt
og urimeligt.
I forhold til opkrævning af 150
pct. i registreringsafgift inden lov-
forslaget er vedtaget, henvises til
kommentaren til AutoBranchen
Danmark.
Dansk Bilforhandleruni-
on (DBFU)
DBFU foreslår, at man omgående
og ved evt. fremtidige afgiftsæn-
dringer, ændrer i Skats ”regnema-
skine” samtidig med, at lovforsla-
get får virkning, således at det bli-
ver muligt straks at lave den kor-
rekte beregning af afgiften.
Som denne afgiftssænkning er ble-
vet håndteret, er det ikke muligt at
lave en præcis og korrekt afgiftsbe-
regning på brugte biler, hvilket re-
sulterer i fejlagtige leasing- og kø-
bekontrakter. Det er ligeledes
svært utilfredsstillende at forhand-
lerne skal agere bank for SKAT,
frem til en tilbagebetaling af det
for meget afregnet afgift.
I forhold til umiddelbar ikrafttræ-
den af lovforslaget henvises til
bemærkningerne til AutoBranchen
Danmark.
Side 9 af 19
L 69 - 2015-16 - Bilag 4: Høringsskema og høringsnotat, fra skatteministeren
1575139_0010.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Det bør medtages i lovforslaget, at
brugtvognsforhandlerne kompen-
seres for den værdireduktion en
ændring af loven vil påføre den
enkelte forhandler, for så vidt an-
går den del af varelageret, som
henstår med betalt 180 pct. afgift.
I forhold til en kompensations-
ordning henvises til bemærknin-
gerne til DI og Bilbranchen.
Danske Advokater
Danske Advokater har ingen be-
mærkninger vedrørende lovforsla-
gets fordelingspolitiske indhold.
Danske Advokater anfører, at lov-
forslagets ikrafttrædelsesbestem-
melse ikke fuldt ud er i overens-
stemmelse med EU-rettens be-
stemmelse om varers frie bevæge-
lighed.
Det anføres, at der i forhold til
anmodning om eksportgodtgørel-
se, jf. forslagets § 2, stk. 4, fra den
20. november 2015 eller senere,
alene skal beregnes godtgørelse på
grundlag af 150 pct., uagtet at der
oprindeligt er betalt 180 pct. i af-
gift.
Danske Advokater anfører, at bag-
grunden for indførelse af afgifts-
godtgørelse for brugte køretøjer,
der udføres fra Danmark, var at
bringe registreringsafgiftsloven i
overensstemmelse med EU-rettes
bestemmelse om varers frie bevæ-
gelighed. Forinden havde EU-
Kommissionen ved flere lejlighe-
der tilkendegivet, at registrerings-
afgift udgjorde et problem i det
indre marked, fordi der i mange
tilfælde skete dobbeltbeskatning.
Problemet var, at der for et køre-
Som det anført i bemærkningerne
til L181 af 20. marts 2002, så er
reglerne om godtgørelse i registre-
ringsafgiftsloven indført på bag-
grund af EU-Kommissionens til-
kendegivelser om, at registrerings-
afgift udgør et potentielt problem i
det indre marked, fordi der i man-
ge tilfælde sker dobbeltbeskatning,
hvis en bil først indregistreres i en
medlemsstat og derefter som brugt
indregistreres i en anden medlems-
stat.
Skatteministeriet er dog ikke be-
kendt med, at EU-Kommissionen
på noget tidspunkt har anført, at
der efter traktatens bestemmelser
er et egentligt EU-retligt krav på
godtgørelse af residualafgiften i
køretøjer ved udførsel.
Dette stemmer overens med EU-
Domstolens praksis, hvorefter
EU-retten ikke indeholder et for-
bud mod den dobbeltbeskatning,
som opstår, når samme vare af-
giftsbelastes i flere medlemsstater.
Af EU-Domstolens afgørelse i de
Side 10 af 19
L 69 - 2015-16 - Bilag 4: Høringsskema og høringsnotat, fra skatteministeren
1575139_0011.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
tøj, der blev indregistreret i ét land
med fuld betaling af registrerings-
afgift, og som senere blev overført
til et andet land, hvor der igen blev
betalt fuld registreringsafgift, uden
at der samtidig skete refusion af
den oprindeligt betalte afgift.
Danske Advokater henviser til
bemærkningerne til L 181 af 20.
marts 2002, hvoraf det fremgår, at
”denne dobbeltbeskatning kan af-
skaffes ved, at der ved udførsel af
brugte køretøjer godtgøres den del
af den oprindeligt betalte afgift,
der fortsat udgør en del af køretø-
jets værdi på hjemmemarkedet”.
Danske Advokater udleder heraf,
at undgåelse af dobbeltbeskatning
kræver, at ejeren får godtgjort den
del af restafgiften, som oprindeligt
er betalt. Hvis Danmark beslutter
sig for at godtgøre et mindre be-
løb, end det der er betalt, vil der
ske dobbeltbeskatning, hvilket er i
strid med EU-rettens bestemmelse
og fri bevægelighed.
Danske Advokater anfører heref-
ter, at der skal indrømmes godtgø-
relse af den registreringsafgift, der
er indeholdt i værdien af brugte
køretøjer på det danske marked.
Slutteligt anføres det, at for at regi-
streringsafgiften er i overens-
stemmelse med EU-traktatens be-
stemmelser om fri bevægelighed
foreslås det, at lovforslagets § 2,
stk. 4, ændres til at godtgørelsen
beregnes på grundlag af den sam-
me afgiftsprocent, som er betalt
ved indregistrering af køretøjet i
forenede sager C-290/05 og C-
333/05 – Nádasdi fremgår det
endvidere af præmis 49, at ”Artikel
90 EF ikke har til formål at for-
hindre en medlemsstat i at indføre
nye afgifter eller i at ændre pro-
centsatsen eller beregningsgrund-
laget for eksisterende afgifter”.
Baggrunden for forslagets § 2, stk.
4, er, at brugte biler, som eksporte-
res, dermed ligestilles med brugte
biler, som sælges i Danmark. Æn-
dres bestemmelsen i overens-
stemmelse med Danske Advoka-
ters forslag vil det således betyde,
at biler, som eksporteres efter den
20. november 2015, ikke vil lide
det kapitaltab, som er en naturlig
følge af nedsættelsen af registre-
ringsafgiften. Kapitaltabet ville
dermed alene blive realiseret, når
en brugt bil blev solgt til en dansk
køber. Forslaget for Danske Ad-
vokater vil dermed udgøre en posi-
tiv forskelsbehandling i forhold til
biler, der eksporteres, som efter
Skatteministeriets opfattelse ikke
kan begrundes i EU-retten.
Side 11 af 19
L 69 - 2015-16 - Bilag 4: Høringsskema og høringsnotat, fra skatteministeren
1575139_0012.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Danmark.
Dansk Erhverv
Dansk Erhverv støtter nedsættel-
sen af registreringsafgiften, der vil
styrke danskernes mobilitet og
dermed bidrage til en mere fleksi-
bel arbejdsstyrke, idet de bl.a. har
noteret sig, at tiltaget vil styrke ar-
bejdsudbuddet med 700 personer.
Derudover skal Dansk Erhverv
rette opmærksomhed mod forsla-
gets konsekvenser for beskatning
af firmabiler, der er indkøbt på
tidspunktet for forslagets ikraft-
træden. Forslaget nævner ikke den
løbende justering i nedadgående
retning, som bør være en logisk
følgevirkning af registreringsaf-
giftsnedsættelsen. Dansk Erhverv
foreslår, at dette fremgår af det
endelige lovforslag.
Dansk Erhverv minder endelig
om, at selve indretningen af det
danske afgiftssystem fortsat er
uhensigtsmæssig. Det anbefales, at
man fortsætter analysen af, hvor-
dan afgiftssystemet kan indrettes
fremadrettet, så beskatningen flyt-
tes fra indkøb af køretøj til brug af
køretøj.
En justering af grundlaget for fir-
mabilsbeskatningen for de biler,
der er indregistreret inden forsla-
gets fremsættelse, kan sidestilles
med at kompensere for kapitaltab.
Der kompenseres ikke for dette i
øvrigt, og nedsættelsen af registre-
ringsafgiften vil fremadrettet give
en lempelse – også i forhold til
firmabilsbeskatningen.
I forhold til omlægning af værdiaf-
giften til en teknisk afgift henvises
til kommentaren til AUTIG.
De Danske Bilimportø-
rer
De danske bilimportører kan fuldt
ud støtte forslaget om nedsættelse
af registreringsafgiften, og anser
det som et nødvendigt skridt på
vejen imod en grundlæggende re-
form af bilafgifterne.
De danske bilimportører anerken-
der, at SKAT skal administrere ef-
I forhold til umiddelbar ikrafttræ-
den af lovforslaget henvises til
Side 12 af 19
L 69 - 2015-16 - Bilag 4: Høringsskema og høringsnotat, fra skatteministeren
1575139_0013.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
ter gældende lov, og dermed ikke
kan undlade at opkræve afgift efter
180 pct.-satsen, indtil loven træder
i kraft.
Det er imidlertid De Danske Bil-
importørers klare vurdering, at
langt de fleste bilforhandlere ved
salg af nye biler i perioden fra lov-
forslagets fremsættelse i praksis vil
være nødsaget til at afregne bilkø-
berne efter den nye afgift, og lægge
ud for differencen, indtil denne
kan tilbagebetales af SKAT. Et så-
dant træk på branchens likviditet
bør kompenseres med eksempelvis
en midlertidig forlængelse af fri-
sten for afregning af registrerings-
afgift i november og december.
bemærkningerne til Autobranchen
Danmark.
Ændring af fristerne for afregning
af afgifter vil ikke blive reguleret i
lovforslaget. Efter lovforslaget skal
tilbagebetaling af registreringsafgift
fra SKAT ske senest den 29. fe-
bruar 2016.
Erhvervsstyrelsen –
Team Effektiv Regule-
ring
Ingen bemærkninger.
FDM
FDM roser forslaget om nedsæt-
telse af registreringsafgiften høje-
ste sats, da bilafgifterne har et alt
for højt niveau i forhold til de ne-
gative omkostninger ved bilismen.
FDM mener, at selve registrerings-
afgiften er en uhensigtsmæssig
skattekilde, blandt andet fordi regi-
streringsafgiften er indrettet som
en værdiafgift. FDM mener, at
selvom det politisk kan være kon-
troversielt at give størst nedsættel-
se til de dyre biler, er et logisk og
fornuftigt valg, da det er de større
biler, der lider under den største
overbeskatning.
Side 13 af 19
L 69 - 2015-16 - Bilag 4: Høringsskema og høringsnotat, fra skatteministeren
1575139_0014.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
FDM udtrykker bekymring over
lovforslagets § 2, stk. 3, hvoraf det
fremgår, at en køber, der ikke selv
har forestået registreringen af kø-
retøjet, kan rette krav om tilbage-
betaling af registreringsafgift alene
imod den afgiftspligtige forhand-
ler. I forbindelse med den seneste
omlægning i 2007 fik FDM mange
henvendelser fra bilkøbere, der
hos bilforhandleren oplevede pro-
blemer med at få udbetalt det re-
funderede afgiftsbeløb. FDM kan
allerede af de tilbagemeldinger,
som de har modtaget fra deres
medlemmer siden den 20. novem-
ber 2015 se, at det langt fra er gi-
vet, at de afgiftspligtige bilforhand-
lere føler sig forpligtet til at aner-
kende den slags krav. Ud fra
FDMs vurdering forstærkes dette
af, at der i lovforslaget står, at bil-
forhandlere ”bør” (og ikke ”skal”)
viderebetale den refunderede af-
gift. FDM opfordrer til, at det i
selve loven eller i bemærkningerne
præciseres, at bilforhandlerne skal
viderebetale afgiftsrefusionen.
FDM efterlyser endvidere mulig-
hed for, at bilkøbere kan kontrol-
lere afgiftsberegningen. FDM for-
langer på den baggrund, at der åb-
nes for muligheden for aktindsigt i
afgiftsberegningen for biler, der
indregistreres i en vis periode efter
den 20. november 2015. Hvis
SKAT ikke tillader denne aktind-
sigt, bliver det umuligt for køber at
vide, hvilket krav der kan rettes
imod en forhandler.
Det er Skatteministeriets vurde-
ring, at det ikke er muligt eller
hensigtsmæssigt ved lov at fastsæt-
te ufravigelige rammer for, hvor-
dan tilbagebetaling af registre-
ringsafgift skal håndteres imellem
de enkelte aftaleparter. Håndtering
af overvæltede afgiftsbeløb er et
privatretligt anliggende, som af-
hænger af den konkrete aftale.
Som det fremgår af lovforslagets
bemærkninger, bør parterne – i de
købskontrakter, som indgås i peri-
oden fra lovforslagets fremsættelse
til lovens ikrafttræden – tage højde
for dette forhold.
SKAT træffer afgørelse om akt-
indsigt efter reglerne i offentlig-
hedsloven og forvaltningsloven, og
under hensyntagen til SKATs sær-
lige tavshedspligt. Reglerne herfor
foreslås ikke ændret med forslaget.
Side 14 af 19
L 69 - 2015-16 - Bilag 4: Høringsskema og høringsnotat, fra skatteministeren
1575139_0015.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Finans og Leasing
Finans og Leasing bemærker, at
der parallelt med forslagene til § 2,
stk. 3-5, hvoraf det fremgår, at af-
giftsnedsættelsen fra 180 pct. til
150 pct. slår igennem allerede 20.
november 2015, fremgår af afsnit
6, at ”… de nye registreringsaf-
giftsregler vil gælde, når den reste-
rende registreringsafgift skal be-
regnes ved videresalg i Danmark
eller ved genleasing”. Disse be-
mærkninger fastslår en vigtig følge
af, at afgiften nedsættes til 150
pct., hvorfor det efter Finans og
Leasing opfattelse bør fremgå di-
rekte af selve lovteksten, eksem-
pelvis som et nyt stk. 6 til § 2. Det-
te vil også sikre den rette sam-
menhæng med de øvrige over-
gangsregler, idet der jo også i til-
fældet her skal ske indbetaling til
SKAT på grundlag af 180 pct.,
hvorefter SKAT efter lovens
ikrafttræden tilbagebetaler for-
skelsbeløbet ned til 150 pct.-
grundlaget jf. lovforslagets § 1.
Finans og Leasing anmoder derfor
om, at der under lovforslagets be-
handling i Folketinget stilles et
ændringslovsforslag herom, så der
skabes den fornødne klarhed også
for denne situation.
Det følger af lovforslagets § 2, stk.
2, at loven har virkning fra den 20.
november 2015. Det medfører, at
køretøjer, som er anmeldt til regi-
strering efter reglerne i registre-
ringsafgiftslovens § 4, stk. 1, nr. 1
og 2, den 20. november 2015 eller
senere, er omfattet af loven.
Det gælder alle de omfattede køre-
tøjer, også leasingkøretøjer.
Der vil under lovforslagets be-
handling blive stillet et ændrings-
forslag, som tydeliggør overgangs-
reglerne for så vidt angår leasing-
køretøjer m.v.
FSR – Danske Reviso-
rer
Ingen bemærkninger.
Håndværksrådet
Håndværksrådet bemærker den
korte tidfrist til høringen og sam-
mensætningen af høringslisten,
som ikke indeholder alle interes-
Skatteministeriet beklager, at
Håndværksrådet ikke har været til-
føjet høringslisten. Der er tale om
en fejl, som vil blive rettet op
Side 15 af 19
L 69 - 2015-16 - Bilag 4: Høringsskema og høringsnotat, fra skatteministeren
1575139_0016.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
senter og berørte parter.
fremover.
Lovforslaget har været tilgængeligt
via høringsportalen siden den 20.
november 2015, og alle indkomne
høringssvar vil blive taget i be-
tragtning på lige vilkår, uanset om
den enkelte part er tilføjet hørings-
listen eller ej.
Det er beklageligt, at der ikke har
været en 4 ugers høring af lov-
forslaget. Det skyldes dels, at lov-
forslaget som sagt er en del af afta-
len om finansloven for 2016, der
først blev indgået den 19. novem-
ber 2015, og dels hensynet til at få
lovforslaget behandlet i Folketin-
get og vedtaget inden jul.
Håndværksrådet ser ikke en af-
giftsnedsættelse som værende et
problem i sig selv. Men med en af-
giftsnedsættelse vil handelsprisen
på biler falde, hvad enten der er ta-
le om nye eller brugte biler. Når
handelsværdien falder, så vil det
medføre, at flere biler bliver total-
skadet frem for repareret på grund
af reparationsgrænsen, som holdes
op imod handelsværdien. Hånd-
værksrådet vil gerne opfordre til, at
man som minimum justerer repa-
rationsgrænsen, så konsekvenserne
mindskes.
Med denne afgiftsnedsættelse hå-
ber Håndværksrådet, at vejen nu
kan være banet for en omlægning
til en teknisk baseret registrerings-
afgift.
I forhold til forhøjelse af reparati-
onsgrænsen henvises til kommen-
taren til AUTIG.
I forhold til omlægning af værdiaf-
giften til en teknisk afgift henvises
til kommentaren til AUTIG.
Side 16 af 19
L 69 - 2015-16 - Bilag 4: Høringsskema og høringsnotat, fra skatteministeren
1575139_0017.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
KPMG Acor Tax
KPMG Acor Tax finder helt gene-
relt, at lovforslaget er særdeles po-
sitivt.
KPMG Acor Tax noterer sig imid-
lertid, at det ikke synes, som om
lovforslaget får virkning for biler,
der er indregistreret efter registre-
ringsafgiftslovens § 3 b (leasingbi-
ler), hvoraf der betales forholds-
mæssig registreringsafgift. Såfremt
denne opfattelse er korrekt, er lov-
forslaget særdeles problematisk og
efter KPMG Acor Taxs opfattelse
i strid med EU-traktatens (TEUF)
artikel 56 om retten til fri udveks-
ling af tjenesteydelser.
KPMG Acor Tax anfører, at det er
muligt, at Skatteministeriet har
haft den tanke, at den forholds-
mæssige afgift forfalder på indregi-
streringstidspunktet for hele lea-
singperioden, og skæringsdatoen
for offentliggørelsen af lovforsla-
get derfor også gælder for leasing-
biler, som tilfældet er for biler, der
købes. Afgiften for leasingbiler
fastlægges imidlertid ikke definitivt
på indregistreringstidspunktet,
men kan også fastlægges på det
tidspunkt, hvor køretøjet udgår af
ordningen, jf. registreringsafgifts-
lovens § 3 a, stk. 7.
KPMG Acor Taxs opfattelse må
bero på en misforståelse af lov-
forslaget.
Den foreslåede ændring i registre-
ringsafgiftslovens § 4, stk. 1, nr. 1
og 2, hvorefter satsen på 180 pct.
nedsættes til 150 pct., finder an-
vendelse på alle køretøjer, hvoraf
der beregnes registreringsafgift ef-
ter disse bestemmelser. Dette gæl-
der også leasingkøretøjer. Der
henvises i den forbindelse til be-
mærkningerne til lovforslagets § 2,
stk. 2. Der henvises derudover til
kommentaren til Finans og Lea-
sing.
Der er desuden specifikt i lov-
forslagets § 2, stk. 5, taget stilling
til SKATs beregning og udbetaling
eller opkrævning af afgiftsdifferen-
cer, blandt andet vedrørende regi-
streringsafgiftslovens § 3 b, stk. 7, i
perioden fra lovforslagets fremsæt-
telse til lovens ikrafttræden.
Motorcykel Importør
Foreningen
Motorcykel Importør Foreningen
anfører, at der er en forskelsbe-
handling på motorcykler og biler
ved beregning af registreringsafgif-
ten, hvilket indebærer, at der beta-
les en væsentligt højere registre-
ringsafgift for en mellemstor mo-
Ændring af skalaknækkene for
personbiler og motorcykler er ikke
en del af lovforslaget.
Side 17 af 19
L 69 - 2015-16 - Bilag 4: Høringsskema og høringsnotat, fra skatteministeren
1575139_0018.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
torcykel end for en bil i samme
prisklasse som motorcyklen.
Det er foreningens opfattelse, at
en ensretning af registreringsafgif-
ten på biler og motorcykler vil ha-
ve en positiv effekt for statskassen
på grund af følgende forhold:
1) De billige kinesermotorcykler,
der sælges i stort antal i Danmark,
vil enten blive pålagt registrerings-
afgift, fordi den afgiftsfrie grænse
op til kr. 9.200 fjernes eller blive
udfaset fra det danske marked og
erstattet af bedre motorcykler.
2) Købere af motorcykler vil efter
branchens vurdering vælge at købe
en dyrere motorcykel med højere
afgift.
3) Branchen vurderer, at de samle-
de variable effekter af en ensret-
ning af registreringsafgiftsreglerne
for biler og motorcykler vil give
positivt afkast i form af højere
moms og registreringsafgift på det
samlede salg af motorcykler i
Danmark, idet alle motorcykler vil
blive belagt med min. 105 pct. re-
gistreringsafgift. Samtidig vil de
forurenende og sikkerhedsmæssigt
dårligt udstyrede kinesermotorcyk-
ler som nævnt ikke mere gå fri af
registreringsafgiften på grund af et
afgiftsfrit grundbeløb.
Motorhistorisk Samråd
Motorhistorisk Samråd noterer sig,
at der gennem de seneste år er sket
en vis justering af afgiftsniveauet
for nyere biler. Først en ændring af
de små billigere biler og nu den fo-
Ændring af reglerne for veterankø-
retøjer er ikke en del af lovforsla-
get.
Af regeringens lovprogram for
Side 18 af 19
L 69 - 2015-16 - Bilag 4: Høringsskema og høringsnotat, fra skatteministeren
1575139_0019.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
reslåede ændring af den højeste
sats for personbiler. Visse af æn-
dringerne har også haft indflydelse
på registreringsafgifterne på brugte
importerede biler. Beklageligvis
har afgiftsændringerne ikke med-
ført ændringer for veterankøretø-
jerne, der stadig afgiftsberegnes ef-
ter metoder, der ikke er tidsvaren-
de.
Motorhistorisk Samråd er af den
opfattelse at en omlægning af regi-
streringsafgifterne på veterankøre-
tøjer bør ske snarest mulig, da
hver import i princippet koster sta-
ten mange penge i administrati-
onsudgifter.
Folketingsåret 2015/2016 fremgår
det, at regeringen i februar 2016
planlægger at fremsætte et lov-
forslag, som blandt andet indehol-
der en justering af afgiftsgrundla-
get for veterankøretøjer.
Lovforslaget er stadig under udar-
bejdelse. Inden lovforslaget frem-
sættes, vil et udkast blive sendt i
ekstern høring, blandt andet til re-
levante interesseorganisationer
m.v.
SRF Skattefaglig For-
enings Skatteudvalg
Ingen bemærkninger
Side 19 af 19